Van rauw naar brok

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Eliesja
Aantal fretten: 2

Van rauw naar brok

Bericht door Eliesja »

Zoals jullie dus weten is Miya ook opgegroeid met rauw eten…ik wil haar dus heel graag op de brok hebben. Ik heb een brokkenpakket en wat rauw mee gekregen…maar ze eet de brokken dus echt niet en wil alleen rauw. Ik heb een stuk mee gekregen voor 2/3 dagen, maar op deze manier gaat dat zeker niet lukken.

Wat ik vanmorgen heb gedaan is half rauw en half blikvoer, echt naast elkaar en ze heeft dus alleen het rauw gegeten, dus dat is ook geen succes (nog).

Ik heb hier dus geen ervaring mee en heb me er ook nooit in verdiept, want ik wil Miya geen rauw gaan geven, dikke punt.
Ik heb me veel verdiept in de beste brokken, heb haar brokkenpakket ( bestaande uit meerdere merken, zoals orijen, ziwi, thrive en nog 1) nu gemengd met de ziwi kip en beef en de pon (power of nature) van mijzelf, de brokken die ik wil gaan geven.

Dus hoe pak ik dit het beste aan, want ik denk dat ik maandagochtend bij de dierenwinkel wat Barf moet gaan halen :(
yvonne
Aantal fretten: 1

Re: Van rauw naar brok

Bericht door yvonne »

Dit zal geen makkelijke klus worden en je moet dit ook niet in 2 dagen voor elkaar willen krijgen.
Miya moet ook erg wennen aan haar nieuwe huisje en aan jullie, dat geeft veel stress.

Ik zou rauw en blikvoer ( heb je ziwi blik?) met elkaar mengen, niet naast elkaar want dan kun je erop wachten dat ze het rauw eruit haalt. Steeds meer blikvoer en minder rauw door elkaar geven. Ook kun je proberen om er een klein beetje waltham door te doen, dat vinden ze vaak erg lekker en gaan ze er ook eerder van eten.
Ook zou ik zorgen dat er altijd brokjes in het hok staan, en dan ook 2 soorten door elkaar. Pups vreten de oren van je kop en als ze echt honger heeft dan gaat ze echt wel eten. Hoe meer jij erover stresst, hoe lastiger het word. Soms moet je even streng zijn. Dit is je eten en je doet het er maar mee. Ook kun je brokjes in plaats van snackjes geven als beloning, zodat ze aan de smaak kan wennen.

Misschien hebben de anderen nog tips voor je maar zo zou ik het doen.

En Eliesja...ook dit komt goed ;)
Karen

Bericht door Karen »

Op zich heeft het niet veel voeten in aarde. Je fret zal altijd de voorkeur geven voor rauw, als ze daar aan gewend is. Het samen zetten met ‘iets anders’ gaat dus niet werken.

Wat ik zelf zou doen:
Laat je fretje een aantal dagen wennen aan de nieuwe thuissituatie en geef die dagen nog gewoon rauw. Je kunt er een schaaltje brokjes bij zetten in de kooi.
Als je merkt dat ze zich thuis voelt en in het geval van Miya, ze het bijten achterwege gaat laten en goed benaderbaar is, dan gewoon in een keer het rauw stoppen en alleen brokken en blikvlees aanbieden. Ze heeft op zich ‘geleerd’ dat brokjes eetbaar zijn dus als ze echt honger heeft er er niets anders aangeboden wordt, gaat ze het echt wel eten. Rauw is alleen veel lekkerder en natuurlijker, dus daar zal altijd haar eerste keuze liggen.

Je moet alleen niet te veel en te snel willen veranderen bij een jonge pup. Ze heeft nu last van verhuisstress en dan kun je niet tegelijkertijd ook haar voedingspatroon gaan omgooien. Hoe graag je haar ook van het rauwe vlees af wilt hebben.

Wat heb je meegekregen en wat is ze gewend te eten? Gemalen barf (kvv), prooi of wat ze noemen Frankenpray (samengesteld rauw vlees maar in stukken met bot)?
Als ik dat weet kan je ik verder helpen met het overzetten.

