Jaarlijks vaccineren...of niet?

Voor alle vragen m.b.t. de gezondheid van de fret zoals bijv. vaccinaties, jaarlijkse controle, oormijtbestrijding, vlooien en teken
Marjan

Re: Jaarlijks vaccineren...of niet?

Bericht door Marjan »

Hier komen ze wel meer dat één keer per jaar in handen van een frettenarts. :clown:
fem fatale

Bericht door fem fatale »

Mijn katten hebben de kittenentingen gehad, en daarna nog niets. Ze worden nu 3, dus het is nu langzaam tijd voor de eerste titer. Het eerste jaar heb ik min of meer per ongeluk overgeslagen omdat ik een oproep kreeg van de plaatselijke dierenarts, voor kattenziekte, niesziekte en nog iets. Kattenziekte is minstens 3 jaar geldig, niesziekte is niet ontzettend zinvol bij volwassen katten (niesziekte beschermt tegen 1 virus, er zijn veel meer typen virussen die niesziekte veroorzaken, waaronder rino-virussen, die bij mensen verkoudheid veroorzaken. Door astma heb ik er heel veel van, maar daar valt niet tegen te enten. Maar nu mijn katten volwassen zijn, zijn ze hooguit een halve dag ziek als ik ziek wordt, als het erg is, geef ik ze zoutoplossing en verder trekken ze het wel) en die derde weet ik niet eens meer, maar vond ik helemaal niet nodig.
Ik heb overigens binnenkatten, die alleen in mijn eigen tuin mogen en dus niet in aanraking komen met andere katten, dat maakt het risico op besmetting wat kleiner. (Al bouwen ze wel weer minder natuurlijke weerstand op, dat blijft schipperen).

Puk heb ik in eerste instantie wel jaarlijks geënt, maar door een operatie heb ik er nu volgens mij 1 of 2 gemist. Die moet dus hoe dan ook dit jaar weer. Al ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar de titer, misschien dat ik mijn kattendierenarts daarom vraag - al vraag ik me af of dit voldoende betrouwbaar is voor fretten. (Maar in theorie moet ik dan met 2 katten - Plien is niet geënt als kitten wegens niesziekte, dus die hoeft nog niet - en een fret naar de dierenarts. In de taxi. Dat lijkt me op zich best lastig, ook al bijt Puk ze niet meer iedere keer.)

Overigens zijn wij bij onze vorige fretten steeds gestopt met het enten op het moment dat ze echt oud werden. Het risico op hondenziekte is gelukkig heel erg klein, zeker omdat mijn ouders toen nog geen honden hadden, en bij oudere fretten vonden we een enting wel echt een aanslag op het lijfje.
Monique

Bericht door Monique »

Ik ent de fretten jaarlijks alhoewel ik het vorig jaar glad ben vergeten. Ik doe het ook omdat ze dan meteen een check up krijgen en dat vind ik wel zo prettig.
De hond krijgt ook jaarlijks zijn enting en de katten doe ik om het jaar
Plaats reactie