Welke voeding.

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Tinypaws

Re: Welke voeding.

Bericht door Tinypaws »

Ik heb verschillende visies tegen elkaar afgewogen.
En het is gewoon heel lastig. Ik voer ze nu rauw in de vorm van kvv en kleine prooidiertjes. I.c.m brok. Grote kans dat ik de brok ga laten vervallen als ze groter zijn.
En als een fret ziek is dan zou ander voer dat enkel kunnen redden. Uitstel van executie. Ik geloof dat het percentage echt extreem overtrokken is. Daarbij is nog niet echt aangetoond dat rauw echt een rol speelt in die CORONA. wie zegt dat er in de brokken niks is veranderd? Ook daar weet je niet van hoe het gemaakt is etc. Ik kies dan voor iets wat gewoon bij de Fret hoort. En als ze daardoor echt heel ziek worden dan kan ik mezelf waarschijnlijk voor de kop slaan. Maar de keuze is weloverwogen gemaakt. Elke reactie over ander voer is uiteraard wel om mij op andere gedachten te brengen. Waarom anders zou je dat blijven benoemen? Ik heb een keuze gemaakt waarvan ik vind dat dat het meest passend is.
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Omdat je veel uitspraken schrijft die naar mijn mening niet correct zijn of reeds het tegendeel van bewezen is. In je laatste bericht staan er ook een reeks.

Het is wel aangetoond dat rauw echt een rol speelt in frettencorona (het werd zelfs eerst rauwvoeding ziekte genoemd, maar het bleek enkel het proces zeer te versnellen, niet de ziekte op zichzelf staand te veroorzaken).

Wat bedoel je met of er in brokken niks is veranderd? Wat zou er veranderd moeten zijn dan dat van dusdanige invloed kan zijn? Brokken en natvoer zijn steriel, daar zal niet zo heel snel iets in veranderen en dat is de basis waarom het veilig is en geen extra ziekteverwekkers geeft die frettencorona doet versnellen/verergeren.

Blijft jouw keuze en helemaal prima uiteraard. Ik duim vooral heel hard mee dat je niet diegene gaat zijn die jezelf straks voor je kop kunt slaan. En ik denk dat dat is waarom meerdere personen het hier benoemen; we hebben allemaal dat gevoel eens of meer gehad, en dat blijf je jarenlang als niet altijd met je meedragen. Er zijn momenten dat je kunt denken "met de kennis van toen hád ik ook niet beter kunnen weten", maar het verschil is hier dat de kennis er wel is, jij iemand bent die je goed inleest en een goede keuze probeert te maken, en dan alsnog op wat conclusies uitkomt die niet helemaal correct zijn (naar mijn mening van wat ik aan kennis heb opgedaan in het onderzoek en meegemaakt heb met mijn fretten).
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Omdat er in brokken een hoop troep zit. Denk aan zout. En nummers etc. Dierenartsen bevelen over het algemeen brok aan.
Er is aangetoond op basis van wat ? Dat het een rol speelt dat ze er zieker van werden. Ik heb begrepen dat er meerdere factoren een rol speelden en daardoor maakt het voor mij niet aangetoond.
Zo lang ik mensen ken die hun fretten nog steeds en al jaren rauw geven en die fretten worden gemiddeld ouder dan op brok. Ook de fretteerders gaan echt geen brok voeren bijvoorbeeld. Ik denk dat het echt overtrokken is.
Mette

Bericht door Mette »

Welke andere factoren spelen verder een rol?

En tja ik heb met eigen ogen gezien wat het verband was tussen rauwvoeding en het rap zieker worden tot dus acute bloedvergiftigingen aan toe bij mij in huis, heb alle twijfels doorlopen wat nu de oorzaak was, waarom we dachten dat het aan rauwvoeding lag, de enorme bulk cijfers bij de frettenkliniek in de computer en het verband dat steeds maar weer op rauwvoeding uitkwam. Dat maakt het voor mij zeker aangetoond.

