Koda kokhalst en geeft over. Spoed?

Mijn fret is ziek, wat moet ik doen?
Mariël
Aantal fretten: 1

Koda kokhalst en geeft over. Spoed?

Bericht door Mariël »

Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen vragen we je om onderstaande vragen (voor zover mogelijk) te beantwoorden. Zet achter elke vraag je antwoord.

- Is je fret een moertje of ram? Moertje
- Gecastreerd/gesterilliseerd: ja/nee ja
- Hoe oud is je fret? 1 jaar
- Is de fret alleen of zit hij/zij in een groep? alleen
- Heeft je fret koorts? niet voor zover ik weet
- Ben je bij een dierenarts geweest? al heel vaak
- Heb je medicatie voor je fret en zoja welke? nu niet
- Geef hieronder een duidelijke omschrijving van het probleem

Op aanraadde van Birgit wil ik jullie graag om advies vragen.

Eerst een stukje geschiedenis voor de duidelijkheid:
Al sinds september vorig jaar loop ik te tobben met mijn fretje Koda; bijna constant snotteren en eigenlijk altijd breiïge ontlasting.
Na veel dierenartsen te hebben gezien werd er uiteindelijk in maart bij een ontlasting-onderzoek een grote vreemde bacterie aangetroffen en is ze daarvoor behandeld. (Maar wie weet welke schade die bacterie al had aangericht.)
D’r ontlasting bleef echter slecht en uiteindelijk werd de diagnose voedselallergie/intolerantie. Na overgegaan te zijn op prooi en graanvrije brok werd d’r ontlasting eindelijk goed.
Heel af en toe heeft ze nu nog wat breiïge ontlasting, maar bijna altijd is het goed.
Het snotteren bleef echter steeds terugkomen en is nog steeds een raadsel, maar de dierenarts denkt dat dat ook een allergie is..

Nu sinds 2 á 3 maanden is Koda aan het kokhalzen/oprispingen.
Ook heb ik het idee dat ze misselijk is, maar dat is meer een onderbuikgevoel dan dat ik er de vinger op kan leggen. (ze is mijn eerste fretje, dus ik heb heel weinig ervaring).
De dierenarts zei dat het bij het gesnotter hoort.
De laatste week á 2 weken is het kokhalzen nog wat erger geworden.
Afgelopen maandag heeft ze (voor zover ik weet voor het eerst) overgegeven; een wittige drap dat rook naar brokjes.
Omdat ik dacht dat het misschien aan het voer zou liggen, ben ik vrijdag overgestapt op Orijen. Meteen bij de eerste paar brokjes gaf ze over. (een gemalen brokjes substantie)
Vanmorgen tijdens het eten heeft ze weer heel erg gekokhalsd en overgegeven.

Omdat de dierenarts waar ik geweest ben, bekend staat als frettendierenarts, maar het blijkbaar ook niet weet, wil ik graag naar Eindhoven. Echter is dit door privé-redenen niet zo eenvoudig te regelen en was eigenlijk het idee om te kijken of ik een keer met iemand anders mee kan rijden.

Nu las ik echter vanmiddag op de site van de Frettenkliniek dat NSAID’s nogal eens voor maagproblemen kunnen zorgen en dat Hanneke ze daarom het liefst niet gebruikt voor fretten en als het echt niet anders kan, zo min mogelijk, zo kort mogelijk en met een maagbeschermer.

Ik ben daar heel erg van geschrokken, omdat Koda vanwege haar gesnotter weken (!!) Carprofen heeft gekregen als ontstekingsremmer. De dagdosering weet ik niet meer, maar in totaal heeft ze zeker 1,5 flesje leeggemaakt.
Het gekokhals/oprispingen zijn ook vlak daarna begonnen..

Hoe erg is dit en kan ik nog wachten tot ik met iemand mee kan rijden naar Eindhoven of moet ik nu zo snel mogelijk naar een dierenarts?

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.
Birgit
Aantal fretten: 0

Re: Koda kokhalst en geeft over. Spoed?

