The story of Miya

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

Oh Thanks Marjan, mooi tabelletje :) zal eens kijken of ik ergens zo’n grafiekje kan maken, heb geen pc staan alleen ipad of telefoon. Anders teken ik m zelf.

@yvonne, gelukkig kan ze daar niet bij, die staat bij ons op zolder (slaapkamer) en daar mag ze niet komen.

Het kreng had me vanmorgen weer goed te pakken in mijn arm :x …ben toch blij dat ik van de week een tetanus prik heb gehaald. Gewoon voor de zekerheid, kan ik weer 10 jaar mee. ;)

Brokjes eet ze nog steeds niet, dus vanmorgen maar weer 2 rollen eten gehaald. Van de week maar voorraadje ziwi blik inslaan. Gisteren de kip gegeven, maar die heeft ze niet helemaal op. Morgen es kijken of ze de hert wat vind.
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

1A3AAAD9-AEE7-4A48-8323-B6D980F4EE52.jpeg
1A3AAAD9-AEE7-4A48-8323-B6D980F4EE52.jpeg (79.09 KiB) 1156 keer bekeken
Heb vanmorgen wel een prutje voor haar staan koken, gepureerd en in ijsblokbakjes gedaan en in de vriezer.
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: The story of Miya

Bericht door Kick »

Ben ik nou gek of zie ik hier een fret in?... Rechts, een staande fret met z'n pootje op iets...
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: The story of Miya

Bericht door Marjan »

:shock:
Je moet maar niet ook in koffieprut gaan kijken Kickie. :brush:

Wat heb je voor haar gemaakt? Of is het gekookte kip.
Gebruikersavatar
yvonne
Berichten: 5980
Lid geworden op: 16 mar 2013 22:36
Aantal fretten: 1
Locatie: Oostvoorne (zuid holland)

Re: The story of Miya

Bericht door yvonne »

Kick schreef:Ben ik nou gek of zie ik hier een fret in?... Rechts, een staande fret met z'n pootje op iets...
:lach: Je ziet alleen wat je wil zien Kick, waar het :hart: vol van is.
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

Haha nou ik zie er niks in… :lol: het is in ieder geval geen fret wat erin drijft, :mrgreen: het is een prutje van kippenpoten, kippenhartjes, 1 klein kippenlevertje, zalmmoot en een speklap en een geklutst ei erdoorheen geroerd..

Ik ga dit een klein beetje geven, als ze net wakker is, dan is haar buikje wat gevuld en bijt ze minder hard. Ze vertikt het om eerst te eten en wil gelijk spelen, spelen en nog eens spelen.
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: The story of Miya

Bericht door Marjan »

Ahhh, nu zie ik het ineens! :lach:
Inked1A3AAAD9-AEE7-4A48-8323-B6D980F4EE52_LI.jpg
Inked1A3AAAD9-AEE7-4A48-8323-B6D980F4EE52_LI.jpg (530.75 KiB) 1150 keer bekeken
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: The story of Miya

Bericht door Karen »

Ik zag het ook Kick! Dacht dat je Miya misschien op de arm had terwijl je de foto maakte Elies :mrgreen:

Ik hoop dat ze lekker wat van dat prutje wil snoepen en anders echt heel streng zijn hoor! Ze passen zich aan jouw schema aan, dus als jij er een gewoonte van maakt dat ze eerst moet eten voordat ze er uit mag, dan went ze daar aan. Als jij haar er aan went dat ze er uit mag zodra jij de kamer ‘s ochtends binnenkomt heeft ze dat goed in de gaten; iets anders is dan echt niet interessant meer, want spelen is de ultieme beloning natuurlijk :lol: Desnoods neem je haar eerst even op schoot (tegen je aangeklemd) met een klein beetje eten om wat zachte dwang uit te oefenen om eerst wat te eten. Heeft ze wat gegeten, daarna pas loslaten. Dat kun je dan steeds meer uitbreiden tot ze haar schaaltje leeg eet. Geef dan geen grote maaltijd hoor, want dat gaat je echt niet lukken met zo’n klein mupke. De opwinding om uit de kooi te kunnen is gewoon te groot.
Je kunt ook ‘s ochtend eerst met wat eten naar haar toe gaan en daarna vertrekken en de deur dicht doen. In het begin zal ze er niets van snappen en tralies gaan trekken of rond rennen in de kooi. Het linkje tussen eerst eten en daarna spelen leert ze vanzelf wel als ze genegeerd wordt maar er wel een verse maaltijd staat.
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: The story of Miya

Bericht door Mette »

Ik zie hem ook! Maar wel anders dan hoe Marjan hem getekend heeft, echt met een mooi knietje onderin:
1A3AAAD9-AEE7-4A48-8323-B6D980F4EE52.jpeg
1A3AAAD9-AEE7-4A48-8323-B6D980F4EE52.jpeg (81.7 KiB) 1143 keer bekeken
Goed bezig hoor Eliesja! :juich:
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

Haha nou idd, wel heel grappig om te zien zeg :D
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

@karen, ze vind het prutje erg lekker, dus daar ben ik blij om. Als ze eruit wil dan geef ik eerst het prutje en dan mag ze spelen. Ik geef daarna als ze moe is en wil gaan slapen haar eten..maar dit eet ze niet altijd op, meer dan de helft blijft staan. Ik wil nu echt heel graag dat rauw gaan schrappen.

