Buikpijn en soms abnormale ontlasting

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Marjan

Re: Buikpijn en soms abnormale ontlasting

Bericht door Marjan »

En dan nu op naar herstel! :D
Karen

Bericht door Karen »

Fijn dat Hanneke denkt dat het weer goed komt :D
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Fijn dat het helemaal goed gaat komen
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Dat valt gelukkig weer mee! Heerlijk om nu een totaalbeeld en plan te hebben.
yvonne

Bericht door yvonne »

Gelukkig komt het goed!
NKW

Bericht door NKW »

Zoals jullie in een ander topic over Smokey hebben kunnen lezen is Smokey aan de zwaardere antibiotica gegaan: Metrazol. Helaas reageert hij hier niet goed op en na overleg met de frettenkliniek staat hij nu weer op de Synulox als enige antibiotica. De Metrazol was niet zozeer voor zijn maag-darmen maar meer bedoeld voor het hoesten dat maar niet over wilde (dat is weer een ander topic over Smokey).

Ik dacht dat het misschien wel leuk zou zijn om alle verbeteringen van Smokey hieronder te plaatsen tot aan nu:
- Actiever en speelser (sinds een aantal dagen anderhalf uur achter elkaar, waar het eerst nog maar een half uurtje was!)
- Geen urine meer likken
- Geen geknaag meer aan stoffen en dekentjes (heeft lang geduurd, maar eindelijk)
- Goede eetlust (sinds geven Metrazol weer ietsjes minder af en toe)
- Stuk minder hikken, plat liggen, trillen tijdens eten, randjes van bakje likken tijdens eten (sinds geven Metrazol allemaal weer iets verslechterd)
- Betere ontlasting

Enige waar geen verschil in zit is het likken van de bek en daarnaast kan hij nog geen Sucralfaat verdragen. Maar als ik zo naar die lijst kijk is hij al een eind op weg heb ik het idee :D

Ik heb het ergens anders ook al gevraagd hier op het forum, maar weet iemand of het mogelijk is om een filmpje hier te plaatsen zonder Youtube account? Dan kan ik een keer een leuk filmpje van hem plaatsen als hij aan het spelen is.
Mette

Bericht door Mette »

Heel erg goed op weg!

Welk middel gebruik je normaal om foto's te plaatsen?
Kick

Bericht door Kick »

Klinkt zeker goed! En nu hopen dat het gewoon doorzet met jouw hulp en dan is Smokey straks weer 'the bandit' ;)

En je zult ergens je filmpje moeten uploaden om het ergens anders te kunnen tonen. Dat hoeft niet perse via YouTube maar zou dan ook via een link kunnen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik vind toch duidelijk dat hij op de goede weg is hoor! :D
Karen

Bericht door Karen »

Er zijn echt goede vooruitgangen :D
NKW

Bericht door NKW »

Mette schreef:Welk middel gebruik je normaal om foto's te plaatsen?
Ik heb het slechts één keer gedaan met fotoaanpassen.nl Dus echt alleen voor foto's helaas...
Kick schreef:En je zult ergens je filmpje moeten uploaden om het ergens anders te kunnen tonen. Dat hoeft niet perse via YouTube maar zou dan ook via een link kunnen.
Oke dan zal ik nog even op internet zoeken.
Kick

Bericht door Kick »

Ik denk dat je er toch niet onderuit komt om je eerst ergens te registreren voordat je een filmpje kunt uploaden. Dat is zo bij YouTube maar ook bij Vimeo en zelfs Facebook ;)
Sasha

Bericht door Sasha »

Ga zo door Smokey! :D
Dit zijn echt goede vooruitgangen.
NKW

Bericht door NKW »

Ik had nog een vraagje over Smokey waar jullie misschien wel antwoord op weten. Sinds hij in de rui is heeft hij heel erg last van haarballen en ik had ergens gelezen dat fretten met HB meer last kunnen hebben van haarballen dan gezonde fretten. Dus hij wordt nu om de dag gelaxeerd (ook een tijdje dagelijks gedaan, maar dit was toch teveel van het goede want toen kreeg hij diarree), maar ik vroeg me af of ze door die haarballen ook weer meer irritaties kunnen krijgen van het maag-darmkanaal? Of zou dit toch komen doordat hij pas net weer van de Metrazol af is en zijn maagje er toch weer even van moet herstellen (hij heeft ruim een week de Metrazol gehad).
Kick schreef:Ik denk dat je er toch niet onderuit komt om je eerst ergens te registreren voordat je een filmpje kunt uploaden. Dat is zo bij YouTube maar ook bij Vimeo en zelfs Facebook
Facebook heb ik dus kijken of ik daar iets mee kan.
Marjan

Bericht door Marjan »

Maar hoe weet je dat hij last heeft van haarballen dan? Poept of spuugt hij die uit?

