Smokey

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Marjan

Re: Smokey

Bericht door Marjan »

Alvleesklier problemen zijn bekend bij fretten (insulinomen) maar die zorgen juist voor een te laag bloedsuikergehalte. Suikerziekte is echt een zeldzaamheid bij fretten dus ik denk dat je dat kunt uitsluiten.
En urine drinken wordt vaker gedaan door fretten, Ahron hier doet dat ook. En de reden daarvan is eigenlijk niet echt bekend. Buiten dat het onsmakelijk is kan het verder niet echt veel kwaad.
Karen

Bericht door Karen »

Urine drinken bij fretten heeft eerder met aanwezige eiwitten daarin te maken dan suikerziekte. Zoals Marjan al zei komt dat zeer sporadisch voor bij fretten.
Er zijn echter ook fretten waarbij de urine geen afwijkingen toont en ze het toch opdrinken.
NKW
Aantal fretten: 1

Bericht door NKW »

Marjan schreef:Alvleesklier problemen zijn bekend bij fretten (insulinomen) maar die zorgen juist voor een te laag bloedsuikergehalte. Suikerziekte is echt een zeldzaamheid bij fretten dus ik denk dat je dat kunt uitsluiten.
En urine drinken wordt vaker gedaan door fretten, Ahron hier doet dat ook. En de reden daarvan is eigenlijk niet echt bekend. Buiten dat het onsmakelijk is kan het verder niet echt veel kwaad.
Oke, bedankt voor de info. Lijkt me eigenlijk ook wel een beetje sterk want vanaf dat hij bij mij is (4 maanden leeftijd) krijgt hij al zo goed mogelijk voer en in de ziwipeak zitten vrijwel helemaal geen koolhydraten. De laatste keer dat hij het deed had ik hem pas en bleek het idd te gaan om eiwitten. Maar gezien de spijsverteringsproblemen bij hem is het mss wel even goed om het mee te nemen. Eerst maar eens urineonderzoek en kijken wat daar uit komt en dan weer verder kijken. Zou heel mooi zijn als hij het zonder reden is gaan doen :)
NKW

Bericht door NKW »

Het urine drinken is vanzelf weer opgehouden. Houd hem in de gaten, maar verder doet hij het nog steeds prima.

Was voor het eerst sinds hij bij mij woont een weekendje weg. Mijn moeder heeft hem verzorgd en hij mocht in de badkamer zodat hij wel gewoon de ruimte had met een paar Smokey-proof speeltje. Had een benchje dat ik nog had staan in de badkamer gezet om het waterflesje in op te hangen en met een dekentje en hangmatje erin. Ondanks dat het de bedoeling was dat mijn moeder met het eten binnenkwam en hij er dan achteraan ging om te eten (hij vind het superlekker), dacht hij er na één dag anders over en glipte elke keer langs de deur heen als die openging... Hup de gang op natuurlijk. Hij vond het dus niet zo geslaagd (en mijn moeder ook niet, had ze gezegd toen ik terugkwam) en was maar wat blij toen ik weer terug was en hij nu weer door de grote zolderkamer kan sjeezen. Wel een beetje sneu voor m'n moeder dat hij zo'n dondersteen was (en ook voor hem dat hij het er niet mee eens was).

Maar even kijken voor volgende vakanties/weekendjes weg of ik iets anders kan regelen. Wordt dan pas na juni want ik ga vanaf dan een kamer huren ergens.
Kick

Bericht door Kick »

Jammer dat het voor beiden niet leuk was maar zo loopt het soms.

We hebben sinds kort een Oppas-topic ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Als ik een fret was zou ik mij ook niet laten opsluiten in de badkamer hoor. :clown:
NKW

Bericht door NKW »

Bedankt voor de tip, Kick!

Ik kan wel een gat in de lucht springen hier! Sinds een paar weken begonnen met Smokey de ziwipeak blikvoeding geprakt aan te bieden ipv met water tot brij vermalen. Bleef op en af gaan met eten ervan en vlak voor ik weg ging met Pasen weigerde hij weer (hij moet er echt heel erg aan wennen merk ik) en toen weer even blikkenbrij. Erna anders besloten aan te pakken (ook zodat hij niet teveel af zou vallen): 's Ochtends geprakt en 's avonds als brij. De reden waarom ik hem liefst op geprakt heb staan is omdat hij dan a) meer moeite moet doen want hij moet toch een beetje kauwen dan en b) het hopelijk zijn maagdarmstelsel ontlast doordat hij het eten dan zelf wat meer kan verdelen over de dag (de blikkenbrij giet hij zo naar binnen alsof hij een week niet heeft gegeten telkens :lol: ). En nu lijkt hij het eindelijk door te hebben: Af en toe kleine beetjes van het geprakte voer opeten en het netjes verdelen ipv of niet eten of alles in één keer naar binnen proberen te scheppen. Ben heel blij dat langzaam maar zeker toch steeds stappen in de goede richting worden gezet met z'n gezondheid (op hier en daar af en toe een misstapje na dan zoals dat hij gevoelig blijft voor verkoudheden en hoesten. Urine drinken ook niet meer terug gezien gelukkig).

