tips voor het eten van konijn
tips voor het eten van konijn
Zaterdag heb ik een konijn gekocht (bij Betje) en in de kooi gelegd. Er is wat van het neusje gegeten (zat klein beetje bloed) en een pootje maar dat was het. Brokjes heb ik ook al weggehaald (gisteren hebben ze zonder brok gezeten hele dag)
Wat kan ik nog doen?
Wat kan ik nog doen?
- fem fatale
Re: tips voor het eten van konijn
Het konijn openmaken. (Heb je de darmen eruit gehaald? Dat gaat het best als ze nog half bevroren zijn, maar dat is sowieso een goed idee, anders gaat die darm gegarandeerd stuk en wat eruit komt is echt heel ranzig)
Heb je een heel konijn voor 2 fretten? Dat is wat veel, hier hebben 3 katten ongeveer anderhalve dag nodig voor 1 konijn. Puk krijgt wel eens een restje ofzo, maar nooit een heel konijn.
Heb je een heel konijn voor 2 fretten? Dat is wat veel, hier hebben 3 katten ongeveer anderhalve dag nodig voor 1 konijn. Puk krijgt wel eens een restje ofzo, maar nooit een heel konijn.
Ik heb inderdaad een heel (maar wel een klein exemplaar) konijn voor 2 fretten. De darm heb ik niet aangedacht eerlijk gezegd, heb wel de buik wat open gesneden.
Ik kan je niet helpen helaas, ik heb hier nooit grotere prooi gehad dan een duif of kwartel. En ook die knipte ik in stukken voor ze, zonder de ingewanden.
Ik dacht even dat je op zoek was naar zoiets:
Maar niet dus
Inderdaad openknippen zou ik zeggen maar wij hebben er geen ervaring mee.... En alleen het idee al dat het zo enorm stinkt (toen met duif ook) zou ik het zelf zeker niet binnen geven.
Maar niet dus
Inderdaad openknippen zou ik zeggen maar wij hebben er geen ervaring mee.... En alleen het idee al dat het zo enorm stinkt (toen met duif ook) zou ik het zelf zeker niet binnen geven.
Kick Nee niet dat
Dit is toch een forum over voeding van fretten.
(ziet er wel goed uit trouwens die foto mmmmmmm)
Denk dat ik zo maar even de darm eruit probeer te halen, operatie op een konijn
Dit is toch een forum over voeding van fretten.
(ziet er wel goed uit trouwens die foto mmmmmmm)
Denk dat ik zo maar even de darm eruit probeer te halen, operatie op een konijn
- fem fatale
Openknippen langs de rug, voorzichtig, alleen door het vel heen, en daarna pas door het buikvlies. In dit geval is het konijn al ontdooid, dus zou ik dan de huidflap opzij trekken en het konijn met de rug naar boven boven een vuilnisbak buiten hangen, met een beetje geluk valt het hele zooitje er zo uit, en hoef je alleen de aanhechting van de darmen er nog los te trekken (met handschoenen uiteraard).
Als je de darmen eruit zijn, stinkt een konijn niet meer, en als je het doet als het konijn half bevroren is, is het ook niet erg om de darm per ongeluk te raken.
Als je de darmen eruit zijn, stinkt een konijn niet meer, en als je het doet als het konijn half bevroren is, is het ook niet erg om de darm per ongeluk te raken.
Operatie "verwijder darm uit konijn" is volgens mij geslaagd.
Fem ik heb de buik open geknipt, darm gelokaliseerd (daar waar de keutels nog in zaten en enorm stonk) en dat verwijderd.
De nieren ed heb ik wel laten zitten.
Het stinkt in ieder geval niet meer en Rebel ging net al 'de hort op' met het konijn. Komt wel goed hoop ik
Fem ik heb de buik open geknipt, darm gelokaliseerd (daar waar de keutels nog in zaten en enorm stonk) en dat verwijderd.
Het stinkt in ieder geval niet meer en Rebel ging net al 'de hort op' met het konijn. Komt wel goed hoop ik
OMG.... Lijkt wel een autopsie zo
En anders hebben ze er in ieder geval leuk mee kunnen spelen met Nijntje.
- fem fatale
Je moet dat stuk zonder keutels maar met prut er ook uithalen hoor! Als het hier is raus je de buikholte bijna leeg.ray schreef:Operatie "verwijder darm uit konijn" is volgens mij geslaagd.
Hebben je fretten wel eens grotere prooi gegeten Ray?
Om een konijn vanuit huid in z'n geheel te eten hebben ze wel 'ervaring nodig. Ik geef het regelmatig. Kleinere konijnen van rond een kilo. Inderdaad zoals Fem al aangeeft, van darm en maag ontdaan!
Hier zijn Jillz en Nix heel verschillende eters. Nix duikt gelijk de borstholte in en eet het liefst gelijk het hartje en de longen en begint dan aan de ribben te knagen...Jillz daarin tegen begint bij de kop. Zij vind de oren en de neus het lekkerst, daarna zijn de pootjes aan de beurt. Daar strip ik het vel dan vanaf. (Insnijden rondom de polsjes en het vel er af trekken) Als ze hun eerste ronde gegeten hebben haal ik het konijn weg en strip het dan en verdeel ik het in stukken. Het is gewoon te veel voor twee fretten en dan gaat het stinken en rotten.vind ik zonde.bovendien komen er hordes vliegen op af in deze tijd van het jaar. De kop knip ik open, zodat ze bij het binnenste kunnen. Jillz is er gek op en alleen de sterke kaakbeentjes blijven over. Nix krijgt dan het hele borststuk en daar is meestal na twee dagen helemaal niets meer van over. Hij eet de ruggengraat ook gewoon. Jillz weer niet.