Bericht door Birgit »

Fijn dat je het hier gepost hebt. Ik heb (gelukkig) geen ervaring met maagproblemen en pijnstillers. Ik ben net zo blij dat ik nu een gezonde fret heb. Omdat jij een jonge fret alleen hebt, lijkt het me wel aannemelijk dat haar maagproblemen door de medicatie komen of anders behoorlijk verergerd zijn. Een jonge fret die geen stress heeft van onjuist gekoppelde andere fretten, zou eigenlijk geen problemen horen te hebben.

Ik hoop dat de anderen wat ervaringen kunnen delen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Poeh, dat zijn wel een heleboel klachten tegelijkertijd. :???:

Als ik jou verhaal zo lees ben ik bang dat Koda uiteindelijk toch een maagprobleem heeft opgelopen door die pijnstiller/ontstekingsremmer Carprofen. Dit had zij eigenlijk nooit voorgeschreven mogen krijgen. Dit zou het overgeven en de oprispingen kunnen verklaren. Van maagproblemen wordt ze zonder twijfel ook erg misselijk e het is ook erg pijnlijk.

Het snotteren kan ik niet echt goed plaatsen nog. Het kan een simpele verkoudheid zijn maar dat zou uiteindelijk over moeten gaan. Wanneer het zo lang aanhoudt is er toch wat anders aan de hand.
Fretten zijn erg gevoelig op de luchtwegen en kunnen sterk reageren op bijvoorbeeld stof (kattengrit), (sigaretten)rook of bijv. scherpe luchtjes zoals parfum (luchtverfrissers, wasmiddel of verzachter e.d.)
Dus zou het kunnen dat zij daaraan wordt blootgesteld bij jou? Wat voor materialen heb je in haar kooi? Wordt er gerookt in haar nabije omgeving of heb je misschien erg stoffige bakvulling? Ook op luchtverfrissers, zoals diegene die je in het stopcontact steekt, kunnen fretten nogal eens negatief op reageren. Dus kijk even of er zaken zijn waar ze zo extreem gevoelig op kan zijn.

Al met al zou ik je m.b.t. de maagklachten toch willen adviseren zo snel mogelijk naar Hanneke Roest te gaan hiermee. En mocht dit echt geen optie voor je zijn zorg er dan in ieder geval voor dat je bij een arts terecht komt die deze problemen met Hanneke zou willen bespreken.

Mocht je eventueel bij je vorige dierenartsbezoek(en) sucralfaat of omeprazole voorgeschreven hebben gekregen, zou ik dit ook maar alvast gaan geven totdat je de afspraak hebt. Dit beschermt in ieder geval de maagwand en zorgt voor vermindering van het maagzuur.
Hier moet je in ieder geval niet langer mee door blijven lopen. Dus op je vraag of dit spoed heeft kan ik ook alleen maar met Ja antwoorden.
Danielle

Bericht door Danielle »

Ik zelf zou toch heel eerlijk zsm een afspraak proberen te maken in eindhoven want dit klinkt niet goed. Een fret die constant over moet geven is geen goed teken
Je schrijft over meerijden, mag ik vragen waar je ergens vandaan komt?

Ik heb hier verder ook geen ervaring mee
Mariël

Bericht door Mariël »

Daar was ik al een beetje bang voor.. Ik zal er dan voor moeten zorgen dat ik snel bij een dierenarts terecht kan..

Helaas heb ik nog nooit sucralfaat of omeprazole gekregen.
Kan ik Koda wel gewoon haar brokjes blijven geven of kan ik beter iets anders geven?

Wat betreft het snotteren:
In de afgelopen 9 maanden heeft ze al 5 keer een periode gesnotterd. Meestal houd het weken aan.
De diagnose allergie/intolerantie vind ik zelf erg vreemd, aangezien Koda meestal in de eerste week van niezen, ook niet wil spelen, slecht eet en drinkt en soms ook koorts en diarree heeft. Dat is toch vreemd bij een allergie?
- In de bak had ik altijd beukensnippers en nu sinds een poosje Cat's Best.
- Er wordt in mijn huis niet gerookt (ik ben speciaal gestopt met roken, voordat ik een fret in huis haalde)
- Luchtverfrissers heb ik niet.
- Met wasverzachter ben ik een tijd geleden gestopt.
- In de kooi heb ik handdoeken en de hangmatjes e.d. zijn van gordijnstoffen gemaakt.
- Verder stofzuig ik bijna dagelijks nu.
Als je nog meer weet, laat het me horen, want ik zou het niet meer weten.

