Buikpijn en soms abnormale ontlasting

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
NKW
Aantal fretten: 1

Re: Buikpijn en soms abnormale ontlasting

Bericht door NKW »

Helen schreef:5 korrels per dag en dan nog Antacidum? Dat is dubbel op.. zelfs Uk met zijn 1800 kreeg niet zoveel.
Het is ook uitproberen nu, want die misselijkheid en buikpijn blijft een beetje rommelen maar hij is gewoon nog veel te goed om open te gaan. Dus hopen dat het snel beter gaat zonder AB en dat ik het kan gaan afbouwen.

Hij heeft wel nog steeds energie voor 10 dus das in ieder geval goed :)
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is zeker een goed teken. :D
NKW

Bericht door NKW »

Net de bijsluiters van alle middelen gelezen (doe het liever niet bij huisdiermiddelen, omdat ik ervanuit ga dat dierenartsen altijd weten wat ze doen). Maar als hij misselijk blijft wil ik eerst eens gaan kijken hoe het gaat helemaal zonder medicatie want werd niet vrolijk van die mogelijke bijwerkingen. Heel veel betreffen diarree en maagdarmproblemen en ook een aantal met luchtweg gerelateerde problemen (hoewel dit meestal behoort tot allergische reacties en zeer zelden voorkomt). Maar goed; eerst afwachten hoe het gaat zonder de synulox. Niets overhaast doen :fluit:
Kick

Bericht door Kick »

Bijsluiters lezen is nooit goed voor je... :roll:

Maar inderdaad; niks overhaast doen :D
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Dit fretje is pas 8 maanden toch? Ik vind dat het mannetje al veel te veel zooi krijgt zo jong :-(
Als je stopt zal hij eerst weer moeten herstellen van dit langdurige meds gebruik.. want hoe je het ook bekijkt, dingen als antibiotica die alleen bij bacteriën werken en niet tegen virussen slopen wel zijn weerstand. Dit is algemeen bekend ook bij mensen. Op den duur worden ze ook resistent, en dan is ieder niesje al genoeg voor hem van jou.

Die bijsluiters zijn er niet voor niets. En jij zal net die éne persoon zijn of die éne fret hebben die die klachten krijgt bij langdurig gebruik. Medicatie kan gaan stapelen ook... en dan kan het een allergie worden.
Allergieën kun je ook opbouwen.

Ik snap niet waarom de natuur zijn ding niet meer mag doen tegenwoordig. Mensen krijgen verdorie voor een neusverkoudheid al antibiotica! En het dan raar vinden dat ze steeds ziek zijn en ook langer.

Ik zal wel een bak olie over me heen krijgen maar ik snap gewoon niet dat er op zo'n jong fretje zoveel meds wordt gegooid en ook zolang? Ik heb in het verleden in een soortgelijke situatie gekozen voor open maken. Hij wordt er niet beter op met nog meer zooi in zijn systeem. Straks gaat hij open en krijgt hij weer antibiotica... en dan maar hopen dat ze infecties van de wond nog willen tegen houden.

Zo, begin maar te gooien met stenen :roll:
Het is niet persoonlijk bedoeld meid.. maar ik maak me gewoon enorme zorgen over al die medicatie die in fretten wordt gegooid de laatste paar jaar. En mijn ervaring is dat ze er niet langer door leven. Rekken is geen leven.
Mijn 20 cent (inflatie) kon me niet meer beheersen.. sorry :roll:
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Kick schreef:Bijsluiters lezen is nooit goed voor je... :roll:

Maar inderdaad; niks overhaast doen :D
Nou Kick, als ik dat niet had gedaan toen mijn zusje met hartproblemen aan de Poleramine moest van haar arts had ze het waarschijnlijk niet na verteld! Ze voelde zich niet lekker dus door het lezen van de bijsluiter konden ze haar op tijd helpen.
Dokters doen soms ook domme dingen hoor... maar wij moeten wel zelf blijven opletten en niet blind volgen ;)
Lezen kan levens redden!
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk niet dat je kunt stellen dat Hanneke onnodig vaak en lang antibiotica kuren voorschrijft. Een fret laat nu eenmaal heel moeilijk zien dat hij of zij ziek is en voordat zo'n fret dan uiteindelijk bij de frettenkliniek is, is de schade al geleden en kunnen de meeste fretten nu eenmaal niet meer op eigen kracht hiervan herstellen.

Mijn ervaring daarmee is duidelijk heel anders dan die van jou. En ondanks dat dit een leuke discussie zou kunnen zijn, is dit topic daar niet de juiste plek voor. ;)
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Ik noemde geen namen.. het gaat er zo aan toe in de hele wereld op dit moment. Je krijgt voor een scheet antibiotica.
Daar mag best wat strenger op gelet worden.

