Koda heeft Chronische Middenoorontsteking

Vaak het gevolg van een oormijtbesmetting, laat je fret daar regelmatig op controleren!
Mariël
Aantal fretten: 1

Koda heeft Chronische Middenoorontsteking

Bericht door Mariël »

Pfff eindelijk thuis..

Mijn arme kleine meisje..

Koda heeft een Chronische Middenoorontsteking, daarbij heeft ze toch ook erg last van haar keel, heeft ze een maagontsteking en heeft ze ontstoken nieren..
Wat ben ik blij dat ik naar Hanneke gegaan ben!
Aan de ene kant ben ik geschrokken, maar tegelijkertijd was het ook niet eens echt een verrassing.. Wel frustrerend dat ik in de eerste maand dat ik Koda had al zei dat er iets met haar oortjes was, elke keer dat ik bij een dierenarts was, heb ik gezegd dat ze de oortjes moesten controleren, dat er iets was, maar steeds kreeg ik te horen dat er echt niets was met haar oortjes..
De maagontsteking is waarschijnlijk ontstaan door de stress van de pijn in combinatie met de medicatie die ze heeft gekregen.
D'r nieren zijn ontstoken, maar werken verder gelukkig prima.

Ik heb een heel stapeltje medicijnen meegekregen en we gaan er het beste van maken.

Alleen moet Koda ook Polaramine-tabletjes, maar nu weet ik eigenlijk niet hoe ik die moet geven? Moet ik ze fijn stampen? Of net als de Marbocyl oplossen in water? Weten jullie dat?
Birgit
Aantal fretten: 0

Re: Koda kokhalst en geeft over. Spoed?

Bericht door Birgit »

Fijn dat het gelukt is om toch nog zo snel te gaan! Arme Koda.. dat is geen fijn nieuws, maar wel een duidelijke diagnose die aangeeft dat je onderbuikgevoel toch terecht was.

De nieren is toch ook vaak een reactie op de middenoorontsteking, dacht ik? En maagprobleem erbij is al helemaal niet fijn.. arm meisje.

Wel fijn dat je nu aan de slag kan om het te verbeteren. Ze is nog jong, dus dat kan wel schelen in het herstel. Als die maag en nieren maar wat herstellen. Ga je nu ook aan de brokkenpap?
Mariël

Bericht door Mariël »

De nieren zijn inderdaad zeer waarschijnlijk het gevolg van de middenoorontsteking.

En ik ben zeker blij dat we nu in elk geval weten wat er is en dat we nu productief wat kunnen doen.

Ik hoef nog niet aan de brokkenpap, zolang ze nog prooi (hoewel ze dat op het moment niet eet) en brokjes eet, mag ze dat blijven eten.

En Koda doet nu heel raar! Ze ligt in haar kooi en reageert echt nauwelijks. Zelfs niet als ik haar hoofdje beweeg. Hoewel ze wel even gaapte en zich uitrekte, maar vervolgens gaat ze weer liggen en reageert ze weer nauwelijks... Misschien is ze gewoon uitgeput van de lange heftige dag?
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik denk dat Koda idd erg moe is. Als ik met de fretten bij Hanneke geweest ben dan zijn ze gesloopt van de reis, de onderzoeken en de indrukken.
Fijn dat je nu eindelijk weet wat er met haar aan de hand is en dat je het kan gaan behandelen.

Bij mijn Presley is in mei j.l hetzelfde geconstateerd en die zit ook nog aan de medicijnen en de brokkenbrei.
Ik los de polaramine gewoon op in een beetje water, beetje brokkenbrei erbij en hij likt het zo op.
Mariël

Bericht door Mariël »

Ja dat zou natuurlijk goed kunnen. Koda is ook al niet erg blij met treinreizen en slaapt dus ook niet in de trein. Om een uur of 9.30 vanmorgen is ze uit de kooi geweest om te spelen en om even over half 11 zijn we vertrokken en nu dus net thuis. dat is wel heel lang natuurlijk voor een fret om wakker te zijn. En dat met een heel pijnlijk onderzoek bij Hanneke en bloedafname en een injectie..
Net gaapte ze ook even, rekte zich uit, draaide zich om en sliep weer verder, dus volgens mij is dat het gewoon..

