The story of Miya

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Eliesja
Aantal fretten: 2

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

Hier nog paar foto’s..
DB5AA262-606C-4D05-8A0D-A44F1B1E5B8C.jpeg
DB5AA262-606C-4D05-8A0D-A44F1B1E5B8C.jpeg (200.89 KiB) 1650 keer bekeken
Eliesja

Bericht door Eliesja »

9915AF93-8A65-4994-AB5E-EC86B0EC5E23.jpeg
9915AF93-8A65-4994-AB5E-EC86B0EC5E23.jpeg (168.27 KiB) 1650 keer bekeken
Onder de kraan met dr natte koppie :D
Eliesja

Bericht door Eliesja »

DF04F9F0-C356-4805-BFF7-313477A1EE6A.jpeg
DF04F9F0-C356-4805-BFF7-313477A1EE6A.jpeg (220.96 KiB) 1650 keer bekeken
Speknekkie
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

In elk geval toonde de second opinion ook te te korten aan en tja, onzin of geen onzin over het geven van al die medicijnen is natuurlijk een keuze. Maar ik snap wel je gedachte dat ze niet ziek toont en dat ze goed eet. Dat kan een valkuil zijn maar ook niet. Fretten houden is leuk maar vaak ook erg lastig ;)

En voor floes is het dus ook een stressdingetje. Vervelend hoor :???:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik had het fijner gevonden wanneer de tweede dierenarts ook even contact had opgenomen met Hanneke, vooral omdat je zelf zegt door de schrik eigenlijk niet alles goed gevolgd hebt wat haar beweegredenen zijn om die uitgebreide behandeling te doen.
Maar je moet hierin uiteindelijk ook je gevoel volgen en doen waar je jezelf ook goed bij voelt, ik hoop ook echt dat je de juiste keuze maakt hierin en hoop ook dat ze het goed gaat op alleen de ab-kuur. :)

Enne, je weet dat je foto's ook in een posting neer kan zetten he? :brush: Het zijn wel weer prachtige plaatsjes in ieder geval. :hart:
Karen

Bericht door Karen »

Ik duim dat de synulox zijn werk gaat doen en haar plasje bij controle goed is.

Heel veel beterschap voor de kat. Naar dat ze een blaasontsteking door de stress zou kunnen hebben. Ik duim dat het op zijn pootjes terecht gaat komen.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Thanks allemaal, we wachten het af, miya is nog steeds Miya..lekker levendig..

het enige wat me opviel vanmorgen is dat haar vulva dikker is!! :shock: Is dit een bijwerking van haar implantaat? Nog nooit gezien natuurlijk, tis idd net een roze koffie boontje.. :lol:
Mette

Bericht door Mette »

Ja na het zetten van een implantaat krijg je eerst een piek in hormonen. Dat is waarom een reeds loopse moer in een schijnzwangerschap kan schieten. Of dus een niet loopse moer in een milde loops toestand wat jij nu hebt :D . Gelukkig zit hier geen risico aan, aan die schijnzwangerschap wel. Daarom is nov/dec de beste periode om hem te plaatsen vind ik :D . (hoewel bij rammen dec al laat is maar voor moertjes niet).

Ik snap je beweegredenen Eliesja. Heel goed zelfs. Ik heb me er altijd strak aan gehouden hoor, maar ik heb soms het idee gehad dat de medicatie sommige van mijn fretten eerder verder de vernieling in hielpen dan andersom. Of dat er nu aan lag dat ik daarvoor niks zag en dacht te weten dat het wel meeviel en daarna pas echt ging opletten...., ik weet het soms niet. En ook Hanneke kan weleens misgokken met welke meds de beste combo zijn waarbij je dan eerst een verkeerde samenstelling geeft. Maar belangrijkste is dat je goed weet en nagaat welke wel en niet schade kunnen geven en die niet lichtjes geeft.

synulox, omeprazole, metocloperamide zijn allemaal super super mild en kunnen geen kwaad naar mijn idee.

fenbendazol is pittiger tegen Giardia, maargoed als ze er positief op test dan test ze er positief op... En de andere meds zijn dus juist om het effect van die fenbendazol milder te maken mogelijk.

Dus in dit geval zou ik wel besluiten om alle 4 gewoon te geven. Die Giardia moet er even uit. En die test klopt toch echt wel. Gelukkig maar mild, dus ben je er waarschijnlijk ook zo vanaf.