Indirect is het een reactie op een fret van 8 maanden die nu al zoveel troep binnen krijgt.
En niet alleen als ze uiteindelijk bij de frettenkliniek terecht komen. Ik heb zelfs middelen geweigerd.
Laat eerst de natuur zijn ding maar doen. Het is allemaal goed gekomen. En hey, als we namen noemen, Hanneke is een hele goede dierenarts, hou me ten goede. Maar ik wil zelf graag de hand houden in wat er in gaat, snap je?
Als het nodig is dan is het nodig maar het goed gaat met de fret gaat er niks meer in. Dan hoeft er niet voor de zekerheid nog een kuurtje zus of zo in.
Ik heb haar heel hoog zitten hoor dus denk nu niet dat ik haar afbrand :-p
Gewoon even goed tussen de regels lezen... :-)
De frustratie door dit onderwerp dat zo'n jong dier al zoveel ellende heeft, breekt me af en toe op.
Ik moet die medische zooi ook niet lezen haha!

En misschien is het wel een interessant onderwerp om te openen?
Ben benieuwd hoe andere mensen hier over denken :-)
NKW

Bericht door NKW »

Helen schreef:Zo, begin maar te gooien met stenen Het is niet persoonlijk bedoeld meid.. maar ik maak me gewoon enorme zorgen over al die medicatie die in fretten wordt gegooid de laatste paar jaar. En mijn ervaring is dat ze er niet langer door leven. Rekken is geen leven. Mijn 20 cent (inflatie) kon me niet meer beheersen.. sorry
Ik snap de zorgen eigenlijk wel en vandaar ook dat ik er juist in dit geval voor heb gekozen om wel de bijsluiters te gaan lezen. Feit is dat Smokes mijn eerste fret is en ik nog nooit eerder te maken heb gehad met een fret met HB en ik ook niet weet wat er "normaal" aan medicatie nodig is in vergelijkbare gevallen. Die bijsluiters waren beslist een wake-up call. Maar wat ik wel weet is dat HB onbehandeld dodelijk kan zijn en voor ik naar de Frettenkliniek ging zag ik echt dat het steeds slechter met hem ging.
Helen schreef:Ik heb in het verleden in een soortgelijke situatie gekozen voor open maken. Hij wordt er niet beter op met nog meer zooi in zijn systeem. Straks gaat hij open en krijgt hij weer antibiotica... en dan maar hopen dat ze infecties van de wond nog willen tegen houden.
Juist door zelf te bedenken dat het van die medicatie zou kunnen komen wil ik juist voorkomen dat hij open gaat. Feit blijft wel dat hij wel gereageerd heeft op de behandeling en eerst de goede kant op ging dus geloof eerlijk gezegd niet dat er iets anders aan de hand is (zal wel heel eigenwijs zijn nu). Het is pas mis gegaan sinds de start van de behandeling vanaf het Sucralfaat en Metrazol gebruik. Daarvoor ging het juist dus beter.

Dus dat is hoe ik erover denk met mijn gebrek aan ervaring en ik probeer hem juist beter te maken. Eerst met medicatie en nu richting zonder medicatie. Maar nu goed nieuws: Het gaat duidelijk wat beter met hem zonder Synulox. Minder hikken en minder lang, betere ontlasting en heel actief. Eten gaat er ook weer een stuk sneller in. :D
Kick

Bericht door Kick »

Kijk, dat laatste is het meest belangrijkste!

Even off-topic; ik ga niet met stenen gooien hoor want ik ben het met je eens Helen dat deze medicatie wel erg veel was voor zo'n jonge fret.
Aan de andere kant moet je toch wat om je dier te helpen dus tja, wat is nou de beste oplossing?

Mocht er behoefte zijn om hier verder over te discussiëren dan zou ik zeggen, open een topic :D
NKW

Bericht door NKW »

Toch even een update over Smokey hier. Ik heb hier ooit neergezet dat hij erg in de rui was, en toen was er iemand (Kick geloof ik) die dat raar vond. Nou hij is gewoon niet gestopt met verharen en er zijn korte periodes (meestal 1-2 weken) dat het lijkt alsof hij weer erg in de rui is. Maar... Dat verharen schijnt nogal eens voor te komen bij Giardia. Hij heeft er inmiddels 2 kuren panacur opzitten en gedurende de medicatie ging het redelijk/wat beter dan zonder de panacur. Omdat ik toch echt zelf vermoed dat hij het al vanaf het begin af aan heeft gehad ga ik 3 Giardia snaptests bestellen zodat ik hem 3 maal achter elkaar kan testen om te zien of het weg is. En van daaruit ga ik verder kijken.

