MOO en voeding?

Vaak het gevolg van een oormijtbesmetting, laat je fret daar regelmatig op controleren!
Birgit
Aantal fretten: 0

MOO en voeding?

Bericht door Birgit »

Ik gooi misschien een suf balletje op en ik weet niet of het zo is of zo lijkt, maar het lijkt net of Middenoorontsteking (MOO) vaker voorkomt. Nu kan het komen, omdat het vaker herkend wordt. Maar wat ik me afvroeg is of er niet een verband kan zijn met prooi/KVV? Op het forum las ik ook van een pup (op prooi) die MOO heeft. Ook geven we steeds vaker prooi of KVV aan onze fretten. Zijn er meer mensen die hier weleens over nagedacht hebben of ervaring mee hebben?

Dit even naast de mogelijke oormijt-oorzaak.
Marjan

Re: MOO en voeding?

Bericht door Marjan »

Het lijkt niet alleen vaker voor te komen, dat doet het ook. ;) Wij hebben toch al heel lang fretten maar middenoorproblemen zie ik pas vanaf 2004 bij onze fretten. En dat is niet omdat ik het niet eerder zou hebben herkend want alle overige typische frettenziekten zoals bijniertumoren of Insulinomen weet ik achteraf wel te plaatsen.
Wij hadden toen al nooit fretten met oormijt en veel oorsmeer bijvoorbeeld want ik behandelde ze toen preventief met een oormijt suspensie.

Heel toevallig begonnen de middenoorproblemen wel bij Kai en Bo, die ook gelijk onze eerste fretten waren die op prooi werden gezet. Maar ook bij deze twee waren de problemen toe te schrijven aan de oormijten. Kai kreeg gezien zijn enorme gewicht van 2,3 kilo een te lage dosering zodat zij beiden telkens weer besmet raakten.

Toch heb ik zelf niet het idee dat het aan het geven van prooi zou liggen, of dit moet samenhangen met de bacteriën die deze prooi eventueel met zich mee zouden brengen. Want ik ben er al heel lang van overtuigt dat het een bepaalde bacterie is die deze problemen veroorzaakt. Vooral ook omdat het naar mijn idee wel degelijk iets besmettelijks is en ik het heel erg frappant vind dat in al die tijd dat wij onze fretten behandelden met een oormijt suspensie, deze klachten nooit eerder hebben gezien. Deze suspensie bestond uit een soort van ontstekingsremmer en een (landbouw)bestrijdingsmiddel dat nu niet meer gebruikt mag worden in Europa. Vooral dit laatste middel zal de oren vrij hebben gehouden van welke bacterie dan ook. En dan is het wat mij betreft een simpel optelsommetje.
Birgit

Bericht door Birgit »

Qua prooi kan het bijv. een bacterie zijn die bij prooi voorkomt. Of een bacterie die juist in de KVV zit. Of het kan zelfs iets zijn wat op je vlees komt als je het te lang laat staan *noemt maar iets*. Maar ik hoor het gewoon steeds vaker en het kan bijna niet meer alleen oormijt zijn, want dat wordt nu juist beter bestreden dan vroeger.
Esther

Bericht door Esther »

Nu je het zegt Birgit, zijn de MOO problemen bij de zusjes Blackie en Witte ook pas begonnen nadat ik ze prooi en kvv ben gaan voeren.
Dit was beter voor ze omdat ze allebei een slecht gebit hebben, en hun tandjes werden er ook beter op.
Maar op een gegeven moment wilde Witte geen muisjes meer eten, en toen ben ik naar Hanneke gegaan en die zei dat ze dit had gekregen omdat Zij en Blackie met 9 weken allebei last hadden gehad van oormijt.
Dat zou dan betekend hebben dat de oormijt zo'n 4 jaar heeft gesluimerd en toen pas (met erg warm weer) de kop op stak.
En bij Blackie zelfs nog later.
Het zou mij dus eigenlijk ook niets verbazen als mijn meiden de CMOO via de prooi of een bacterie gekregen zouden hebben...
Birgit

Bericht door Birgit »

Heb jij prooi of KVV gegeven? En welke prooi?
fem fatale

Bericht door fem fatale »

Bij Jip bestaat het vermoeden dat het een virusinfectie is geweest die verkeerd is terecht gekomen.

