Goedemiddag iedereen,
Ik had een vraagje aan jullie allen.
Mijn vriendin en ik hebben sindskort fretjes, 2 rammetjes van 9 en 10 weken oud.
Kiwi en mango, nu dachten wij aangezien het sociale diertjes zijn is een maatje wel leuk.
Echter toen wij ze bij elkaar introduceerde begon er na een tijdje dominant gedrag tevoorschijn te komen. We hebben dit denk ik een beetje verkeerd aangepakt aangezien we ze vrijwel direct bij elkaar hebben gezet. Eerst was kiwibde dominante partij. Nek bijten niet ernstig ofzo en de volgende dag was het mango die het dominante gedrag vertoonde l. Nu is mijn vraag: ik doe niet graag een diertje weg, ik weet alleen wel van de bijkomende problemen van stress en wil het beste voor mijn diertjes. Doe ik er goed aan om een extra hok te kopen en ze langzaam nogmaals te introduceren door middel van dekentjes wisselen l. Af en toe bij elkaar in de ruimte of is het misschien verstandigsler om een nieuw huisje te zoeken voor 1 vd 2 wat voor mijn gevoel toch wel een last resort moet zijn.. help..
Introductieprobleemjes..
Re: Introductieprobleemjes..
Hoi Dylan, welkom op het forum!
Om te beginnen zijn fretten geen sociale dieren maar juist solitaire dieren. Vergelijk ze met hun verwanten; een bunzing bijvoorbeeld. Deze komen altijd alleen voor in de natuur en komen alleen bij elkaar om te paren. Daarna gaan ze eigen weg om hun eigen gebied te markeren.
Twee fretten bij elkaar zoals in jouw geval gaat dus zeker niet lukken ben ik bang en om ze alle twee een goed leven te geven is de laatste oplossing toch de beste.
Hoe goed ook je denkt ze te kunnen scheiden, ze zullen elkaar altijd ruiken en van elkaar weten dat er een ander fret in de buurt is. Dat zorgt voor stress en door stress begint alle ellende.
Het is goed dat je ziet dat het niet klikt en dat je er wat aan moet doen!
Om te beginnen zijn fretten geen sociale dieren maar juist solitaire dieren. Vergelijk ze met hun verwanten; een bunzing bijvoorbeeld. Deze komen altijd alleen voor in de natuur en komen alleen bij elkaar om te paren. Daarna gaan ze eigen weg om hun eigen gebied te markeren.
Twee fretten bij elkaar zoals in jouw geval gaat dus zeker niet lukken ben ik bang en om ze alle twee een goed leven te geven is de laatste oplossing toch de beste.
Hoe goed ook je denkt ze te kunnen scheiden, ze zullen elkaar altijd ruiken en van elkaar weten dat er een ander fret in de buurt is. Dat zorgt voor stress en door stress begint alle ellende.
Het is goed dat je ziet dat het niet klikt en dat je er wat aan moet doen!
Hallo Dylan, allereerst welkom op deze vraagbaak. En laat ik met het positieve beginnen, ik vind het al heel fijn dat je als beginnende fretten eigenaar in ieder geval al gelijk hebt geconstateerd dat jullie twee pups samen niet goed gaan.
En dan iets waar je niet blij mee zal zijn, wanneer je de informatie op dit forum en onze Wiki zou doorlezen, kom je er al snel achter dat fretten helemaal geen sociale dieren maar juist solitaire dieren zijn.
Dus ik zou je inderdaad willen aanraden dat wanneer je geen tijd en ruimte hebt deze twee fretten apart te huisvesten en speelruimte en aandacht te geven dat je inderdaad beter voor een van de twee op zoek kunt gaan voor een ander huisje.
Mooier kan ik het helaas niet maken.....
En dan iets waar je niet blij mee zal zijn, wanneer je de informatie op dit forum en onze Wiki zou doorlezen, kom je er al snel achter dat fretten helemaal geen sociale dieren maar juist solitaire dieren zijn.
Dus ik zou je inderdaad willen aanraden dat wanneer je geen tijd en ruimte hebt deze twee fretten apart te huisvesten en speelruimte en aandacht te geven dat je inderdaad beter voor een van de twee op zoek kunt gaan voor een ander huisje.
Mooier kan ik het helaas niet maken.....
Welkom Dylan,
..het nodige is al gezegd, dus mocht je de ruimte niet hebben om ze apart te houden dan is helaas het weg doen van 1 van de 2 de beste optie. Het zal een lastige keuze worden, want je neemt geen beestje om ze uiteindelijk weer weg te moeten doen, maar ze zijn nog jong, dat maakt het wel iets makkelijker. Heel veel sterkte met deze lastige keuze.
..het nodige is al gezegd, dus mocht je de ruimte niet hebben om ze apart te houden dan is helaas het weg doen van 1 van de 2 de beste optie. Het zal een lastige keuze worden, want je neemt geen beestje om ze uiteindelijk weer weg te moeten doen, maar ze zijn nog jong, dat maakt het wel iets makkelijker. Heel veel sterkte met deze lastige keuze.
Toen men vroeger nog dacht dat het samenhouden beter was (en die types lopen er nog steeds her en der op internet overigens) en als het moeilijk ging kooien tegen elkaar aan en dekentjes wisselen, heb ik dat weleens gepoogd. Het ging nog steeds niet en ik heb haar weg moeten doen... Later met een ander fretje geprobeerd. Ook haar heb ik weg moeten doen. Pas een derde lukte, maar inmiddels weet ik gewoon dat ook dat geen ideale situatie is of wordt. Het alleen houden is prettiger voor je fret en ik heb toen alleen maar alles op alles gezet "omdat men het zei". Toen we eindelijk eens gingen begrijpen dat solitair beter was, vielen al die puzzelstukjes van mijn 'onmogelijke begin' en de pijn van er 2 weer weg moeten doen op zijn plek. Het had dus echt niet aan mijn onkunde gelegen... Het is heel vervelend, maar hou het lekker bij 1 en druk ook degene waar het andere fretje naartoe gaat op het hard om hem lekker alleen te houden.