Longworm
Re: Longworm
Dat lijkt mij een beetje sterk, lees daar ook niets over in dat stuk van Hanneke Roest. Duidelijk artikel trouwens weer.
Nou het lijkt mij wel logisch ergens. Als advocate de longworm dood, dan zouden die dode wormen opgehoest moeten worden om verder afgevoerd te worden? Misschien dat de fabrikant dat daarom aangeeft?
Maar waarom zouden ze wel in dode maar niet in levende longwormen kunnen stikken? Ik zie dat verband tussen dode wormen en het verstikkingsgevaar niet zo eigenlijk. Het lijkt mij eerder dat ze er een longontsteking van kunnen krijgen maar dat geldt zowel voor de levende als de dode variant.
Ik weet het ook niet hoor, maar mij lijkt dat een dode worm eerder ergens vast komt te zitten dan een levende?
In levende vorm worden de wormen niet opgehoest maar de eerste stadium larven en daarbij wordt er na behandeling alles gedood. Bij een ernstige besmetting kan er dus wel degelijk massaal opgehoest worden. Het klinkt goor, maar ik heb dieren gezien met ernstige besmetting en je wilt niet weten hoeveel wormen er in zo'n dier kunnen leven
Ik snap de waarschuwing van de fabrikant dus wel. Het zal in ons landje wellicht wel wat loslopen met die grote hoeveelheden en zeker bij ons goed oplettende frettenhouders. Een fabrikant zal zich denk ik wel juridisch willen beschermen en de waarschuwing meegeven
Overigens schuilt er altijd gevaar bij het ontwormen van een ernstig besmet dier. Er treedt massale sterfte op van de parasieten en dat kan wel degelijk problemen geven bij zwakke dieren. Verstoppingen en kolieken, mogelijk zelfs sterfte. Al zullen we dat in Nederland niet zo vaak zien misschien....gelukkig zou ik zeggen!
Ik snap de waarschuwing van de fabrikant dus wel. Het zal in ons landje wellicht wel wat loslopen met die grote hoeveelheden en zeker bij ons goed oplettende frettenhouders. Een fabrikant zal zich denk ik wel juridisch willen beschermen en de waarschuwing meegeven
Overigens schuilt er altijd gevaar bij het ontwormen van een ernstig besmet dier. Er treedt massale sterfte op van de parasieten en dat kan wel degelijk problemen geven bij zwakke dieren. Verstoppingen en kolieken, mogelijk zelfs sterfte. Al zullen we dat in Nederland niet zo vaak zien misschien....gelukkig zou ik zeggen!
Duidelijk Karen, bedankt voor je uitleg.
Precies, ik denk inderdaad dat de fabrikant zich veilig wil stellen en dat dit gevaar alleen bestaat bij ernstige besmetting. Maar ik heb voor de zekerheid Hanneke even gemaild en die meldde mij dat ze dit gaat navragen bij de fabrikant. Dus wordt vervolgd.
Geweldig Marjan!
Lijkt me ook wel logisch dat de fabrikant zich wil indekken, maar een ernstige besmetting zie je niet aan de buitenkant denk ik. Afijn ik wacht maar even het antwoord van Hanneke af.
Lijkt me ook wel logisch dat de fabrikant zich wil indekken, maar een ernstige besmetting zie je niet aan de buitenkant denk ik. Afijn ik wacht maar even het antwoord van Hanneke af.
-
Ik heb vandaag de advocate toegediend en de fretten goed in de gaten gehouden op mijn werk. Gelukkig geen enge dingen gebeurd.
Ik heb dit erbij gezet omdat de fabrikant dit tegen mij zei toen ik belde, Hanneke adviseerde even om te bellen dat omdat ik ook iets anders tegen longworm had gebruikt ( fenbendazol/panacur)
Dus ik ga er vanuit dat de fabrikant dit ook tegen Hanneke zal zeggen als ze belt...
In iedergeval staat het ook in de bijsluiter, misschien om in te dekken, dat kan. maar dat neemt niet weg dat ik dan t risico neem om de fretten zonder toezicht te behandelen , je zou ze maar vinden gestikt in wormen...
Ik heb dit erbij gezet omdat de fabrikant dit tegen mij zei toen ik belde, Hanneke adviseerde even om te bellen dat omdat ik ook iets anders tegen longworm had gebruikt ( fenbendazol/panacur)
Dus ik ga er vanuit dat de fabrikant dit ook tegen Hanneke zal zeggen als ze belt...
In iedergeval staat het ook in de bijsluiter, misschien om in te dekken, dat kan. maar dat neemt niet weg dat ik dan t risico neem om de fretten zonder toezicht te behandelen , je zou ze maar vinden gestikt in wormen...
Hanneke heeft contact gehad met de fabrikant over dat verstikkingsgevaar maar werd daar nog niet wijzer van.
Het verstikkingsgevaar lijkt alleen aanwezig te zijn wanneer het gaat om hartworm en de derde meneer aan de telefoon beweerde dat longworm in volwassen vorm zich in het hart zou nestelen en eenmaal daar kan die worm bij bestrijding voor verstikking zorgen. Maar Hanneke wil dit eerst gaan uitzoeken.
Zoals het er nu voor staat zorgt de dode longworm in ieder geval niet tot verstikkingsgevaar na de bestrijding maar het verhaal wordt vervolgd.
