Duif op balkon, fretten vallen aan.
Re: Duif op balkon, fretten vallen aan.
Bi wilde duiven zou ik me de meeste zorgen maken om een besmetting met coccidiose, luizen en bloedmijten. Wormen zijn fretten niet zo gevoelig voor. Katten dan weer wel, maar die kun je ook heel goed (preventief) behandelen.
Nu is een gezonde en sterke fret niet super gevoelig voor coccidiose, maar we weten allemaal dat onze harige monstertjes erg kwetsbaar zijn en regelmatig met allerlei aandoeningen of stress te maken hebben. Op zulke momenten kan coccidiose wel degelijk toeslaan.
Luizen en bloedmijten zijn op zich goed te behandelen, maar dat gebeurt wel met gif baden of shampoo's. Persoonlijk zit ik daar met mijn fretjes niet op te wachten.
Nu is een gezonde en sterke fret niet super gevoelig voor coccidiose, maar we weten allemaal dat onze harige monstertjes erg kwetsbaar zijn en regelmatig met allerlei aandoeningen of stress te maken hebben. Op zulke momenten kan coccidiose wel degelijk toeslaan.
Luizen en bloedmijten zijn op zich goed te behandelen, maar dat gebeurt wel met gif baden of shampoo's. Persoonlijk zit ik daar met mijn fretjes niet op te wachten.
Ehm het is maar een duif hè? Als we zo beginnen, kan ik ook beginnen over alle risico's als we de deur opendoen en de straat op lopen. Bij het aanraken van een lantaarnpaal of deurkruk kunnen wij enorm veel ziektes oplopen.. Risico's zijn goed om bewust van te zijn, maar je kan niet naar alles handelen.
- fem fatale
Volgens mij dierenarts kun je niet preventief behandelen tegen wormen, daarom ontworm ik niet. Nu heb ik ook een kat met een auto-immuunaandoening, die daardoor gevoelig is voor diarree, als je er dan middelen in stopt die de darmflora vernietigen, weet je zeker dat ze er last van krijgt. (En ze is langharig, ik hou haar broek wel redelijk kort, en ze laat zich ook goed douchen als het nodig is, maar wat ik kán voorkomen, voorkom ik ook.)Karen schreef:Wormen zijn fretten niet zo gevoelig voor. Katten dan weer wel, maar die kun je ook heel goed (preventief) behandelen.
Maar op zich kunnen volwassen, gezonde katten best een worminfectie hebben (denk aan alle straatkatten), en die zelf te lijf gaan. Dus daar maak ik me inderdaad niet zo'n zorgen over, en daarom mogen zij en Puk wel muizen eten waarvan ik weet dat die niet recent gif hebben kunnen eten.
Wij hebben als het goed is een goede natuurlijke weerstand tegen dat soort dingen. Een gezonde fret ook.Birgit schreef:Ehm het is maar een duif hè? Als we zo beginnen, kan ik ook beginnen over alle risico's als we de deur opendoen en de straat op lopen. Bij het aanraken van een lantaarnpaal of deurkruk kunnen wij enorm veel ziektes oplopen.. Risico's zijn goed om bewust van te zijn, maar je kan niet naar alles handelen.
Ik vraag me alleen af of onze huisdiertjes die in de watten gelegd worden, bij het minste geringste al AB krijgen, meestal alleen brok of steriel gefokte muizen eten en genetisch zwak zijn wel zo'n goede natuurlijke afweer hebben. Als ze ineens een wild dier eten, weet ik niet of ze daar wel zo goed tegen kunnen
Een beetje hetzelfde als wij van hier ineens in een Indisch gezinsleven stappen en met hun gaan mee eten en drinken. Grote kans dat je ineens aan de diarree gaat of zelfs heel ziek wordt, omdat je geen weerstand hebt voor de plaatselijke bacillen....
Met alle respect hoor maar ik stop een lantaarnpaal of deurkruk ook niet in mijn mond.
