Koda heeft Chronische Middenoorontsteking

Vaak het gevolg van een oormijtbesmetting, laat je fret daar regelmatig op controleren!
Mariël
Aantal fretten: 1

Re: Koda kokhalst en geeft over. Spoed?

Bericht door Mariël »

Hmm ik zit nu al op meer dan 3 flinke grote theelepels per dag..

En weet je overigens hoe chagrijnig Koda word als ze honger heeft.. haha.. :mrgreen: Echt verschrikkelijk!!

Edit: Weet jij hoe nauw het moet qua tijd met de medicijnen?
Marjan

Bericht door Marjan »

In principe zo regelmatig mogelijk verdeelt over de dag. Dus geef je twee keer (dezelfde) medicijnen op een dag probeer dan in de avond en in de ochtend dezelfde tijd aan te houden. Hier krijgen ze 's ochtends om 8 uur hun medicijnen en dan weer om 8 uur 's avonds. Loopt dat een keer anders is dat natuurlijk niet zo'n groot probleem.
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik hou ook meestal die tijd aan met medicijnen, alleen een uurtje later, om 9 en 21 uur ;) en probeer er ook steeds evenveel uur tussen te laten zeker als er AB bij gegeven moet worden. :D
Mariël

Bericht door Mariël »

Koda voelt zich helemaal niet goed vandaag.. :(

Ze is heel erg gefrustreerd, overal moet tegenaan gekrabt en gegraven worden, ze wil niet spelen, breekt d'r hok af, gaat steeds platliggen..
Daarnaast is ze veel meer aan het reutelen en hoesten..

Ik heb de Frettenkliniek maar weer gebeld en ik word later vandaag teruggebeld..
Mariël

Bericht door Mariël »

Koda krijgt nu nog 10 dagen Marbocyl, omdat ze daar in eerste instantie goed op reageerde..
Wel nemen we daarmee een beetje een risico met haar maagje, dus ik hoop dat het goed gaat..
Marjan

Bericht door Marjan »

Goed dat je gebeld hebt met de frettenkliniek, ik hoop maar dat de marbocyl goed gaat aanslaan. Onze fretten met een middenoorontsteking hadden er altijd erg veel baat bij.
Vooral even consequent de sucralfaat gaan geven een kwartier van tevoren, dan loop je minder risico op extra maagproblemen.
Esther

Bericht door Esther »

Mijn fretjes hebben het de laatste 2 dagen ook best wel zwaar.
Ze eten heel weinig, tot bijna niets en ik weet vrijwel zeker dat dit te maken heeft met het warme weer.
Dus het zou best wel kunnen zijn dat jouw Koda ook last heeft van de hitte, want dan spelen de Middenoorproblemen extra op.
En de maagbeschermer is zeker erg belangrijk als Koda marbocyl krijgt, zoals ook Marjan al aangaf.
Kick

Bericht door Kick »

Gelukkig wordt het vanaf morgen iets koeler...
ray

Bericht door ray »

Hopelijk gaat ze zich door de marbocyl beter voelen.
Vreselijk om je diertje zo te zien. :(
Mariël

Bericht door Mariël »

Koda voelt zich vandaag duidelijk iets beter.
Ze heeft even gespeeld en gewardanced en... en... en... ze heeft brokjes gegeten! :shock: En zelfs bijna zonder te kruimelen! Hoewel het niet helemaal van harte ging, dus ik heb haar toch maar een beetje pap gegeven.
Ik ben er erg blij mee, maar nu snap ik echt niets meer van Koda.. :brush:

Misschien heeft dan inderdaad de warmte erg meegespeeld. Ze reutelt en hoest wel nog steeds.. De Marbocyl is echter net bezorgd, dus daar gaan we straks mee beginnen..

@ Marjan en Esther:
De sucralfaat is geen enkel probleem; Koda zou het hele flesje nog leegdrinken als ze de kans zou krijgen, dus die krijgt ze keurig een kwartier van te voren als "appetizer". Met dat kwartier wachten op de pap, is Koda het dan weer minder eens.. Ongeduldige fret.. :roll:

@ Esther: Gaat het met jou fretjes nu ook wat beter, nu het wat koeler is? (Ik kwam er net pas achter dat jij dezelfde Esther bent als op het Frettenforum.. haha.. Blackie en Witte zijn van jou toch?

