Zorgen om voeren van rauw vlees

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
yvonne
Aantal fretten: 1

Re: Zorgen om voeren van rauw vlees

Bericht door yvonne »

Bibi en Presley zijn allebei heel ziek geworden van een bacterie in (nota bene!) biologisch vlees :(
Denk je goed te doen door ze rauw vlees te voeren, gaan ze er zowat aan dood.
Ik ben heel blij dat Bibi nu "gewoon" brokjes eet, ze krijgt van mij niks anders meer!
Behalve cosma snackies als tussendoortje.

Ik denk idd ook dat het van verschillende factoren afhangt, waar je het koopt, hoe de verwerking is en de distributie.
Maar het blijft dus oppassen.
ray

Bericht door ray »

De controle is ook niet erg goed volgens mij, tenminste zal minder zijn dan bijvoorbeeld vlees voor menselijke consumptie.
Dus het is maar net wat de fabrikant aangeleverd krijgt en hoe dat verwerkt wordt.
Toevallig paar weken geleden een aflevering van Keuringsdienst van Waren gekeken over kattenvoer in blik. Blijkt ontlasting ed ook in verwerkt te worden en het wordt nauwelijks verhit.
Amaris
Aantal fretten: 0

Bericht door Amaris »

Mijn zus gaf haar hond Carnibest voer. Ze had een stuk uit de vriezer gehaald en liet dit ontdooien in de koelkast. Echter toen ze het wilde geven zat het vol met maden! Het heeft nooit bij haar buiten de vriezer gelegen dus hoe dit kan... ergens was iemand niet zo zorgvuldig tijdens het transport misschien? Desalniettemin... maden! *gruwelt*

Ik sluit me volledig aan bij de waarschuwing. Het zal echt niet altijd slecht zijn, maar uit ervaring weet ik nu dus dat het vol kan zitten met dingen die je niet aan je fret geven wilt. Bibi krijgt brokken en haar gedroogde kip-snacks met 1 keer in de week een bodempje Waltham. That's it. Muizen vertikt ze en rauw voer komt hier er echt niet in.
Karen

Bericht door Karen »

Even over het koken van KVV.
In KVV zit bot. Botten moet je NOOIT gekookt aan je dier geven!! Dit kan ernstige verstopping of perforatie van de maag en/of darm veroorzaken.
Bovendien vernietig je met koken een aantal nuttige vitamines en mineralen, die zal je dan weer moeten aanvullen. Hanneke heeft het in haar antwoord alleen over eiwitten.
Karen

Bericht door Karen »

Ik maak nu bijna een jaar denk ik mijn eigen vleesmixen...homemade kvv zeg maar. Bovendien gebruik ik absoluut geen commerciële kip, ook niet biologisch.
Al enige tijd merk ik dat er steeds moeilijker aan bepaalde producten te komen is, zoals sommige organen en hele dieren.
Er werd mij uitgelegd dat, mede doordat de commerciële (rauwe) diervoeding zo in opkomst is er contracten met slachthuizen worden afgesloten om al het niet voor humane consumptie verkochte vlees aan hun te verhandelen. Wat gebeurt er in de praktijk....er staan mega containers. Alles wat van een geslacht dier afkomt dat niet naar de humane vleesfabriek/slager gaat, wordt in die containers gedumpt. Behalve huid, hoeven en hoorn. Een aantal keer per week worden die containers door de diervoederfabrikanten opgehaald. Is dat een rauw vlees verwerker, worden er dus lever, longen en andere organen gebruikt die in die container tussen de met poep gevulde darmen hebben gelegen......lekker fris...NOT. Wetende dat gevogeltepoep zo'n beetje het rijkst is aan allerlei vervelende beestjes en het feit dat alles op een hoop heeft liggen broeien, kun je op je vingers natellen dat gevogelte kvv niet zo goed is...en kip de uitsteker.
Deze werkwijze gaat ook op voor al het andere geslachte vlees, zoals rund, varken en lam. Voor humane consumptie worden er bij een aantal dieren lever en hart geoogst. Die hebben dan natuurlijk niet in zo'n container gelegen. De eisen voor humane consumptie zijn strenger.
Voor botten hebben ze soortgelijke regelingen, met diverse botgebruikende fabrikanten. In ieder geval wordt ook dat gewoon op de grote hoop in een container gedumpt.
Het is dus ook de reden waarom je bijna niet meer aan organen kunt komen als tong, zwezerik, alvleesklier, nieren, hersen of milt.
Een enkele keer is het nog te krijgen bij een Islamitische slager.

Om een goed verantwoord natuurlijk dieet te geven heb je wel een variatie van allerlei verschillende organen en bot nodig. Moeilijk aan te komen als je geen kip (of eend)wilt gebruiken....dan blijf je steken bij hart en lever en met een beetje geluk konijnen niertjes of iets anders wat een enkele keer aangeboden wordt. Veel te eenzijdig.

