Het gewicht van fret(ten)

Voor alle vragen m.b.t. de gezondheid van de fret zoals bijv. vaccinaties, jaarlijkse controle, oormijtbestrijding, vlooien en teken
Plaats reactie
Marjan

Het gewicht van fret(ten)

Bericht door Marjan »

Het gewicht van een fret kan aardig verschillen. Een vrouwtje zit met haar gewicht zo tussen de 500 en 1200 gram en mannetjes zijn meestal zwaarder en wegen tussen de 800 en 2000 gram.
In de zomer zullen fretten meestal wat lichter zijn dan in de winter.

Omdat fretten over het algemeen slecht laten zien wanneer zij ziek zijn is het verstandig om regelmatig, zeker een keer in de maand, hun gewicht te controleren en bij te houden.
Zolang als dat wij fretten hebben hou ik ook braaf in een schriftje bij wat zij wegen.
Wat grappig is om te zien is dat je vrijwel bij elke fret een afname van het gewicht ziet in de zomer en een toename weer in de winter. De ene fret schommelt veel meer met zijn of haar gewicht terwijl de ander redelijk gelijk blijft.

Om dat te verduidelijken heb ik zomaar eens een paar gewichten in een grafiekje gezet. Om te beginnen de gewichten van Max, Donna en Lana in een tijdsbestek van 12 maanden:

Afbeelding

Je kunt duidelijk zien dat Max de meeste schommelingen vertoont, hij is in de winter lekker vol en zomers is hij eigenlijk altijd erg slank en bijna slungelig.
De meiden schommelen veel minder met hun gewicht maar ook bij hun zie ze hun gewicht tijdens het voorjaar dalen en tegen het najaar aan weer omhoog gaan.
Lana vertoont een sterke daling in maart/april, toen is zij geopereerd aan een haarbal in haar maag.

Ook heb ik alleen Max zijn gewicht over ruim drie jaar in een grafiek gegoten. Hierdoor kun je duidelijk zien dat hij het zwaarst was in zijn eerste winter met 1675 gram in januari 2010 en dat met de jaren zijn gewicht afneemt.
Toch zie je elk jaar weer een stijging in de winter en een daling van zijn gewicht in de zomer.
Over dit jaar heb ik pas vier meetmomenten maar daaraan is ook weer een daling zichtbaar op dit moment. Hij begon dit jaar ook een stuk lager omdat hij in december 2012 ziek is geweest.

Afbeelding

Kai en Bo (broer en zus) kregen wij als 6 weken oude pupjes en ik vond het wel leuk om hun gewichten over de eerste twee jaar in een grafiek te zetten. In het begin laat de curve een duidelijke stijging zien waarbij Bo eerder haar uiteindelijke gewicht bereikt dan haar grote broer Kai. Kai bereikte in zijn eerste winter een recordgewicht van maar liefst 2300 gram!
En ook hier zie je weer een schommeling in gewicht, een stijging in de wintermaanden en een daling in de zomer waarbij nu ook weer Bo het meest stabiel blijft in haar gewicht.

Afbeelding

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar het gewicht van andere fretten en of jullie het ook regelmatig bijhouden of juist niet en dan natuurlijk waarom niet. :D
yvonne
Aantal fretten: 1

Re: Het gewicht van fret(ten)

Bericht door yvonne »

Ik weeg mijn fretten wel regelmatig, minstens 1x per maand maar meestal om de 14 dagen.
Ik kan niet van die mooie grafiekjes maken als jij Marjan, maar ik hou het wel goed bij.

Presley is een flinke vent, hij woog op zijn zwaarst 2240 gr. in zijn eerste winter, deze winter kwam hij op 2230 gr.
(de DA woog hem in februari en kwam op 2300 gram, maar of dat klopt :?: )
Momenteel is hij afgevallen en nu weegt hij 1975 gr. Vorig jaar om deze tijd woog hij 1890 gr.
BiBi woog in december 930 gr. en is nu inmiddels afgevallen naar 760 gr.

Ik blijf het een lastig iets vinden, dat wegen. Het is nooit zo precies en ik weet ook niet goed wanneer ik me nou eigenlijk echt zorgen moet gaan maken.
Kick

Bericht door Kick »

Door het maken van die grafieken (in excel of iets dergelijks) zie je direct dat er een plotselinge daling of stijging die uit de toon valt. Dat zijn de momenten waarop je alert moet zijn.

