Fali, deel 2

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Lenn, Eller, Mhysa, Patou, Fé en Fali, deel 2

Bericht door Kick »

Fretten kunnen ook na een zware periode (operatie, mishandeling, slechte huisvesting, harde langdurige geluiden e.d.) een 'afsluiting' van de buitenwereld opwerpen. Wij hebben dit meegemaakt met Cat en het beeld wat jij schetst lijkt heel veel op haar gedrag van toen. Het duurde ook heel lang voor haar om daar weer overheen te komen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Fretten kunnen inderdaad dor heftige stress tijdelijk doof zijn. En dan echt doof, dus niet Oost-Indisch.
Maar ook al zijn ze dat vanaf de geboorte is het vaak heel moeilijk om dit te ontdekken. Als het om een fret gaat die niet bang is uitgevallen dan merk je dat ook niet door dat ze bijvoorbeeld schrikken bij onverwacht oppakken.
Baila was zo'n voorbeeld, die schrok helemaal nergens van, was als geen ander op ons gericht, reageerde op trillingen dus voor een leek zal het hebben geleken of zij als de beste kon horen. :D
Mette

Bericht door Mette »

Ja exact, maar telkens als ik denk "het zal toch niet" deed Fali wel weer iets waardoor ik dacht neeee dat was toch duidelijk geen trillingen. En dan zeker afgelopen week zit het niet meer achterin maar voorin mijn hoofd en probeer ik het onderste nu even uit de kan te halen. Toch heeft hij al weer 3x gereageerd wat toch echt geen trilling leek te zijn inmiddels. Het lijkt toch gewoon te maken te hebben met de manier van hanteren en behandelen in zijn eerste 5 maanden opgroeien. Hij is ook niet de allerslimste fret van de wereld, dus hij past zich niet heel erg snel aan aan nieuwe methodes heb ik het idee (het direct wakker worden omdat er iets lekkers te halen valt en dat soort zaken). Ik weet niet of hij er ooit overheen komt. In die zin zit er niets kwaads achter, het is ook deel van zijn karakter dat hij her en der voorzichtig en simpel te noemen is 8-) . Maar wie weet :D .
Mette

Bericht door Mette »

Het was toch wel even heerlijk thuiskomen in de armen van Fé na dat slechte nieuws op de frettendag. En ik vergat het er ook spontaan weer door. Het doet er allemaal niet zoveel toe, zolang ik maar lekker van mijn huidige snuiten kan blijven genieten, en dat deed ik al :hart: . Het is heerlijk om haar voor mij gezond aanvoelende lijf even te begraven in kusjes :lol: .
Afbeelding

Ik had een goede frettendag opbrengst met nog aardig wat impuls aankopen ook, hoewel het meeste vooraf gereserveerd was. Nadine kwam met 4x zoveel in omvang thuis, voor zeker de helft van de prijs. Doet ze goed :brush: . Het kon echt amper in de auto... was verschrikkelijk :opa: .

Afbeelding

Ik was tot mijn verrassing de winnaar van de gele buis! Daar ben ik heel erg blij mee, ondanks dat hij wel even door midden ging gisteren. Ik had meer aan nog een ruim 1 meter deel in de grote losloopruimte erbij en nog een stuk in de kleine losloop dan de 2 meter aan elkaar. Lenn was er gelijk al blij mee en heeft goed gebruik gemaakt van de gele buis :juich: .

Ook een hoop nieuwe FN-plaatjes op bestelling meegekomen. Ondanks dat iedereen een naam op de kooi had, hebben ze meerdere FN delen en daardoor ook delen zonder beplakking. Dat is natuurlijk maar saai... en soms lelijk als alleen de plakresten van een ooit FN logo er nog maar aan zitten. Nu heeft Eller deze erbij:
Afbeelding

Fé de bovenste en Patou de onderste:
Afbeelding

Fé heeft op haar zolderverdieping ook nog een extra label, maar op het geheel is die niet al te best zichtbaar. Ik ben vooralsnog erg blij met de nieuwe kooienopzet voor ze.