Wees er in ieder geval bewust van, dat als je bij de meeste diervoeder verkopers organen en karkassen besteld, dit ook een bron van infectie is.....het komt uit dezelfde container als de ingrediënten voor commerciële KVV. Alleen apart verpakt voor de Barf voerder (meestal honden)

Ik heb zelf dus vorige week besloten om te stoppen met kvv. Mijn voorraad was op en een volgende levering met goed materiaal liet op zich wachten. Vanaf afgelopen weekend is het dus brok (brrr) en alleen nog kleine hele prooidieren, zoals muis, eigen kweek duif en halfwas konijn van een kennis. nu is het afwachten hoe dat gaat. Het maagzuur van broketers is veel minder zuur. Dat komt de vertering van rauw niet ten goede, zeker niet van bot. Ook is hun relatieve bescherming tegen bacteriën en salmonella dan ook verdwenen.....

Ik ben er dus nog niet helemaal over uit :???:

Ondertussen smult Queeny van de brokjes en vindt Jillz het ook wel best, zolang ze elke dag maar een muisje krijgt :mrgreen:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zou willen dat Shae brokken wilde eten, dan was ik gelijk over gestapt. Maar deze dame hongert zich uit en wil alleen maar eendmix. :(
Karen

Bericht door Karen »

Alleen eendmix is ook niet goed Mar....veel te eenzijdig
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik weet het maar ze eet gewoon niets anders. Heel soms wil ze wel eens op een brokje kauwen maar dat is niet de moeite. En ook muizen blieft ze niet meer. Dus ik zou niet weten hoe ik haar iets anders, en dan het liefst maar weer brokjes, kan laten eten.
Af en toe geef ik haar wat waltham maar zelfs daar is ze niet echt gek op.
Birgit

Bericht door Birgit »

Karin, interessant!

Overigens denk ik dat rauw vlees van de slager qua bacteriën beter is dan KVV. De controle is voor menselijke voeding beter en bovendien heb je veel minder kruisbesmetting als je een kipfilet of stuk vlees koopt. Bij KVV is er veel meer bewerkt en is het ook langer onderweg.

Biologisch of regulier maakt qua bacteriën niet uit als de restproducten onhygiënisch worden behandeld.
Karen

Bericht door Karen »

Precies Birgit. In dit geval maakt het niets uit of het biologisch is of niet.
Helaas kun je hier bij de gewone slager haast geen orgaanvlees meer krijgen, behalve rund/varkens lever en runderhart. Wel zo'n mixachtig goedje met hart, lever, maag en nek van kip.....
Birgit

Bericht door Birgit »

Hier kon ik wel gewoon kippenhartjes, maagjes en levertjes per kilo kopen. En nekken ook los. Ik kon gewoon een blok diepgevroren nekken meekrijgen :mrgreen: . Of bedoel je dat niet?
Karen

Bericht door Karen »

Hier dus niet behalve dan kippenlevertjes bij de Appie.
Ik wil geen kip gebruiken, dus dan houdt het gewoon op...
Esther

Bericht door Esther »

Na het bezoekje aan Hanneke van gisteren heb ik het advies gekregen om B&W geen Carnibest meer te geven ivm de bacteriën.
En dan niet alleen voor hen maar ook met het oog op mijn slechte gezondheid.
Dus ik volg het advies van Hanneke.....
Mette

Bericht door Mette »

Birgit ik ben erg blij om je mening hierover te lezen, die ik volkomen met je deel.

Ik weiger ineens weer met rauwvoeding te stoppen, of me aan die adviezen te houden... Afgelopen week werd een fokker zelfs aangeraden de pups met brokken + waltham op te laten groeien. Toen ze aangaf dat dit nogal een verschil was, werd haar aangeraden 1 nest zo op te laten groeien, en 1 op rauw, want de overtuiging was dat het amper zou verschillen.

Als je me ergens de kast mee op kan krijgen (merkte ik kennelijk aan mijn reactie) is het wel dit blijkbaar, na júist het verschil van pups op brok of pups op rauwvoeding na jarenlange ervaring te gebruiken om eigenaren met volwassen fretten duidelijk te maken hoeveel dit met de binnenkant van je fret doet...