Ook dit gaat zeker lukken hoor!
Marjan

Bericht door Marjan »

Eens met bovenstaande tips, ik zou haar ook eerst even een paar dagen laten wennen aan haar nieuwe omgeving. En dan pas proberen over te zetten. Alvast brokken in haar kooi sowieso doen want die puppen (vr)eten echt de oren van je hoofd en je zult versteld staan wat er allemaal in zijn klein lijffie kan blijven gaan. :clown:
En dan het rauw echt mengen met het blik, mijn voorkeur zou het blikvoer van Ziwipeak zijn, dus niet apart want je hebt gezien waar ze dan voor kiest. 8-)

Dit gaat echt wel goed komen, ik heb het volste vertrouwen in jou!
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Thanks allemaal…in ieder geval duidelijk eerst het wennen en het bijten aanpakken en dan de rauw voeding. Ze heeft net wel wat van het blikvoer gegeten, heb het gewoon laten staan…de sneakerd :mrgreen:

Ik heb een aantal blikjes van almo nature hfc in verschillende smaakjes gekocht. De ziwipeak kan ik ook tzt gaan bestellen.
Ik zal beetje bij beetje het rauw met het blikvoer gaan mengen en dan steeds meer. Het in 1 keer op de cold turkey manier vind ik beetje spannend om te doen.

Is het wijs dat ik dan mijn eigen mengsel van brokjes erbij zet, een beetje…of nog steeds met het puppypakket? Want dat zijn wel 4 soorten brok en ik heb maar 2 soorten. In het pakket zit ook pon en ziwi..
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Karen schreef:Op zich heeft het niet veel voeten in aarde. Je fret zal altijd de voorkeur geven voor rauw, als ze daar aan gewend is. Het samen zetten met ‘iets anders’ gaat dus niet werken.

Wat heb je meegekregen en wat is ze gewend te eten? Gemalen barf (kvv), prooi of wat ze noemen Frankenpray (samengesteld rauw vlees maar in stukken met bot)?
Als ik dat weet kan je ik verder helpen met het overzetten.

Ook dit gaat zeker lukken hoor!
445E948D-ED41-4471-840C-9F2D7FD2A28E.jpeg
445E948D-ED41-4471-840C-9F2D7FD2A28E.jpeg (33.42 KiB) 2222 keer bekeken
Ze krijgt deze Karen, deze zijn gelukkig bij pets place te krijgen, die zal ik maandag wel even moeten halen. Ik dacht dat dat de gemalen barf is.
Karen

Bericht door Karen »

Ja dat is Barfmenu...gemalen vlees.
Wel echt super hygiënisch mee omgaan hoor! In de koelkast ontdooien en binnen 24 uur opgebruiken, al geven ze 48 uur als veilig, ik vertrouw dat niet.
Ik doe zo’n rolletje een klein beetje laten ontdooien in de koelkast en snijd het dan in plakken. Elke plak apart in een bakje/zakje, zodat je per portie uit de vriezer kunt pakken. Gelijk weer in de vriezer doen wat je niet direct opgebruikt.

Je kunt je eigen brokjesmix erbij zetten in de kooi, aangezien je haar daar ook op wilt hebben straks.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Ja dat is precies wat ik wilde doen aparte porties maken en invriezen. Hoeveel gram per keer kan ik ongeveer geven per portie? En als ik het dan geef en ze eet het niet gelijk op, hoe lang kan ik zoiets in haar kooi laten staan?
Marjan

Bericht door Marjan »

Met de warmte van nu zou ik het echt niet langer dan een halve dag laten staan, het is toch een bron van bacteriën dit soort voer.
Karen

Bericht door Karen »

Ik laat het echt niet langer dan een uur staan met dit weer.

Zo’n worstje van 250 gram kun je in ongeveer 8 porties snijden. Je zou haar 3-4 keer per dag zo’n portie kunnen geven en verder de brokjes in de kooi hebben. Een pup wat helemaal op kvv staat eet wel zo’n 150 gr worst per dag (of meer :lol: )
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Ik heb een heel stuk hierover geschreven met een hele gedetailleerde methode incl brokken weken ed, want fretten hongeren zichzelf soms echt uit voor ze eraan beginnen. Ik schreef dat mede voor alle pups die ik plaatste in de periode dat fretten-corona dus opdoemde en het belangrijk was ze ook gewend aan brokken te houden. Ik noemde die gewenningsdagen 'de brokkendagen'. Dus zeker handig om even door te nemen Eliesja, want jij zou er gewoon op kunnen voortborduren vervolgens ipv weer terug op de prooi te gaan en de methode na een paar weken weer te herhalen:

https://www.fretteninformatie.nl/algemeen/voeding/" onclick="window.open(this.href);return false; kop "Overschakelen op ander voer" en dan het 'i' tje ter verdieping.

En nu ga ik heel snel naar Miya's topic want ik heb me het hele weekend ingehouden door alle verjaardagendrukte hier. Eindelijk tijd om te gaan kijken :juich: .
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Het is echt wisselend soms eet ze wel alles op en soms zijn het drie hapjes..dus wel weer zonde, maar ja ik wil het zelf ook niet langer dan 2 uurtjes laten staan. Heb gelukkig airco op de kamer waar Miya ligt.

