Voorstellen en vragen :)

Hier kun je laten weten wie je bent, dit is niet verplicht maar wel leuk
Plaats reactie
lindsayxo

Voorstellen en vragen :)

Bericht door lindsayxo »

Hoi beste mensen,

Ik ben momenteel aan het oriënteren om (mogelijk) ook frettenbaasje te worden. Ik ben Psychologie studente en 20 jaar. Ik zoek al een tijdje naar een dierenmaatje en hoop dat een fret dit voor mij kan zijn.
Ik heb een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij hierop een antwoord kunnen geven (ik weet niet of ik hier goed zit).

Vraag 1: Hoe pakken jullie het afwisselen van voeding voor de fret aan (en wat is jullie voorkeur voor voeding)?
- Ik had gelezen dat een fret een kieskeurige eter is, maar ik ben zelf wel voorstander van een gevarieerd dieet. Ik heb de nadelen van prooidieren en KVV voeding gelezen, dus wil ik daar (voor nu) van afzien. Ik ben van plan Ziwipeak te voeren, echter las ik dat sommige fretten (op dit forum) hier niet zo fan van zijn.

Vraag 2: Mag de fret biefstuk of kip van gewoon de AH?

Vraag 3: Hoeveel kosten maken jullie jaarlijks voor dierenartsbezoeken?
- Ik had gelezen dat fretten soms met aardig wat gezondheidsproblemen te kampen krijgen. Uiteraard wil ik zo goed mogelijk kunnen zorgen voor mijn fret en vraag ik mij nu af hoeveel ik opzij moet zetten voor een mogelijk DA bezoek.

Vraag 4: Welke fokkers zouden jullie aanraden?
- Ik wil graag beginnen met een pup, omdat ik dan het gevoel heb deze volledig te kunnen vormen. Ik heb ook gelezen dat dit mogelijk is met een volwassen fret, maar toch kies ik graag voor een pup...

En (voor nu) mijn laatste vraag... Ik heb een kostenplaatje geprobeerd te maken en wil aan jullie vragen om mij hierover advies te geven (mocht ik iets over het hoofd gezien hebben of een verkeerde schatting gemaakt te hebben). Ik voeg een foto toe van het overzicht.

Alvast bedankt voor jullie hulp, ik zie in de reacties ook graag foto's van jullie schattige fretjes zodat ik nog enthousiaster kan worden :) :ferret: Mochten jullie nog andere informatie hebben die jullie willen delen hoor ik dat ook graag!

Groetjes,

Lindsay
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-10-02 om 17.10.08.png
Schermafbeelding 2022-10-02 om 17.10.08.png (104.61 KiB) 3145 keer bekeken
Marjan

Re: Voorstellen en vragen :)

Bericht door Marjan »

Allereerst welkom op deze vraagbaak. :D

Mijn complimenten dat je je nu al zo goed probeert voor te bereiden op het aanschaffen van een fret!
Ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven op je vragen:
1. Qua voer zijn eigenlijk de beste merken Ziwipeak en Virbac pre neutered cat baby, iets anders zou ik zelf op dit moment niet aan mijn fret willen voeren.
2. Ik zou toch even wachten met het geven van elk soort van rauw vlees, ook dat voor menselijke consumptie.
3. Wij hebben een chronisch zieke fret en zijn toch wel zo'n 500-600 euro per jaar kwijt aan consulten en medicijnen.
4. Ik ben zelf geen voorstander van de aanschaf van een pup via een fokker, onze fretten komen grotendeels uit een opvang of asiel. Daarbij komt ook nog eens dat de in mijn ogen betrouwbare fokkers ermee zijn gestopt omdat er nog steeds een heel vervelend virus rondwaart onder de fretten. Dus ik ben niet de juiste persoon om daar een antwoord op te geven.
Je laatste vraag; ik denk dat je al een aardige inschatting hebt gemaakt. Al blijven de dierenarts kosten altijd een groot vraagteken natuurlijk.
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Welkom! En wat een voorbereiding zeg. Dat zien we niet vaak :D