Jip heeft zijn hele leven prooi gegeten, maar zijn zus Puk ook. Jip is de eerste fret die ik heb gehad die MOO heeft gehad. Van mijn vorige fretten aten de meeste nog brokjes, alleen Isis heb ik overgezet op KVV, toen zij 7 was, zij ging daarna een tweede jeugd in en is 10 geworden.

Ik vind het wat onwaarschijnlijk dat het van de prooi zou komen. De prooi wordt onder redelijk steriele omstandigheden gekweekt volgens mij, maar belangrijker is dat de prooi ook door katten, honden en veel carnivoren in de Nederlandse dierentuinen wordt gegeten. Bij prooi-etende katten en honden zijn er geen infecties die geassocieerd worden met prooi eten voor zover ik weet (en katten zijn behoorlijk gevoelig voor luchtweginfecties, niet zozeer voor MOO, maar een keelontsteking hebben ze zo te pakken en zouden ze zeker krijgen als er iets op het eten zat). Van dierentuindieren heb ik geen verstand.

Maar ik denk wel dat er iets anders is, wat besmettelijk is. Bij mensen is een oorontsteking officieel ook niet besmettelijk, maar ik heb toen ik in de winkel werkte weleens een oorontsteking gekregen, tegelijkertijd met nog 4 andere collega's. Zo vaak kwamen ze niet voor, dus ik kan me voorstellen dat er ook menselijke verkoudheidheidsvirussen zijn die snel in het oor gaan zitten, en misschien zijn er ook wel zulke virussen waar fretten gevoelig voor zijn?
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Ik ga een nog gekker balletje opgooien en ik wilde dat laatst al doen in dit topic maar omdat het over voeding (prooi en KVV) gaat dacht ik ik wacht nog even. Maar door de posting van Fem wil ik nu toch even kwijt waar ik laatst aan dacht.

Op de TV zag ik een reportage over een humane ziekte die momenteel wereldwijd in opmars is. Dit betreft een virusinfectie en is dus zeer makkelijk overdraagbaar. Op zich is de griep dit ook maar in dit geval werd ik getriggerd door een opmerking door die meneer Coutinho die vertelde dat een belangrijk symptoom een middenooronsteking is. Daarnaast zijn bekende symptomen:
- Koorts
- Hoesten (droge hoest)
- Loopneus
- Keelpijn
- Ontstoken ogen
- Vermoeidheid
- Hoofdpijn
- Vergrote lymfeklieren achter de oren en nek
- Pijn in gewrichten
- Koplikvlekjes: kleine rode vlekjes die wit in het midden zijn in mond en wangen

Nogmaals, het gaat om een humane ziekte!

Maar die symptomen hierboven zijn symptomen die ik ook wel herken bij fretten die MOO hebben en misschien/waarschijnlijk heeft het niets met elkaar te maken maar de link wordt naar mijn idee wel een beetje zichtbaar.

Ga je verder zoeken dan blijkt dat een vaak voorkomende bijkomende zeer ernstige complicatie een MOO is maar ook diarree en braken of een hersenvliesontsteking. Ook kan het voorkomen dat er sprake is van een afname van het aantal bloedplaatjes waardoor kleine onderhuidse bloedingen kuennen ontstaan die voor ontstekingen kunnen zorgen.