Ik ken wel heel erg jouw schrik effect. Je gaat met een gedacht aardig gezonde fret en krijgt dan toch weer diezelfde klap. Althans, zo voelt het, want als ik de meds zo zie valt het giga mee. Die Giardia is gewoon niet fijn maar moet er wel uit... Ik zit altijd keihard mee te schrijven / toetsen op mijn notitieblokje op mobiel, zodat ik naderhand 'per fret' (want ik had er natuurlijk meer) nog kon teruglezen wat en waarom de conclusies waren wat ze waren. Mijn geheugen zou anders echt een zeef zijn en ik zou alles door elkaar halen :brush: . En omdat dat er niet netjes uit ziet zei ik altijd tegen Hanneke "ik schrijf heel druk mee weer hoor!".

Maar ik heb wel met je te doen, omdat ik die twijfelgevoelens enorm herken. Knuffel! En lieve foto's, heeeeerlijk om te zien weer :hart: :hart:
Marjan

Bericht door Marjan »

Goed verwoord Mette. En synulox, omeprazole, metocloperamide zijn zeker milde meds, Nash zit al zijn hele leven (ruim 3 jaar) op de meto en omeprazole en was er zeker niet meer geweest zonder.
Mette

Bericht door Mette »

Ik herinner me ineens iets dat Hanneke me ooit vertelde n.a.v. wat Marjan zegt. Voor de corona problematiek bij fretten hadden we altijd al last van fretten die, naarmate ze ouder werden, een dunnere maagwand kregen (en er dan bepaalde meds of voeding meer pijn deden of er ineens een gat in de maag kon ontstaan met ernstige gevolgen bijv.). Hanneke vertelde me eens dat ze een fret van 6 of 7 had geopereerd, die een giga goede maagwand had nog. Ze snapte niet waarom. De eigenaar herinnerde haar eraan dat ze echt vanaf jongs af aan al omeprazole en meto gaf (of zoiets, in ieder geval maagbeschermende meds), en idd, dat was het enige waar Hanneke het aan kon linken. Mogelijk heeft die beschermende medicatie ervoor gezorgd dat de maagwand wél netjes bleef bij die fret. En dat verhaal heb ik altijd goed onthouden met dat maagbeschermende meds juist eerder goed kunnen doen, en niets kapot kunnen maken. Hoewel je met omeprazole dat wel bij de juiste fretten moet geven (maar dat bepaald Hanneke... ik weet dat het ergens vanaf hing), en je ook moet onthouden dat ze dat krijgen ivm de voeding die je geeft natuurlijk. Maar ook als er helemaal niets met die fret aan de hand is doet het waarschijnlijk enkel alleen maar goed. Het voelt wel als een lap medicatie, maar ik noem dit soort medicatie "ondersteuning" ipv medicatie, want dat woord klinkt gelijk een stuk zwaarder alsof er een ziekte bestreden moet worden.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

De koffie Boon is inmiddels geslonken en wat is ze ineens lief zeg..haha…ze was echt een paar dagen uit haar hum, net d’r baasje als die ongesteld moet worden :lach:

Mette dank je wel voor je uitleg.

Dat stukje dat het meer kwaad kan doen dan goed, daar zit ik nu even in…Miya eet super goed en Hanneke zei zelfs dat ik moest gaan minderen anders werd ze te dik en als je leest dat het medicijnen zijn voor dat ze goed kan eten/misselijkheid…eerst dit geven en half uurtje laten dat zodat ze goed eet dat hoeft allemaal niet..en dat streepje voor Giardia was echt bijna niet te zien..Hanneke zei ook mocht het niet lukken met dat medicijn hoeft het niet, dus het was niet echt een moetje..ze twijfelde zelfs nog om het te geven.. zolang Miya goed eet en niet klooit met haar eten, ga ik het niet geven..
Ze eet netjes vanuit het midden, likt d’r bek bijna niet af, af en toe omdat ze met d’r neus erin zit en er onder zit.. :lol:
Haar poepjes zijn mooi bruin en goed van structuur…Maar goed het voelt nu meer alsof ik me aan het verdedigen ben en daar heb ik eigenlijk geen zin in. :(

Miya is nu ook zo goed als helemaal over op brok en blik van ziwi..alleen d’r Synulox neemt ze in met haar prutje.
Ik heb haar brok helemaal fijn gemalen en maak dit dan smeuïg met 1derde blikvoer en wat gekookt water om het een prut structuur te geven.. ze lust het graag..