@ Danielle: Ik woon vlakbij Leiden
Birgit

Bericht door Birgit »

Ik zou toch proberen om Hanneke in elk geval morgen even te bellen en het voor te leggen. Misschien dat ze alvast omeprazole ofzo kan toesturen, zodat de maag tot rust kan komen. Ze zal haar zeker wel willen zien, maar leg ook uit waar voor jou het probleem zit qua reis. Dan begrijpt ze ook waarom je belt.
Mariël

Bericht door Mariël »

Ja ik ga zeker morgenochtend bellen en als het niet anders kan, dan ga ik er toch heen.. Heen zal ik in elke geval wel halen.. Terug zie ik dan wel weer..

Alleen nu nog iets verzinnen op de warmte.. Koelelementen uit de koelkast misschien? (mijn vriezer is stuk..)
Birgit

Bericht door Birgit »

De trein heeft airco, zorg dat je sneltreinen neemt buiten de spits. In de trein is het vaak best lekker koel :-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Koda066 schreef:De diagnose allergie/intolerantie vind ik zelf erg vreemd, aangezien Koda meestal in de eerste week van niezen, ook niet wil spelen, slecht eet en drinkt en soms ook koorts en diarree heeft. Dat is toch vreemd bij een allergie?
Op zich is koorts of verhoging niet zo gek bij een allergische reactie, deze kan uiteindelijk toch ergens een ontsteking geven en dit kan gepaard gaan met een verhoogde temperatuur.
Alleen kan ik dan nog steeds het niezen en snotteren in combinatie met lusteloosheid, slecht eten en diarree niet plaatsen.
Nu is het wel zo dat een langdurige ontsteking ergens de weerstand behoorlijk kan aantasten en daardoor voor andere problemen kan zorgen, Ik denk daarom toch dat er meerdere zaken spelen bij haar.

Als ik zo lees dat je al vaak en ook naar verschillende artsen bent geweest met deze klachten zou ik je toch dringend adviseren zo snel mogelijk naar de frettenkliniek in Eindhoven te gaan.
Wij hoeven zelf voorlopig niet naar Hanneke Roest anders had je best met ons mee mogen rijden.
Marjan

Bericht door Marjan »

Koda066 schreef:Kan ik Koda wel gewoon haar brokjes blijven geven of kan ik beter iets anders geven?
Als ze die gewoon eet kun je die ook blijven geven. Mocht ze moeite hebben met eten kun je ook proberen een zakje waltham (Royal Canin convalescence support instant diet) bij de dierenarts te halen. Dit is poeder wat je aan moet maken met warm water tot drinkyoghurt dikte en dit is heel licht verteerbaar en misschien wat minder zwaar op de maag.

Hoest ze ook? En heb je wel eens in haar keel gekeken of die misschien rood of ontstoken is?
Mariël

Bericht door Mariël »

@ Birgit: Je hebt helemaal gelijk! Daar had ik helemaal niet aan gedacht. Ik kan een route vinden waarbij ik maar 3 keer max. 4 minuten hoef te lopen met haar en verder in de bus en trein.

Ik heb Waltham in huis, maar daar gaat Koda altijd van aan de diarree, dus ik weet niet waar ik goed aan doe? Ze eet d'r brokjes wel, dus misschien is dat dan beter?

Nee ik heb nog nooit in haar keel gekeken, ga ik straks meteen doen. Waar duidt een rode of ontstoken keel op?
Laatst gewijzigd door Mariël op 28 jul 2013 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Kick

Bericht door Kick »

Hoihoi, ik weet niet of je je al voorgesteld hebt maar ik duik meteen in dit topic.

Vraagje; graaft Koda in de poepbak? En heb je andere huisdieren?
Mariël

Bericht door Mariël »

@ Kick: Sorry, ik heb me nog niet voorgesteld. Ik maakte me teveel zorgen om Koda om daaraan te denken..

