Strengere eisen voor de fret vanaf 2014
Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014
Ik zag het. Een Egel mag niet meer maar als je die in de tuin hebt moet dat toch geen probleem zijn?
Bijzonder hoor, dat is weer vragen om problemen wanneer er mensen zijn die denken dat je bunzingen als huisdier kunt houden.
Haha nou niemand gaat vrijwillig een bunzing houden, als je ook een fret kan houden. Hooguit een fretteur, maar dat gebeurt nu al. Een bunzing is niet bepaald aaibaar of staat bekend als schattig ofzo.
Ze hebben nu een beoordeling gemaakt op basis van criteria, waarin overigens ook wordt beschreven dat de fret en bunzing solitair leven. De bunzing valt ook onder de Natuurbeschermingswet en lijkt me toch dat die hierboven staat.
Een egel in de tuin is natuurlijk wat anders dan in een hokje. Je ziet steeds vaker dat mensen van die witte egels houden en ik vraag me echt af of die dieren het echt fijn vinden bij mensen. Ze zijn heel schattig en worden ook vaak zo ingezet.
Ze hebben nu een beoordeling gemaakt op basis van criteria, waarin overigens ook wordt beschreven dat de fret en bunzing solitair leven. De bunzing valt ook onder de Natuurbeschermingswet en lijkt me toch dat die hierboven staat.
Een egel in de tuin is natuurlijk wat anders dan in een hokje. Je ziet steeds vaker dat mensen van die witte egels houden en ik vraag me echt af of die dieren het echt fijn vinden bij mensen. Ze zijn heel schattig en worden ook vaak zo ingezet.
Dat is dan wel weer een voordeel. Al hoewel ik mij afvraag of de mensen met meerdere fretten bij elkaar hier rekening mee gaan houden. Zou mooi zijn als dit een vervolg heeft en dat er ook strengere regels worden opgesteld m.b.t. de leefomgeving van de dieren op de lijst.Birgit schreef:Ze hebben nu een beoordeling gemaakt op basis van criteria, waarin overigens ook wordt beschreven dat de fret en bunzing solitair leven.
Ik zie trouwens dat je ook alleen maar een bruine rat als huisdier mag houden maar de tamme ratten die worden gehouden zijn toch in meerdere kleuren?
Het zou zeker mooi zijn als de regels rondom het houden van de toegestane dieren duidelijk omschreven en verscherpt gaan worden. Daarmee gezegd, zou er ook op gehandhaaft moeten gaan worden en dat wordt lastiger denk ik. Bij klachten en aangifte is er dan natuurlijk wel een stevigere voet om op te staan.
Denkt oa ook aan alle konijnen die in eenzame opsluiting leven
In ieder geval een goed begin deze positieflijst. Ik hoop echt dat ze snel met de lijsten voor reptielen, amfibieën en vogels komen, zodat de verschrikkelijke handel in (exotische) dieren een halt toegeroepen kan gaan worden.
Denkt oa ook aan alle konijnen die in eenzame opsluiting leven
In ieder geval een goed begin deze positieflijst. Ik hoop echt dat ze snel met de lijsten voor reptielen, amfibieën en vogels komen, zodat de verschrikkelijke handel in (exotische) dieren een halt toegeroepen kan gaan worden.
Positief voor ons. Maar wel wat vreemde keuzes qua bunzing en waterbuffel . Ik ben stiekem benieuwd naar waarom een chinchilla dan ook niet meer mag enzo.
Dat vind ik inderdaad ook wel een tikkeltje vreemd Mette. Maar ik heb ook geen idee in wat voor opzicht het wel een geschikt huisdier zou zijn. Heb wel eens begrepen dat die ook alleen maar opgesloten in een kooi worden gehouden, misschien dat dat de reden is.
Ja hoge klimbare kooien, maar ik meen ook dat ook zij wel los konden/moesten lopen. Vriendin van me had ze voor ze aan fretten begon, inmiddels 15 jaar terug ofzo . Dus ik moet diep in mijn geheugen graven. Zijn wel intelligente diertjes. Maar het zijn meer kijk-diertjes want ze houden gewoon niet van oppakken / knuffelen. Ik denk dat met name dat laatste er ook voor zorgt dat het gewoon overall niet geschikte huisdieren zijn eigenlijk... Mensen denken van wel door het uiterlijk maar je doet het diertje er gewoon geen plezier mee gok ik.
Nou, een waterbuffel lijkt mij nou ook niet zo knuffelbaar.