Ik ken geen mensen waarbij hun fretten op rauw ouder worden dan op brok. Dat helpt natuurlijk ook niet. Ik ken alleen een heleboel zieke en dode fretten op kvv- en/of prooivoeding, en een reeks stabiele tot tergend langzaam zieker wordende fretten op brok. Ik ken vooral mensen in het buitenland die nog rauw voeren. En degene die het wel doen in Nederland, hebben nog steeds jonge fretten die op zeer jonge leeftijd al ziektesymptomen vertonen die keihard genegeerd worden door hun fokker, waarbij de eigenaar er dan niet uitkomt waarom de fret zich zo gedraagt, aanklopt voor hulp omdat de fokker volhoudt dat het erbij hoort... Dat soort zaken. En als fokker én eigenaar het negeren.. ja dan komen ze dus nooit ter sprake ergens (en ik denk dat dat er heel heel veel zijn).

Ik ken geen zieke doch stabiele fretten op rauw zoals ik wel op brok ken.

En ik ken geen 1 gezonde fret zelfs. Nu is diagnose niet mogelijk, maar iedereen die roept dat hun fret gezond is geloof ik van geen kanten omdat je maar kort hoeft te vragen en te kijken naar beelden en de symptomen overal per direct zijn af te lezen. Het is me dus zeer snel duidelijk dat het 'weer zo iemand is die geen symptomen kan of wil zien'. Niet iedereen heeft die knobbel. Fretten vertonen nu eenmaal hun symptomen in hele kleine details. Als je ze eenmaal duidelijk ziet, ben je al veelte laat. En als je dan ook nog iemand bent die zelfs niet in de ziekte gelooft (want daar zijn er ook veel van) tja, dan gaat diegene natuurlijk ook niks zien...
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Ik geloof wel in de ziekte.
Maar niet dat rauw de oorzaak is.
Op het moment dat je dier besmet is dan zou het alleen geremd kunnen worden.
De fokker van onze twee fretjes voert dus een combi van prooi en brok en wild kvv. En dat doet hij al jaren zo. Hij heeft fretten zitten van 10 jaar en ouder die hebben toch altijd rauw gehad. Dat jij ze niet kent betekend niet dat ze er niet zijn. Ik lees ook veel problemen hij fretjes die op brok en ander voer zitten. Maar dat lijkt volkomen genegeerd te worden. Alsof dood gaan door corona erger is dan door andere ziektes. Dat is wat mij stoort eerlijk gezegd.
Nogmaals ik heb mijn keuze gemaakt.
Mette

Bericht door Mette »

Dat zeg ik ook niet (dat ze er niet zijn), het helpt alleen niet dat ik ze niet ken momenteel. Misschien lees je in de dagboeken dat ik Fali heb: hij komt bij een fretteur vandaan die zijn eigen prooi achter de tuin vangt en zijn fretten daarmee voert. Hij kwam er ook aardig sterk vanaf, beter dan de fretten die ik op dat moment al had is hij er nog steeds en zij niet meer. Maar hij is wel ziek..., echter een stuk mildere symptomen en hij is al vrij snel op brok gegaan omdat in de tijd dat ik hem kreeg, duidelijk werd hoe schadelijk rauwvoeding was voor het ziekteverloop. Dat hij direct bij binnenkomst op 5 maanden op brok ging heeft hem absoluut goed geholpen in dat hij er nog is, en de rest (die niet zolang en vanaf zo jong brok kreeg) niet meer. Hij heeft nu het meeste last van zijn chronische middenoorontsteking bijvoorbeeld, die kunnen ze zonder corona ook wel hebben. Maar hij is ook misselijk nav de frettencorona.

En doodgaan aan corona is absoluut erger dan de problemen die brok veroorzaken. Dat kan je storen, maar ik heb het precies 6x moeten zien en doen bij mij in huis (Eller, Mhysa, Lenn, Koda, Raisin, Fé, want ze zijn meer dan een getalletje en ik mis ze nog altijd :cry: ) en heb het nog tig keer meer bij vrienden van me gezien, inclusief hier op het forum. Er was ook een nr 7: Patou, maar zij heeft het nog ietsje langer volgehouden dan de rest, maar ook zij was er ziek van. Met haar heb ik iets meer vrede omdat ze al een net wat mooiere leeftijd kon behalen dan de rest, en ik emotioneel al iets meer afstand had dan de rest allemaal achter elkaar en soms tegelijk verliezen. Karen heeft er 4 op dezelfde dag moeten laten gaan, daar ben ik met mijn 2 op 1 dag (Mhysa en Lenn) nog niks bij, en daar heb ik tot op de dag van vandaag nog last van. Fé mis ik verschrikkelijk en was amper 2 toen ik haar moest laten gaan. Koda af en toe ook nog steeds, hij was zo'n persoonlijkheid in onze tuin. Ze zijn allemaal veelte jong gegaan... Daarvoor ook tig jaar fretten op brok gehouden hebbende (mijn eerste lichting so to speak, dit was mijn 2e) weet ik dat die lang zo heftig en jong niet gingen als wat hier is gebeurd.