Als je zoekt op tutorials grafieken maken in Google vindt je genoeg ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb er alleen voor dit topic grafiekjes van gemaakt hoor, normaal staan de gewichten gewoon onder elkaar in een schriftje. :lol:
Dat je regelmatig weegt is gewoon goed, dan kun je toch zien wanneer ze opeens sneller dan normaal afvallen. En in combinatie met hun gedrag, eetlust en ontlasting kun je dan toch beter inschatten wanneer er wat aan de hand zou zijn.
Meestal zie je het gewicht wel in gelijke stappen af- of toenemen en wanneer ik twijfel vergelijk ik de gewichten altijd met die van het jaar daarvoor rond dezelfde tijd.

Maar het is maar een indicatie hoor, soms is een snelle daling van het gewicht niet echt te verklaren maar zet die door dan zou ik altijd toch even een controle laten doen bij de dierenarts.
ray

Bericht door ray »

Ik weeg mijn schatten ook regelmatig, probeer om de twee weken te doen maar zeker 1 keer per maand.
Vorig jaar deed ik het echt elke week, maar dan was ik meer op het gewicht gefocust dan op het gedrag wat ze vertoonden. Ze zitten nu rond de 800/900 gram allebei :D
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Ik moet mijn briefjes nog eens mee naar binnen nemen van Sjeng, maar ik weeg hem wel eens per maand. Ik vind het belangrijk te weten wat zijn normaalgewicht is. En natuurlijk hoopte ik dat hij van de winter de 2 kilo zou halen, maar helaas.. verder dan 1300 is het niet gekomen :-(
Marjan

Bericht door Marjan »

Dan is hij wel een heel klein ventje. :lol:
Danielle

Bericht door Danielle »

niks mis met kleintje ventjes! tssk *kijkt naar eigen kleine mannen*
Karen

Bericht door Karen »

Echt niet....Nix is ook 'maar' 1200 gram!
Birgit

Bericht door Birgit »

Ik heb liever een fret van normaal gewicht 8-)
(als ik de bunzing als uitgangspunt neem)
yvonne

Bericht door yvonne »

Vandaag gewogen en ze zijn allebei aangekomen :?:
BiBi van 760 naar 880 gr en Presley van 1975 naar 2050 gr
Snap er niks meer van, het schommelt nogal :roll:
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik weeg mijn fretten iedere week, doorsnee op de maandag.
Het is een soort van automatisme geworden, de nageltjes worden geknipt en ze worden gewogen.
Ik doe dat al zolang ik ze heb en zodoende heb ik een keurig overzicht en valt het direct op als er iets mis is met het gewicht.

Grafieken maken is aan mij niet besteed, ik schrijf de gewichten op in een speciaal daarvoor gemaakt overzicht.
Als ik met een fret op ( de jaarlijkse) controle ga naar de dierenarts neem ik die papieren ook altijd mee, zodoende weet ik altijd hoe of wat. Ik zal nog een fotootje maken van het schema. :D
Kick

Bericht door Kick »

yvonne schreef:Vandaag gewogen en ze zijn allebei aangekomen :?:
BiBi van 760 naar 880 gr en Presley van 1975 naar 2050 gr
Snap er niks meer van, het schommelt nogal :roll:
Dat is op zich wel vreemd want je zou juist nu verwachten dat hun gewicht daalt na de winter.
Birgit

Bericht door Birgit »

Het ligt ook aan het weegmoment en of ze net gegeten hebben. Ik zou ze een dezer dagen gewoon nog eens wegen.
Kick

Bericht door Kick »

Nou, ik vind dit anders wel erg grote verschillen en dan ook nog eens allebei. Ik zou ze zeker nog eens wegen (en dan inderdaad voordat je ze te eten geeft).

En weeg eens een kilopak suiker om zeker te weten dat je weegschaal goed is ;)
yvonne

Bericht door yvonne »

Ja, ze waren eerst ook afgevallen maar ik begin ook een beetje te twijfelen aan de weegschaal....
Zal deze week nog eens wegen en dan idd eerst goed controleren of de schaal goed is.
Plaats reactie