Hekjes voor fretten die rondlopen

Een goede huisvesting is onontbeerlijk voor een fret, lees hier over de verschillende mogelijkheden
Plaats reactie
Soissie
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2020 17:30

Hekjes voor fretten die rondlopen

Bericht door Soissie »

Ik heb zelf nog geen fret maar heb al wel veel research gedaan en wil dat ze wel kunnen rondlopen maar dat ik ook nog gedeeltes kan afsluiten (zoals de keuken) zodat ik ze niet kwijt raak. Ik heb alleen bijna geen hekjes gevonden waar ze niet over heen konden en degene die ik vond waren 70 euro voor een klein hekje, zijn er goedkopere alternatieven, kan ook een simpele diy zijn.
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Hekjes voor fretten die rondlopen

Bericht door Marjan »

Hallo Soissie, allereerst welkom op de frettenvraagbaak. :D

Wij hebben dunne triplex schotten voor de deuropeningen waar we onze fretten niet willen hebben. Deze schuiven we in een aluminium frame wat je allemaal zo bij de bouwmarkt kunt kopen. De schotjes zijn hier 60 cm hoog en die hoogte houdt onze fret in ieder geval tegen.
IMG_7105.jpg
IMG_7105.jpg (171.43 KiB) 4256 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mayke
Berichten: 6620
Lid geworden op: 17 jan 2013 11:58

Re: Hekjes voor fretten die rondlopen

Bericht door Mayke »

Ik had altijd delen van een playpen gehad die voor de open deur stonden, zo kon ik ze altijd zien, met kleine haakjes zaten die vast. Je moest wel opletten want kleine Sanne was zo beweeglijk die kwam tegen de tralies omhoog ! Maar als je dat weet hou je er rekening mee, de rest bleef er wel keurig achter ! :D
Soissie
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2020 17:30

Fretten hekjes of panelen

Bericht door Soissie »

https://www.dekonijnenwinkel.nl/98--kon ... ennen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben van plan om dit hek te halen, 67 centimeter hoog. Ik vraag me af of de fretten eruit kunnen als ik de halve cirkels naar binnen buig en daar een buis overheen zet, dan krijg je dus een grote buis die over de rand zit en dan vooral aan de binnenkant. Dit zou namelijk een stuk goedkoper zijn dan marshall hekken enzo. Zijn er anders nog dingen die ik kan doen, ik wil ze namelijk niet onder de bank en niet onder sommige kastjes omdat er daar vaak kabels enzo liggen en omdat ik ze er niet makkelijk uit kan halen. Mijn ander Idee was van die panelen kopen (deze https://www.amazon.nl/Relaxdays-vrijloo ... S84443SVKR" onclick="window.open(this.href);return false; ) die je aan elkaar kan vast zetten en dan gangen blokkeren door er dus 1 aan de zijkant van een kast te plaatsen en 2 op elkaar om de weg naar de keuken te blokkeren
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Hekjes voor fretten die rondlopen

Bericht door Marjan »

Ik heb je nieuwe topic even samengevoegd met je vorige omdat het nog steeds over hetzelfde onderwerp gaat, dan blijft het een beetje overzichtelijk. ;)
Gebruikersavatar
Stridder
Berichten: 630
Lid geworden op: 11 apr 2017 17:49

Re: Hekjes voor fretten die rondlopen

Bericht door Stridder »

Sommige fretten klimmen zo'n paneel als je voorstelt als een ladder over omdat die zoveel horizontale draden heeft. Of een buis daartegen zou helpen weet ik niet.
Onder de bank kan je evt met nertsengaas werken, waarschijnlijk in combinatie met een houten frame.
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Hekjes voor fretten die rondlopen

Bericht door Karen »

Beide systemen zijn niet geschikt voor fretten, helaas. Een buis aan de bovenkant gaat niet helpen omdat ze steun kunnen zoeken aan de bovenste horizontale draad met de achterpoten om er overheen te klauteren.

Het andere systeem is bijzonder licht, gaat snel kapot en gaat erg snel uit elkaar. Een fret is er zo uit of heeft het in zeer korte tijd gesloopt.

Het is even klussen, maar als je niet te veel geld wilt uitgeven is het veiligst zelf een paar mdf of tryplex platen met scharniertjes aan elkaar zetten. Een likje verf er over en klaar is je afscheiding. Als je het niet nodig hebt, kun je het als een harmonica in elkaar klappen. Ben je handig, kun je er nog plexiglas in plaatsen, zodat je er doorheen kunt kijken.
Ik zou het minimaal 60 cm hoog maken met een schuine rand naar binnen aan de bovenkant (aardig klusje) of voor iets hoger gaan, 70-80 cm.

Ik heb zelf Midwest playpens en losse aanvullingen ervan, die ik gebruik om delen van het huis/tuin af te zetten of in een deur te plaatsen. Ik heb toch ook al een aantal fretten gehad die daar met gemak overheen kwamen. Daarvoor heb ik ook schotten moeten gebruiken.
Anne
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 mar 2017 20:14
Aantal fretten: 1

Re: Hekjes voor fretten die rondlopen

Bericht door Anne »

Mijn vader heeft per deur kozijn een schot op maat gemaakt.
Ik heb voor kleine lijm klemmetjes gekozen.
Je kan ook een schuifje op het schot schroeven maar dat moet je een gleufje in je kozijn maken.
,.jpg
,.jpg (26.11 KiB) 4224 keer bekeken
,,,.jpg
,,,.jpg (20.82 KiB) 4224 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (45.85 KiB) 4224 keer bekeken
Sanne_Freddy
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 nov 2022 14:00
Aantal fretten: 1

Re: Hekjes voor fretten die rondlopen

Bericht door Sanne_Freddy »

Heb zelf nu deze:
https://www.bol.com/nl/p/kamyra-puppyre ... androidapp

En die werkt erg goed! Kan ze met ties vastmaken zodat je ze makkelijk kan neerzetten. Ze zijn 70cm hoog dus Freddy kan er ook niet overheen.
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Hekjes voor fretten die rondlopen

Bericht door Karen »

Oeh, oppassen met dit systeem hoor! Inde VS zijn er al aardig wat fretten door in de problemen geraakt en zelfs overleden omdat ze zonder toezicht in zo’n ren speelden. Ze kunnen klem komen te zitten tussen de platen en als je dat niet snel in de gaten hebt, kán het mis gaan.
Het is ook wel afhankelijk van je fret. Niet alle fretten zullen proberen uit te breken, maar ik zou er zelf niet gerust op zijn 8-)
Sanne_Freddy
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 nov 2022 14:00
Aantal fretten: 1

Re: Hekjes voor fretten die rondlopen

Bericht door Sanne_Freddy »

Ik gebruik ze om mijn kamer te scheiden. Deze kan je in het midden van de hekjes vastmaken zkdat ze niet uit elkaar kunnen. Ze staan bij mij niet in de zwarte clipjes dus als hij er tegen duwt bewegen ze mee.

Maar houd het zeker in de gaten, bedankt!
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Hekjes voor fretten die rondlopen

Bericht door Mette »

Mooi systeem! Is die opening tussen die platen te groot dan ofzo Karen?
Sanne_Freddy
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 nov 2022 14:00
Aantal fretten: 1

Re: Hekjes voor fretten die rondlopen

Bericht door Sanne_Freddy »

Ik zal zo eens een foto maken. Je kunt ze strak vastmaken. Bij die van mij kan je geen sleet tussen de platen open frunniken
Plaats reactie