Interessante gedachte.fem fatale schreef:Anders dan fretten doden katten hun prooi niet meteen, dus tot nu toe heb ik alle duiven weten te redden en daarna het dak van de buurvrouw opgeslingerd. Eén keer meegemaakt dat een duif echt 20 minuten bleef nahijgen, maar meestal springen ze meteen bovenop een andere duif (en ik vermoed ook dat dat is waarom ze dat kamikazegedrag vertonen).
Als dieren dieren eten loop je altijd een risico op infecties of wat dan ook, maar goed, zo is het wel bedoeld in de natuur voor dieren, eten en gegeten worden.
Maar onze fretten groeien veels te beschermd op in hun kooitjes met hangmatten en 'schoon' voer, ik denk dat ze veel minder resistent zijn geworden voor alles wat wild is van buiten, zo geworden juist door deze / onze aanpak.
Muizen die we aanschaffen in de winkel worden speciaal gekweekt en echt niet elke muis wordt apart gevangen in bossen e.d. die zijn redelijk veilig om te voeren aan onze fretten.
Kortom, wij hebben fretten die het echte buitenleven ontgroeid zijn, de echte natuur met het vangen van echt wild ( muizen e.d ) ontgroeid zijn, dus waarom dan blootstellen aan dingen die opeens uit de lucht vallen ?
Maar onze fretten groeien veels te beschermd op in hun kooitjes met hangmatten en 'schoon' voer, ik denk dat ze veel minder resistent zijn geworden voor alles wat wild is van buiten, zo geworden juist door deze / onze aanpak.
Muizen die we aanschaffen in de winkel worden speciaal gekweekt en echt niet elke muis wordt apart gevangen in bossen e.d. die zijn redelijk veilig om te voeren aan onze fretten.
Kortom, wij hebben fretten die het echte buitenleven ontgroeid zijn, de echte natuur met het vangen van echt wild ( muizen e.d ) ontgroeid zijn, dus waarom dan blootstellen aan dingen die opeens uit de lucht vallen ?
De muizen die wij kopen als prooi daar zitten ook bacterien in/op en misschien wel parasieten. Er zijn genoeg bacterien en parasieten die het vriezen ed overleven en weer actief worden zodra je de muis ontdooit of in de kooi legt.
Wij als mensen raken elke dag verschillende dingen aan en krijgen ook bacterien binnen via ons voedsel.
Dus ja ik ben het wel met Birgit eens, het is maar een duif en die geven we volgens mij allemaal aan onze fretten.
Wie zegt dat er geen parasieten ed in die duiven zitten? Niet elke fret heeft te maken met ziektes aandoeningen ed. dus je kan dat ook niet als "standaard" gaan zien bij alle fretten. dat proef ik wel een beetje uit de reacties, misschien lees ik het verkeerd?
Wij als mensen raken elke dag verschillende dingen aan en krijgen ook bacterien binnen via ons voedsel.
Dus ja ik ben het wel met Birgit eens, het is maar een duif en die geven we volgens mij allemaal aan onze fretten.
Wie zegt dat er geen parasieten ed in die duiven zitten? Niet elke fret heeft te maken met ziektes aandoeningen ed. dus je kan dat ook niet als "standaard" gaan zien bij alle fretten. dat proef ik wel een beetje uit de reacties, misschien lees ik het verkeerd?
Toch nog even twee dingen, al gaat het wat off topic. Allereerst: de aller- allergrootste bron van potentiele besmetting en meebrengers van bacteriën, virussen, parasieten etc. dat is niet de dode muis in de vriezer of de duif op het balkon. Dat zijn wij zelf. Wij komen overal, zijn met allerlei andere mensen en dieren in contact en kunnen heel veel zoonosen (=ziekte doe van dier op mens overgedragen kan worden en andersom) meenemen. Even voor de beeldvorming:
Wij kunnen allemaal drager zijn hiervan. Natuurlijk kan onze fret niet alles krijgen (maar wij wel!). Maar het geeft misschien een beeld van het 'gevaar' van de duif t.o.v. het gevaar van wij als mens. En toch aaien en kussen we gewoon met onze fret en doen we daar niet moeilijk over . Waarmee ik wil aangeven dat de fret misschien ook wel sterker moet zijn dan wij denken, anders was hij allang ziek van ons geworden.