Omdat fretten ook besmettelijk zijn voor het menselijk griepvirus moest ik dus gelijk aan deze ziekte denken toen ik die reportage zag. En over welke ziekte gaat het dan?... De mazelen.... :shock:

We weten allemaal hoe het zit met het verloop van de mazelen in Nederland en wie weet zou dit een relatie kunnen hebben met wat we nu bij fretten zien. Misschien te ver gezocht maar het laat mij niet los.
fem fatale

Bericht door fem fatale »

Ik vind het niet eens zo gek, voor mazelen wordt het vaccin regelmatig aangepast omdat het een snel evoluerend virus is. Daarbij kan het erger worden, maar ook minder erg natuurlijk. Maar dat geldt voor wel meer virussen.

In theorie zouden wij er best een supermilde mazelenvariant kunnen rondwaren in Nederland. (Het zou mij ook niet verbazen als Jip eerst een hersenvliesontsteking had en dat die is doorgeslagen trouwens).
Maar er kunnen wel veel meer virussen zo ontwikkeld zijn.
Karen

Bericht door Karen »

Interessante theorie
Esther

Bericht door Esther »

@ Birgit: Ik gaf mijn meiden muizen en af en toe een kuiken, en Carnibest.
Nu krijgen ze nog steeds gemalen muis, Carnibest en de babykitten Royal Canin brokjes.
ray

Bericht door ray »

Niet eens zo'n gekke theorie.
Zelf heb ik dit idee ook, dat oormijt niet de dader kan zijn van MOO. Er zijn namelijk ook genoeg fretten die oormijt hebben /gehad hebben maar nooit MOO hebben ontwikkeld. Wellicht is het een virus of bacterie die 'meelift' met een oormijt. :?:
Persoonlijk denk ik dat KVV een boosdoener is en prooi niet zozeer. In KVV zitten meer bacterien dan in bijvoorbeeld een muis. Prooi wordt volgens mij meer steriel behandeld dan KVV. :?:

De theorie van Kick vind ik ook niet eens zo gek, het zou goed kunnen dat de mazelen iets met MOO te maken hebben.

Birgit volgens mij heb ik met jou weleens gehad over, dat er meer onderzoek gepleegd moet worden naar MOO bij fretten. Echter dat 'de wetenschappers' meer onderzoek verrichten naar honden en katten, omdat meer mensen nu eenmaal een hond of kat hebben en dus het belang groter is. Hopelijk gaat een dierenarts dit toch oppakken en komt er ooit duidelijkheid over het ontstaan van MOO.
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is financieel niet te doen voor een enkele dierenarts, eigenlijk zou een universiteit zoals Utrecht dat moeten oppakken maar die erkennen de middenoorproblemen nog steeds niet. :|
ray

Bericht door ray »

Ja dat bedoelde ik met 'de wetenschappers' :D
Utrecht hecht nu meer belang bij honden en katten ed dan bij de fret, maar misschien dat Hanneke bijvoorbeeld met andere dierenartsen een kleinschalig onderzoek kan doen?? :?: *oppert ook maar iets*
Birgit

Bericht door Birgit »

Hanneke heeft ook het geld niet en de tijd, dat is het probleem.

Wat betreft prooidieren die door andere dieren ook gegeten worden. Vergeet niet dat elk dier anders gevoelig is voor parasieten. Oormijt is bij honden en katten lang niet zo'n groot probleem als voor fretten, terwijl de fret weer niet snel wormen krijgt. Fretten zijn ook weer drager van andere zoonosen dan katten etc. Dus de vergelijking met andere dieren gaat niet helemaal op, omdat de fret een andere factor is. De prooidieren kunnen ook drager zijn van een bacterie waar ze zelf geen last van hebben en ook andere prooidieretende dieren niet.

