Reacties op "De veiligheid van prooidier en KVV voeding"

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Karen

Re: Reacties op "De veiligheid van prooidier en KVV voeding"

Bericht door Karen »

Precies...ook met vlees voor de menselijke consumptie is het ene schandaal na het andere. Het verbaast mij ook helemaal niet dat er van alles aan de hand is met commerciële prooi. Het is schijnbaar heel normaal geworden dat overal waar kan gesjoemeld wordt :(
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Het is echt om verdrietig van te worden inderdaad :( . Bij mij heeft de leverancier gisteren de 10kg muizen, 2kg gerbils en 2 kg weaner ratten weer opgehaald. Daar ben ik heel blij mee (vooral voor de centjes ook en het schuldgevoel van moeten wegdoen of weggeven). Na mailen over en weer en telefonisch hun knagerfokker en inkoper te hebben gesproken zijn alle lijntjes en alarmen uitgezet. Ze zijn/lijken heel erg meewerkend in het willen oplossen van dit probleem gelukkig en hebben ook contact met Hanneke gehad. Zij heeft bijv. lijsten gekregen waarop SPF muizen allemaal getest worden. Behulpzaam dus gelukkig, maar, we zijn er nog lang niet achter :cry:
Mette

Bericht door Mette »

Nog een toevoeging overigens en ik hoop dat Karen me hierbij wat extra info kan geven. Mijn nesten zijn dit jaar opgegroeid met vnl. gejaagde en vooraf ingevroren muskusratten en hebben maar beperkt extra prooidieren daarnaast gegeten, bij Karen was hetzelfde dieet gaande, waarbij zij bij een particuliere kweker inkocht zelfs. Toch hebben vele van deze dieren wederom problemen gekregen. Ik durf dus zelf momenteel ook geen prooi meer te geven met wel de juiste achtergrond of zelf een kweek op te zetten.
NKW

Bericht door NKW »

Mette schreef:Nog een toevoeging overigens en ik hoop dat Karen me hierbij wat extra info kan geven. Mijn nesten zijn dit jaar opgegroeid met vnl. gejaagde en vooraf ingevroren muskusratten en hebben maar beperkt extra prooidieren daarnaast gegeten, bij Karen was hetzelfde dieet gaande, waarbij zij bij een particuliere kweker inkocht zelfs. Toch hebben vele van deze dieren wederom problemen gekregen. Ik durf dus zelf momenteel ook geen prooi meer te geven met wel de juiste achtergrond of zelf een kweek op te zetten.
Het is echt gewoon een enorm raadsel, hoop echt dat er wel degelijk een oorzaak gevonden wordt! Zo te lezen doet iedereen die daarbij betrokken is ontzettend zijn best om het op te lossen dus aan de inzet zal het dan niet liggen. Zou wel mooi zijn als al die moeite dan ook daadwerkelijk beloond wordt.
Karen

Bericht door Karen »

Klopt wel wat Mette schrijft over het dieet, maar het is toch aangevuld geweest met gevogelte, al dan niet van groothandelaren afkomstig en ook met muizen van groothandelaren. Als daar het probleem ligt, zijn we daarmee dus de mist in gegaan ;) Particulieren kunnen nu eenmaal niet opkweken naar wat er nodig is om zoveel pups te kunnen voeden, dus als je het grotendeels prooi gevoerd wilt hebben moet je bijkopen.
Mette

Bericht door Mette »

Ja dat zou hooguit bij de paar extra inkoop gelegen kunnen hebben, maar dat zou wel heel extreem zijn. Er zat bij mij tevens een nest tussen dat niet vanaf 3 rauw kreeg maar pas vanaf 5,5, waardoor het maag-darmstelsel al langer 'op gang' kon komen met extern voedsel. Ook daar is het probleem amper minder dus tja.... Ik acht momenteel geen enkele rauwvoeding even veilig :x . Het is echt flink balen.
Karen

Bericht door Karen »

Ik wil ook echt eerst weten wat er speelt, voordat ik weer prooi ga aanschaffen. Ik denk dat eigen kweek of van kleine hobbykwekers wel goed is; knaagdieren dan. Ik heb zelf alle vertrouwen in gevogelte verloren, ook eigen kweek.

Het is echt flink balen :(
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Ik denk dat je pas over een aantal jaren kan zeggen of het door de prooidier en KVV voeding komt. Volgend jaar zijn nog pups van ouders die prooivoeding of KVV hebben gekregen. Het lijkt mij dat wat nu in het systeem van de vader en moeder fret zit veroorzaakt door prooidieren over gedragen kan worden op de pups.

