Reacties op "De veiligheid van prooidier en KVV voeding"

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Minka
Aantal fretten: 0

Re: Reacties op "De veiligheid van prooidier en KVV voeding"

Bericht door Minka »

Oervoer is qua fabricage beter?
Marjan

Bericht door Marjan »

Oervoer is gemaakt van biologisch vlees en wordt verwerkt door de Groene Weg- slagerijen, een slagerij voor menselijke consumptie. Dus ik mag hopen dat aan de productie hogere eisen worden gesteld.
Minka

Bericht door Minka »

Nu snap ik het, dan moeten de eisen wel beter zijn.
Minka

Bericht door Minka »

Hoe snel is de levering?
Marjan

Bericht door Marjan »

Best snel eigenlijk, ik had vrijdagmiddag de bestelling gedaan en dinsdag werd het bezorgd via PostNL. Ik begreep uit de bevestigingsmail dat ze twee maal per week verzenden, op donderdag en op maandag en als het goed is krijg je het dan de volgende dag bezorgd.
Er zit een sticker op dat het om een vers product gaat en dat bij voorkeur de doos niet mee terug wordt genomen maar dat bij geen gehoor het bij de buren moet worden afgegeven. De worsten waren echt stijf bevroren nog dus ik zou het zo weer eens bestellen.
Je kunt het ook afhalen in Veenendaal of Maarssen.
Mayke

Bericht door Mayke »

Dat klinkt goed van dat Oervoer, en fijn dat het ook goed en bevroren geleverd kan worden.
Ik ben benieuwd of je fretjes het graag eten Marjan.....succes ! :D
Minka

Bericht door Minka »

Ze leveren pas met de 5 kilo. Om te proberen is dat wat teveel. Ophalen is niet te doen voor mij. Het is veels te ver weg.
Marjan

Bericht door Marjan »

Dan moet je hier maar weer eens een bakkie komen doen, kun je een paar worsten meenemen. :D
Karen

Bericht door Karen »

Euhm...of ik kom binnenkort eens jouw kant op. Ik heb nog steeds wat van jou hier staan :oops:
Minka

Bericht door Minka »

Marjan, dat ga ik zeker een keer doen een bakkie op de boot. Dit is voor mij alleen momenteel niet uitvoerbaar.

Karen, wil je alleen voor een kooi en een worst vanuit het noorden naar het zuiden gaan rijden. :shock:
Karen

Bericht door Karen »

Ja, dat wil ik voor jou wel doen :mrgreen:
Marjan

Bericht door Marjan »

Wanneer je je weer wat beter voelt spreken we wel een keer wat af. :D
Minka

Bericht door Minka »

Karen, wat lief van je.
Marjan, dat is goed.

Nu on topic bevalt het?
Marjan

Bericht door Marjan »

De eerste keer likte ze er wat aan en liet ze het verder liggen. Gemengd door de carni at ze er wel wat van dus ik ga het maar langzaam opbouwen.
Minka

Bericht door Minka »

Wat zijn het toch kieskeurige eters. Wat een boer niet kent dat eet ik niet. Hopelijk gaat ze het eten zonder het mixen met haar huidige kvv.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ze zal uiteindelijk wel moeten want het is veel beter voor haar. Dus zolang ik nog carnibest heb meng ik het en daarna krijgt ze het gewoon.
Karen

Bericht door Karen »

Ik denk dat ze het uiteindelijk wel zal gaan eten als ze niets anders krijgt..
Birgit

Bericht door Birgit »

Misschien mosterd inmiddels, maar als het Runder TBC is, dan moet dat wel gemeld worden, zie:
http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... uberculose" onclick="window.open(this.href);return false;
Status Nederland
Nederland heeft in 1999 de officiële tbc-vrije status gekregen. Deze status worden bewaakt door runderen in Nederland bij het slachten te screenen op rundertuberculose. Daarnaast zijn er regels voor import en export. De tbc-vrije status komt in gevaar indien per jaar meer dan 0,1 procent van de bedrijven een besmetting heeft. Eén enkel besmet bedrijf heeft dus geen gevolgen voor de tbc-vrije status van Nederland, mits verspreiding van de infectie naar andere bedrijven kan worden voorkomen. Wanneer op een bedrijf een besmetting met tbc wordt vermoed, wordt dit gemeld aan de nVWA. Zij zorgen voor de verdere afhandeling op het bedrijf.
Als er bij die fret daadwerkelijk die bacterie is vastgesteld, dan zal het eigenlijk verder onderzocht moeten worden. Alleen is natuurlijk de vraag in hoeverre het vlees nog traceerbaar is.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik mag aannemen dat Hanneke daar ook van op de hoogte is en dat zij dit ook gemeld heeft. :)
Frettenvraagbaak

Bericht door Frettenvraagbaak »

We schoppen deze even omhoog.

Zoals al aangeven zijn er de laatste jaren al ernstige zorgen over de rauwe voeding bij fretten, met name over de KVV en kuikens.
Door gebeurtenissen van met name het afgelopen jaar, wordt de waarschuwing nu ook ook uitgebreid naar prooidieren. Er is het afgelopen jaar een schrikbarende toename aan ernstige ziektebeelden bij onze geliefde diertjes. Van een of meerdere maagdarm infecties tot sepsis aan toe. Enkele dieren zijn er al aan overleden/geeuthanaseerd of vechten nog voor hun leven. Al deze fretten stonden op een prooidieet. Tot nu toe lijkt gevogelte de grootste boosdoener te zijn, maar ook bij knaagdieren komt het steeds regelmatiger voor dat er slechte partijen tussen zitten.

Op dit moment zijn een aantal fretteneigenaren in samenwerking met de Frettenkliniek bezig om te proberen te achterhalen welke bacteriën of virussen schuldig zijn aan deze recente ziektegevallen. Ook zijn we in overleg wat nu dan wel verantwoorde voeding is, naast brokjes.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of het verantwoord gevonden wordt om het risico te nemen en toch prooi te voeren. Ons advies is om ver van gevogelte weg te blijven en zeer kritisch te kijken en om te gaan met andere prooi. Wees extreem hygiënisch en voer je prooi vers, bevroren of ontdooit direct uit de koelkast. Laat het niet te lang liggen, om eventueel aanwezige vervuiling niet te laten uitgroeien tot schadelijke proporties. Indien er toch overwogen wordt om prooi te voeren, hou het dan op SPF muizen en ratten. Controleer bij de verkoper ook of deze een SPF verklaring hebben! SPF staat voor Specific Pathogene Free.
Plaats reactie