Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Voor alle overige zaken zoals opvoeding, zindelijk of niet, speeltijd, is mijn fret gelukkig, de band tussen mens en fret, castratie of implantaat, euthanasie
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Inderdaad. Wel vreemd dat beide pensionnen/opvangen offline zijn zonder vermelding er van op hun site?
en ja, het ontbreekt me aan een (locaal) netwerk met frettenmensen..
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Karen »

Op zich zou je bij mij terecht kunnen voor vakantie opvang, maar ik ben zelf ook wel eens weg natuurlijk :D
Ik woon in Friesland.
Voor verdere info mag je een pb sturen en gerust rondvragen via verschillende kanalen over wat je hier en van mij kunt verwachten.
In het noorden zit inderdaad niet veel. Ik reis ook altijd ver voor evt opvang (maar ben ook zeer kritisch).
Gebruikersavatar
yvonne
Berichten: 5980
Lid geworden op: 16 mar 2013 22:36
Aantal fretten: 1
Locatie: Oostvoorne (zuid holland)

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door yvonne »

Nou…bij Karen zit je fret méér dan goed! :D
Ik woon te ver weg voor jou (Zuid Holland) maar je fret zou hier welkom zijn voor de vakantie.
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

@Karen dank voor het aanbod!

Sinds gisteravond een huisgenoot er bij.. een sandy man van ca. 10 weken..

Hij heeft vanochtend de woonkamer verkend en heb wat contact met 'm proberen te maken maar ondanks dat hij 'daar' handtam was heb ik beide handen stuk?

Wat zijn die jonge tandjes scherp! :lol:

Goed, tot nu toe is het altijd wel goedgekomen maar kan niet helpe dat ik een tikje onzeker er over ben.. (Dit is pup nr 3, heb 4 volwassen/halfwas dieren uit de opvang gehad. dit alles over ca. 25 jaar)
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Karen »

Dat komt door de verhuisstress! Hij vindt alles dood eng, is plotseling alleen en er is eigenlijk niets bekends in zijn omgeving. Laat hem maar zo veel mogelijk zelf zijn gang gaan en ontdekken de eerste dagen. Niet te veel met hem willen doen, maar alleen af en toe aan je laten snuffelen als hij naar je toekomt, wat lekkers geven (handen zijn leuk!) en hem daarna weer gewoon zijn gang laten gaan. Samen spelen komt echt wel als hij zich vertrouwt voelt op zijn plekje.
Sommige fretjes hebben daar een paar uur voor nodig en anderen een paar dagen. Als hij bij de fokker goed handtam was, komt dat echt wel weer als het vertrouwen er is.
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Als ik het hok opendoe blaast hij, dus denk dat het vnlk angst is.. ook het aanvallen naar de hand.
Waar zijn de pleisters in de aanbieding? ;)

@Karen ik lees je reactie intussen, dank voor je tip! Misschien wil ik idd te snel..?
Dit is pas mijn derde pup, en de andere had ik met 8-9 weken.. dat is wel een verschil?

Brokje aanpakken uit de hand doet hij nog niet.. spelen met handen snapt hij ook niet zo..
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Mette »

Ja je bent idd te snel. Geef hem even ong 2 daagjes kooirust en kijk dan voorzichtig hoe het gaat, of het blazen minder wordt. Kijk intussen of hij goed eet en drinkt, wat voor ontlasting hij heeft, en laat hem na 1 of 2 dagen op een klein stukje loslopen waar je bij in zit, zeg iets van 4-8 m2, niet gelijk een mega ruimte.

8-9 weken is niet een groot verschil met 10... Verschil zit hem voornamelijk in karakter, en hoe de fokker ermee omging / wat hij al kent.
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

De fokker selecteert op karakter zegt hij en ik geloof hem wel.
Hij is ook wat verbaasd over het gedrag, en mag 'm evt ruilen/terugbrengen als het niet gaat..

Kipfilet of gehakt pakt hij niet uit de hand (hij pakt alleen mijn hand uit de hand :lol: )
Gelukkig heeft hij net brokjes wezen eten want idd, hij eet te weinig naar m'n idee.
Normaal eten jonge dieren als een dokwerker?

Ik heb eens eerder rauw vlees gegeven aan mijn dieren, maar ze eten een deel en een deel wordt (of direct) ergens verstop en gaat rotten.
Vandaar dat brokjes mijn voorkeur hebben.

Er zijn ook geperste rollen diepvriesvlees bij de dierenwinkel? (Haaksbarf?)

Vorige 2 pups had ik deze problemen niet dus ja.. vind het wel beetje zorgelijk..
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Karen »

Komt echt goed. Geduld en veel liefde is het toverwoord hier.