En hou gerust je keuze vol hoor maar ik wil dit wel gezegd hebbende n.a.v. wat je schrijft.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Ik snap dat het voor jou emotioneel is. Daarom ga ik geen tegen reactie geven.

Mijn keuze is gemaakt en die keuze kwa combinatie dat is iets waar ik voor nu dus bij blijf.

Veel sterkte nog voor jou. En aan iedereen die hun dierbare fretjes zijn verloren.
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik ga hier toch ook nog even op reageren, ook al was ik het niet van plan.
En ik zeg je alvast, ik ga hard zijn. Want de waarheid is óók hard.

Dat fretten op prooi 10 jaar oud worden wil niet zeggen dat ze niet ziek zijn! Maar je moet het wel willen en kunnen zien.
Ik zie zo vaak frettenfilmpjes voorbij komen waar wordt gezegd dat de fret “gezond“ is en dan zie je in 1 oogopslag dat de fret misselijk is en/of PIJN heeft. “Fokkers” die nu nog zeggen dat prooi “geen kwaad” kan, zijn in mijn ogen slechte fokkers. De goeie fokkers zijn namelijk gestopt met fokken juist vanwege de fretten corona en alle ellende die ze hebben gezien en meegemaakt met hun diertjes. Ik denk niet dat je ooit een fret gezien hebt die kots-en kots misselijk is en van pijn en ellende niet weet waar hij het moet zoeken?! Dat je als eigenaar wanhopig bent omdat je niks kan doen behalve proberen de symptomen te bestrijden zodat het leven van je fret enigszins leefbaar wordt? Sommige mensen (helaas ook “fokkers”) blijven gewoon hun kop in het zand steken en willen/kunnen niet zien dat hun fret PIJN LIJDT. Iets dat je, volgens mij, ten alle tijde wil voorkomen toch? Ik begrijp dus niet, dat als je het beste voor hebt met je diertjes, dat je niet de adviezen en argumenten wil aannemen van de mensen die het wél meegemaakt hebben. Dat je het risico wil nemen dat je fretten, die mogelijk al besmet zijn met het fretten corona virus, nóg zieker worden door ze prooi te voeren. Tegen de tijd dat ze laten zien dat ze ziek zijn, ben je al te laat. Wij hebben het allemaal meegemaakt en tóen wisten we het niet, maar nu we het wél weten en kunnen voorkomen vind ik het niet meer dan mijn plicht om dit tegen je te zeggen. In het belang van je fretten.
Blijf je dan alsnog bij je besluit dan is dat jouw verantwoording maar heb ik het wel gezegd. Net zoals Mette zegt. Je kan niet zeggen dat we je niet gewaarschuwd hebben. Ik hoop echt dat jouw fretten gezond blijven, want ik gun geen enkele fret toe wat onze fretten hebben moeten doorstaan.

* Oké, ik lees nu dat je bij je besluit blijft. Prima, ik wens je veel succes.
Mette

Bericht door Mette »

