MOO en voeding?
Re: MOO en voeding?
Is helemaal goed hoor
Probleem is dat ze dan geen tijd meer heeft om fretten te behandelen
Dat worden dan halve dagen praktijk draaien en halve dagen theorie voor Hanneke !
Ze hoeft het toch ook niet alleen te doen?
En anders inderdaad halve dagen
En anders inderdaad halve dagen
Hm.... Moest ineens toch weer aan mijn idee denken toe ik dit artikel las:
http://www.nu.nl/wetenschap/3560780/maz ... te-vs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb geGoogled op dat virus en ik lees alleen maar connecties met dieren in- en rondom de oceanen maar desondanks blijkt ook nu weer dat een menselijk virus ook bij dieren kan toeslaan.
http://www.nu.nl/wetenschap/3560780/maz ... te-vs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb geGoogled op dat virus en ik lees alleen maar connecties met dieren in- en rondom de oceanen maar desondanks blijkt ook nu weer dat een menselijk virus ook bij dieren kan toeslaan.
Maar dan zou er technisch gezien in frettenbloed een virus aangetoond moeten kunnen worden, als er zoiets speelt
Wel weer verschrikkelijk voor de dolfijnensoorten
Wel weer verschrikkelijk voor de dolfijnensoorten
Als er nog nooit aan gedacht is om in die richting te denken dan komen ze er ook nooit achter (denk ik dan weer )
Daar heb je helemaal gelijk in Kick..... wel sneu voor die dolfijnen !
- Raaf en Zusje kregen in het begin ook KVV en prooi. Met de KVV ben ik nog een tijdje door gegaan, maar ze aten de prooi steeds slechter en slechter. Nu krijgen ze niet eens meer brokjes goed gekauwd, dus ze zitten beiden op de brokkenbrij en daar doen ze het goed op. Ze zijn nu een jaar en 3 maanden en hebben een behoorlijk zware chronische middenoorontsteking.
- Hiervoor heb ik Kaatje gehad, ook een chronische middenoorontsteking, maar naar mijn idee minder agressief. Raaf en Zusje zijn in een jaar tijd van prooi naar brokkenbrij gegaan en bij Kaatje ging daar langer overheen. Kaatje kreeg geen KVV, wel af en toe een muis.
- Tussen Kaatje en Raaf en Zusje hebben ongeveer 2 maanden gezeten. Hangmatjes heb ik gewassen en opnieuw gebruikt voor R&Z. De kooi is nieuw.
- R&Z hebben oormijt gehad.
Dit is heel kort en bondig even een antwoord op je vragen, Birgit, hopelijk kan je er wat mee
- Hiervoor heb ik Kaatje gehad, ook een chronische middenoorontsteking, maar naar mijn idee minder agressief. Raaf en Zusje zijn in een jaar tijd van prooi naar brokkenbrij gegaan en bij Kaatje ging daar langer overheen. Kaatje kreeg geen KVV, wel af en toe een muis.
- Tussen Kaatje en Raaf en Zusje hebben ongeveer 2 maanden gezeten. Hangmatjes heb ik gewassen en opnieuw gebruikt voor R&Z. De kooi is nieuw.
- R&Z hebben oormijt gehad.
Dit is heel kort en bondig even een antwoord op je vragen, Birgit, hopelijk kan je er wat mee
Weet iemand wat de hoeveelheid calcium is in droge brokken ten opzichte van wanneer je prooi of KVV voert?
Er begint bij mij een idee te ontstaan waarom er gedacht wordt aan een samenhang van voeding (prooi/vers vlees) en het ontstaan van middenoorproblemen.
Ik ben namelijk eens aan het googlen geslagen m.b.t. middenoorproblemen bij de mens en hier wordt bij verschillende sites aangegeven dat in de meeste gevallen sprake is van problemen met de buis van Eustachius. Doordat deze verstopt raakt door zwelling ontstaat er een ontsteking in het middenoor omdat vocht niet weg kan en er bacteriën welig gaan tieren.
Dus eigenlijk is de remedie tegen een middenoorontsteking de zwelling van het slijmvlies aanpakken waardoor het ontstekingsvocht weg kan lopen de keel in.
Daarom zet Hanneke ook Polaramine in en bij Max bijvoorbeeld werken die erg goed.
Maar nu ben ik ook aan het zoeken naar andere soorten antihistaminica, vooral omdat sommige fretten duf worden van de Polaramine en dit ook niet altijd het gewenste effect heeft.
Maar nu ontdek ik per toeval dat er ook een natuurlijke antihistamine bestaat en dat de bekendste natuurlijke antihistamine calcium is.
Nu kan het toeval zijn natuurlijk maar onze middenoorproblemen begonnen bij Kai en Bo en dat waren ook gelijk onze eerste fretten die op de prooi en KVV zaten.
Nu ben ik dus eigenlijk wel nieuwsgierig of er een samenhang is tussen de hoeveelheid calcium in voeding en de toegenomen middenoorproblemen.