Afbeelding

Fé maakt ook dankbaar gebruik van haar nieuwe kattenhangmat van de Action. Super leuk modelletje. Ik was bang dat hij misschien te 'open' zou liggen voor een fret, maar gelukkig is het onderste deel wat dieper waardoor ze toch wat beschut ligt. 's Avonds lag ze daar ook al in, al heb ik daar geen foto van. Wel heb ik haar bovenop het kussen:
Afbeelding

Afbeelding

Ook heel blij met de nieuwe wanddecoratie! Ik heb besloten dat het 3D schilderijtje in de kleine losloop komt boven de wasbak bij de witte tegels, en het wandbord 'recht naar boven op deze foto' op de grijze tegels. Ik vrees dat ik hem wel wit ga schilderen, want hij valt anders uit de toon op de frettenkamer. Ik ben ook erg gek op de houtnerven maar Marjan zei al heel slim dat er tegenwoordig veel meer opties en tinten zijn dan simpel whitewash, waar ik niet zo dol op ben. Eens even kijken of ik iets tegen wit aan kan vinden waarop je nog wat nerf kunt zien dus :).
Afbeelding
Amaris
Aantal fretten: 0

Bericht door Amaris »

Grote loot inderdaad, maar soms moet dat kunnen toch? Leuk hoor! en Fé heeft een lekkere snoet :hart:
Kick

Bericht door Kick »

Nou, jij bent goed geslaagd zou ik zo zeggen :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Leuke spullen allemaal hoor! Ben ook wel een beetje jaloers op dat 3D schilderijtje. :lol:
De frettenbordjes staan mooi zo op de kooien!
Mette

Bericht door Mette »

De nieuwe wanddecoratie zorgt vooral voor het inluiden van een nieuwe fase voor me. Het was ineens kaler dan gebruikelijk in de kamer door al die FN kooien ineens. Plus, een verandering in de omgeving vind ik erg lekker om een nieuwe fase in te luiden. Geeft me echt een boost. Erg zin in om het allemaal leuk aan te gaan kleden. Nu nog wachten op de urntjes die in de maak zijn / sta ervoor op de wachtlijst. Die komen op het wandbord uiteindelijk.
Karen

Bericht door Karen »

Goede score hoor van de frettendag :D
Lieve foto's van Fé'tje :hart:
NKW

Bericht door NKW »

Leuke foto's en spullen :) Beetje aankleding is natuurlijk erg leuk om te zien, vooral die kooibordjes vind ik erg mooi. En de fretjes zijn vast weer blij met hun nieuwe spulletjes.
Mette

Bericht door Mette »

We komen de warmte op zich prima door met de airco, maar ook weer niet. Ik moet binnenkort nodig even met Lenn, Fali en Fé langs de Frettenkliniek merk ik. Lenn is daar eigenlijk uitbehandeld... maar ik wil toch nog eens bespreken of ik die ingevallen flanken van hem niet wat beter kan krijgen. Hij gaat gelukkig verder best goed en doet zijn dingetje, altijd zijn knuffelige lieve speelse zelf :D . Fali gaf echter een dag of 3 geleden voor mijn neus wat slijm over. No good... Die moet nodig voor een volwassen check-up en laat vast wel meer bij Hanneke zien nu dan een paar maanden terug. Ook Fé heeft gisternacht overgegeven want ik vond braaksel achter haar poepbak terug, na ik al een dag haar moeilijker dan gebruikelijk zag en hoorde doen. Wat vaker kuchen en keelgeluidjes, beklikken en ze kroop na even komen kijken voor haar doen veelte snel weer weg van me. Die was duidelijk niet lekker. Mhysa had een tijd terug ook 2 dagen slechte ontlasting, maar is verder niet afgevallen en loste dat zelf op... dus ik denk stiekem dat ik haar, Eller (die verder het goed doet op omeprazole nu), en Patou (de enige 'gezonde' in huis) wel kan laten wachten tot de jaarlijkse enting.