Ik ben niet zo lichtgeraakt hoor dus je mag gerust reactie geven. Ik ben zelfs nog steeds benieuwd naar welke andere factoren verder een rol spelen, want dat zei je daarstraks. Want volgens ze zijn ermee besmet of niet, en de enige factor die we kennen die het ernstig en snel verergert is rauwvoeding volgens mij. Maar het kan zijn dat ik ernaast zit, ik ben er 'al een tijdje uit' omdat ik nog maar 1 fretje heb, het onderzoek al even stil ligt, en ik door alle verliezen een beetje mijn eigen kop in het zand gestoken heb het afgelopen jaar :lol: . Ik begin door de komst van een frettenmeisje weer op dreef te komen merk ik. Dat doet erg goed :D .
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Met andere factoren doel ik op het feit dat de fretjes vaak niet enkel rauw krijgen. En hoe het dan kan dat rauw zo in verband wordt gebracht? En niet de andere factoren. Ook bijvoorbeeld dat fretten gecastreerd of juist niet. En een heel belangrijke factor is volgens mij dat fretten de laatste jaren kapot gefokt zijn dus de fretjes zijn zwak. En dat komt echt niet door rauw. Naar mijn idee worden ze alleen maar sterker als ze goed rauw vlees krijgen. Dat is gewoon een levens behoefte. Net als bij andere roofdieren. Ik heb nog niks gelezen wat sterk genoeg is iig om mij er ook maar aan te doen twijfelen. Alles wordt afgeschoven op het rauwe vlees. Maar in werkelijkheid spelen er veel dingen mee. Ga je daar alleen maar rommel in gooien wordt het uiteindelijk alleen maar erger met de fretjes. Dat is mijn mening hoor. En ik snap dat dat niet in contrast is met je eigen gevoel zeker niet omdat jij e a gezien hebt met je eigen fretjes.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Ik heb trouwens hele slechte ervaringen met katten op brok ;) Hier zijn ook de meningen verdeeld over rauw of brok evenals bij honden. hier een kat rond lopen met de ziekte van Crohn en ook een kat gehad met blaasgruis dat komt gewoon door een te hoog zout gehalte in brokken. En nog ben ik niet anti brok. Maar ik ga dieren die van nature vlees eters zijn niet volledig op brok zetten. Teveel ellende gezien door brok. En geen supermarkt brok maar zogenaamd goed voer. Maar wij van RC raden natuurlijk RC aan.
Karen

Bericht door Karen »

Ik ga toch ook even reageren, hoewel ik het eerst wel gesneden vond. Ook ik zal aardig bot uit de hoek komen...

Een aantal van jouw gemaakte stellingen klopt gewoon niet:

Ten eerste waar slaat jouw commentaar steeds op van “wij van ...bevelen aan”?
Er spelen hier totaal geen commerciële belangen, wij zijn geen vertegenwoordigers van niets en niemand, behalve het welzijn van fretten!

De voedingen die hier aanbevolen worden voor ZIEKE fretten zijn gebaseerd op diepgaand onderzoek naar de bewuste voeding en het effect op een FRET. Een fret valt qua voeding in een heel aparte categorie carnivoren en er is niet afgegaan op wat er op verpakkingen geschreven staat of via Google te vinden is. De woorden “over het algemeen” zijn hier dus niet op van toepassing. Het overgrote meerendeel van brokken bevat rotzooi ja, daarom is dat overgrote meerendeel ook niet voor fretten geschikt. Van alle honderden merken katten/fretten droogvoer, zijn er slechts een aantal geschikt voor fretten die op 1 hand te tellen zijn. Precies wat minder geschikt is voor de vertering van een fret, heb jij besloten te voeren (?) Waarop heb jij die keuze gebaseerd dan? Ben je bij productieprocessen gaan kijken en heb je contact met fabrikanten gezocht of is dat gebaseerd op wat ‘anderen’ goed vinden en er op de ingrediëntenlijst van de fabrikant geschreven staat?
Daarnaast stel jij ook ergens dat Ziwipeak bacteriën bevat. Een nieuwe verpakking Ziwipeak is onder druk pathogeen vrij gemaakt en bevat dus geen bacteriën. Als er bacteriën bij komen, is dat pas na opening omdat de eigenaar niet zorgvuldig met het product omspringt!