Het zal ongetwijfeld een combinatie van factoren zijn maar alles valt of staat volgens mij toch met een goede werking van de Eustachius buisjes.
Er begint bij mij een idee te ontstaan waarom er gedacht wordt aan een samenhang van voeding (prooi/vers vlees) en het ontstaan van middenoorproblemen.
Ik ben namelijk eens aan het googlen geslagen m.b.t. middenoorproblemen bij de mens en hier wordt bij verschillende sites aangegeven dat in de meeste gevallen sprake is van problemen met de buis van Eustachius. Doordat deze verstopt raakt door zwelling ontstaat er een ontsteking in het middenoor omdat vocht niet weg kan en er bacteriën welig gaan tieren.
Dus eigenlijk is de remedie tegen een middenoorontsteking de zwelling van het slijmvlies aanpakken waardoor het ontstekingsvocht weg kan lopen de keel in.
Daarom zet Hanneke ook Polaramine in en bij Max bijvoorbeeld werken die erg goed.
Maar nu ben ik ook aan het zoeken naar andere soorten antihistaminica, vooral omdat sommige fretten duf worden van de Polaramine en dit ook niet altijd het gewenste effect heeft.
Maar nu ontdek ik per toeval dat er ook een natuurlijke antihistamine bestaat en dat de bekendste natuurlijke antihistamine calcium is.
Nu kan het toeval zijn natuurlijk maar onze middenoorproblemen begonnen bij Kai en Bo en dat waren ook gelijk onze eerste fretten die op de prooi en KVV zaten.
Nu ben ik dus eigenlijk wel nieuwsgierig of er een samenhang is tussen de hoeveelheid calcium in voeding en de toegenomen middenoorproblemen.
Het zal ongetwijfeld een combinatie van factoren zijn maar alles valt of staat volgens mij toch met een goede werking van de Eustachius buisjes.
Kvv is niet volledig, daarom moet daar ook in afgewisseld worden. Naar wat ik begreep is volgroeide prooi wel helemaal in balans, dus volwassen muizen etc.. Alleen de waarden weet ik niet. Wie weet weet nanja dat
Esther (Plantinga) zou je dat zeker moeten vragen op het symposium. Zij had het er namelijk over dat er bij KVV (carnibest) tekorten kunnen ontstaan bij de fret, vanwege de calcium. Ze had het niet over MOO, maar over het 'All Meat Syndrome'. Een theorie die Hanneke noemde (of zij?) is dat de botten vermalen zijn in de KVV waardoor de fret het niet kan opnemen, omdat het te fijn is ofzo. Het was een theorie en ik heb het alleen opgeslagen, niet verder uitgediept.
Ik weet dat Hanneke zeker bij het geven van KVV van mening is dat er een calcium tekort ontstaat. Maar bij prooi had ik daar nooit eerder van gehoord maar ik zal het zeker eens opperen in de workshop.
Maar ik ben met name eigenlijk benieuwd naar een calciumtekort en de gevolgen daarvan voor middenoorproblemen en ik denk dat dit meer een medische aangelegenheid is. Ik heb Hanneke net ook gelijk een mail gestuurd hierover.
Maar ik ben met name eigenlijk benieuwd naar een calciumtekort en de gevolgen daarvan voor middenoorproblemen en ik denk dat dit meer een medische aangelegenheid is. Ik heb Hanneke net ook gelijk een mail gestuurd hierover.
Hm interessant. Maar dan zou je het bij fretten in het buitenland toch ook moeten zien? Ik ken daar genoeg fretten die op rauw en prooi staan en ik hoor eigenlijk alleen maar over fretten met oorproblemen hier in NL. En bij de specialfretten hoor je het eigenlijk ook nooit. Daar zitten er ook genoeg tussen die op prooi staan( en ook naar Hanneke gaan).
Wel iets om uit te zoeken lijkt mij
Wel iets om uit te zoeken lijkt mij
Of ze herkennen MOO daar niet of de KVV is anders samengesteld, kan beide
- fem fatale
Maar volgens mij had Birgit op het andere forum eens gelinkt naar een brits forum (of amerikaans, waar ook britten zaten) en werden die fretten echt 14 ofzo, op prooi en veel buiten zitten. Dan lijkt me niet dat ze MOO niet herkennen, maar echt dat het daar niet zoveel voorkomt.
Maar geven ze daar ook KVV en kan het daar on zitten? Hier krijgen fretten ook al eeuwen prooi
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Dat van die calcium klopt Marjan. Toen Merel klein was, had ze altijd veel last van verkoudheid en oorontsteking.
Ik gaf haar daarom Caltrivat tabletjes van VSM en dat hielp heel erg goed. Hieronder zie je de samenstelling. Wie weet ook iets om aan fretjes te geven
Samenstelling:
Caltrivat® is verkrijgbaar in smelttabletjes.
Per tablet (100 mg) bevat Caltrivat® tabletten de werkzame bestanddelen: 20 mg Calcarea carbonica ostrearum D6, 20 mg Calcarea fluorica D6, 20 mg Calcarea phosphorica D6, 20 mg Sulphur iodatum D12.