Het tweede wat ik wil opmerken, is dat onze fret echt niet zo zwak is als wij denken. Ik heb soms wel het idee dat wij de weerstand van de fret verzwakken, vooral door teveel te ondersteunen met medicatie. Ik geef mijn fret ook geen antibiotica 'zomaar' en ben erg terughoudend met medicatie geworden. Maar ik geloof niet dat het aan hangmatjes en binnenshuis houden ligt, want ons huis zit vol met bacteriën en ziekteverwekkers, zie bijvoorbeeld deze artikelen:
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/ ... huis.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/ni ... en-in-huis" onclick="window.open(this.href);return false;
Onze fret is echt wel gezond, wil hij in huis kunnen leven. Ik heb bij Sjeng twee (door hemzelf) gedode duiven in het hok gegooid en de volgende dag leefde hij nog. Bij mijn oude groep heb ik eens een muskusrat gevoerd en ook daar gaven ze niks om. Ik denk dat we een gezonde fret niet moeten onderschatten.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwer ... op_een_rij" onclick="window.open(this.href);return false;Zoönosen op een rij
Hieronder vindt u een overzicht van de zoönosen per diersoort, waarvan deze drager of verspreider kan zijn.
Cavia
Chlamydiose (Psittacose)
Dermatophytose (Ringworm)
Listeriose
Toxoplasmose
Geit
Ascaridose
Brucellose
Cryptosporidiose
E. coli
Ecthyma (Orf)
Fasciolose (Leverbot)
Miltvuur (Antrax)
Q-koorts
Schurft (Scabies)
Hydatidose (Echinococcose)
Leptospirose
Listeriose
Hondsdolheid (Rabies)
Salmonellose
Toxoplasmose
Tuberculose
Hond
Botulisme
Brucellose
Colibaccilose (E.coli)
Ecthyma (Orf)
Enterititis t.g.v. C. jejuni
Larva migrans
Leishmaniose
Leptospirose
Listeriose
Lyme borreliose
Rabiës
Salmonellose
Schurft (Scabies)
Toxoplasmose
Trichinellose
Tuberculose
Kat
Chlamydiose (Psittacose)
Enterititis t.g.v. C. jejuni
Kattenkrabziekte (Bartonella henselea)
Larva migrans
Leptospirose
Q-koorts
Rabiës
Salmonellose
Schurft (Scabies)
Toxoplasmose
Trichinellose
Paard
Botulisme
Brucellose
Colibacillose (E.coli)
Cryptosporidiose
Fasciolose (Leverbot)
Leishmaniose
Leptospirose
Miltvuur (Antrax)
Rabiës
Salmonellose
Schurft (Scabies)
Toxoplasmose
Trichinellose
Rat
Leishmaniasis
Leptospirose
Rabiës
Salmonellose
Toxoplasmose
Trichinellose
Rund
Ascaridose
Brucellose
Campylobacteriose
Chlamydiose
Colibacillose
Cryptosporidiose
Dermatophytose
E.coli
Fasciolose
Hondsdolheid
Hydatidose
Leptospirose
Listeriose
Miltvuur
Q-koorts
Salmonellose
Schurft
Taeniase en cysticercose
Toxoplasmose
Tuberculose
Varken
Ascaridose
Botulisme
Brucellose
Colibacillose
Cryptosporidiose
Dermatophytose
Fasciolose
Hondsdolheid
Hydatidose
Leptospirose
Listeriose
MRSA
Miltvuur
Salmonellose
Schurft
Taeniase en cysticercose
Toxocarose
Toxoplasmose
Trichinellose
Vlekziekte
Vleermuis
Borreliose
Rabiës
Wij kunnen allemaal drager zijn hiervan. Natuurlijk kan onze fret niet alles krijgen (maar wij wel!). Maar het geeft misschien een beeld van het 'gevaar' van de duif t.o.v. het gevaar van wij als mens. En toch aaien en kussen we gewoon met onze fret en doen we daar niet moeilijk over . Waarmee ik wil aangeven dat de fret misschien ook wel sterker moet zijn dan wij denken, anders was hij allang ziek van ons geworden.