Wat kreeg je pup bij de fokker te eten? Ongeacht wat jij graag wilt voeren is het fijner voor je fretje om de eerste dagen even exact aan te houden wat hij gewend is. Dat maakt de overschakeling prettiger en minder stressvol voor je pup. Je kunt wel al de voeding erbij zetten die jij graag wenst en dan langzamerhand steeds minder geven van het soort dat hij bij de fokker kreeg.
Vraag ook maar eens na wat hij graag lustte bij de fokker en gebruik dat om hem te paaien en vertrouwen te winnen. Soms doet een druppeltje zalmolie op je vingers wonderen. Maar dring je niet op. Als het voor nu nog zo is dat hij gelijk inde aanval gaat, laat hem dan met rust. Verschoon de bak en rommel wat rond in zijn kooi, zonder dat je handen zijn richting uitgaan. Komt hij bij je snuffelen, dan zachtjes toespreken dat het goed is en je hem geen kwaad wilt doen. Hij is echt angstig en onzeker. Neem hele kleine stapjes.

Ik bener zelf wel een voorstander van om nieuwe fretten/pups gelijk los te laten en de ruimte te verkennen waarin hun kooi staat. Fretten zijn zeer ruimtelijk georiënteerd en het geeft rust als ze hun directe omgeving goed kennen. Laat hemdat helemaal zelf doen. Niets opdringen, niet spelen of overweldigen met hoeveelheden speel materiaal. Gewoonzijneigen ruimte laten ontdekken. Zet een bakje of iets neer in een hoek waar wat urine en ontlasting van hem zit. Dan wordt het ook sneller ‘eigen’. Neem kleine kleine stapjes. Pas als hij goed gewend is aan zijn eigen leefruimte, dan een volgende stap naar een andere ruimte erbij.
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Yup, praten tegen het dier doe ik ook.. en heeft al meermalen de kamer verkend, doch valt me aan als ik in de buurt ben.
Bij de fokker kregen ze duif en eendagskuiken en kittenbrok zonder granen er in. Ik heb een handje meegevraagd om te mengen met mijn versele-lage frettenvoer (mijn vorige dieren legden er betere keutels van dan van totally ferret)

En ja, als ik naar zijn formaat nu kijk zal het wel eens een forse knaap kunnen worden.. en als hij dan nog bijt in handen, of blote voeten of nek/gezicht is er wel een probleempje..

Bij de fokker was ook een vrouwtje die meteen kwam als ik op de tralies (groot buitenverblijf) tikte.. kan niet helpen te mijmeren of misschien verkeerde keus gemaakt. dit dier liet zich ook prima corrigeren met even blazen in gezicht als ze beet..
Deze (ik noem 'm maar Guus) doet dat-nog- niet..

Maar goed, na 2 dagen of 3 dagen opgeven vind ik ook stom.

Hand in het hok als hij wakker is, is meteen aanvallen..
Dank voor de tips en aanmoediging!
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Eliesja »

Dit komt me heel erg bekend voor met mijn Miya, zij viel ook aan en beet extreem…ik zou zeggen lees het stukje extreem bijten bij gedrag, mischien kun je er wat mee…

Het is zeker niet leuk en je wordt er idd erg onzeker van, maar je moet echt volhouden en vooral laten zien dat je niet bang bent…wat bij Miya goed werkte is een time out in haar lege carrier…nu als ze nog wel eens bijt, wat zelden (bij mij dan) nog voorkomt werkt , de wangetjes zachtjes indrukken, zodat ze even voelt bij zichzelf wat een scherpe tandjes ze heeft…maar dit raad ik nu nog niet aan, omdat het vertrouwen er nog niet is.

Door alle goede tips en adviezen hier, komt het echt goed, dat weet ik zeker en straks heb je de liefste sul in huis, maar heb geduld en vertrouwen. Dit heeft echt tijd nodig…eerst het wennen en het vertrouwen winnen, de rest komt later.

Met het eten idem..Miya was ook een rauw eter en nu eet ze ziwi brokjes en een prutje wat ik voor haar kook.. en blikvoer van ziwi en almo nature hfc. Dit is ook even een proces waar je doorheen moet, maar ik zou eerst het bijten aanpakken.

Echt met Liefde, Geduld en Regelmaat kom je echt heel ver.
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Mjaa, wat meespeelt is dat ik mijn vorige fret, dat een schat was en absoluut bijtvrij (behalve met stoeien, dan mag het zachtjes). mee ging douchen, in mijn nek lag etc..

Gaat dat met deze of een andere fret nog wel lukken? In oor/gezicht gebeten worden, of in je tenen is niet leuk..

\Ik had dit dier (pup nr 2) met 8 weken en kan me niet herinneren dat er -harde- bijtproblemen waren..

en ja, als hij bijt op een al rauwe plek en je hebt serieus pijn is het best moeilijk niet uit reflex een tik te geven..
Tot nu toe lukt het me om me te beheersen...

ook vb terug zetten in een carrier, zodra je 'm oppakt, of weer loslaat bijt hij?