Ga ik het ook zo doen met de polaramine, alleen moet het bij mij door de waltham, maar dat vind Koda vast geen probleem.. :brush:

Hoe is het nu met Presley? Is hij al een beetje opgeknapt?
Danielle

Bericht door Danielle »

Wat een verhaal. Hopelijk gaat ze van de medicijnen opknappen! Je kan nu gericht medicijnen gaan geven. Goed dat je gegaan bent. Polaramine inderdaad fijn stampen en in jouw geval door de waltham dan. Geef haar maar een knuffel!
yvonne

Bericht door yvonne »

Het wisselt een beetje met Presley, ik denk dat hij nu door de warmte meer last heeft van zijn oren. Dat geeft weer stress en dan speelt zijn maag ook weer op. De ene dag gaat het beter dan de andere. Het zal in elk geval langdurig (levenslang?) behandeld moeten worden met medicijnen.

Laat Koda maar lekker slapen en bijkomen en verwen haar maar een beetje extra als ze wakker is ;)
Hoe oud is Koda eigenlijk?
Mayke

Bericht door Mayke »

Wat fijn voor je dat er nu een goede diagnose is gesteld, nu weet je precies wat er aan de hand is. Wel heel vervelend wat eruit gekomen is, hopelijk hebben de medicijnen snel effect !
Ik denk dat je fretje erg moe is geworden van vandaag, van het reizen, het onderzoek en alle stress eromheen, poehhh, zelf ben ik ook altijd heel erg moe na een bezoek aan Hanneke het is natuurlijk ook heel erg spannend. ;)

Nierontsteking en middenoor gaan heel vaak samen, helaas.
Waarschijnlijk heb je naast de poleramine ook marbocyl tabletjes (AB) meegekregen ?
Ik los zelf altijd alle tabletjes bij elkaar op in een paar druppeltjes water, (of fijnmaken in een klein beetje water) en dan doe ik alles samen in het walthampapje, dus alles mag tegelijk gegeven worden. Er zijn maar weinig fretjes die dat niet gewoon eten.
Mogelijk heb je ook sucralfaat (maagbeschermer) meegekregen, dat moet je altijd vooraf met een spuitje in het bekje geven, een kwatiertje voor de andere medicijnen, sommige fretjes eten dat zo op uit het spuitje, gaat dat echt niet dan mag het ook in de waltham, maar beter is het om het vooraf te geven.
Het kan ook zijn dat je omeprazole hebt gekregen, van die kleine witte korreltjes. Goed opletten dat ze die goed eten, die blijven vaak onder in de waltham liggen, ze zijn erg belangrijk dat ze die innemen, anders vooraf met een spuitje met een beetje waltham en de korreltjes daarin, in het bekje geven.

Had Koda ook koorts eigenlijk ?
Heel veel succes met Koda, en geef haar van mij ook maar een knff !!
Mariël

Bericht door Mariël »

@ Yvonne: Ja, Hanneke zei tegen mij ook dat Koda waarschijnlijk langdurig of zelfs levenslang medicijnen zal moeten, helaas.. vervelend is het.. Kan jou Presley wel gewoon eten?
Koda is 1 jaar.

Toen ik net het bakje voor de Waltham tevoorschijn haalde, was Koda spontaan klaarwakker.. :mrgreen:
De eerste dosis medicijnen zitten er al in. Gelukkig heb ik een fret die bijna alle medicijnen heel erg lekker vind.
De sucralfaat ging er dus heel makkelijk in, het had van haar wel wat meer mogen zijn.
Hanneke had me inderdaad aangeraden de omeprazole korreltjes met een spuitje waltham te geven, maar dat ging even mis, want ik drukte iets te hard op het spuitje en toen zaten ze op haar neus.. :brush: Maar de tweede poging ging zonder problemen.
Ook de waltham met polaramine werd smakelijk opgesmikkeld.
Ik heb maar 1 marbocyl tablet gekregen voor woensdag; vandaag heeft ze daar een injectie van gekregen, om haar maagje te ontzien.
Volgens mij vind Koda het helemaal niet zo erg om medicijnen te krijgen! Nu hopen dat het gaat werken..

Overigens is er geen temperatuur opgenomen, maar volgens mij heeft ze geen koorts..