Het tweede wat ik wil opmerken, is dat onze fret echt niet zo zwak is als wij denken. Ik heb soms wel het idee dat wij de weerstand van de fret verzwakken, vooral door teveel te ondersteunen met medicatie. Ik geef mijn fret ook geen antibiotica 'zomaar' en ben erg terughoudend met medicatie geworden. Maar ik geloof niet dat het aan hangmatjes en binnenshuis houden ligt, want ons huis zit vol met bacteriën en ziekteverwekkers, zie bijvoorbeeld deze artikelen:
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/ ... huis.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/ni ... en-in-huis" onclick="window.open(this.href);return false;
Onze fret is echt wel gezond, wil hij in huis kunnen leven. Ik heb bij Sjeng twee (door hemzelf) gedode duiven in het hok gegooid en de volgende dag leefde hij nog. Bij mijn oude groep heb ik eens een muskusrat gevoerd en ook daar gaven ze niks om. Ik denk dat we een gezonde fret niet moeten onderschatten.
Daar heb je wel voor een groot deel gelijk in denk ik Birgit, duidelijk verteld zo !
Vandaag landde er nog een duif, maar die is gesneuveld.
Bo rende naar het balkon en de duif had geen schijn van kans. Denk dat er iets mis was met deze duif want hij kon geen hoogte maken.
Rebel had eerst zoiets van "wat gebeurt hier" tot Bo de duif naar binnen haalde en onder de bank 'sleepte' en hebben ze hem samen doodgemaakt. Dat ging overigens heel snel.
Duif ligt nu in de kooi in het prooihok en ze hebben er al van gegeten.
Bo rende naar het balkon en de duif had geen schijn van kans. Denk dat er iets mis was met deze duif want hij kon geen hoogte maken.
Rebel had eerst zoiets van "wat gebeurt hier" tot Bo de duif naar binnen haalde en onder de bank 'sleepte' en hebben ze hem samen doodgemaakt. Dat ging overigens heel snel.
Duif ligt nu in de kooi in het prooihok en ze hebben er al van gegeten.
Snelle actie van Bo zeg, waarschijnlijk is er inderdaad toch al iets aan de hand geweest met die duif, of misschien verzwakt door de warmte ?
Rebel heeft dus eerst de kat uit de boom gekeken.....
Voor de duif geldt op het verkeerde moment op de verkeerde plek , maar verser kun je het niet hebben.....
Rebel heeft dus eerst de kat uit de boom gekeken.....
Voor de duif geldt op het verkeerde moment op de verkeerde plek , maar verser kun je het niet hebben.....
Ja er was wel wat mis met de duif maar Bo was ook razendsnel! Heb haar nog nooit zo snel gezien
Ik moest Bo trouwens wel met een handdoek pakken samen met de duif, ze blaasde naar me zo van "Is mijn prooi!"
Verser krijgen ze het niet nee
Ik moest Bo trouwens wel met een handdoek pakken samen met de duif, ze blaasde naar me zo van "Is mijn prooi!"
Verser krijgen ze het niet nee
Als ze eenmaal 'hun' prooi hebben dan zijn ze niet voor de poes
Ze hebben hem al bijna op
Verser kunnen ze het ook niet krijgen.
