Koda heeft Chronische Middenoorontsteking

Vaak het gevolg van een oormijtbesmetting, laat je fret daar regelmatig op controleren!
Mariël
Aantal fretten: 1

Re: Koda heeft Chronische Middenoorontsteking

Bericht door Mariël »

Het gaat niet zo goed met Koda.. :???: En misschien raak ik weer voor niks in paniek, maar doe het toch.. :???:

Sinds zaterdag had Koda opnieuw diarree.. Sinds de vorige keer dat ze zo aan de diarree was, had ik haar geen antacidum meer gegeven, dus dat kon het niet zijn.. Wel had ze snoepjes gekregen en ik besefte me dat ze die de vorige keer ook had gekregen, dus ging ik er vanuit dat dat het was, en dat het wel over zou gaan..
Zondag eind van de middag werd d'r ontlasting duidelijk beter en verder was er eigenlijk niets vreemds aan Koda te merken..

Nu echter vanmiddag is ze opnieuw heel erg aan de diarree.. Omdat ik er dus vanuit ging dat het de Antacidum niet geweest kon zijn, was ik vandaag toch weer met de antacidum begonnen...
Ze gaat non-stop op en af de bak, slaapt eigenlijk niet, is ontzettend misselijk na wat ze ook eet, gaat steeds platliggen, smakt en voelt zich duidelijk echt niet fijn..
Net viel ze zelfs middenin de kooi in slaap, terwijl ze dat normaal echt niet zou doen.. Misschien is ze gewoon uitgeput? :?:

Ze wil wel eten (uit de spuit), maar is daarna dus ontzettend misselijk.. Ik heb haar Cerenia gegeven, maar dat lijkt het alleen maar erger te maken.. :?:

Wat moet ik nu doen? :?:
Kick

Bericht door Kick »

Poe, wat vervelend weer zeg... Hoe is het vannacht gegaan?
Mariël

Bericht door Mariël »

*slaakt een zucht van opluchting*

Toen ik vannacht even bij Koda ging checken, lag ze eindelijk heerlijk á la fret te knorren.. :hart: Ik ben maar snel weer weggegaan, want ik was als de dood dat ik haar wakker zou maken..
Vanmorgen lagen er op de bak nagenoeg normale poepjes en Koda lijkt zich een stuk happier te voelen.. :D
Wel is ze erg onrustig, maar de buren zijn aan het klussen en zette vanmorgen om 7:30 uur de boor in de muur, precies achter de FN, dus ze is zich waarschijnlijk gewoon rot geschrokken..
(Net als ik, want ik lag ook nog te slapen.. :???: )

Net heeft ze Waltham met medicijnen gekregen en ze was daarna wel aan het krabben aan de bodemplaten en in d'r balletjeskussen..
Ik heb haar toch wat Cerenia gegeven, maar geen Antacidum, want dat durf ik niet meer.. :???:

Al met al lijkt het nu toch alweer een stuk beter te gaan.. :)
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk dat je bij een fretje als Koda ook beter geen snoepjes en dat soort tussendoortjes moet geven. Daar is haar maagje gewoon te gevoelig voor. En ze krijgt dan teveel dingen, met haar medicijnen en alles, waar ze beroerd van zou kunnen worden en dan is het ook heel moeilijk te bepalen waardoor ze misselijk is.
Maar wel fijn dat ze nu in ieder geval weer aan de beterende hand is.
Mariël

Bericht door Mariël »

Ik vrees dat je daar gelijk in hebt.. :???:
Het waren gevriesdroogde vleesstukjes en die vind ze heel erg lekker.. Omdat ze de laatste tijd zo slecht eet, dacht ik dat dit misschien een gezonde aanvulling zou kunnen zijn, die ze wel graag eet..
Maar niet dus.. :(
yvonne

Bericht door yvonne »

Poeh Mariël, dat is idd weer schrikken en stressen, ik begrijp dat heel goed hoor. Ik zou Koda zeker geen snoepjes geven, ook al is het gedroogd vlees, ze kan er blijkbaar niet tegen. Ik durf Bibi en Presley ook niks anders te geven dan brokkenbrij, ben als de dood dat ze weer ziek worden. Volgens mij, als ze eenmaal een maag/darm probleem hebben (gehad) blijft dat een heel gevoelige plek. Gelukkig dat het nu weer beter met Koda gaat!
ray

Bericht door ray »

Gelukkig gaat het nu weer beter met Koda, en ik zou ook geschrokken zijn van zo'n boor. Wellicht dat je over een jaar kan proberen weer een snoepje te geven, maar voorlopig zou ik het niet doen.
Krijgt ze trouwens ook een maagbeschermer? Wellicht is dat een optie? :?:
Mariël

Bericht door Mariël »

@ Ray: Nee, ze krijgt nu geen maagbeschermer omdat ze daar ook niet tegen kon, maar ergens twijfel ik of ik dat weer zal proberen.. :?: Ze kan nu ook tegen Z/D-brokkenbrij en Waltham, wat eerder niet ging..
Mayke

Bericht door Mayke »

Heb je sucralfaat al eens geprobeerd ? Hier werkt dat zo goed bij Goliath, als hij weer wat laat zien wat me niet aanstaat aan ontlasting krijgt hij twee dagen sucralfaat en dan 4x daags en dan is het weer helemaal oké. Maar goed, Gool is geen maagpatiënt......