Het is gewoon grote kommer en kwel, en ik krijg momenteel 2 tot 3 slechte berichten per dag (!) van mensen die ik ken. Ik ben nog steeds heel erg blij dat ik heb besloten even 'particulier' te zijn zodat ik niet alleen de tijd en aandacht heb om er goed op in te gaan, maar ook om het zelf allemaal te kunnen verwerken. Ik moet er toch niet aan denken er nog meer kommer en kwel zelf thuis bij te hebben. Het is jammer genoeg niet om vrolijk van te worden. Toch geniet ik erg van de ruimteuitbreiding die Fé en Patou hebben nu en probeer ik gewoon op dagelijkse basis lekker van ze te genieten. Dat maken ze me niet zo heel erg moeilijk gelukkig. Als ze maar niet overgeven, want daar was ik even helemaal niet blij mee! Ondanks airco tikt de temperatuur ze toch echt wel even aan. Ik wil het eigenlijk Hanneke ook niet aandoen allemaal :( . Misschien moet ik gewoon de 'wel aardige spruiten' ook meenemen voor het contrast. Zul je zien dat ook die helemaal niet zo aardig zijn :| . Ik peins en baal nog even verder over wat te doen en wat ik weer allemaal heb gehoord :( .
yvonne

Bericht door yvonne »

Ja meid het is idd kommer en kwel, het lijkt wel of er geen gezonde fret meer rondloopt.
We kunnen alleen maar hopen, dat er door het onderzoek, gerichter behandeld kan gaan worden en dat de meds dan ook aanslaan. Neem de tijd om alles een plekje te geven en geniet van je monsters zolang het kan.
Kick

Bericht door Kick »

Eens met Yvonne; het is gewoon waardeloos maar probeer toch te genieten van die rakkers.
Marjan

Bericht door Marjan »

Kan de rui samen met de warmte en de luchtvochtigheid ze niet opspelen? Ik merk hier nu ook meer gekuch en plat liggen maar ik wijt het aan dat ze allemaal weer aan het verharen zijn en de tijdelijke mobiele airco de warmte ook niet helemaal aankan.
Mette

Bericht door Mette »

Dat denk ik Marjan, maar momenteel is het door de bui van gisteren en het nu ook nog nat zijn niet zo heel warm gelukkig, en de airco heeft dan ook goed bijgetrokken vannacht. Fé is er gewoon echt niet lekker van echter. Zet net een bakje weer gevulde brokjes voor haar neer en ze steekt haar neus erin, likt haar bek af en loopt weg. Gewoon misselijk en beroerd is ze. Gelukkig niet weer overgegeven, maar ze is er momenteel even ineens weer het ergste aan toe :( . Wie de hoop en het genot weet te behouden is een sterk mens. Althans, met wat ik hier thuis zie en aan berichtjes heb ontvangen ben ik het toekomstbeeld momenteel echt verloren.
Mette

Bericht door Mette »

Maandag 11 juni staat in elk geval een afspraak bij Hanneke.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik hoop maar dat het meevalt dan.
Karen

Bericht door Karen »

Ik duim!
NKW

Bericht door NKW »

Ik hoop dat het toch van de warmte komt en het meevalt met ze bij de kliniek! Hier is het inmiddels wat koeler weer, dus hoop daar ook en dat het dan weer wat bijtrekt ook met ze. Dieren zien overgeven vind ik altijd één van de zieligste dingen om te zien...
Mette

Bericht door Mette »

Nou het gaat niet om dieren, maar bij fretten is het per direct een zeer extreem signaal dat het helemaal niet goed gaat. Een fret geeft niet makkelijk over dus zodra dat wel gebeurt zijn de rapen goed gaar.

Helaas blijft Fé niet lekker in haar velletje. Ze graaft dagelijks haar voerbakje wat uit. Ze wil wel eten, maar ze voelt zich niet goed genoeg overduidelijk. Ik zou willen dat ik haar alvast kon helpen maar helaas :( . De nu koele temperatuur helpt haar nog niet.

De laatste dagen ook besloten dat Fali komende week zijn implantaat alvast krijgt en daarmee geen vader meer zal worden in zijn leven. Zijn eerste en enige poging was niet gelukt, voor in het buitenland. Ik betwijfel of een tweede keer wel zou lukken en ondanks er wel van overtuigd te zijn dat hij hoort, neem ik gewoon het zekere voor het onzekere. Kan hij lekker gaan herstellen van zijn bronst en hopelijk over een tijdje naar een permanent nieuw huisje.
Plaats reactie