Castratie, implantaat of chirurgisch?

Voor alle vragen m.b.t. de gezondheid van de fret zoals bijv. vaccinaties, jaarlijkse controle, oormijtbestrijding, vlooien en teken
Plaats reactie
Sanne_Freddy
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 nov 2022 14:00
Aantal fretten: 1

Castratie, implantaat of chirurgisch?

Bericht door Sanne_Freddy »

Hoi allemaal!

Even een vraagje. Mijn Freddy is nu 6 maanden. Vorige week heb ik hem met een implantaat laten castreren. Ik had gelezen dat dit op latere leeftijd bijniertumoren kan voorkomen en aangezien hij nu aan het wild poepen is, lijkt territoriaal :?: . Nu vroeg ik mij af wat jullie meningen hierover zijn en of jullie goede betrouwbare sites met informatie hierover hebben. Als het zo is dan ben ik bereid om hem jaarlijks een nieuw implantaat te geven. Zo niet dan is chirurgisch castreren gemakkelijker lijkt mij.

Ik hoor het graag! :)
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Castratie, implantaat of chirurgisch?

Bericht door Marjan »

Ik zou nog even afwachten hoe hij op het implantaat gaat reageren, soms heeft het wat langer nodig om aan te slaan.
Onze fret krijgt ook jaarlijks een implantaat in plaats van dat wij hem chirurgisch hebben laten castreren en ik ben daar best tevreden over. Maar nu hebben wij wel een extreem zindelijke fret. :D
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Castratie, implantaat of chirurgisch?

Bericht door Karen »

Vaak moet er na verloop van tijd bij chirurgisch castreren toch ook een implantaat bij gezet worden om bijniertumoren in toom te houden. Daarbij doen de teelballen hormonaal meer bij een fret dan alleen de voortplanting, dus ik kies persoonlijk voor een implantaat.
Liaantje69
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2024 19:44

Re: Castratie, implantaat of chirurgisch?

Bericht door Liaantje69 »

Beste allemaal,

Ons Fretje Noodle van 5 jaar heeft altijd een implantaat gehad en dit werkte super.
Nu was het een paar maandjes terug tijd voor een nieuwe, zo gezegd zo gedaan maar er veranderde hierna niets hij rook nog even sterk , zijn balletjes werden niet kleiner en hij was ook nog even baldadig.
Dus vermoeden dat het implantaat er weer uit was, bij de dierenarts een nieuwe laten zetten en deze keer , zat het er overduidelijk in maar nu 2 weken verder nog steeds weinig tot geen verandering. Zijn balletjes zijn iets krampen maar echt minimaal
Komt het wel eens voor dat dit niet meer of minder helpt?
En wat te doen ?

Groetjes Liana
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Castratie, implantaat of chirurgisch?

Bericht door Marjan »

Hallo Liana, welkom op het forum. :)

Ik zelf ben ook niet meer tevreden over de werking van het implantaat bij onze fret. Hij heeft 5 maanden geleden zijn implantaat gehad en toch wordt hij nu weer behoorlijk baldadig en voelde ik ook zijn balletjes weer tevoorschijn piepen.
Nash is nu 6 en ik heb besloten geen implantaten meer te laten plaatsen, in de eerste plaats omdat ze hun werk niet meer doen maar een goede tweede plaats omdat ik heel duidelijk de stalen implantaten in zijn nek voel zitten en ik dit toch eigenlijk een heel vervelend idee vind al dat niet lichaamseigen materiaal in zijn lijfje.
Ik vind hem ook te oud inmiddels voor een chirurgische ingreep dus ik laat het maar op zijn beloop en wacht maar af totdat zijn gepuber vanzelf weer afneemt.

Nu blijft het bij Nash bij wat hardhandiger spelen en mij proberen in zijn tunnel te trekken. En tot nu toe heb ik niet het idee dat hij sterker is gaan ruiken dus als het daarbij blijft vind ik het wel te doen. :mrgreen:
Liaantje69
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2024 19:44

Re: Castratie, implantaat of chirurgisch?

Bericht door Liaantje69 »

Bedankt voor je berichtje, we moeten eens even kijken wat we gaan doen.
Groetjes en een fijne dag
Liana
Gebruikersavatar
Helen
Berichten: 2837
Lid geworden op: 11 feb 2014 22:05
Aantal fretten: 2
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Castratie, implantaat of chirurgisch?

Bericht door Helen »

Ik dacht dat die dingen met de tijd oploste? Vind dat toch niet zo'n lekker idee eigenlijk..
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Castratie, implantaat of chirurgisch?

Bericht door Marjan »

Nee, dat heb ik laatst nog nagevraagd want dat was mij ook ooit eens vertelt. Maar het zijn gewoon kleine stalen hulsjes die dus gewoon blijven zitten.
Daarom vind ik het zelf achteraf geen goede keuze om al bij heel jonge fretten te gebruiken als chemische castratie. Prima op latere leeftijd om bijnier tumoren tegen te gaan maar niet al gelijk als pup want dan hebben ze uiteindelijk aan het einde van de rit minimaal 6 van die dingen in hun nek.
Gebruikersavatar
Helen
Berichten: 2837
Lid geworden op: 11 feb 2014 22:05
Aantal fretten: 2
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Castratie, implantaat of chirurgisch?

Bericht door Helen »

Bah... dit is wel iets om over na te denken!
Het idee was goed maar de gevolgen niet zo..
Plaats reactie