Voor de liefhebber wil ik de verschillen best even opsommen:
- dikkere huid en betere vachtwissels (pups op rauwvoeding zijn amper nog te chippen na 7 à 8 weken, dat is serieus eng te noemen hoe hard je dan druk moet zetten)
- minimaal 100 gram voor moertjes tot 200 gram voor rammen verschil in gewicht
- meer bijtgedrag op brok, oftewel puur honger
- geen 'terugslag' rondom de 4 à 5 weken wanneer pups melk-af moeten gaan en volledig op eigen voeding. Ik kan het verschil met foto's aantonen zelfs uit het verleden.
- pups groeien t/m 6 a 7 maanden groot, waar pups op rauwvoeding met 3 à 4 maanden hun volwassen gewicht bereikt hebben.

En wanneer je dan even verder denkt over wat zoiets met de gehele ontwikkeling van de binnenkant van een pup doet... Het is een wereld van verschil voor hun organen. Het risico is nihil, maar heeft niets met ziek worden van bacteriën te maken (nee, zelfs de kleinere pups niet, die juist een boost krijgen van rauwvoeding en uit brok een achterstand blijven behouden). Dat zit hem meer in dat ik vaan een enkeling heb gehoord dat er één is gestikt in een KVV botje, of een pup de oormijtproblemen waarschijnlijk van een prooidier had overgenomen (wat mij persoonlijk nog steeds sterk lijkt als deze uit de vriezer kwam). Verder nog nooit een probleem vernomen...

Ik voer al zoveel mogelijk prooi als financieel toelaatbaar is, want er gaat bij mij 200 euro aan prooi per maand door anders, waar als ik met KVV afwissel ik minstens 3 maanden met een bestelling van 200 euro doe. En met KVV moet je altijd opletten en zorgen dat het vers is..., dat lijkt me voor zich spreken.

Dat het er in de Frettenkliniek anders aan toegaat geloof ik, want 80% van de zieke fretten hebben maag- en darmklachten. Dan zou ik ook vanzelf gaan denken dat rauwvoeding een probleem is. Echter zijn er meer fretten niet ziek dan wel ziek..

Carnibest? Al heel erg lang niet meer over te spreken... vooral mee stoppen Esther ;)

Oh en ik kan wat stellig overkomen, maar zoals gezegd: dit is één van de weinige punten waar ik mij tegenwoordig nog echt druk om kan maken als het gaat om het welzijn van fretten. Opletten prima en je fret gewend houden aan brok en waltham ook..., maar overgaan op brok + af en toe een muis? Never again. Zeker niet voor nesten.
Karen

Bericht door Karen »

Ik ben het hier helemaal mee eens Mette.

Ondertussen heb ik mijn fretten ook weer aan het vlees. Niet goed, zo'n tussen periode met brokjes, maar jeetje wat gingen die haarballen stinken en poepen zeg! Te weinig vocht binnen denk ik....de oplossing van Hanneke is dan om brokkenpap te geven. Nou dat dacht ik dus niet. Zolang ik fretten met een goed gebit en geen acute oorproblemen heb, krijgt hij kauwwerk, vlees. Daar zijn ze voor gemaakt.
Het advies van Hanneke om maagdarm patiënten op brok te zetten vind ik toch iets heel anders dan een een gezonde fret van rauwe voeding afhalen.

Het persentage volledige prooi is bij mij opgeschroefd. Verder haal ik mijn vlees nu bij de Islamitische slager en binnenkort komt er een zending uit Duitsland. Daar zijn de regels en de slachtprocessen heel anders. Het is niet eens duurder dan als ik het hier zou kopen. Ik heb van verschillende mensen nu gehoord dat het een betrouwbaar bedrijf is en verzending uitstekend gaat. Ik ga het proberen.

Deze manier van voeren is even wennen voor de fretten. Ze krijgen met name organen met een vreemde smaak voor hun. De aanhouder wint, dus gewoon steeds aanbieden en niets anders. Kip eten ze inmiddels wel, al gaat het bij Queeny met lange tanden. Momenteel vallen ze iets meer af dan gebruikelijk, maar als ze eenmaal weer goed eten komt dat er vanzelf weer bij.

Voor mij is het even puzzelen met de verschillende voedingswaarden, om een volledig dieet te kunnen voorschotelen. Vertrouw ik het niet helemaal, of zoals nu in het begin dat ze nog niet alles eten, vul ik het aan met een goede vitamine/mineralen poeder voor carnivoren. Dat poeder laat ik straks weg als er weer goed gegeten wordt.
ray

Bericht door ray »

Ergens kan ik me wel beetje inkomen, dat KVV niet verstandig is om te geven. Vooral na het zien van deze aflevering van de keuringsdienst van waarde http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 23-10-2014
Gatver de darmen worden niet eens leeg gemaakt en daar eten dan onze fretten van! brrr

Ik denk dan ook dat de kern van dit verhaal is, prooidieren ok maar let op met KVV. Volgens Hanneke kan je beter prooidieren geven dan KVV, puur omdat er veel meer bacteriën zitten in KVV.
Mette

Bericht door Mette »

Precies. En dat zijn weer die punten wat je bij volwassen fretten inderdaad het snelst merkt. Een fret met medische problemen terugzetten snap ik ook, en dat Hanneke dat advies vaak moet geven dus ook, maar om het algemene voedingsadvies weer brok te maken gaat er bij mij gewoon echt niet in. Het advies kende ik nu al even, maar nu ze het ook voor nesten aan die fokker aanraadde.... Ik ben er echt even een paar uur boos geweest erdoor :oops:. Als je pups een slechte start met hun organen en ontwikkeling wil geven moet je dat doen ja :evil:.