@ Ray: Ik kan er inderdaad echt echt niet tegen om Koda zo te zien! En je staat dan zo machteloos.. :(
Kick

Bericht door Kick »

Klinkt toch voorzichtig wat positiever :D
Esther

Bericht door Esther »

Ja, ik ben dezelfde Esther als die van het Frettenforum ;)
En het gaat vandaag alweer een stuk beter met Blackie en Witte nu het wat koeler is.
Blackie had trouwens ook weer een paar keer gehoest ondanks de Polaramine die ze dagelijks 2 x krijgt.
Dat hoesten en reutelen komt ook door de CMOO : fretjes die dat hebben zijn erg vatbaar voor ontstekingen aan de keel en luchtwegen.
De Marbocyl zal jouw Koda daar wel vanaf helpen.
En fijn dat ze zich vandaag beter lijkt te voelen :D
Mariël

Bericht door Mariël »

"Dat hoesten en reutelen komt ook door de CMOO : fretjes die dat hebben zijn erg vatbaar voor ontstekingen aan de keel en luchtwegen."

Dat is toch omdat het ontstekingsvocht van de CMOO via de buis van Eustachius wegloopt naar de keel, toch? Heb ik dat goed onthouden?
Maar nu dacht ik ergens gelezen of gehoord te hebben dat dat ontstekingsvocht juist wegloopt door de medicatie.. Dan zou het toch eigenlijk heel logisch zijn als de reutel en hoest klachten eerst erger worden en dus ook een goed teken? Of denk ik nu te intelligent? :?:

En fijn dat ook Blackie en Witte zich weer een stuk beter voelen!
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat heb je inderdaad goed onthouden. :D De polaramine maakt dat het weefsel slinkt waardoor het vocht ongehinderd weg kan lopen de keel in.
Maar juist dit ontstekingsvocht zorgt er ook voor dat de keel ontstoken kan raken. Op zich klinkt dat dus eigenlijk heel onlogisch.

Ik denk dat het ontstekingsvocht wanneer het niet lekker kan afvloeien heel erg geconcentreerd is en daardoor de kans krijgt de keel te ontsteken. Wanneer het wel ongestoord afgevoerd wordt zal het weinig hinder geven.
Dus in principe moet het gereutel toch wel snel gaan afnemen maar misschien is even een verslechtering niet eens zo gek inderdaad.
Kick

Bericht door Kick »

Niet eens zo'n verkeerde gedachte. Misschien eens aan Hanneke voorleggen?
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zal haar dat eens mailen. :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Goed idee, interessant !
Esther

Bericht door Esther »

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Marjan schreef:Ik denk dat het ontstekingsvocht wanneer het niet lekker kan afvloeien heel erg geconcentreerd is en daardoor de kans krijgt de keel te ontsteken. Wanneer het wel ongestoord afgevoerd wordt zal het weinig hinder geven.
Dit lijkt mij op zich heel erg logisch klinken.

@ Koda: Mss is dit deze uitleg onnodig, maar destijds heeft deze uitleg mij goed geholpen en ik hoop dat jij er ook iets aan hebt:
Mensen die last hebben van middenoorproblemen, krijgen hoofdpijn, pijn in de kaken, pijnlijke oren etc, en die krijgen dan buisjes.
Maar dat gaat bij fretten helaas niet.
Polaramine is een antihistamine = middel tegen allergie dat als bijwerking heeft dat het de buis van Eustachius open zet.
Hierdoor wordt de druk in het middenoor minder en dat geeft verlichting.
Maar omdat het middenoor in verbinding staat met de buis van Eustachius, is het ook zo dat er ontstekingscellen/ bacterien door heel het lijfje gaan.
Een groot deel wordt afgevoerd, maar het is wel een extra risico en daarom zie je ook vaak dat fretjes met een CMOO, keel, maag- en of nierproblemen krijgen.
En ik dacht dat de maagproblemen ook voor een groot deel komen door alle AB die de fretjes krijgen voor hun keel.
Kick

Bericht door Kick »

Goede uitleg!
Marjan

Bericht door Marjan »

Zeker een goede uitleg. :D
Esther schreef:En ik dacht dat de maagproblemen ook voor een groot deel komen door alle AB die de fretjes krijgen voor hun keel.
Dat ligt ook aan het soort antibioticum wat wordt voorgeschreven en of er wel maagbeschermers bij worden gegeven. Veel dierenartsen doen dat niet en dan heb je de poppen aan het dansen. En als er dan ook nog eens pijnstillers worden voorgeschreven kun je wachten op maagklachten natuurlijk.
Maar zelf denk ik dat de maagproblemen meer ontstaan door de stress van de oorpijn want dat moet gruwelijk zeer doen.

Ik heb de mail aan Hanneke net verstuurd. :)
Gesloten