Zo verdeel ik het konijn over beide fretten. Als ze de achterste delen krijgen, waar geen organen meer bij zitten en waar de grotere botten niet bij gegeten worden, geef ik er een 'organenpapje' bij. Dat bestaat uit hart, long, nier, een beetje lever een eidooier en eierschillen. Gemalen in een blender. Samen met het spiervlees van het konijn is het een "compleet" dier.
Ik heb Jillz (en toendertijd Baldur) leren konijn eten door ze eerst steeds een paar reepjes spiervlees te geven, daarna steeds grotere stukjes met wat botjes en later pas het hele konijn voor hen neergelegd. Toen nog schoongemaakt en zonder vel. Pas toen dat goed ging heb ik gewoon een heel konijn met huid en haar (zonder darmen) gegeven
Succes! Gewoon stug volhouden
Om een konijn vanuit huid in z'n geheel te eten hebben ze wel 'ervaring nodig. Ik geef het regelmatig. Kleinere konijnen van rond een kilo. Inderdaad zoals Fem al aangeeft, van darm en maag ontdaan!
Hier zijn Jillz en Nix heel verschillende eters. Nix duikt gelijk de borstholte in en eet het liefst gelijk het hartje en de longen en begint dan aan de ribben te knagen...Jillz daarin tegen begint bij de kop. Zij vind de oren en de neus het lekkerst, daarna zijn de pootjes aan de beurt. Daar strip ik het vel dan vanaf. (Insnijden rondom de polsjes en het vel er af trekken) Als ze hun eerste ronde gegeten hebben haal ik het konijn weg en strip het dan en verdeel ik het in stukken. Het is gewoon te veel voor twee fretten en dan gaat het stinken en rotten.vind ik zonde.bovendien komen er hordes vliegen op af in deze tijd van het jaar. De kop knip ik open, zodat ze bij het binnenste kunnen. Jillz is er gek op en alleen de sterke kaakbeentjes blijven over. Nix krijgt dan het hele borststuk en daar is meestal na twee dagen helemaal niets meer van over. Hij eet de ruggengraat ook gewoon. Jillz weer niet.
Zo verdeel ik het konijn over beide fretten. Als ze de achterste delen krijgen, waar geen organen meer bij zitten en waar de grotere botten niet bij gegeten worden, geef ik er een 'organenpapje' bij. Dat bestaat uit hart, long, nier, een beetje lever een eidooier en eierschillen. Gemalen in een blender. Samen met het spiervlees van het konijn is het een "compleet" dier.
Ik heb Jillz (en toendertijd Baldur) leren konijn eten door ze eerst steeds een paar reepjes spiervlees te geven, daarna steeds grotere stukjes met wat botjes en later pas het hele konijn voor hen neergelegd. Toen nog schoongemaakt en zonder vel. Pas toen dat goed ging heb ik gewoon een heel konijn met huid en haar (zonder darmen) gegeven
Succes! Gewoon stug volhouden
Stug volhouden doe ik wel hoor
Ze hebben wel vaker grotere prooi gehad, zoals duif en kwartel etc
Konijn echter nog niet. Kijk het vandaag nog aan, en anders leg ik er nog wat muizen bij.
Ze hebben wel vaker grotere prooi gehad, zoals duif en kwartel etc
Konijn echter nog niet. Kijk het vandaag nog aan, en anders leg ik er nog wat muizen bij.
- fem fatale
Vogels hebben veel zachtere botjes dan een konijn, dus dat is niet helemaal te vergelijken.
En ook het 'uitgraven' uit het vel is anders. Soms weten ze niet goed waar te beginnen als ze een heel konijn voorgeschoteld krijgen.
Ik heb geen ervaring met een konijn aan een stuk voeren, wel losse achterpoten e.d.
Die gingen er goed in altijd !
Die gingen er goed in altijd !
Ik ben weleens begonnen met konijnenkoppen. Dat zijn gewoon kale konijnenkoppen, soms met de ogen er nog in. Die kun je bij sommige poeliers halen (het schijnt een delicatesse te zijn). Die aten mijn fretten toen wel. Dat is ook wat kleiner en behapbaarder
Ja ik denk dat het teveel van het goede was qua grootte.
Denk dat ik hem door de midden hak en kijk of het dan wel lukt.
Denk dat ik hem door de midden hak en kijk of het dan wel lukt.
Konijn is niet echt een succes hier, die heb ik namelijk net weggegooid (heel het huis stonk er na)
Dat kan ik dus van mijn lijst schrappen
Dat kan ik dus van mijn lijst schrappen
ik zou het niet gelijk schrappen, maar het kleiner proberen. Misschien zelfs eerst wat Haaks Barf konijn proberen om aan de smaak te wennen en van daaruit verder gaan naar kleine delen. Konijn heeft best veel voedingswaarde voor een fret, meer dan kip of kwartel bijvoorbeeld