Birgit ik ben erg blij om je mening hierover te lezen, die ik volkomen met je deel.
Ik weiger ineens weer met rauwvoeding te stoppen, of me aan die adviezen te houden... Afgelopen week werd een fokker zelfs aangeraden de pups met brokken + waltham op te laten groeien. Toen ze aangaf dat dit nogal een verschil was, werd haar aangeraden 1 nest zo op te laten groeien, en 1 op rauw, want de overtuiging was dat het amper zou verschillen.
Als je me ergens de kast mee op kan krijgen (merkte ik kennelijk aan mijn reactie) is het wel dit blijkbaar, na júist het verschil van pups op brok of pups op rauwvoeding na jarenlange ervaring te gebruiken om eigenaren met volwassen fretten duidelijk te maken hoeveel dit met de binnenkant van je fret doet...
Voor de liefhebber wil ik de verschillen best even opsommen:
- dikkere huid en betere vachtwissels (pups op rauwvoeding zijn amper nog te chippen na 7 à 8 weken, dat is serieus eng te noemen hoe hard je dan druk moet zetten)
- minimaal 100 gram voor moertjes tot 200 gram voor rammen verschil in gewicht
- meer bijtgedrag op brok, oftewel puur honger
- geen 'terugslag' rondom de 4 à 5 weken wanneer pups melk-af moeten gaan en volledig op eigen voeding. Ik kan het verschil met foto's aantonen zelfs uit het verleden.
- pups groeien t/m 6 a 7 maanden groot, waar pups op rauwvoeding met 3 à 4 maanden hun volwassen gewicht bereikt hebben.
En wanneer je dan even verder denkt over wat zoiets met de gehele ontwikkeling van de binnenkant van een pup doet... Het is een wereld van verschil voor hun organen. Het risico is nihil, maar heeft niets met ziek worden van bacteriën te maken (nee, zelfs de kleinere pups niet, die juist een boost krijgen van rauwvoeding en uit brok een achterstand blijven behouden). Dat zit hem meer in dat ik vaan een enkeling heb gehoord dat er één is gestikt in een KVV botje, of een pup de oormijtproblemen waarschijnlijk van een prooidier had overgenomen (wat mij persoonlijk nog steeds sterk lijkt als deze uit de vriezer kwam). Verder nog nooit een probleem vernomen...
Ik voer al zoveel mogelijk prooi als financieel toelaatbaar is, want er gaat bij mij 200 euro aan prooi per maand door anders, waar als ik met KVV afwissel ik minstens 3 maanden met een bestelling van 200 euro doe. En met KVV moet je altijd opletten en zorgen dat het vers is..., dat lijkt me voor zich spreken.
Dat het er in de Frettenkliniek anders aan toegaat geloof ik, want 80% van de zieke fretten hebben maag- en darmklachten. Dan zou ik ook vanzelf gaan denken dat rauwvoeding een probleem is. Echter zijn er meer fretten niet ziek dan wel ziek..
Carnibest? Al heel erg lang niet meer over te spreken... vooral mee stoppen Esther
Oh en ik kan wat stellig overkomen, maar zoals gezegd: dit is één van de weinige punten waar ik mij tegenwoordig nog echt druk om kan maken als het gaat om het welzijn van fretten. Opletten prima en je fret gewend houden aan brok en waltham ook..., maar overgaan op brok + af en toe een muis? Never again. Zeker niet voor nesten.