Ik heb het woord ZIEKE fretten met opzet in hoofdletters geschreven. Op dit moment kun je een gezonde fret in binnen en buitenland tegenkomen als een speld in een hooiberg!
Sterker nog (en je gaat mij niet aardig vinden!) ik kan op jouw filmpjes al zien dat minstens een van jouw schatjes ook al niet in orde is. Maar hé...wat weet ik er nou van hè. Jouw fokker, die dus gewoon stug doorfokt met ongezonde dieren heeft je vast verteld dat hun dieren niets mankeren want ze krijgen rauw en dat maakt ze sterk. Fretteerder voeren ook rauw en dat al eeuwen, toch? Wat er even niet bij verteld is, is dat een fretteerder er niet van wakker ligt als een nest dood gevonden wordt of als er ‘plotseling’ een paar verdwijnen..dat wordt weggezet onder het mom van ‘ dat is de natuur’ en alleen de sterksten overleven. Op zich kan ik me in het laatste helemaal vinden, maar waar aan voorbij gegaan wordt is dat er wel degelijk ziektes en erfelijke aandoening verspreid worden via hun ongecontroleerde fok en verkoop (met name dan door de onverantwoordelijken die via Marktplaats verkopen) en dat er ook wel degelijk slachtoffers vallen door het voeren van onreine of geïnfecteerde prooi. Het grootste probleem vind ik vaak het gebrek aan kennis. Het gebeurt gewoon en er wordt niet goed onderzocht wat er aan de hand is. Opa deed het zo en ik doe het al jaren, DUS dan weten we het echt wel...

Nu over rauw voeren: ik voer al uitsluitend (!) rauw aan mijn carnivoren sinds eind jaren 70 toen het helemaal niet ‘in’ was. Tot enkele jaren geleden zelfs geen brokje in huis gehad. Ik kan hier een hele studie neerzetten over het goede van rauw en het slechte van brok. Op zich kan ik het ook helemaal eens zijn met jouw bewering dat een goed uitgebalanceerd rauw dieet een carnivoor alleen maar sterker maakt en het immuunsysteem bevorderd. Maar....een dier wat een gecomprimeerd immuunsysteem heeft kun je ook ter gronde richten door een rauw dieet en wat wellicht nog belangrijker is; door een slecht gebalanceerd rauw dieet kun je een immuunsysteem verzwakken. Er komt wel wat meer bij kijken dat wat prooi en kvv(over goed uitgebalanceerd :clown: en commercieel gesproken!) in een schaaltje voor de neus van je dier neerzetten. Daarnaast is commercieel verkrijgbaar rauw tegenwoordig ver van veilig te noemen.
Een fret met het nieuwe systemische Coronavirus heeft een gecomprimeerd immuunsysteem. Daarom is het zo link om gekochte prooi en kvv te geven.

Ik ken uit mijn vele (honderden)wereldwijde frettenkennissen slechts 2 waarbij hun fretten het op rauw erg goed doen. Ja ze zijn ook getroffen door het nieuwe systemische frettencorona virus. Ze hebben weinig ziekteverschijnselen en worden minimaal een jaar of 4-5, regelmatig 7+. Daarna is het ook veelal plotseling over en uit. Ze hebben echter wel een (kortstondig) goed leven gehad, wat erg waardevol is naar mijn mening.
Er zit wel een hele grote MAAR bij deze twee mensen: ze fokken hun eigen prooidieren! Ze kopen niets en hun prooidieren zijn net zo waardevol opgegroeid in vrijheid en met gezonde voeding als hun fretten leven. DAT is wat het gezonder maakt. Daarbij speelt ook nog, dat een van deze mensen zelf dierenarts is en frettenvoeding een toegespitste studie van haar is ;)

En ja ik ken ook iemand, die erg populair is op Facebook, die haar fretten rauw voert. Haar fretten worden zeker oud en zien er prachtig uit. Wat er echter niet op Facebook bij vermeld wordt is de hoeveelheid problemen die zij heeft om haar dieren ‘goed’ te houden. Ook bij haar zijn de fretten regelmatig (ernstig) ziek en komen er hele toeters en bellen uit de kast om ze op de been te houden. Dan hoor of zie je ‘even’ niets over (sommige) fretten....haar geluk is dat de dieren een enorme ruimte hebben en uit hele sterke oude lijnen komt.

Nu dan over de volgende bewering van je; het zwak zijn door doorfokken.
Hoe ga ik hier iets over schrijven, zonder er een verhaal van 10 kantjes van te maken?