Marjan heeft al wat antwoorden gegeven en ik sluit me daar bij aan. Zeker wat betreft de aanschaf; er zitten nog genoeg leuke en lieve fretten in de opvang die een nieuw huisje verdienen. Voordeel is ook dat de opvang jou kan helpen met het maken van een keuze want ze kennen de fret en willen jou ook leren kennen. Zodoende heb je een goede match. Ander voordeel is dat mocht het echt niet klikken dat je het fretje weer terug kunt brengen en dat zal bij een fokker niet zo makkelijk gaan. Kijk eens bij Stichting De Fret.
En denk er aan, een fret is een solitair dier dus hou het bij eentje ;)
Karen

Bericht door Karen »

Super dat je zo bezig bent met de voorbereiding!
Kick en Marjan hebben al een aantal antwoorden gegeven. Ik zal proberen nog een en ander aan te vullen. Vooropgesteld dat iedereen een eigen mening heeft, dus je ook duizend en een verschillende antwoorden gaat krijgen op je vragen :lol:

1. Fretten zijn niet heel erg gebaat bij regelmatige voerwisselingen. Wel zullen ze het soms waarderen om verschillende smaken te krijgen, maar dat is zeer verschillend per fret. Hoeft soms ook niet een gevolg te zijn van opvoeding. Ziwipeak cat is een goede voeding met verschillende smaken. Sommige varianten zijn wat rijk aan lever, dus het is sws een goed idee om de smaken af te wisselen. Op de Virbac pre neutered baby brokjes doen veel fretten het ook goed. Daarnaast kun je eventueel ook kiezen voor Royal Canin Veterinary Weaning( hele kleine mini brokjes), Wildcat Etosha, Thrive premium plus kip of Power of Nature fee’s favorite. De laatste twee zijn erg harde en wat grotere brokjes en niet alle fretten eten dat goed. Je kunt deze ook niet weken of zacht maken.
Het belangrijkste is dat je een brokje hebt met zo min mogelijk plantaardig aandeel. Fretten kunnen het niet (goed) verteren en het werkt irriterend op het maagdarm stelsel. Van alle plantaardige aandelen zijn peulvruchten en tarwe het meest irriterend voor een fret. Die probeer ik echt te vermijden; hoe mooi ook de reclame die ervoor gegeven wordt!

2. De meningen zijn hierover echt erg verdeeld. Op zich is rauwe dierlijke voeding het natuurlijk dieet van een fret. Hele dieren om het compleet te maken in voedingswaarde. Alleen biefstuk en kipfilet heeft dus niet zo veel waarde, behalve als een snack.
MAAR....er zijn nou eenmaal heel veel fretten die in meer of mindere mate aangetast zijn door het frettenCorona virus. Deze fretten hebben een verminderd en verzwakt immuunsysteem, waardoor ze (extreem) makkelijk ziek worden door verontreiniging; pathogenen. In rauw vlees kun je pathogenen niet vermijden. Daarnaast geeft rauw vlees ook een voedingsbodem om pathogenen verder te laten groeien. Dat laatste is met name een groot verschil met brokjes. Een gezonde fret kan een bepaalde mate van verontreiniging prima zelf opruimen, maar de zwakkere fretjes dus niet.

3. Tja, ook hier zal je heel veel verschillende antwoorden op krijgen. Er zullen meer dan genoeg mensen zijn die nooit naar de dierenarts gaan met hun fretten en waarbij altijd ‘alles goed’ is. Ik heb zelf de laatste jaren altijd zieke fretjes gehad; bewust of onbewust. Daardoor zijn mijn dierenarts uitgaven ook hoog; medicijnen, dieetvoer, dierenartsbezoek met veel onderzoeken.
Heb je een redelijk gezonde fret, dan kun je uitkomen met 1 x per jaar een bezoek voor controle, chemische castratie-implantaat en vaccinatie (hondenziekte is dodelijk voor een fret en ze zijn er veel gevoeliger voor dan de hond zelf).
Fretten zijn ook zeer gevoelig voor oormijt, dus regelmatig behandelen met Stronghold zal ook echt noodzakelijk zijn. Zeker als je veel in contact komt met ander dieren of meerdere huisdieren hebt.