Ik ben er nog 1 vergeten ook in mijn lijstje zie ik:
- de geestelijke en motorische ontwikkeling van de pup gaat een stuk sneller. Zelfs de rammen worden al op jongere leeftijd (vanaf 8 weken) vervelend naar hun zusjes (en zijn dus sneller ontwikkeld richting puber) dan op brok. Op brok begint dat op 12 à 14 weken.

En ik denk ook dat de hoeveelheid prooi zoveel als financieel toelaatbaar is voor je opschroeven het beste is dat je kunt doen. En nogmaals gewend houden aan brok en waltham is wel handig, want mocht het ook medisch nodig zijn..., is het fijn dat je fret de smaak kent en niet verafschuwd. Het kan de levensverwachting van je fret zo 1 à 2 jaar verlengen.

En inderdaad ray: gewoon goed opletten met kvv. Je noemt de boodschappen die ook uit het advies heb meegenomen.
Birgit

Bericht door Birgit »

Helemaal weer eens met Mette en goede aanvulling.

Ik denk ook dat Hanneke het wat onhandig verwoord heeft, waardoor het verkeerd te interpreteren is. Ze had ook geen merknamen moeten noemen, maar dat terzijde. Op het eerste gezicht las ik inderdaad ook dat brok beter is voor alle fretten, terwijl ze eigenlijk zegt dat je met KVV voorzichtig moet zijn, zeker met zieke fretten. Prooi valt een beetje tussen wal en schip. De titel helpt ook niet mee, want onder 'rauw vlees' kun je prooi verstaan, maar ook 'KVV' of 'een kippenmaagje'. Dat is net hoe je het interpreteert/leest. Voor mij is rauw vlees vooral dat kippenmaagje en andere stukjes vlees van de slager.
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik denk dat iedereen die vers voert, wat het ook is, (vlees, prooi ed) voor zich zelf maar goed moet nagaan of hij of zij er echt op de meest hygiënische manier mee om gaat zodat bacteriën ed zo min mogelijk kans krijgen. Ben je daar echt heel secuur mee dan kan het best gegeven worden.
Het laten opsturen van vers zou ik ook nooit doen, het staat een hele nacht bij de post, ongekoeld, dat kan niet goed zijn.

Het belangrijkste is ook dat je kijkt hoe het met je eigen fret(ten) gaat als je vers voert, gaat het wel goed dan denk ik dat je niks hoeft te veranderen. Oudere en/of zieke fretten zijn in alle opzichten wat gevoeliger voor voeding, en dan zeker voor vers vlees, ik denk dat dat niets nieuws is, daar pas je de voeding op aan.
Maar gewoon zo zorgvuldig mogelijk met alle soorten vers vlees, prooi ed omgaan en er op blijven letten dat er geen grote veranderingen plaatsvinden in de samenstelling van het vlees ( worsten ed vanuit de fabriek wat je besteld en toevoegingen bij dieren zoals ab's ), dan ben je al een heel end.
En je fret goed observeren, zijn ontlasting, gedrag, hoeveel hij eet, dan kun je zelf het beste beoordelen wat het beste is om te voeren, want geen een fretje is hetzelfde. Gewoon goed kijken naar je fret hoe deze het het beste doet !
Mette

Bericht door Mette »

Misschien wel, maar op zich als ze aangeeft dat zelfs nesten voornamelijk brok + Waltham moeten krijgen en hier en daar wat prooi? Dat klinkt toch meer als een brok aanbeveling. En ik weet het niet 100% zeker meer, maar volgens mij heb ik ook weleens gevraagd hoe ze het precies bedoelde en is haar ideale aanraden voor voeding nu brok + prooi (en dan goed ruikende muizen dus). Daar heeft ze sowieso geen KVV meer bij zitten dus. Eigenlijk toen 'we' net over gingen van brokken naar prooi dus: het eerst een muis per dag bijvoeren en pas enkele jaren later gingen 'we' helemaal over.
Maar nee dat nest advies blijf ik echt schrikwekkend vinden. Ik baal er ook best van als ze dat aan fokkers aan raad, daar ben ik dan even heel eerlijk in :(
Plaats reactie