Er zijn zeker een heleboel fretten waarbij dit een rol zal spelen. Vooral de fokkers die de afgelopen 20-25 jaar zeer druk bezig geweest zijn met het creëren van nieuwe kleuren, bijzonder aftekeningen, angora vachten en het vastleggen van typische eigenschappen zijn hier debet aan. Veelvuldig gebruik van inteelt of zeer nauwe lijnteelt kan dat in de hand werken. Ook hier weer een maar...zeer nauwgezette lijnteelt in de handen van goede fokkers met genetische kennis kan een dier ook sterker maken. Bij lijnteelt worden zowel de sterke als de zwakke punten uitvergroot. Een verantwoordelijk fokker met kennis, zal er alles aan doen om de zwakke punten te versterken. Maar goed dit is een technisch verhaal.
Hier kom ik weer met oa de fretteerders om de hoek. Die castreren niets (daarover later meer) Velen, niet allemaal, selecteren helemaal niets. Vader op dochter, moeder met zoon, broers en zussen...alles wordt daar maar aan elkaar gefokt. Want ja, een moer niet gedekt gaat uiteindelijk dood. Het enige wat belangrijk is, is dat ze goede jagers zijn. Zo niet worden ze ook ‘aan de kant gezet’, op wat voor manier dan ook. Zo af en toe gooien ze er weer eens een wilde bunzing doorheen om ze weer ‘scherp en sterk’ te krijgen. Oh en vergeet niet, afmeting van de fretteerfret is uiterst belangrijk....dus toch nog enige vorm van selectie. Toch wordt er stelselmatig door leken aangegeven dat fretteerfretten zo gezond en sterk zijn :?: Ik heb heel anders gezien...

Als de doorfok een grote rol speelt in de gezondheid en het optimale immuunsysteem van de fret, hoe verklaar je dan dat ook dieren bij zeer selectieve fokkers (in het buitenland) exact dezelfde problemen hebben. Fokkers die er soms al generaties lang alles aan doen om in/lijnteelt te voorkomen; alleen met outcross werken en fretten over de hele wereld vandaan halen. Hele oude sterke lijnen gebruiken. En daarbij natuurlijk voeren!
Hoe kan het dat exact dezelfde problemen spelen bij mensen die uitsluitend met (wild gevangen) bunzingen en hybriden kweken, op zeer kleine schaal en ook uitsluitend natuurlijk voeren. Vaak zelfs uitsluitend wildgevangen prooidieren.

Nogmaals, ik ben het zeker met je eens dat (foute) fok een heleboel kapot gemaakt heeft bij de huidige huisdier fret, zeker wat de vatbaarheid voor sommige aandoeningen betreft. Mede door de toenemende populariteit als huisdier (en proefdier) zoals helaas met elk (huis)dier gebeurd wat populair wordt. Alleen in het geval van het frettenCorona gaat dit lang niet altijd op.

Fretten zijn veel sterker dan er eigenlijk gedacht wordt. Kijk maar eens hoe lang zieke fretten doorgaan voordat ze het bijltje er echt bij neergooien! ;)

Dan een opmerking over het castreren;

Als je een fret als huisdier houdt, ontkom je er niet aan om het (chemisch) te castreren. Dat castratie onherroepelijk invloed heeft op de gezondheid van de fret(elk dier), ben ik ook met je eens. Wil je niet castreren, moet je geen fret als huisdier houden!
Een ram kun je nog intact houden, als je daar de ruimte voor kan en wilt creëren. Hij zal daar niet zo gauw last van krijgen, behalve enkelen die in een sexuele overdrive schieten op jonge leeftijd. Vaak is dat op latere leeftijd ook over. Jij als eigenaar zal moeten accepteren dat je een stinkende, vette, overal markerende fret hebt, die op hormonale top slechts uitsluitend met hormonen ‘denkt’. Ik vind ze persoonlijk(!) grappig en zie liever een intacte ram dan een (chemisch) gecastreerde.
Bij een moer ligt dat verhaal heel anders! Een moer gaat dood als ze intact is en niet gedekt wordt. Nu zijn er mensen die toch niet castreren en dan een fake dekking laten doen om de moer uit de loopsheid te halen....dat is hormonaal en mentaal echt niet zonder gevolgen! Over het algemeen wordt een moer schijndrachtig na een fake dekking! Je kunt je zelf wel indenken hoe naar dat is en hoeveel impact dat heeft op het lijf van zo’n moertje. Komen er geen pups wordt de moer weer opnieuw loops, met een volgende fake dekking op de planning. Of dat nu beter is dan een (chemische) castratie....ik betwijfel dat ten zeerste.