Het verstikkingsgevaar lijkt alleen aanwezig te zijn wanneer het gaat om hartworm en de derde meneer aan de telefoon beweerde dat longworm in volwassen vorm zich in het hart zou nestelen en eenmaal daar kan die worm bij bestrijding voor verstikking zorgen. Maar Hanneke wil dit eerst gaan uitzoeken.
Zoals het er nu voor staat zorgt de dode longworm in ieder geval niet tot verstikkingsgevaar na de bestrijding maar het verhaal wordt vervolgd.
Het valt dus wel mee met verstikken, want anders moet ik maar bij Mila een nachtje in een slaapzak bivakkeren.
Dat hoef je dus echt niet te doen. Hanneke vond het zelf een beetje onwaarschijnlijk.
Ik heb de bijsluiter trouwens doorgelezen maar zie nergens deze waarschuwing bij gebruik in verband met Longworm.....Frettenfan schreef:In iedergeval staat het ook in de bijsluiter, misschien om in te dekken, dat kan. maar dat neemt niet weg dat ik dan t risico neem om de fretten zonder toezicht te behandelen , je zou ze maar vinden gestikt in wormen...
Ik heb deze bijsluiter doorgelezen: http://www.companion.bayer.nl/_userfile ... te-kat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Het staat bij speciale waarschuwingen en ondanks dat het daar over hartworm gaat geldt het ook voor longworm. Vandaag nogmaals contact gehad met Bayer hierover om te vragen of ze niet de hartworm bedoelde met verstikkingsgevaar. En ze gaf me ook aan dat het een kleine kans is dat het gebeurd maar dat ze het wel moet vermelden.
Ik heb er toevallig vandaag ook nog contact over gehad met Hanneke en zij zal het nog verder uit gaan zoeken. Ze heeft ook mijn toestemming om de informatie van Sep op te vragen in Utrecht.
Overigens is er een een longworm Aelurostrongylus abstrusus die ook bij katten voorkomt en een angiostrongylus vasorum die bij honden voorkomt en die genoemd wordt als longworm maar ook als kleine Franse hartworm, dat maakt het een beetje onduidelijk soms op dat gebied wordt nu eerst meer informatie over gezocht.
Het kan geen kwaad toch om een beetje voorzichtig om te gaan met een middel, als er nog niet heel veel over bekend is met betrekking tot longworm bij fretten. Niet dat je het niet kan gebruiken, maar gewoon dat je het toedient als je thuis bent.
Ik heb er toevallig vandaag ook nog contact over gehad met Hanneke en zij zal het nog verder uit gaan zoeken. Ze heeft ook mijn toestemming om de informatie van Sep op te vragen in Utrecht.
Overigens is er een een longworm Aelurostrongylus abstrusus die ook bij katten voorkomt en een angiostrongylus vasorum die bij honden voorkomt en die genoemd wordt als longworm maar ook als kleine Franse hartworm, dat maakt het een beetje onduidelijk soms op dat gebied wordt nu eerst meer informatie over gezocht.
Het kan geen kwaad toch om een beetje voorzichtig om te gaan met een middel, als er nog niet heel veel over bekend is met betrekking tot longworm bij fretten. Niet dat je het niet kan gebruiken, maar gewoon dat je het toedient als je thuis bent.
-
Overigens heb ik nu het idee dat ik stomme dingen zeg terwijl ik gewoon mijn best doe om nieuwe informatie delen. Het is voor Hanneke ook nieuw en het kost tijd om dingen uit te zoeken. Voor mij was die waarschuwing in ieder geval belangrijk genoeg om te delen en om mijn fretten de advocate toe te dienen onder toezicht.
Nee hoor, je zegt helemaal geen stomme dingen maar ik wil er wel voor waken dat er misschien ten onrechte paniek uit breekt m.b.t. dit middel. En zoals je zelf als zegt, er is nog erg weinig bekend over dit middel bij fretten in combinatie met longworm dus dan kunnen we maar beter zoveel mogelijk info hierover delen met elkaar.
Maar een gewaarschuwd mens telt wel voor twee, daar heb je helemaal gelijk in.
Maar een gewaarschuwd mens telt wel voor twee, daar heb je helemaal gelijk in.
Vertoonde Sep overigens verschijnselen die achteraf nu met de longworm besmetting te maken zou kunnen hebben?Frettenfan schreef:Ze heeft ook mijn toestemming om de informatie van Sep op te vragen in Utrecht.
Want ik overweeg om Shae (preventief) te behandelen omdat zij ook nog steeds af en toe hoest. En ze heeft toch een tijd buiten rond gezworven.
@Ilse: ik vind dat je helemaal geen rare dingen zegt! Ik denk dat jouw inbreng juist heel waardevol is en dat we hier met z'n allen goed bezig zijn.
En juist omdat dit allemaal nogal redelijk nieuw is (zoals je al aangeeft), is onderzoek nodig en moeten we dus daarbij de nodige voorzichtigheid nemen.
Maar voel je niet schuldig ofzo hoor
En juist omdat dit allemaal nogal redelijk nieuw is (zoals je al aangeeft), is onderzoek nodig en moeten we dus daarbij de nodige voorzichtigheid nemen.
Maar voel je niet schuldig ofzo hoor
Ilse ik sluit me aan bij Marjan en Kick, je zegt helemaal geen gekke dingen. Juist goed dat je deze informatie hebt gedeeld.