Ze blijft een echt zorgenfretje, jouw Koda..... :???:
ray

Bericht door ray »

Zou het dan proberen om toch sulcralfaat te geven, heeft haar maag toch een extra beschermlaagje. Wellicht is het een proberen waard.
Houd je trouwens nog steeds alle bij in een schrift? Anders misschien even terug lezen of je iets kan ontdekken? :?:
Karen

Bericht door Karen »

Ik zou toch zelf eerst met Hanneke overleggen voordat je sucralfaat gaat geven. Mijn ervaringen met ernstige maagpatiëntjes is dat ze ook niet altijd de sucralfaat verdragen. Ik denk dat je met Koda juist zo min mogelijk moet veranderen en accepteren dat ze af en toe een tijdelijk dipje heeft. Zolang zo'n dip niet langer dan 48 uur duurt. Gaat het langer door, dan pas na overleg met Hanneke iets veranderen of toevoegen. Koda lijkt een super gevoelig fretje te zijn, waar je naar mijn idee niet te veel zelf aan moet sleutelen ;)
Kick

Bericht door Kick »

Ik ben het met Karen eens; een stabiele situatie is waar je naartoe moet en dan af en toe een dip moet je erbij nemen. Maar niemand zal ontkennen dat het lastig voor je is want jij bent de enige die Koda ziet en daar moet je op reageren. Het blijft lastig...
Mariël

Bericht door Mariël »

Het gaat mij eigenlijk niet eens om de dips die ze heeft, maar haar gewicht blijft me zorgen baren.. En als ze qua gewicht te licht zou zijn maar wel stabiel, zou ook dat me niet zo uitmaken..Maar ze blijft afvallen.. :???:
Van brokkenbrij en Waltham zouden fretten dik moeten worden, maar Koda blijft afvallen en weegt nu maar 622gram..

En Hanneke bellen.. tja, ik heb eerlijk gezegd heel erg het gevoel dat Hanneke Koda al heeft opgegeven.. :?:
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Kan het niet te maken hebben, dat het voorjaar gaat worden. Alle fretten gaan afvallen. Weet je haar gewicht toen ze geen medische problemen had rond deze tijd?

Misschien zit het ook in haar systeem dat ze afvalt omdat het voorjaar wordt. Buiten dat ze dan wel te mager is misschien.
Mariël

Bericht door Mariël »

@ Minka: Koda heeft al vanaf pups af aan problemen, dus ik heb geen idee of d'r gewicht van vorig jaar iets zegt over gezond of niet.. :?:
Vorig jaar deze tijd woog ze 635gr en eind april zelfs maar 604gram.. Maar daarna kwam ze ineens aan tot ze in begin september zelfs 767gram woog..
Vorig jaar ben ik bij DA Van Nijhuis in Delft geweest en hij vond haar met 604gram nog prima, maar Hanneke vind haar te licht.. :?:
Marjan

Bericht door Marjan »

Hanneke vindt niet snel een dier te licht dus dan zal ze inderdaad wel aan de magere kant zijn vermoed ik.
Maar ik denk ook dat je niet teveel naar haar gewicht of ontlasting moet kijken, hou gewoon haar gedrag goed in de gaten en zolang ze nog plezier heeft zou ik toch proberen je niet al te druk te maken.
Ze is nu eenmaal een probleemfret die waarschijnlijk nooit meer super gezond wordt en daar moet je je toch een beetje bij proberen neer te leggen ben ik bang.
Mariël

Bericht door Mariël »

Maar ze hoeft ook niet super gezond te worden.. Ik wil alleen graag dat ze blijft leven..
Ik ben al zoveel kwijtgeraakt in mijn leven, ik wil Koda niet ook kwijtraken, ze is het enige wat ik nog heb.. :cry:
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat snap ik helemaal hoor maar het moet ook geen obsessie voor je worden. Je moet je ook blijven realiseren dat Koda ook jou stress door de zorgen om haar feilloos aanvoelt. Dus je moet ook voor haar proberen je niet al teveel zorgen te maken, ook al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Maar als je kijkt naar de gewichten in september meer, maar dat is weer richting winter en in april minder en dat is weer richting zomer. Dan lijkt het wel wat op wat fretten doen aankomen in de winter en afvallen in de zomer.

Als ze vorig jaar ook rond het gewicht zat, dan zou ik me er niet teveel zorgen om maken. 600 gram kan een normaal fretten gewicht zijn, dat weegt Mila ook in de zomer.

Dit verschilt per fret natuurlijk en de bouw van de fret. Hanneke kan wel vertellen of ze te mager is of niet.
Mariël

Bericht door Mariël »

@ Minka: Maar wat Koda vorig jaar deed, was van april tot spetember aankomen als een gek en van september tot nu afvallen.. Dat is toch een beetje omgekeerde wereld, volgens mij..

Maar jullie hebben wel gelijk.. Ik ga proberen me niet zo druk te maken om haar gewicht..
Gelukkig is ze vandaag erg vrolijk en speels.. Ze was heerlijk aan het wardancen.. En daar gaat het uiteindelijk om.. :D
Gesloten