Daarnaast; het nieuwe systemische corona virus houdt enorm thuis onder de ongecastreerde dieren. Juist daar! Door het markeergedrag van de rammen gebeurt verspreiding veel sneller en over groter gebied dan bij gecastreerde (kooi) dieren. Bij de dekking wordt het virus overgedragen; of dit nu om een reguliere of fake dekking gaat. Bij dracht en lactatie wordt het virus overgedragen en te slotte door gezamenlijk gebruik van dezelfde ruimte en toiletten. Dus ook bij een ‘mislukte’ dekking zijn dieren samen geweest en wordt het virus al overgedragen. Een veel groter risico, dan een fretje alleen houden ineen huislijke omgeving.

Als laatste wil ik nog benoemen dat er aanwijzingen zijn dat onder de populatie van wilde bunzingen in binnen en op sommige plekken in het buitenland een ware slachting plaatsvindt. Op sommige plaatsen verdwijnen er hele populaties. Door het verzamelen van de kadavers is er een groot vermoeden dat het systemische Corona virus ook onder de bunzing aan het huishouden is. Hoe ‘sterker’ wil je een dier hebben dan een wilde bunzing, gevormd door genetische en omgeving selectie, in jaren van absolute overkill aan prooidieren (muizenplagen), ongecastreerd en levend in alle vrijheid die zo’n dier kan hebben?
Helaas is het onderzoek proces tot stilstand gekomen vanwege de humane Covid-19. Er is dus nog geen onomstotelijk bewijs dat het frettenCorona de werkelijke oorzaak is; slechts sterke vermoedens.

Tot slot wil ik persoonlijk nog aanvullen dat tot ik te maken kreeg met zieke fretten ik met mijn dieren niet eens naar een reguliere dierenarts ging. Ik was en ben wars van onnodige(!)medicatie, vaccinaties etc en zeer zeker voorstander van het sterker maken via een natuurlijke weg, ipv het volpompen met kunstmatige middelen. Ook voor mijzelf. Maar als het nodig is om een ziek dier te ondersteunen (niet het lijden verlengen) om een prettig leven te kunnen geven, maak ik er wel dankbaar gebruik van. Ziekte hoort bij het leven en zwakkeren sterven eerder dan de sterken, maar het nieuwe systemische Corona virus doet fretten enorm lijden! Gingen ze allemaal maar accuut dood, zoals bij enkelen van ons gebeurd is in de afgelopen jaren...dan kon niemand er omheen en waren dit soort discussies niet nodig.
Het gaat om het (pijn) lijden van de fretten waarbij niet gezien wordt dat er iets aan de hand is of bij mensen die er voor kiezen om hun kop in het zand te steken. Helaas kunnen sommige fretten het lijden jaren volhouden (ja zo sterk zijn fretten!) totdat ze dan plotseling “echt” ziek worden en er niets meer te doen is. Dat een dier plotseling ziek wordt na een kort maar kwalitatief goed leven kan ik echt vrede mee hebben. Met het (laten) lijden van fretten absoluut niet!

Het is toch een heel verhaal geworden en doe ermee wat je wilt. Iedereen maakt zijn eigen keuzes en dat is prima. Je bent niet verplicht om onze keuzes over te nemen, absoluut niet. Waar ik me aan stoorde is dat je met beweringen komt die gewoon niet kloppen...Je bent een beginnend fretteneigenaar en ik kan zien dat je je inleest. Ik beweer echt niet alles over fretten te weten en leer nog steeds elke dag bij, maar voelde me wel geroepen om enkele dingen duidelijker uit te leggen.
Doe ermee wat je wilt :D
Stridder

Bericht door Stridder »

Gewoon uit nieuwsgierigheid, heb je ook overwogen (deels) zelf vlees te bereiden? Zoals hel linkje dat ik gestuurd had?
viewtopic.php?f=20&t=1025" onclick="window.open(this.href);return false;