En nu het speelnieuws... Meneer was weer lekker hengeltjes aan het vangen van de kast af. Hij heeft er volgens mij een serieuze hobby van gemaakt inmiddels, hahaha. De zomerstemming zit er goed in en hij is nu sinds een kleine week ineens goed in de rui. Knuffelen geen tijd voor, maar wel minder tenen bijten en enkel happen dan 's winters. Hij rent lekker achter balletjes aan, gordijnen hangen, het gebruikelijke weer :) Hij wordt wel steeds handiger merk ik met het verzinnen van oplossingen: Net gezien hoe hij een hengeltje van de kast af trok die ik expres vast had gezet onder een stapel spullen (hij probeert er telkens het rubber vastzet stukje van op te kauwen...) en vervolgens lukte hem met één of andere fretten-manoeuvre toch! Tussendoor ook nog even geprobeerd een speeltje van Happy van de kast te pikken, maar helaas voor hem had ik dat op tijd in de gaten. Het is echt een boefje :clown:
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Dus het eten gaat nu goed? Wat een gedoe hè met die gasten pfff hahaha!
Ja dat dopje van de hengel heeft hier ook de voorkeur bij sommige fretten.
Ik leg ze ook weg op veilig plekken LOL!

Mormels :twisted:
Kick

Bericht door Kick »

Dat speelnieuws klinkt helemaal top :D
NKW

Bericht door NKW »

Ja eten gaat al een aantal maanden goed inmiddels gelukkig. Geen bakjes meer die tegen het behang vliegen :mrgreen: Hij ging net telefoneren... :lol:
Karen

Bericht door Karen »

Klein doerakje!
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

NKW schreef:Ja eten gaat al een aantal maanden goed inmiddels gelukkig. Geen bakjes meer die tegen het behang vliegen :mrgreen: Hij ging net telefoneren... :lol:
Ook altijd leuk, vooral met vloeibare zooi er in..... doodskoppen hahaha!
Gelukkig joh! Fijn dat hij het lekker doet nu :-D
NKW

Bericht door NKW »

Toch weer terug (in ieder geval tijdelijk) naar de brij om te eten 2x daags. Hij heeft heel veel last van de rui (echt zoveel haar komt eraf en ook echt haarballen in de ontlasting). Echt sneu voor hem dat hij er nog niet uit is en dan ook nog met dit warme weer :(

Maar... Hij heeft energie voor 10! Meneer wilde per sé eruit net en om een lang verhaal kort te maken: Het slotje (clipje van een kettinkje van vogelspeelgoed) is vervangen door een kettinkje met slotje. Grote dreun net gevolgd door getrippel van pootjes. En dat terwijl Happy's (de parkiet) kooi open stond. :???: Vlug hem teruggezet en de aanpassing verricht om hem, hopelijk voorlopig in ieder geval, weer Smokey-proof te maken.
Kick

Bericht door Kick »

Vervelend die rui en wat een dondersteen die Smokey :mrgreen:
Marjan

Bericht door Marjan »

Je kunt hem een beetje proberen te plukken, hoe minder haar hij binnen krijgt, hoe beter. En ik neem aan dat je hem ook laxeerpasta of vaseline geeft nu. :)
NKW

Bericht door NKW »

Ja klopt doe ik al (inmiddels zelfs elke dag) :) Plukken geprobeerd, vindt-ie echt helemaal niks. Heb nog een furminator, misschien dat ik die er eens in de week zachtjes overheen haal. Weet alleen niet of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een furminator en een fret? (namelijk best een harde borstel en wil hem geen pijn doen)
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

Een furminator word voor geen enkel dier aangeraden ;)
Plukken is nog steeds het beste, naar mijn mening heeft de fret niks te willen want het is maar een paar seconden per keer. Liever chagrijnig en gezond dan dat je haarballen mag laten weg halen.
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Furminator, leuk als je je dieren het jaar door in de rui wilt hebben. Die dingen slopen namelijk ook de goede haren die moeten blijven. Dus dat lichaam blijft haar aanmaken en los gooien.
Wordt zelfs door kattenkappers afgeraden. En wat Nadine zegt ;-)
NKW

Bericht door NKW »

Hé, had gisteren al op Nadine gereageerd... Vreemd zeg. Opmerking weg dus.

Nog een keer dan over de furminator: Dat is een nieuw advies voor mij; heb ooit stage gelopen bij een trimsalon en daar werd hij gebruikt voor kortharige honden met dubbele vacht (maar dat is al jaren geleden toen dat ding volgens mij nog niet zo lang bestond). Maar zal hem vanaf nu niet meer gebruiken dan. Had btw wel makkelijk geweest als ik Smokes net als de honden in de trimsalon kon waterblazen :lol: (Nu kijkt hij me nooit meer aan na deze opmerking...)

Ik pluk hem vanaf nu dagelijks (gisteren al begonnen). Met dat warme weer is er ineens geen weerstand meer, misschien kan hij er nu dan aan gaan wennen. Zou wel makkelijker zijn.
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

ik gebruik een gewone vlooienkam en pluk indien mogelijk. Ook de katten kam ik gewoon. Geen Furminators, je kan ze ook gewoon onder een andere naam kopen. Zelfde ding andere naam/fabrikant. Maar het zijn rot dingen. Ook door schade en schande wijs geworden hoor! Is alweer 8 jaar geleden of zo.

Nou.. als je het al overleefd hahaha!
Plaats reactie