Dus ik verwacht nog steeds problemen de komende jaren ook al krijgt de pup brok. Tenminste zo is mijn gedachtegang hierover.
Marjan

Bericht door Marjan »

Denk het eerlijk gezegd ook. En daarbij ben ik er nog niet helemaal 100% van overtuigd dat de middenoorproblemen, met al hun secundaire klachten zoals maag- en darmproblemen, helemaal te wijten valt aan het geven van prooi en KVV.
Minka

Bericht door Minka »

Ik ben ook nog niet 100% overtuigd. Behalve als de fret plotseling extreem ziek is geworden. Dus heel acuut. Maar net zoals Mila dat sluimeren van het chronische ben ik ook nog niet overtuigd.

Ik denk dat dit een heel lang proces gaat worden en denk pas over 5 jaar dat je echt kan zeggen dat het door prooidieren is gekomen. Of je moet een pup hebben waarvan de ouders, voorouders en voor voor ouders enz. enz. alleen brok hebben gezien en niet in contact zijn gekomen met prooi.
Marjan

Bericht door Marjan »

Maar neemt niet weg trouwens dat de prooi en de KVV de laatste jaren in kwaliteit heel erg achteruit is gegaan, heb ik zelf ook wel ervaren, en dat het beslist niet slim is om daarmee door te gaan wanneer je deze producten gewoon in een winkel koopt zonder dat je de achtergrond weet.
Eigen kweek of zelf gemalen KVV zou ik nog steeds durven geven aan een gezonde fret.
Minka

Bericht door Minka »

Nee natuurlijk niet mee doorgaan, maar ik wilde aangeven dat je volgend nog niet kunt zeggen dat het wel of niet door prooi is gekomen.

Eigen prooi blijf ik ook gewoon geven.
Karen

Bericht door Karen »

Mee eens hoor. Dit probleem is niet zo maar de wereld uit geholpen.
Ik zou alleen wel heel graag concrete bewijzen willen vinden dat de dieren ziek worden van rauwe voeding en dat is iets wat steeds maar uitblijft :???:
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is met al die verschillende slechte bacteriën ook bijna geen doen ben ik bang.
Karen

Bericht door Karen »

Dan nog moeten die verschillende bacteriën wel zichtbaar worden na een kweek. Af en toe heb ik het isee dat er in de verkeerde richting gezocht wordt. Voor mijn gevoel kan het niet kloppen dat er steeds niets uit komt
Marjan

Bericht door Marjan »

Punt is denk ik meer dat er heel gericht moet worden gezocht naar een bepaalde bacterie en ze dan wel van tevoren moeten weten waarop. En dat is natuurlijk een hele klus, zo niet gewoonweg onmogelijk.
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Dat weet ik wel zeker...
Hoe vaak wij in de tijd dat we nog vlees aten niet terug zijn gegaan met vooral kip...
Pakje was nog niet helemaal open en je rook het rotten al.

Bij de Halal slager was het altijd goed. Rook goed, smaakte goed en ook de toenmalige dieren
aten het goed. De nekjes en hartjes vlogen naar binnen, haalde ik het bij de supermarkt... bleef het liggen.
Kippenekjes mocht toen nog ;-) Dat was in de tijd dat roofdieren op vlees niet ziek werden en het
maagzuur het wel zou afbreken. Althans dat zei men.... ze zijn er niet ziek van geworden maar op een gegeven
moment ben ik ermee gestopt. Lang geleden.

Steriel en snel.... uhu...
Of hoe vis in blik wordt gedaan, 40 graden door bezweette dames, geen beschermende kleding of niks aan
in Thailand LOL!
Mette

Bericht door Mette »

Ja het wordt zeker nog een aantal jaren weer aankijken. En het moeilijke daaraan is welke sturing geef je eraan... Krijgt een deel alleen brok en bijvoeding dat niet rauw is, een deel alleen brok met hoe we vroeger bijv. rundergehakt in waltham erbij gaven wat toen altijd goed ging, of een deel brok + zo veilig mogelijk rauw? En is eigen kweek betrouwbaar of niet, of wild gevangen prooi? En hoe ga je dat testen, hoe bepaal je wie wat krijgt en met wie je dan (voor eigen gevoel) het meest risico bij neemt of niet? Geen fijne gevoelens, want ik wil er niemand maar dan ook niemand mee benadelen :( . Voor nu neem ik echt het zekere voor het onzekere met brok + bijvoeding dat niet rauw is.
Marjan

Bericht door Marjan »

In een en dezelfde "groep" of fretten huishouden zou ik sowieso voorlopig niet experimenteren met rauw voer want ik heb ook begrepen van Hanneke dat het zeer besmettelijk kan zijn.
Dus dan zou je ook al geen verschillende groepen in dezelfde ruimte los kunnen laten of je moet 200% steriel weten te werken op de ruimten én jezelf en dat gaat niemand continue lukken ben ik bang.
Mette

Bericht door Mette »

Ik zal wel moeten, redenen daargelaten want forumregels...
Plaats reactie