Om nog even terug te komen op "wij van Ohra..." , er is hier niemand op het forum die aandelen heeft ik welk voer dan ook ;)
Verder moet je het vooral doen met de bronnen die jij het betrouwbaarste vind, en met welke keuze jij het beste kan leven. Als jij de risico's van brok hoger inschat dan van kvv, dan snap ik dat je daar voor kiest.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Ja zelf bereiden wil ik me zeker even verder in verdiepen. Dat is meer dan het overwegen waard.
Wij hebben nu een grotere vrieskist en met een beetje goed alles inlezen kan ik ook weer voor de hondjes maken.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Even kort op het lange verhaal. Ik moet het straks nog even beter lezen. Dat verdient zo'n met de beste bedoelingen getypt verhaal.

Maar je hebt het al vrij snel over het voer voor zieke fretten.
Laten we even voorop stellen dat ik er nu van uit ga dat Freddy en Ozzy gewoon gezond zijn. Aan niks merk ik dat ze ziek zouden zijn. Gezonde poepjes (heb hier afbeeldingen van gezocht om toch zeker te zijn omdat de poep natuurlijk anders is dan van andere dieren) lekker levendig. Eten goed. Hebben schone oren en ogen. Gezond uitziende vacht. Ik ga ze niet ziek kijken zeg maar. En ik voel ondanks dat jullie iemand geen voer willen aanpraten toch dat jullie dat doen. Aangezien jullie dat herhaaldelijk blijven doen.

Mijn keuze is rauw. En dat hoeft natuurlijk geen kvv te zijn. Maar wel rauw en iig ook prooi. En dat wel icm brok. Maar naar mijn idee heeft een gezonde fret gewoon rauw nodig.
Karen

Bericht door Karen »

Tja, dat gevoel dat wij je ‘iets’ proberen aan te praten kan ik kennelijk niet weghalen bij je...ondanks dat het absoluut niet het geval is. We waarschuwen alleen.
Als jij ervan overtuigd bent dat jouw fretten gezond zijn en er goed aan doet om ze op rauw te zetten, dan moet je dat gewoon doen :D
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Nog even een vraag "jij kan zien op de filmpjes dat één van mijn fretten" al niet in orde is. Ik ben natuurlijk benieuwd wat je ziet. Welke van de twee en op welk filmpje zodat ik kan kijken of ik het ook zie. Ik vind het bijzonder knap als je dat kunt zien op de filmpjes.
Kick

Bericht door Kick »

Dat is niet knap. Dat is jarenlange ervaring ;)
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Dan nog ben ik nieuwsgierig wat er gezien wordt.
Niet in orde en dan dus mbt Corona.
Karen

Bericht door Karen »

Ik ga hier eerlijk neerzetten hoe ik er in sta en ik wil daarbij echt niet onvriendelijk overkomen!

Ik heb het gevoel dat ik heel erg tegen dovemansoren praat en dat de door ons allen gegeven adviezen en waarschuwingen niet aankomen. Ik denk dus niet dat het erg zinvol is om uitgebreid te gaan vertellen wat ik allemaal op de filmpjes zie.

Ik ben absoluut niet te beroerd om energie te stoppen in het helpen van (beginnende) fretteneigenaren op wat voor manier ook. Hetzij hier op het forum, hetzij in levende lijve. Ik wil echter wel het gevoel krijgen dat het zinvol is of tot resultaten kan leiden; dat gevoel heb ik bij jou helaas niet.
Uit jouw postings maak ik op dat jij jouw weg en ideeën rondom jouw fretten al helemaal hebt uitgestippeld. Je weet al precies hoe je het wilt doen en hoe jouw fretten het (gaan) doen. Het lijkt er op alsof jij jouw kennis al compleet hebt of iemand achter de hand hebt die het allemaal weet.
Iedereen heeft recht op zijn eigen visie.
Daarom denk ik niet dat het ook maar iets zal gaan bijdragen als ik mijn visie over jouw fretten op de filmpjes ga geven :)

Mocht ik er helemaal naast zitten, dan bied ik bij deze alvast mijn excuses aan ;)
Gesloten