Andere bestanddelen (hulpstoffen) zijn: microkristallijne cellulose (E460), magnesium stearaat (E572), talk (E553b).
Ik gaf haar daarom Caltrivat tabletjes van VSM en dat hielp heel erg goed. Hieronder zie je de samenstelling. Wie weet ook iets om aan fretjes te geven
Samenstelling:
Caltrivat® is verkrijgbaar in smelttabletjes.
Per tablet (100 mg) bevat Caltrivat® tabletten de werkzame bestanddelen: 20 mg Calcarea carbonica ostrearum D6, 20 mg Calcarea fluorica D6, 20 mg Calcarea phosphorica D6, 20 mg Sulphur iodatum D12.
Andere bestanddelen (hulpstoffen) zijn: microkristallijne cellulose (E460), magnesium stearaat (E572), talk (E553b).
- fem fatale
Ik kan me trouwens moeilijk voorstellen dat de antihistamine/calcium de oplossing zijn, dat suggereert dat fretten voortdurend opgezette slijmvliezen hebben die slinken door antihistamine - dus dat ze de hele tijd allergische reacties zouden hebben. Dat zou je aan veel meer dingen moeten merken.
Ook twijfel ik een beetje aan de anti-histaminewerking van calcium. Ik vind zo snel geen betrouwbare bron en mijn artsen hebben het nooit genoemd, terwijl we wel allerlei andere natuurlijke middelen hebben besproken om mijn allergieën te managen (en ik slik ook gewoon medicijnen). En als die werking er is, is die er dan op zichzelf, als versterking van echte antihistamine, en wat voor hoeveelheden moet je er dan van eten?
Over KVV wordt op het barfforum gezegd dat je moet uitzoeken welke calciumbron gebruikt wordt. Sommige merken die zeggen compleet te zijn, gebruiken een synthetische kalkbron. waarvan het onduidelijk is hoe de opname is.
Ikzelf gebruik voor mijn slijmvliezen ook gewoon corticosteroïden, veel effectiever en locaal toe te dienen. Een neusspray lijkt mij wat lastig voor fretten, maar neusdruppels moet gewoon kunnen (ik heb mijn katten ook wel eens neusdruppels gegeven als ze niesziekte hadden), zou dat voor fretten misschien ook een optie zijn?
Ook twijfel ik een beetje aan de anti-histaminewerking van calcium. Ik vind zo snel geen betrouwbare bron en mijn artsen hebben het nooit genoemd, terwijl we wel allerlei andere natuurlijke middelen hebben besproken om mijn allergieën te managen (en ik slik ook gewoon medicijnen). En als die werking er is, is die er dan op zichzelf, als versterking van echte antihistamine, en wat voor hoeveelheden moet je er dan van eten?
Over KVV wordt op het barfforum gezegd dat je moet uitzoeken welke calciumbron gebruikt wordt. Sommige merken die zeggen compleet te zijn, gebruiken een synthetische kalkbron. waarvan het onduidelijk is hoe de opname is.
Ikzelf gebruik voor mijn slijmvliezen ook gewoon corticosteroïden, veel effectiever en locaal toe te dienen. Een neusspray lijkt mij wat lastig voor fretten, maar neusdruppels moet gewoon kunnen (ik heb mijn katten ook wel eens neusdruppels gegeven als ze niesziekte hadden), zou dat voor fretten misschien ook een optie zijn?
Bij Max is dat wel degelijk het geval, die zit al jaren aan de polaramine. Ik heb een paar keer geprobeerd daarmee te stoppen en dan begint hij gelijk weer te kuchen en te schrapen met zijn keel.fem fatale schreef:Ik kan me trouwens moeilijk voorstellen dat de antihistamine/calcium de oplossing zijn, dat suggereert dat fretten voortdurend opgezette slijmvliezen hebben die slinken door antihistamine - dus dat ze de hele tijd allergische reacties zouden hebben.
Iets moet natuurlijk wel zorgen voor die zwelling en dat zal best een virus of bacterien kunnen zijn.
Bij heel veel jonge kinderen zie je trouwens deze problemen ook, ik ben zelf als kind twaalf keer door geprikt omdat er een onrsteking achter het trommelvlies zat. Niet veel later behandelden ze kinderen door buisjes in te brengen in de buisjes van Eustagius om ervoor te zorgen sat dit soort klachten weg bleven. Helaas is dit bij de fret niet mogelijk en zul je op een andere manier moeten gaan zorgen dat vocht kan weglooen. Dus door een antihistminicum of misschien toch iets preventiefs als calcium.
Ik zal dat ook eens met Hanneke overleggen Yvonne, ik neig er eigenlijk wel naar om dit eens te gaan proberen. Ik wil alleen eerst zeker weten of er verder geen stofjes aan zijn toegevoegd die schadelijk zijn voor een fret.
Ik zal het ook eens voorleggen aan een vriendin die homeopathisch dierenarts is geweest.