Alleen onze floes daar gaat het toch niet zo best mee…ze lekt weer bloed en pist weer in huis. Hoop vandaag met haar een echo te kunnen maken…wacht nu op een belletje dat ik vandaag terecht kan..
Mette

Bericht door Mette »

Nee hoor je hoeft je niet te verdedigen. Als ze het goed doet doet ze het goed, en jij hebt de eindbeslissing wat je wel en niet geeft. Ik probeer slechts te helpen in je twijfel en keuzes, want ik herken het als duizenden en dat voelt zo naar.

Meto is niet alleen tegen misselijkheid dacht ik, ook een maagbeschermende werking en daarmee beschermd het haar dus tegen de Giardia meds. Maar om dat met zekerheid te weten zou ik toch nog even met Hanneke mailen over jouw twijfels. Zonodig mail je gewoon je besluit "ik heb besloten de Giardia meds niet te willen geven, zijn de omeprazole en meto dan ook nodig of enkel een deel ervan, en met welke reden schrijf je welke precies voor aan Miya?" Evt vraag je of de meds ook kwaad kunnen doen omdat je echt zo min mogelijk wilt geven nu ivm dat ze het zo goed doet... Desnoods excuseer je je nog even dat je niet alles hebt kunnen volgen in het gesprek zelf... Dat soort dingen :) Dan heb je ook een duidelijke uitleg waarom je wat moet geven.

Wat fijn dat ze over is qua voeding!! Wat kreeg ze nu hiervoor?
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat slinken gaat snel dan. :D
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@mette, goed idee, heb Hanneke gelijk mail gestuurd.
Ik maakte voor Miya een prutje van kippenbout, eend, speklap, kippenhartjes, kippenlever, zalm en geklutst eitje erdoor, koken en pureren..dit vulde ik aan met snufje fijn gemalen eierschil en snufje raw meat supplement.
Maar geen van de artsen wist of deze samenstelling voldoende was en ook de hoeveelheid wat ze kreeg en het geven op langere termijn..

@marjan, haha ja gelukkig wel, keek vanmorgen en zag niks meer..ze was ook super lief gisteravond al..normaal is de jongste bangig maar hij kon d’r gewoon optillen en ze deed niks. :D

Onze floes heeft gelukkig niks ernstigs, ze heeft een flinke blaasontsteking en ze heeft nu antibiotica en ze moest weer op andere voeding vanwege gruis in haar urine. Super blij, want uit de echo kwam gelukkig niks. :juich:
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh mooi want een plassende poes in huis is geen feest. :mrgreen:

Dat klinkt als een culinair gerecht hoor maar ik zou je ook niet durven zeggen of dat een volledige maaltijd zou zijn op langere termijn. Dat is volgens mij nog best een studie waar ik mij nog nooit aan gewaagd heb.
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Het geneesmiddel verhoogt de tonus van de onderste sluitspier van de slokdarm en versnelt de peristaltiek van de darmen en maag. Zo wordt een versnelde lediging van de maag bekomen met afname van klachten als braken en misselijkheid.

@Mette, het versnelt de boel dus beschermt niet echt...
Het kan bij langdurig gebruik wel kwaad ;-)
Mensen mogen het niet eens langer dan 5 dagen gebruiken omdat je er bewegingsstoornissen van kunt krijgen.
Te lang Omeprazol gebruiken zorgt ervoor dat je B12 tekort komt, ook bij dieren.
Overal waar TE voor staat is niet goed en geeft weer een ander probleem waar ze jou of je dier dan ook weer een pilletje voor geven.
Ukkie kreeg door de Enacard een te lage suikerspiegel, zonder kon hij niet dus daar kreeg hij ook wat voor.

Dus ja, ach... zo blijf je bezig :roll:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Thanks Helen..