Hoe pak ik dit toch het beste aan :?: , want haar brokjes eet ze ook te weinig. Ze heeft al wel een voorkeur voor de ziwi alleen, dus de pon (power of nature) heb ik nu ook weg gelaten. Dus nu krijgt ze alleen nog maar ziwi brokjes.

Ik heb het gevoel dat ik maar aan het aanrommelen ben, ben zo bang dat ze te weinig eet.
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

6A7908E7-3EBA-4E5A-8BFF-C1A063E9E864.jpeg
6A7908E7-3EBA-4E5A-8BFF-C1A063E9E864.jpeg (531.47 KiB) 1140 keer bekeken
Helpen met de was :hart:
ECEE7249-5A65-4A5E-A8AA-371CB793D64A.jpeg
ECEE7249-5A65-4A5E-A8AA-371CB793D64A.jpeg (684.41 KiB) 1140 keer bekeken
Deugnietje
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: The story of Miya

Bericht door Marjan »

Ze is wel ontzettend grappig zeg!

En je bent goed bezig hoor, er is geen gulden regel hoe je dit aan moet pakken. Ik vind dat je al best goede resultaten hebt bereikt.
Droge brokjes is geen must wanneer ze gewoon kwalitatief goed blikvoer wil eten. Zacht voer is ook gelijk veel beter voor haar oortjes wanneer ze daar ooit last van zou krijgen. Brokken zijn eigenlijk alleen maar makkelijk voor onszelf, dat kun je langer in de kooi laten staan. Dus ik zou mij daar nog maar even niet druk om maken.
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: The story of Miya

Bericht door Kick »

Lekker bekkie :hart:
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

..mischien moet ik me idd niet teveel zorgen maken, maar toch doe ik dat..ze eet dr brok niet ze eet dr blik niet, alleen het prutje vind ze jammie, heb haar sinds gisterochtend geen rauw meer gegeven… dus ze heeft maar 2x beetje prut op :shock:

Kan ik nog iets met dat blikvoer doen, mengen met iets zodat ze het wel lekker vind en gaat eten?

De rest gaat echt super goed, alleen heeft ze meerdere plekjes gevonden om haar plasje te doen, dus daar gaan we nu aan werken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

Kick schreef:Lekker bekkie :hart:

Thanks :knuf:
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

Oh ja en het is een echte waterrat, gisteren heef ze onder de douche gestaan en ze was kleddernat haha…en een lol dat ze had, het afdrogen daarna vind ze ook lekker, de tuttebel.

..en wat is dat toch met fretten en poepen/plassen in bad :roll: :lol: .ik zag steeds dat kontje naar achter gaan en tot 4x op de bak gezet, maar ze vertikte het en uiteindelijk lag dat drolletje toch in bad :brush:
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: The story of Miya

Bericht door Karen »

Ik denk dat je je niet zo’n zorgen hoeft te maken, zolang ze de brokjes in de kooi heeft en je het blikvoer aanbied. Hou het prutje als tussendoortje/snack. Geef geen rauw vlees meer en ze gaat vanzelf wel eten. Echt waar! Als ze een paar dagen wat minder eet is er geen man over boord.

Hahaha, ik heb zelf nog niet echt meegemaakt dat ze in bad poepen. Het zou wel kunnen dat het bewegen in water de stoelgang stimuleert. Dat zie ik bijvoorbeeld bij onze hond ook. Als hij gezwommen heeft moet hij erna altijd poepen :lol:
Wel heerlijk dat ze zo’n waterrat is :hart: Ik vind dat zo leuk!
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: The story of Miya

Bericht door Marjan »

Bijzonder dat poepen in bad. :clown: Ik heb dat vroeger nog wel eens gezien bij een fret tijdens het wassen. dat was nog in de tijd dat ik dat regelmatig deed, vooral wanneer ze vlooien hadden door de kat en hond die we toen hadden. Ik weet niet meer welke maar er was er eentje die dan standaard in de wasbak in het water poepte. :roll:

Kun je niet een beetje blikvoer door haar gekookte vleesmengsel heen mengen dan? met een klein beetje beginnen en wanneer ze het pikt dit opbouwen.
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: The story of Miya

Bericht door Mette »

Ja veel fretten doen dat, ik heb ze ook gehad die graag in bad poepen :lol: . Maar lang niet allemaal. Inmiddels weet ik dat sommige baby's het ook hebben :lol: (de mijne niet trouwens, maar dat is dus kindafhankelijk, dus zal ook wel fretafhankelijk zijn).

Oh en Elies, ze kan echt een paar dagen zonder eten hoor dus maak het geen must dat ze elke dag wat moet eten. Ok het is niet goed, maar als je in een overgang zit kan een fret zo ontzettend koppig zijn met nieuwe dingen proberen dat ze echt naar die hongergrens werken voor ze eraan beginnen soms nodig is. Als je blijft verwennen, gaat ze niet eten wat je wilt. Maar nogmaals, begin eraan zodra je je zeker genoeg voelt want die honger kan ook weer een paar tandjes betekenen :brush: .
Plaats reactie