Ze graaft zelden in haar poepbak en nee ik heb geen andere dieren.. (oké een aquarium, maar dat bedoel je vast niet)

@ Marjan: Koda gaapte net even naar me en ik zie geen rare dingen in haar keel. Hoesten weet ik overigens niet hoe dat klinkt, maar volgens mij niet..
Laatst gewijzigd door Mariël op 28 jul 2013 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Kick

Bericht door Kick »

Geeft niks hoor ;)

Klinkt dat snotteren iets als uit de neus of uit de keel? Klinkt het zoals wij snotteren of klinkt het meer schraperig?
Birgit

Bericht door Birgit »

Ik zou nog geen waltham geven, maar eerst morgen even bellen en overleggen met Hanneke. Als dat ook verkeerd valt, dan helpt het haar ook niet echt.

Wat het snotteren betreft, heb jij ergens last van? Fretten en mensen kunnen elkaar ook aansteken.
Marjan

Bericht door Marjan »

Als ze van waltham aan de diarree gaat kun je haar beter gewoon haar brokjes laten eten. Mocht ze ook vers vlees eten dan zou ik daar nu even mee stoppen.
Koda066 schreef:Nee ik heb nog nooit in haar keel gekeken, ga ik straks meteen doen. Waar duidt een rode of ontstoken keel op?
Fretten kunnen verkouden lijken doordat ze hoesten en snotteren terwijl ze ook een keelontsteking kunnen hebben door bijv. een middenoorprobleem. Omdat dit de laatste tijd erg veel voorkomt bij fretten vraag ik er voor de zekerheid maar naar. En een middenoorontsteking kan uiteindelijk ook maag- en darmproblemen geven door stress van de pijn of doordat de ontstekingscellen in de bloedbaan komen en andere organen aansteken.
Dat zou dan ook verklaren waarom ze dan slecht eet, koorts heeft en aan de diarree is.
Mariël

Bericht door Mariël »

@ Kick: Ze klinkt alsof ze ademt door een neus vol snot, zoals ook mensen klinken. Soms heeft ze ook helder vocht uit d'r neusje en als ze niest vliegen er soms spetters in het rond.. Maar altijd helder vocht en geen groen slijm ofzo..

@Birgit: Ik zelf heb last van allerlei allergiën waardoor ik snotter, maar dat is niet besmettelijk..

@Marjan: ik had net mijn bericht aangepast, maar nu opnieuw: net gekeken in haar keel en gelukkig daar niets vreemds te zien.
Middenoorprobleem heb ik ook al eens aan gedacht, omdat ze met brokjes vrij veel kruimelt, maar dat zou al meerdere keren zijn gecontroleerd..
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh gelukkig maar dat haar keel niet ontstoken is. Maar het verkruimelen van brokjes doet mij dan toch wel vermoeden dat het iets met haar oren zou kunnen zijn.
Is zij wel makkelijk vast te pakken in haar nekvel en gaapt zij wijduit, zonder schokkerig haar bekje weer dicht te doen?
Mariël

Bericht door Mariël »

In haar nekvel pakken doe ik nooit, want ik weet niet hoe ik dat moet doen bij een fret en ik ben altijd bang dat ik haar daarmee pijn doe..

Gapen doet ze heel uitgebreid en overdreven en daar heb ik niets aan gemerkt..

Ook heb ik al een aantal keer een beetje gevoeld in de buurt van haar oortjes en daaronder en dan merk ik niets vreemds aan haar.

Met eten doet ze weleens een beetje "vreemd" met haar hoofdje, maar misschien is dat heel normaal voor een fret? Ik heb een filmpje van hoe ze eet, maar niet online en weet ook niet hoe dat moet..
Kick

Bericht door Kick »

Soms heeft ze ook helder vocht uit d'r neusje en als ze niest vliegen er soms spetters in het rond.. Maar altijd helder vocht en geen groen slijm ofzo..
Helder vocht... Lijkt me dus niet iets van een ontsteking (want dan krijg je juist vieze groene/gele snot toestanden). Ik ga toch meer naar een irritatie van iets.

Hoe drinkt Koda? En dan bedoel ik veel of weinig?
Gesloten