- Suzy
- Aantal fretten: 0
- Contacteer:
Tijdje terug kwam er een duif de tuin in aan Elmo zijn kant, die kon er ook niet meer uit door het afdakje, Chris wilde niet dat Elmo dat beest dood ging bijten dus ik vroeg wat hij dan met die duif wilde doen.
Over het hek neer zetten zei hij....ja, en dan?
Dan komt de kat van de buren en heeft Elmo zijn “pleziertje“ niet gehad...
Oke, de stinkdieren zijn van hem maar de fretten van mij en die gun ik dus wél hun “pleziertjes“.
Heb gezegd tegen hem dat hij Elmo bij zich moest houden en dan zou ik de fretten daar wel ff neer gaan zetten...wat ze trouwens helemaal geweldig vonden omdat ze daar nooit komen, alles moest natuurlijk besnuffeld worden...
De duif was al vleugellam toen hij in de tuin zat en volgens mij ook al half dood.
(vliegt een paartje torenvalken(?) in de buurt)
Ze hebben er trouwens niet van gegeten en ik heb die duif ook gelijk weggemieterd...
Over het hek neer zetten zei hij....ja, en dan?
Dan komt de kat van de buren en heeft Elmo zijn “pleziertje“ niet gehad...
Oke, de stinkdieren zijn van hem maar de fretten van mij en die gun ik dus wél hun “pleziertjes“.
Heb gezegd tegen hem dat hij Elmo bij zich moest houden en dan zou ik de fretten daar wel ff neer gaan zetten...wat ze trouwens helemaal geweldig vonden omdat ze daar nooit komen, alles moest natuurlijk besnuffeld worden...
De duif was al vleugellam toen hij in de tuin zat en volgens mij ook al half dood.
(vliegt een paartje torenvalken(?) in de buurt)
Ze hebben er trouwens niet van gegeten en ik heb die duif ook gelijk weggemieterd...
wat een snelheid ineens van de fret
Het lijkt erop dat ze de duif in z'n rug beet, niet in de nek? Maar dat ie van de stress doodging? Ik heb een keer een duif van straat geplukt (die zat op het wegdek) en die ging dood van die stress, terwijl ik hem niet eens verwondde.v
Het lijkt erop dat ze de duif in z'n rug beet, niet in de nek? Maar dat ie van de stress doodging? Ik heb een keer een duif van straat geplukt (die zat op het wegdek) en die ging dood van die stress, terwijl ik hem niet eens verwondde.v
- Suzy
- Contacteer:
Klopt, maar ik weet niet in hoeverre het “instinct“ om de hoek komt kijken als ze een (soort van) levende duif grijpen, ze is tenslotte al 5 en dit was de eerste keer.
Ze heeft natuurlijk wel eens duif gevreten maar die had ik toen zelf kaal zitten plukken, had geen zin in een huis en tuin vol met veren...
Denk dat ze daar zelf ook geen trek in had hier...want daarna ging ze verder met snuffelen en moest ik nog snel de poepbak van Elmo weg zetten ook...
Zag wel dat die duif aan de borst ook een wond had, dus ik denk echt dattie een aanvaring heeft gehad met die valken.
Ze heeft natuurlijk wel eens duif gevreten maar die had ik toen zelf kaal zitten plukken, had geen zin in een huis en tuin vol met veren...
Denk dat ze daar zelf ook geen trek in had hier...want daarna ging ze verder met snuffelen en moest ik nog snel de poepbak van Elmo weg zetten ook...
Zag wel dat die duif aan de borst ook een wond had, dus ik denk echt dattie een aanvaring heeft gehad met die valken.
Vangen en doden is instinctief, eten is aangeleerd. Kort samengevat.
- Suzy
- Contacteer:
Aha, nou, dan zal die duif op dat moment het loodje wel gelegd hebben en heeft ze geen trek in duif...