Polecats door Johnny Birks

Voor interessante (fretten)sites, filmpjes of ander leuk nieuws
Plaats reactie
Birgit
Aantal fretten: 0

Polecats door Johnny Birks

Bericht door Birgit »

Op zoek naar een boeiend en interessant boek over de bunzing? Dan is het absoluut de moeite waard om dit boek te bestellen. Er zijn vrijwel geen boeken verschenen die uitsluitend over de bunzing gaan, dus nog een extra reden om dit boek aan te schaffen. 

In 'Polecats' wordt niet alleen de bunzing besproken, maar ook het verschil met fretten en hoe het onderscheid gemaakt wordt. Veel bunzingen in Engeland blijken wel wat 'frettenbloed' te hebben, maar hoe minder 'fret' hoe beter ze overleven en succesvoller ze zijn. In dit boek is de Europese bunzing definitief aangewezen als de voorvader van de fret. Recent onderzoek (2013) heeft aangetoond dat de Steppebunzing er toch niks mee te maken had. 

Ook wordt beschreven hoe de bunzing in Engeland bijna 'voor de lol' uitgeroeid was. Het is mede dankzij de Eerste en Tweede Wereldoorlog geweest dat de populatie op adem kon komen en niet in zijn geheel verdween. Voor die tijd was de plezierjacht erg populair en werd de bunzing gezien als 'de pest' die bestreden moest worden. 

Enfin, zeer veel interessante weetjes over de bunzing die het boek zeker de moeite waard maakt!

Afbeelding
About this book

The polecat's recovery in Britain is one of the least celebrated wildlife success stories of recent times, probably because it has done it discreetly and all by itself with no active human involvement. Whilst our spirits have been lifted by the carefully managed reintroductions of red kites and sea eagles, the unfamiliar, nocturnal polecat has slipped back under the radar. Polecats aims to help us reconnect with the polecat as it repopulates the modern landscapes of Britain.

Over several centuries our ancestors were so beastly to the polecat that we are fortunate today to be able to give it another chance: for this much-persecuted member of the weasel family has been spreading from its Welsh stronghold to recolonise its former range. It is time we got to know the polecat again; and we owe it a warmer welcome, or at least greater tolerance, second time around.

After explaining how we so nearly lost the polecat, Dr. Birks tells the story of its recovery and describes efforts to understand polecat behaviour, including his own radio-tracking study in the muddy, rat-infested farmyards favoured by 'his' polecats. He unpicks the confusing relationship between polecats and ferrets, explores the challenges of studying a secretive, nocturnal mammal that leaves few distinctive signs, examines the role of wild rabbits as the perfect polecat prey and providers of polecat resting sites, and celebrates the contributions of amateur naturalists in collecting road casualties to monitor the polecat's changing distribution.
Bestellen kan via deze link: http://www.nhbs.com/title/208043/polecats 
Het boek met verzendkosten vanuit Engeland is ongeveer € 27,-. Ook via Bol.com is het boek te bestellen (geweest?), dat is de moeite waard om te bekijken.
Mette
Aantal fretten: 1

Re: Polecats door Johnny Birks

Bericht door Mette »

De bol link, voor € 19,49
http://www.bol.com/nl/p/polecats/9200000051934046/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga hem zeker even meebestellen ergens dit jaar!
Birgit

Bericht door Birgit »

Hij is de moeite waard, al ben ik pas halverwege. Wel ligt de nadruk op de bunzing in Groot-Brittanie, dus het gaat niet over heel Europa. Het viel me wel op hoe weinig geliefd de bunzing is, maar dat zegt de auteur ook. De naam 'polecat' heeft in veel talen een negatieve betekenis, zoals stinkerd, rover, kippendief etc. Het masker heeft trouwens een belangrijke functie in het afschrikken van roofdieren. Net als de gele strepen bij een wesp of opvallende kleuren van gifkikkers. Hierdoor is de bunzing goed herkenbaar voor eventuele vijanden. Als zij een keer kennis gemaakt hebben met de stinkklieren van onze buns, dan bedenken ze zich wel een tweede keer voor de een bunzing benaderen :-)

Ik hou wel van zulke weetjes :-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Als de Nederlandse vertaling uitkomt ga ik hem zeker bestellen. :D
Birgit

Bericht door Birgit »

Ik vrees dat die niet komt. Er is helaas zo weinig interesse in de bunzing dat dit een van de eerste Engelstalige boeken is. Gewoon kick vragen alles te vertalen :-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Die ziet mij aankomen. :lol:
Mette

Bericht door Mette »

Lol nee. Ja zo heb ik ook een Breeding boek die fantastisch is, maar die focust ook puur en alleen op Engeland. Vond ik juist een extra dimensie aan het leren hoe jagers daar met hun fretten omgaan qua voeding en huisvesting, want daar wordt een hoop over verteld. We hebben die ook ooit willen vertalen en een inzamelactie voor gehouden, maar we kwamen echt niet aan dat bedrag helaas. Hier en daar werd een genetica hoofdstuk mij bijv. ook iets te heftig in specifieke EN termen, terwijl ik ben overtuigd dat hij zeer leerzaam is. Zou het nog eens kunnen proberen. Intussen een partner aan mijn zijde die een tikkeltje slimmer is dan ik :clown:
Birgit

Bericht door Birgit »

Ik denk dat daar echt te weinig animo voor is. In het Nederlands leest makkelijker, maar ik zou dan niet 2x zoveel ervoor betalen. Bij dit boek over de bunzing gaat een deel over de bijna ondergang en opkomst van de bunzing in Groot-brittanie. Dat kun je wel vertalen, maar zo is het ook te lezen. Ik zou het interessanter vinden als er dan ook wat over de Nederlandse situatie in zou staan bijvoorbeeld. Al hebben wij (gelukkig) niet zo'n jaagverleden als in Engeland.
Mette

Bericht door Mette »

Ja zeker waar. Volgens mij hebben we toen ook alleen dat hele lastige hoofdstuk zitten berekenen, maar weet het niet eens meer zeker. Als het best door te lezen is zou ik het er ook niet voor over hebben. Zo slecht is mijn Engels nu ook weer niet :lol:
Plaats reactie