Mazelen lijkt me wat minder waarschijnlijk, omdat dat niet iets 'van de laatste jaren is'. Er is nu toevallig een uitbraak, maar het is ook zeer besmettelijk. Dan zouden fretten ook elkaar moeten besmetten of zou het lokaal moeten voorkomen in gebieden waar ook de uitbraken waren. Het besmet via direct contact (hoesten etc.) en de incubatietijd is 4-5 dagen. Dan zou het relatief makkelijk terug te leiden moeten zijn wanneer en waar besmetting plaatsvond. Interessant is wel dat als ik mazelen nazoek, is dat het gerelateerd is aan het (dodelijke) hondenziektevirus.

Google Translate:
Hondenziekte is een zeer besmettelijke ziekte die snelwerkende vele lichaamssystemen treft fretten, waaronder de luchtwegen, maagdarmkanaal en het centrale zenuwstelsel. Het behoort tot de Morbillivirus klasse van virussen, en is een familielid van het mazelenvirus dat de mens beïnvloedt. Hondenziekte is niet alleen de meest voorkomende virale infectie bij fretten, maar ook de dodelijkste.
http://www.sheknows.com/pets-and-animal ... of-ferrets" onclick="window.open(this.href);return false;

Waaruit ik voorzichtig opmaak dat als een fret besmet wordt door dat virus, dat het eerder dodelijk is, dan dat het frettenmazelen geeft..
Mariël

Bericht door Mariël »

@Birgit: Koda is van pup af aan opgevoed met prooi, KVV weet ik niet, maar ze had ook een behoorlijke oormijt-infectie toen ze bij mij kwam wonen, dus daar kan je niet echt conclusies uit trekken vrees ik..
Birgit

Bericht door Birgit »

Het is ook een gedachte. En uit een fret kun je idd geen conclusies trekken, maar uit meerdere mogelijk wel. Of in elk geval gedachten en theorie.
Mayke

Bericht door Mayke »

Er zou inderdaad eens een goede studie naar gedaan moeten gaan worden naar dit probleem, wat zich ook steeds meer uitbreid lijkt het wel.
Dat het van muizen komt denk ik niet zozeer, KVV vind ik meer voor de hand liggen.

Het lijkt ook steeds meer bij hele jonge fretten voor te komen, hoe zit het met een mogelijke besmetting al door de moederfret vanuit het nest ?
Of hoe groot is de beïnvloeding door het klimaat, dat is ook aan verandering onderhevig.

Jammer dat al die onderzoeken zoveel geld kosten..... :???:
yvonne

Bericht door yvonne »

Presley heeft nooit oormijt gehad en toch MOO gekregen, hij at wel (veel) KVV en in mindere mate muizen.
Hanneke zei ook dat in KVV veel bacteriën kunnen zitten die mogelijk allerlei infecties veroorzaken. Ik dacht dat ik het goed deed wat voeding betreft, maar als ik dit allemaal van te voren had geweten dan had ik hem op de brokken gehouden met af en toe een muis. Hetzelfde geldt voor Bibi, hoewel zij geen MOO heeft, beiden hebben wel een maag/darm probleem (wat is de oorzaak en wat het gevolg?)

Wat betreft de theorie van Kick over de mazelen, is een interessante gedachte. Zelf heb ik even gedacht aan (een variant van) kinkhoest, omdat (achteraf bleek), mijn dochter dit had ten tijde dat de fretten ziek werden.
Maar dat zijn meer hevige benauwdheids/hoestaanvallen en geen oorproblemen (hoewel de eerste verschijnselen lijken op een gewone verkoudheid) De fretten waren al ziek toen wij erachter kwamen dat Merel kinkhoest had en het is bij de fretten wel begonnen met een bovenste luchtweginfectie.

Al met al een lastige en ook wel zorgwekkende situatie, je hoort het steeds meer, (jonge) fretten met MOO en/of maagklachten. Idd heel jammer dat onderzoek zoveel geld kost :(
Kick

Bericht door Kick »

Als ik een klapper zou maken in een of andere loterij dan zou Hanneke aan de slag kunnen...
ray

Bericht door ray »

Daar houden we je aan Kick :mrgreen:
Plaats reactie