Tjinta is een mooie grote blonde fret (m) van nu 5 jr oud, maar sedert 2017 ons zorgen kindje.
Medio 2017 traden er plots veranderingen op in zijn gedrag, veel slapen, bijna niet meer spelen, erg lusteloos, soms wat braken en onregelmatig gekleurde ontlasting,
Na onderzoek bij da, röntgen en echo was niet duidelijk waarom de milt zo groot was. na enkele dagen antibiotica geen verbetering. dus door naar UMC. ook daar was niet duidelijk een oorzaak te vinden, echo, röntgen etc. dus enkele dagen medicatie maar geen verbetering.
inmiddels door convalance weer goed aangesterkt en wat meer op gewicht gekomen, werd een endoscopy gedaan.
toen werd meteen duidelijk wat t probleem was, een haarbal ter dikte van een duim en ongeveer 7cm groot.
s maandags endoscopy, woensdags op OK. tijdens inslaap brengen kreeg tjinta last van een hartritme storing dus werd er met spoed geopereerd. die verliep goed en ook het ontwaken ging goed. na een nachtje observatie ging het thuis met sprongen beter. eten als een beer, spelen als een dolle, door de weken lange intensieve verzorging zeer aanhankelijk geworden en knuffelbaar.
Nu na bijna een jaar merk ik af en toe weer een onrustig moment, en soms houd dat een paar dagen aan, om drna weer voor dagen soms weken te verdwijnen.
Hij hijgt en piep, likt stevig aan zijn linker of rechter zijde terhoogte van zn laatste rib, en likt zn onderbuik. net boven zn plasser toont zich dan weer een blauwe plek en zn buik (milt) is weer hart en voelbaar.
doordat zn voetzooltje donkerder rood worden weet ik dat hij pijn heeft, gelukkig sedert zijn ok zoekt hij bij t minste geringste ook dmv piepen aandacht (wat voorheen dus nooit gebeurde)
nu lees ik overal dat zn milt niet de oorzaak is, wel t probleem van pijnen. Maar waar zou je anders in moeten zoeken ?
eten krijgt hij normaal , fretbrok, kip hartjes afentoe, haarbalpasta sedert zn ok, vitamine paste als snoepje (theelepel).
zn ontlasting blijft normaal. is 2 weken gelden door lab onderzocht, heeft jr inenting gehad, oren elke half jr gecontroleerd nog nooit enig smeer in gehad. (komt ook zelden buiten - op terras achter)