Hij is nu over op de vleesbrij (ik had hem eerst op kip/varken en daar kreeg hij slechtere ontlasting van; vet schijnt vaak niet goed verdragen te worden door Giardia diertjes, dus nu bij wijze van proef een paar daagjes kippenvleesbrij zonder varken). Ook heeft iemand me erop gewezen dat de ontlasting slechter kan worden van Metocloral en toen ik de bijsluiter daarvan las schrok ik behoorlijk: Bij een overgevoeligheidsreactie kan het maagdarmstelstel flink aangetast worden erdoor. Ik heb zelf een verrotte spijsvertering (door een schimmel die nu eindelijk onder controle is) en ik weet uit ervaring dat er met spijsverteringsproblemen ook meer kans is op overgevoeligheidsreacties. Dus ik ben nu aan het kijken of het misschien juist wel beter gaat zonder de Metocloral (bouw hem erg snel af, maar als hij er niet tegen blijkt te kunnen en er ontstaan daardoor complicaties kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan).

Dus wederom weer wat veranderingen om te kijken of het lukt om hem stabiel te krijgen. Hij valt niet af (z'n winterspekjes zijn er inmiddels wel af) en hij is nog steeds veel te goed om ook maar aan open maken te denken. Ook van de andere medicatie blijf ik voorlopig nog lekker weg; ik wil het allemaal ruim de tijd geven om te herstellen (als die Giardia tenminste eindelijk dood is bij hem, wat ik betwijfel gezien de andere 2 dieren ook nog steeds wisselvallig gaan helaas, maar de parkiet is pas halverwege de behandeling dus bij hem mag het wel).
Kick

Bericht door Kick »

Lastig dat die Giardia zo'n onvoorspelbaar beeld geeft van z'n gesteldheid. Het blijft puzzelen voor je op deze manier.

En inderdaad was ik dat ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Heb al eerder gehoord dat Giardia heel moeilijk uit te roeien is, hoop echt dat jullie er vanaf komen.
Karen

Bericht door Karen »

Die Giardia is echt zo'n verschrikkelijke lastpak! Met meerdere besmette dieren is er haast niet vanaf te komen :???:

Ik heb (in zoverre) echt geluk gehad dat ik het gelijk doorhad bij onze nieuwe kat en de andere dieren niet besmet zijn geraakt. De kat leeft heel gelukkig bij mijn oudste zoon en sinds hij weg is nog een aantal keren alles gedesinfecteerd, uitgekookt ed maar ik ben er gewoon vanaf. Ik blijf wel alert omdat het in een huishouden schijnbaar vrij lang kan overleven. De stoomreiniger wordt samen met desinfectie regelmatig ingezet.

Heel veel succes en ik duim echt dat het gaat lukken!
NKW

Bericht door NKW »

Bedankt voor alle steun. Zolang de hond probiotica krijgt gaat het goed, zonder nog niet. Dus de komende 2 weken aan de probiotica en dan opnieuw testen.
Karen schreef:Ik heb (in zoverre) echt geluk gehad dat ik het gelijk doorhad bij onze nieuwe kat en de andere dieren niet besmet zijn geraakt. De kat leeft heel gelukkig bij mijn oudste zoon en sinds hij weg is nog een aantal keren alles gedesinfecteerd, uitgekookt ed maar ik ben er gewoon vanaf. Ik blijf wel alert omdat het in een huishouden schijnbaar vrij lang kan overleven. De stoomreiniger wordt samen met desinfectie regelmatig ingezet.
Ja ik had ergens gelezen dat het wel 4 maanden :shock: kan overleven als cyste buiten het lichaam!
Karen

Bericht door Karen »

Ja, dat las ik dus ook :???:
Marjan

Bericht door Marjan »

Mijn hemel, dan is er zeker moeilijk vanaf te komen. :???:
NKW

Bericht door NKW »

Ik weet vrijwel zeker dat Smokey er nog niet vanaf is. Gisteren ging het een dagje heel goed (beste dag tot nu toe sinds ik hem heb) en vanochtend ineens weer vieze, stinkende ontlasting. Omdat ik gestopt ben met de Metocloral worden de braakneigingen ook niet meer onderdrukt (nog iets dat vaak voorkomt bij Giardia) en heeft hij vanochtend ook gebraakt na het eten. Als je eenmaal weet hoe Giardia ruikt vergis je je ook niet snel meer... Maar goed, toen ik vlug een stuk toiletpapier ging halen om alles op te ruimen had die viespeuk vlug weer het braaksel opgelikt! Duidelijk nooit van tafelmanieren gehoord :gek:
Kick

Bericht door Kick »

Getver, wat een smeerkees :mrgreen:
Marjan

Bericht door Marjan »

He jaggie bah! :|
Plaats reactie