Een maagpatiëntje heeft inderdaad grotere kans op een verstopping van het maag- darmkanaal door een haarbal dus het laxeren tijdens de rui is erg belangrijk.
Wat voor symptomen toont hij?
Mette

Bericht door Mette »

Haarballen opbouwen zijn ook het resultaat van een chronisch wat inactieve maag. Het resultaat zijn verstoppingen, maar niet persé irritaties. En irritaties op hun beurt ook weer niet de oorzaak, want dat is het chronische probleem. Als een fret eenmaal een haarbal heeft opgebouwd is het een kwestie van wachten op de volgende. Dat kan gerust 2 of 3 jaar duren, maar het probleem is nu eenmaal niet echt te verhelpen. Het enige dat je kunt doen is bestrijden zoals je al doet, en normaliter hoeft dat alleen tijdens de rui naar mijn weten.
NKW

Bericht door NKW »

Marjan schreef:Maar hoe weet je dat hij last heeft van haarballen dan? Poept of spuugt hij die uit?Een maagpatiëntje heeft inderdaad grotere kans op een verstopping van het maag- darmkanaal door een haarbal dus het laxeren tijdens de rui is erg belangrijk.Wat voor symptomen toont hij?
Hij poept echt haarballen uit; buiten de rui heb ik geen haarballen in de ontlasting gezien. En ook als er een haarbal in de ontlasting zit is deze ontlasting vaak groen, terwijl dit zonder zichtbare haarballen niet zo is. Maar sinds hij aan de Metrazol is gegaan heeft hij weer af en toe de hik en eerst weet ik dit aan de Metrazol, maar sinds hij weer van de Metrazol af is (sinds 27 januari) zijn de rest van de symptomen (weer wat vaker plat liggen, wat mindere eetlust, randjes van bakje likken tijdens eten, enz.) juist weer minder aan het worden terwijl de hik een beetje blijft hangen als het ware. Vandaar dus dat ik mij afvroeg of de hik en de groene ontlasting dan zouden kunnen komen doordat er dan een haarbal door het maagdarmkanaal gaat? Of dat deze symptomen misschien toch wat langer zouden kunnen aanhouden dan de rest van de symptomen toch door de Metrazol?

Als hij echt weer achteruit begint te gaan zonder Metrazol moet er toch een foto gemaakt worden, maar dat is dus niet het geval. Het is alleen de hik en de groene ontlasting met haarballetjes die nu echt blijft hangen als het ware en de rest van de symptomen zijn dus echt aan het verminderen weer zonder Metrazol. Als hij af en toe dunnere ontlasting of zelfs een beetje diarree heeft was dit niet erg, want dat zou dan waarschijnlijk toch komen door de vaseline (dit heb ik al besproken met de Frettenkliniek).

Ik heb ook op internet foto's opgezocht van haarballen bij fretten, maar zo groot zijn ze absoluut niet. Het zijn echt kleine verkleefde balletjes/plukjes en veelal komen de haren ook gewoon los mee met de ontlasting.
Mette schreef:Haarballen opbouwen zijn ook het resultaat van een chronisch wat inactieve maag. Het resultaat zijn verstoppingen, maar niet persé irritaties. En irritaties op hun beurt ook weer niet de oorzaak, want dat is het chronische probleem. Als een fret eenmaal een haarbal heeft opgebouwd is het een kwestie van wachten op de volgende. Dat kan gerust 2 of 3 jaar duren, maar het probleem is nu eenmaal niet echt te verhelpen. Het enige dat je kunt doen is bestrijden zoals je al doet, en normaliter hoeft dat alleen tijdens de rui naar mijn weten.
Maar hoe kan het 2 of 3 jaar duren? Smokey is nu ongeveer 7a8 maandjes oud. Of kan het zich bij fretten met een maagdarmprobleem sneller opbouwen? En hoe kan de maag chronisch inactief zijn als hij zo vooruit is gegaan op de medicatie verder? Of kan de maag ook inactief zijn terwijl er wel vooruitgang is? Nu maak je me een beetje bang met je bericht over een inactieve maag...
Mette

Bericht door Mette »

Als het haar gewoon goed wordt afgevoerd is er nog weinig aan de hand toch? Ik graaf nooit in de ontlasting van mijn fretten eigenlijk dus haal er niet hele plukjes haar uit eigenlijk. Hoevaak tref je zoiets aan?

Met de 2 à 3 jaar haarballen bedoel ik dus een inactieve maag. Een fret die last van haarballen heeft, betekent voor mij als ik dat hoor in elk geval een fret die ze niet kan afvoeren en die uiteindelijk dus echt geopereerd moet worden om hem eruit te halen, omdat het tussentijds niet is gelukt het haar af te voeren.

Het chronisch (nadruk op chronisch) inactief zijn van de maag is niet op te lossen met medicatie. Een maagontsteking en irritatie wel. Maar hij bouwt ze blijkbaar niet in de maag op en je ziet enkel haar in de ontlasting, dus dat zou ik nog niet zo snel last van haarballen noemen :brush:
NKW

Bericht door NKW »

Oke dus die echte verkleefde plukken zijn niet echt haarballen te noemen? Gelukkig. Ja, ik graaf nu wel regelmatig in de ontlasting omdat ik het goed in de gaten wil houden met die HB. Ik tref het een aantal keer per dag aan, maar het meeste ongeveer een halve dag na het laxeren met de vaseline. En soms ook weer een dagje niet. Maar ik vroeg het mij dus af omdat hij dan wel die groene ontlasting heeft als dat haar erin zit en dat hikken een beetje blijft aanhouden.
Marjan

Bericht door Marjan »

Plukken haar in de ontlasting betekent in ieder geval dat het laxeren zijn werk doet dus ik zou daar zeker mee doorgaan zolang hij aan het verhalen is.

En zo te lezen heeft hij denk ik nog wat naweeën,van de Metrazol, daar kunnen wel wat misselijk door worden. Maar als ik het goed begrijp wordt dat wel minder.

De groene ontlasting houdt in dat de ontlasting eigenlijk iets te snel door het maag- darmkanaal gaat maar dat zal ook mede door het laxeren komen en dat is ook de bedoeling. Maar misschien gebruik je iets teveel laxeerpasta?
Plaats reactie