Ze is nu weer lekker d'r bedje in gekropen..
Mayke

Bericht door Mayke »

Dat klinkt allemaal goed, fijn hoor dat de medicijnen er zo goed ingaan !
Koda zal vannacht wel lekker slapen. :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik was er ook al een beetje bang voor eigenlijk dat het toch haar oren zouden zijn. :???:
En ik denk ook dat ze niet reageerde gisteren door vermoeidheid. Hier zijn ze ook altijd helemaal uitgeteld na een dagje Eindhoven. En wij trouwens ook. :clown:

Ik ben echt heel blij dat je naar Hanneke bent geweest, een middenooroorontsteking geeft erg veel pijn en kan op termijn inderdaad allerlei andere klachten gaan geven zoals maag- en darmproblemen en nierproblemen.
Koda is jong dus ze gaat hopelijk nu snel opknappen. Maar hou er inderdaad maar rekening mee dat oorproblemen eigenlijk nooit helemaal over gaan dus je zal haar altijd heel goed in de gaten moeten houden.

Een van onze eigen fretten heeft ook een chronisch middenoorprobleem en zit in ieder geval levenslang aan de polaramine. Dit houdt hem redelijk klachtenvrij gelukkig.
Kick

Bericht door Kick »

Ik zou haast zeggen; welcome to the club... :???: Zoals je leest is het dit een groot probleem bij fretten en menigeen hier heeft er mee te maken (of gehad).

Wat ik wel zorgelijk vind echter is dat het naar mijn idee bij steeds jongere fretten voorkomt.

Hopelijk gaan de meds aanslaan bij Koda en knapt-ie snel op.
ray

Bericht door ray »

Fijn dat je nu eindelijk na al die maanden een duidelijke diagnose hebt.
En dat Koda haar medicijnen neemt zonder moeite.

Het is een vervelend iets die middenooronsteking :???:

Beterschap!
yvonne

Bericht door yvonne »

Presely mag (voorlopig) alleen brokkenbrei eten, maar hij lijkt er geen problemen mee te hebben, hij vind het lekker.

Fijn dat de medicijnen er bij Koda zo goed in gaan! Hopelijk voelt ze zich snel beter.
Mayke

Bericht door Mayke »

Hoe gaat het nu met Koda ?
Mariël

Bericht door Mariël »

Gisteren vond ik Koda zo zielig! Ze wilde niet spelen, niet eten (behalve de Waltham met meds, dat gaat prima) en voelde zich duidelijk helemaal niet fijn. :???:

Vanmorgen begon ze de dag een stuk opgewekter en smulde van de Waltham en daarna at ze wat Orijen brokjes, maar al tijdens het eten van de brokjes begon ze weer enorm te kokhalzen. Ze hield het eten ook al snel voorgezien.
Vervolgens mocht ze loslopen, maar het eerste halfuur was ze echt alleen maar aan het kokhalzen en voelde ze zich echt niet prettig.
Nadat halfuur begon ze echter ineens als een gek te spelen, te rennen en te dansen! Dat was erg fijn om te zien! :D

Sinds ze van het weekend op de Orijen zit, begint ze steeds al te kokhalzen tijdens het eten en is daarna heel misselijk..
Toen ze nog Applaws kreeg, had ze het lang zo erg niet en zeker niet zo opvallend tijdens en na het eten, dus heb ik de Orijen weer weggehaald en haar weer Applaws gegeven. Net heeft ze daarvan gegeten en ik heb haar geen 1 keer zien kokhalzen tijdens het eten, ze leek ook veel meer op haar gemak te eten en na het eten leek ze nauwelijks misselijk!
Ik weet niet hoe het kan, maar Koda gaat gewoon voorlopig weer op Applaws..
Kick

Bericht door Kick »

Ik ken dat merk niet maar als Koda daar niet misselijk van wordt kan ik me voorstellen dat je voor nu weer bent terug gegaan.
Mariël

Bericht door Mariël »

Applaws is ook een hoogwaardige brok, met 80% vlees en graanvrij, dus het is niet echt een probleem als ze dat voorlopig weer eet.
ray

Bericht door ray »

Het zou kunnen hoor dat ze van het ene merk wel misselijk wordt en van de andere niet.
Hopelijk knapt ze snel op.
Marjan

Bericht door Marjan »

Als ik afga op de informatie op de site van Birgit, Mustela.nl , dan is het niet het beste voer voor fretten: http://www.defretalshuisdier.nl/welke-b ... aws-kitten" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar als ze zich er op dit moment zichtbaar beter van voelt zou ik zeker nog niet overstappen. Wacht eerst maar totdat haar maag weer tot rust is gekomen en dan kun je altijd nog Orijen gaan geven.
Gesloten