Ze is wel bekend gemaakt met brokken, dus het is niet zo dat ze het niet kent en het nieuw voor haar is, ze heeft alleen voorkeur voor rauw en dat zie ik zeker aan de brokjes terug, het lijkt erop dat ze er bijna niks van eet, ze doet er wel es wat mee, want zie geregeld brokjes buiten de kooi liggen :lol: ..ik wil haar van het weekend wegen, ben benieuwd, ze was 500 gram toen ze bij ons kwam.

Zodra ik haar echt goed op de brokken over wil zetten ga ik die methode er eens bij pakken. Ik hoop alleen dat deze brokjes, ziwi en pon te weken zijn

Wat ik wel al doe is haar rauw mengen met blik en dat gaat goed, maar zolang ze geen brokjes eet is blikvoer denk ik geen goede voeding om alleen te geven toch?
Marjan

Bericht door Marjan »

Volgens mij is ziwipaek blik complete voeding maar daar is Karen meer in thuis.
Karen

Bericht door Karen »

Ziwi en pon zijn niet te weken. Zoals je zegt is ze wel aan brokjes gewend, dus ik denk dat het weekgedoe ook niet nodig is. Het is volgens mij echt dat ze gewoon de voorkeur aan iets anders geeft (vers vlees) en als dat wegvalt dat ze de brokjes vanzelf gaat pakken. In het verleden vaak genoeg meegemaakt en je ziet het in opvangen ook.

Ziwi blik is compleet, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Het is alleen wat minder eiwitrijk als rauw, dus ze moet er naar verhouding meer van eten.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Oh super dan zal ik eens kijken naar de ziwi blikvoer :D

Ik heb ongeveer 2 maanden geleden eierschalen laten drogen en tot poeder gemalen, dit was eigenlijk meer voor de planten..die ik niet eens heb :fluit: , maar ik las dat je dit ook door diervoeding heen kan doen…
Zou dit wat zijn om dan door het blikvoer heen te doen? En weet jij mischien hoe lang je deze eierschalen kan bewaren, heb deze vraag al proberen te googlen, maar er wordt alleen beschreven hoe je het moet bewaren en niet hoe lang het goed blijft.
Karen

Bericht door Karen »

Donker bewaard blijven gedroogde eierschalen wel tot een jaar goed. Het is bij onvolledige (rauwe) voeding tijdelijk(!) te gebruiken als calciumbron. Bot heeft echter veel meer mineralen dan alleen calcium, waar je met gemalen eierschalen aan voorbij gaat. Ook is het calcium van eierschalen niet constant waardoor je met langdurig gebruik niet goed de juiste verhoudingen meer kunt nagaan. Vooral de verhouding Calcium-Fosfor is heel belangrijk om goede botstructuur te krijgen en behouden. Met name voor dieren in de groei.
Ga je langdurig (langer dan een paar dagen) onvolledig voeren dan zijn er andere en complete poeders te verkrijgen die een betrouwbaar alternatief zijn.

Ziwi blik is volledig dus daar hoef je geen calcium aan toe te voegen. Sterker nog, als je calcium gaat toevoegen maak je de verhoudingen juist slechter.
De meeste blikvoedingen zijn compleet, tenzij het er duidelijk opstaat. De blikjes van Cosma en Almo enkelvoudig zit veelal alleen vlees of vis in bijvoorbeeld.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Dan hou ik die eierschalen maar voor mijn planten…plant bedoel ik ;)

Als zoiets geen meerwaarde heeft dan ga ik dat niet doen.

Zijn dit die ziwi blikjes die ik moet hebben?
3270F134-2035-478C-96DA-3C7C75BAF543.jpeg
3270F134-2035-478C-96DA-3C7C75BAF543.jpeg (78.9 KiB) 2185 keer bekeken
Marjan

Bericht door Marjan »

Ja dat zijn de goede, je hebt ze ook nog in kwart blikjes, dus de helft van de afbeelding, voor als je het eerst wil proberen.
Karen

Bericht door Karen »

Precies :D
En ik zou haar ook echt verschillende smaken voorschotelen. Dat is ze nu al gewend en is het gezondst
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Ik heb de hert, kip, beef en lam besteld, van allemaal eerst de 85gram 2x en 2x 185gram hert, deze hadden ze helaas niet in kleine porties. Ik probeer idd zoveel mogelijk verschillende smaken te geven. :)
Plaats reactie