4. Zoals al aangegeven zijn de betere en verantwoordelijke fokkers gestopt vanwege het frettenCoronavirus. Niet te verwarren met het humane Coronavirus wat Covid veroorzaakt. Dit frettenvirus geeft al sinds 2017 zeer ernstige problemen onder de fretten in binnen en buitenland, met veel sterfgevallen op soms zeer jonge leeftijd tot gevolg. Tegenwoordig zijn de meeste fretten er chronisch ziek van, de een ernstiger dan de ander.
Mede hierdoor maakt het eigenlijk niet zo veel uit bij welke fokker jij een pup gaat halen. Wel zit er zeer veel verschil inde manier waarop de gefokt, gehouden en opgevoed worden. Ik zou mijzelf zeer afzijdig houden van fokkers die grote groepen dieren bij elkaar houden, rauw vlees voeren en waar pups niet gevaccineerd en gechipt vandaan komen. Veel mensen die zichzelf als fokker aanduiden hebben gewoon de moeite niet genomen om hun fret te neutraliseren en vinden die puppies gewoon leuk. Zonder te denken over de gevolgen van inteelt of andere vorm van DNA vervuiling. Gewoon een vorm van broodfok onder de naam van hobby.
Om een fijne start te maken als beginner heb je ook een fokker nodig waarbij de pups en ouderdieren veel door de handen gaan (niet even een keertje vasthouden zoals in de praktijk gezien wordt), waarbij er aandacht aan de zindelijkheidstraining gegeven wordt en waarbij de leefomstandigheden schoon en verzorgd zijn. Anders krijg jij een enorme pittige taak om je pup bijtvrij, vertrouwd en zindelijk te krijgen. Een taak die meestal weg gelegd is voor de wat meer ervaren frettenhouder. Maar, ook hier kun je gewoon mazzel mee hebben natuurlijk.

Laat je in ieder geval niet aanpraten dat fretten een maatje nodig hebben. Fretten zijn van nature solitaire dieren! Er zijn fretten die een maatje tolereren, maar in het algemeen worden stress signalen over het hoofd gezien of afgedaan als normaal. De meeste fretten die samen zitten hebben stress van elkaar.
Een fret is nu eenmaal een diertje waar je veel tijd aan kwijt bent op het moment dat het wakker is en speelruimte krijgt. Ze slapen een groot deel van de dag, wat fijn is als je studeert, werkt of andere bezigheden hebt. Maar als je fret wakker is heeft het speelruimte en vooral stimulatie nodig. Minimaal 2 uur per dag. Dat betekent dat jij je met je diertje bezig moet houden. Meestal ben je niet 2 uur achter elkaar op de grond aan het spelen met je fret, daar zitten ze ook weer niet op te wachten, hahaha. Maar het betekent wel dat je veel afwisseling en verrijking aanbiedt en daar ook over moet nadenken; je zorgt dat het veilig is en je dier in de gaten houdt; interactie hebt. Elke dag weer! Een pup vraagt daarin wat meer tijd in kortere periodes, deze kunnen nog geen twee uur achtereen spelen, maar slapen ook minder lang aaneengesloten. Je zal ze moeten leren wat wel en niet mag. In het begin is het ook uitzoeken wat jou fretje ‘uitvreet’ en daarop inspelen. Dat vraagt vooral tijd en oplettendheid. Maar een fret zit nooit stil en verzint altijd wel iets nieuws, ook op oudere leeftijd. Dat is de charme van het zeer intelligente diertje :D

Heel leuk dat iemand de moeite heeft genomen om zo’n financieel lijstje op te stellen, maar ik zou het met een korreltje zout nemen. Kosten lopen erg uiteen voor aanschaf en materialen. Speelgoed kun je zo duur maken als je zelf wilt, de ene dierenarts is veel duurder dan de ander en je hebt jaarlijks terugkerende kosten voor vaccinatie en implantaat (ook na fysieke castratie vanwege de gevoeligheid van bijnierproblemen). Voeding, bakvulling en snoepjes klopt wel mits je fret brokjes eet.
Een tip die ik je wil meegeven; zorg voor veel poepbakken! Minstens 2 in de kooi op verschillende etages en meerdere in de ruimte(s) waar je fret los mag lopen. Pas na verloop van tijd ga je merken welke bakken het liefst gebruikt worden en zou je anderen eventueel weg kunnen halen.