Heb inmiddels ook berichtje terug van Hanneke, ze begrijpt me helemaal ook omdat zij erg twijfelde..
Alleen omdat er dus ook iets te zien was van misselijkheid in haar urine :?: zou ze toch adviseren om dat andere te geven…maar uit urine onderzoek bij mijn second opinion kwam dit niet naar voren, dus ik ga Miya het niet geven..zolang mijn miyaatje goed eet en aankomt en het lekker doet. :)

Met onze floes gaat het nu stukken beter, wat werkt die antibiotica snel zeg…ze is nog niet helemaal het vrouwtje, maar we gaan de goede kant op. :juich:
Marjan

Bericht door Marjan »

Mocht je nog vraagtekens zetten bij haar uitleg, gewoon verder vragen hoor. :D

En Helen, de meto wordt gegeven in een heel veilige dosering en is echt niet schadelijk op de lange termijn. Nash bewijst dat ook. Uiteindelijk draait alles ook om de juiste dosering, wanneer ik mijn wekelijkse dosering meds tegen mijn reuma dagelijks zou innemen, dan overleef ik dat zeker niet. Terwijl ik daar nu normaal op kan functioneren terwijl ik zonder nu in een rolstoel had gezeten. Dus iets genuanceerder mag ook wel. ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Eliesja schreef: Heb inmiddels ook berichtje terug van Hanneke, ze begrijpt me helemaal ook omdat zij erg twijfelde..
Misschien heeft Hanneke in jou geval ook wel op safe willen spelen gezien je geschiedenis met Nala. En misschien ook omdat je toch nog een beginnende fretten eigenaar bent die meestal toch niet snel doorhebben dat hun fret doodziek is. En dat ze je dus weer een traumatische ervaring wil besparen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze niets gezien heeft in de urine.

Maar ik heb je in de korte tijd dat ik je hier op het forum heb gezien leren kennen als een van de weinige mensen die wel gelijk hun fret heel goed kunnen lezen. Juist nog meer door je ervaring met Nala.
Dus wanneer je je echt niet gelukkig voelt bij een bepaalde (be)handeling dan vind ik je vrouws genoeg om je gevoel te volgen en het nog even af te wachten.
Wij zijn het hier ook niet met alles eens wat Hanneke vindt want zo sta ik bijvoorbeeld helemaal niet achter het gelijk maar geven van brokkenbrij, ook al werd dat ons ook aangeraden. Misschien dat ik dat uiteindelijk wel zal moeten gaan geven bij gebrek aan waltham of wanneer hij echt last gaat krijgen bij het eten van zijn ziwi brokjes maar nu nog niet.

Hou alleen goed in de gaten dat ze uiteindelijk niet gaat kruimelen met haar ziwi peak brokken want dat houdt dan toch in dat ze er teveel moeite mee heeft en pijnlijk is en dat mag nooit te lang duren want dan kun je wachten op maag en darmklachten.
Dus geniet gewoon lekker van haar en wees alert op eventuele misselijkheidsklachten en dan kun je altijd nog proberen of ze goed reageert op de meto. :D
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Marjan schreef:Mocht je nog vraagtekens zetten bij haar uitleg, gewoon verder vragen hoor. :D

En Helen, de meto wordt gegeven in een heel veilige dosering en is echt niet schadelijk op de lange termijn. Nash bewijst dat ook. Uiteindelijk draait alles ook om de juiste dosering, wanneer ik mijn wekelijkse dosering meds tegen mijn reuma dagelijks zou innemen, dan overleef ik dat zeker niet. Terwijl ik daar nu normaal op kan functioneren terwijl ik zonder nu in een rolstoel had gezeten. Dus iets genuanceerder mag ook wel. ;)
Ligt er aan, heb doseringen gezien van halve spuitjes, maanden achter elkaar. 05, 0,6 en dat voor zo'n klein diertje.
Ik krijg hier de patiënten als logees... en soms schrik ik ervan.
De doseringen van mensen heb ik ook gezien, ook veilige dosering en toch na een tijdje wrakke mensen door bijwerkingen.
Ik kan het allemaal in bloemetjes papier verpakken maar dat werd me ook weer kwalijk genomen. Mensen willen dat je open en eerlijk bent, doe je dat... krijg je alsnog op je lazer.
Medicatie is handig maar het kan soms meer problemen veroorzaken dan de kwaal zelf. Meto beschermd niet, het versneld de werking van slokdarm, maag en darmen. Hoe is dat gezond na een jaar? Medicatie gaat ook stapelen waardoor je uiteindelijk toch teveel in je lijf hebt. En ja reuma is k&t, ken er zat die het hebben als ik pech heb krijg ik het ook net als oma en moeders... zien we dan wel weer.

Maar goed het ging over meds op fretten.. en wilde toch even reageren op die beschermende werking die het niet heeft :-p
Plaats reactie