Dank allen voor de steun!
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Karen »

Ok. Ik denk dat ik het typje wel in de gaten heb. Eerst aanvallen en dan pas kijken wie of wat er rond gaat.

Kun je een zak eendagskuikens aanschaffen? Even een klusje misschien, maar ontdooi een kuiken en knip het (boven de gootsteen!) in stukken. Niet te pietepeuterig, het hele kuiken in 4-5 stukken. Elke keer dat je naar de kooi gaat (dus ook met opzet) bied je gelijk een stukje kuiken aan als je de deur open doet. Nog niet gelijk met je handen de kooi in als hij het aanpakt, maar wachten tot hij het gaat eten. Dat kan even duren als hij het echt niet vertrouwt. Hij moet als het ware weer leren dat jouw handen ‘fijn’ zijn en dat jouw geur vertrouwen betekent.
Je kunt ook evt hetzelfde doen met een duif, maar dat is bloederiger en veel groter.

Ga pas weer een stapje verder, dus met je handen in zijn buurt als hij niet direct meer aanvalt.
Het kan even duren voordat het kwartje valt bij hem. Heb je het vertrouwen niet dat het goed komt, dan is het echt geen schande om voor het meiske te kiezen. De klik moet wr gewoon zijn tussen jou en je dier..
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Ik heb het gisteren geprobeerd met kipfilet, misschien vandaag weer proberen..

Geven jullie steeds porties die meteen op worden gegeten? (ivm rotten van het vlees)
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Karen »

...en ja, ook zo’n start kan echt wel resulteren dat je na het winnen van het vertrouwen zo’n zelfde sulletje hebt die bij je in je nek ligt en waar je alles mee kunt doen. Het hangt ook wel van zijn karakter aanleg af en van het type fret.


Ja porties geven die gelijk worden opgegeten.
Kipfilet zit haast geen geur aan en smaakt ook heel anders dan een eendagskuiken. Duif ruikt en smaakt dan weer veel sterker
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Ik zou wel moeten wennen aan het eendagskuiken-ding...

Voert er iemand hier ook wel eens rundergehakt?
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Eliesja »

arie schreef:Mjaa, wat meespeelt is dat ik mijn vorige fret, dat een schat was en absoluut bijtvrij (behalve met stoeien, dan mag het zachtjes). mee ging douchen, in mijn nek lag etc..

Gaat dat met deze of een andere fret nog wel lukken? In oor/gezicht gebeten worden, of in je tenen is niet leuk..

\Ik had dit dier (pup nr 2) met 8 weken en kan me niet herinneren dat er -harde- bijtproblemen waren..

en ja, als hij bijt op een al rauwe plek en je hebt serieus pijn is het best moeilijk niet uit reflex een tik te geven..
Tot nu toe lukt het me om me te beheersen...

ook vb terug zetten in een carrier, zodra je 'm oppakt, of weer loslaat bijt hij?

Dank allen voor de steun!
Yep dat kan echt, ik douche ook met Miya, het enige wat ik nog niet vertrouw is haar bij mijn gezicht, maar ik geef haar wel altijd super veel kusjes, hou haar koppie dan even vast en overlaad haar met kusjes, dus dit zal ook zeker goed komen.

Maar ik lees echt Miya hier en het komt echt goed, echt waar, maar het heeft echt tijd nodig. En die tik, blijf je echt beheersen, want een tik helpt echt niet.

Houd hij van snackies, zoals Cosma? Mischien deze geven als je hem wil pakken?
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Ik ken cosma niet? Maar rauw vlees en vitaminapasta (suikervrij) pakt hij niet uit de hand.
Hij bijt dan alleen in mijn hand.
Hij blaast als hij me ziet.
Ik vind het echt zielig en heb twijfels..

Gelukkig net wel brokjes gegeten en gedronken..

Eendagskuikes haal je waar?
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Eliesja »

86E8933D-8D95-44C2-AFD4-664468486B9E.jpeg
86E8933D-8D95-44C2-AFD4-664468486B9E.jpeg (44.15 KiB) 2032 keer bekeken
Dit zijn de Cosma snackies, maar probeer het eerst maar met kuiken, dat is wat groter.

Ik zou het zeker nog 2 weekjes geven en anders kan het zo zijn dat de klik er tussen jullie niet is.
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Okay, ik zal er op letten en eens nagaan waar je eendagkuikes kan krijgen(die zijn ingevroren, is het lastig om er 1 van de klomp los te krijgen?)

Ik heb fretten gehad (setje uit de opvang) dat gewoon een brokje uit de hand, dezelfde die ze ook in hun voerbak hadden, de ultieme traktatie was!
Plaats reactie