Heel veel succes met de voorbereidingen en zoeken naar een leuke fret! :ferret: Maar welke fret is er nu niet leuk ;) :hart:
Kick

Bericht door Kick »

En wat je ook kunt doen is eens kijken bij mensen die al een fret hebben ;)
lindsayxo

Bericht door lindsayxo »

Bedankt allen voor de reacties! Ik heb hier heel veel aan. :hart:

Ik ben aan het overwegen om toch een fret uit de opvang te nemen. Ik had gezien dat de meeste betrouwbare fokkers (aangesloten bij de vereniging voor frettenfokkers) momenteel een stop hebben. Ik hoopte op dit forum een fokker te vinden die betrouwbaar is, alleen niet aangesloten is bij deze vereniging.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn vooruitgang, met (hopelijk) in de toekomst een foto van mijn fret 8-) !
lindsayxo

Bericht door lindsayxo »

Kick schreef:En wat je ook kunt doen is eens kijken bij mensen die al een fret hebben ;)
Bedankt voor de tip Kick! Ik vond dit zelf ook al een goed idee en heb vanochtend een afspraak kunnen maken voor morgen bij iemand met fretten.
Marjan

Bericht door Marjan »

Goed bezig! :juich:
Kick

Bericht door Kick »

Goed bezig! :juich:

Oh, Marjan is me voor :brush:
Karen

Bericht door Karen »

Goed bezig....zegt de echo :juich: :ferret:
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers!
Super dat je je zo goed voorbereid en hopelijk heb je iets aan alle tips die je hier gekregen hebt.
Welkom trouwens!
Kick

Bericht door Kick »

En, ben je al wezen kijken?
Mette

Bericht door Mette »

Ik kom er laat invallen! Prachtige voorbereiding (ik herken mezelf erin) en antwoorden al gezien. Die zullen je vast voldoende geholpen hebben. Als aanvulling op die betrouwbare fokker vinden buiten VFN; ik denk dat geen enkele fokker betrouwbaar is die ziektesymptomen negeert en momenteel fokt. Bewust fokken met zieke dieren moet men gewoon niet doen. Dan is dat bij voorbaat geen betrouwbare fokker :lol: .

Stichting de Fret is genoemd, ben heel benieuwd of je daar uit kwam. Ik zie steeds filmpjes van geweldig leuke stuiterkonten daar langskomen! :juich:

In alle eerlijkheid vond ik een fret in huis nemen en hierin wennen pittig. Dus schaam je niet als je er vragen of moeilijke gedachtes bij bepaalde gedragingen krijgt maar gooi alles in de groep. We helpen graag!
lindsayxo

Bericht door lindsayxo »

Hoi beste mensen,

Ik zie jullie reacties nu pas. Door een plotseling overlijden is de fret voor nu even op een tweede plaats komen staan. Maar ik ben ondertussen wel bezig met het opzijzetten van geld.

Ik ben inderdaad wezen kijken en de fretten zijn zo leuk en lief, ik denk dat het zeker wel iets voor mij kan worden!

Bedankt voor jullie reacties :)

Groetjes,

Lindsay
Karen

Bericht door Karen »

Ach. Nog gecondoleerd en sterkte.
Kick

Bericht door Kick »

Gecondoleerd :( Dan heb je inderdaad wel wat anders aan je hoofd...
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh jeetje, heel veel sterkte!
Mette

Bericht door Mette »

Fijn om te lezen dat je weer wat aan het oppakken bent, sterkte nog! Benieuwd waar je op uit gaat komen.
Plaats reactie