Nina heeft insulinomen

Insulinomen zijn kleine tumortjes in de alvleesklier. Deze ziekte komt regelmatig voor bij fretten ouder dan 3 jaar
Marjan

Nina heeft insulinomen

Bericht door Marjan »

Afgelopen mei werd bij Nina een te laag bloedsuiker geconstateerd, een waarde van 3,2 mmol/l terwijl die waarde boven de 4 moet liggen.
Aangezien Nina een zwaar maagpatiëntje is en medicijnen haar waarschijnlijk zouden gaan opbreken twijfelde Hanneke of een operatie in haar geval geen betere optie zou zijn. Ze twijfelde omdat Nina lichamelijk gezien een zwak fretje is.

Normaal gesproken is een operatie aan insulinomen voor fretten onder de 7 jaar zonder verdere lichamelijke gebreken en een goede conditie nog steeds de beste oplossing en blijven zij met een beetje geluk anderhalf tot twee jaar klachtenvrij zonder dat zij maag belastende medicijnen moeten innemen.

Maar toen wij nu bijna twee jaar geleden Nina uit de opvang haalde was zij behoorlijk ziek en was het maar de vraag of we haar er bovenop zouden krijgen. Hanneke had daar eigenlijk een hard hoofd in en ik zie haar nog over haar brilletje ons aankijken en zeggen: "jullie hebben een hele zieke fret meegenomen".
Nina was met haar zusje doodziek binnen gebracht bij de opvang en haar zusje hebben zij zelfs gelijk moeten laten inslapen zo erg was zij eraan toe. Nina was niet echt veel beter maar die zou nog een kans krijgen. Nina stond toen al onder behandeling bij Hanneke en ondanks zij zo vreselijk ziek was besloten wij haar toch te adopteren.
Eigenlijk bleven wij tobben met haar en eindelijk na ruim een jaar begon zij zich steeds veel beter te voelen.
Heel vaak hebben we ons tijdens dat jaar afgevraagd of we haar niet moesten laten gaan maar onze Pietertje werd van een zielig hoopje bange fret een ondernemend en aandoenlijk lief wezentje. Nu achteraf ben ik blij dat we doorgezet hebben en dat daardoor dit bijzonder lieve dametje ook kan meemaken hoe het is om wel geliefd te zijn.

Met dit alles in ons achterhoofd besloten we haar niet te opereren, de kans zou te groot zijn dat ze de zware operatie niet zou overleven. En ook de stress van de operatie en opname zou haar maagje geen goed doen.
Hanneke begreep onze beslissing en kon daar ook achterstaan.

We kregen Proglicem mee voor haar maar daar werd ze gelijk erg misselijk van. Omdat Nina ook nog aan een dubbele antibiotica kuur zat besloten we in overleg met Hanneke te wachten met de Proglicem totdat die kuur was afgelopen.

In juli bleek Nina haar bloedsuiker nog steeds even laag (3,4 mmol/l) maar aangezien zij eigenlijk nog helemaal geen tekenen vertoonde van Insulinomen spraken we af nog even te wachten met het geven van de Proglicem.

Nu vanmorgen kreeg Nina voor het eerst een toeval. Zij liep onvast, gleed weg met haar achterpootjes en toen ik haar oppakte bleef zij hangen op mijn arm. Ze keek heel glazig uit haar oogjes en haar kopje zakte op mijn arm. Haar oogjes zakte half dicht en ze slikte af en toe wat. Ik bleef haar aaien en tegen haar praten en het was net of zij in slaap sukkelde maar helaas was dat niet het geval.
Ik heb met haar op mijn arm snel even een bakje waltham klaar gemaakt en inmiddels leek zij weer een beetje bij te komen. De waltham at ze gelukkig lekker op en daarna zat er weer leven in haar.
Ik vrees dat nu toch het moment gekomen is dat ik haar aan de proglicem zal moeten zetten. Hopelijk kan haar maag het nu beter verdragen want anders hebben we toch een probleem. :(
Esther

Re: Nina heeft insulinomen

Bericht door Esther »

Hé toch, wat erg om te horen dat Nina nu voor het eerst een toeval gekregen heeft :cry:
Dan zal de proglicem toch een noodzakelijk kwaad gaan worden.
Maar ik neem aan dat dit met de nodige maagbeschermers(bijv:sucralfaat en omaprezole) gegeven wordt :?:
Héél erg veel beterschap voor Nina toegewenst!
Marjan

Bericht door Marjan »

Dank je wel Esther. En uiteraard krijgt zij maagwandbeschermers. Zij krijgt al twee jaar (levenslang) Sucralfaat, Omeprazole, Zantac en Synulox.

Ik heb haar de eerste dosis Proglicem gegeven en voor de zekerheid gelijk Cerenia tegen de misselijkheid. Tot nu toe gaat het goed.
Esther

Bericht door Esther »

Wat stom van me: Ik lees nog dat ze een maagpatiëntje is :oops:
Ik hoop dat het goed blijft gaan zeker met de cerenia erbij....
Karen

Bericht door Karen »

Ik duim dat het goed blijft gaan met dit kleine frummelke.
Mariël
Aantal fretten: 1

Bericht door Mariël »

O wat vervelend, Marjan! Hopelijk dat de medicijnen aanslaan en haar maagje sterk genoeg is om er tegen te kunnen! Heel veel beterschap!
yvonne

Bericht door yvonne »

Ach gossie arme Nina, hopelijk lukt het met de medicatie maar dit lijkt me toch een lastig probleem als ze er zo misselijk van wordt. Ik duim !
Marjan

Bericht door Marjan »

Dank jullie wel! Ik heb toch wel goede hoop dat zij de Proclicem dit keer wat beter zal verdragen. Vooral ook omdat het just zo goed met haar gaat de laatste tijd. Ze krijgt al zolang sucralfaat nu dat haar maagwand waarschijnlijk al een mooi beschermlaagje heeft opgebouwd.
Ik ga vandaag ook even overleggen met Hanneke, want daar zijn we toch voor Max en Donna, want misschien is het verstandig om haar ook preventief Cerenia te blijven geven.

Gisteren leek ze even iets misselijk maar ze was ook snel weer afgeleid en heeft even lekker lopen grasduinen in een doos met gedroogde bladeren. :D
ray

Bericht door ray »

Ach arm prulleke. Hopelijk gaat het goed komen met de medicijnen en kunnen jullie nog lang genieten van Nina.
Mayke

Bericht door Mayke »

Dat hoop ik ook zo, die kleine muis moet nog een hele tijd doorlopen hoor ! :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb het er nog met Hanneke over gehad. Ze vond het prima dat ik haar nu ook cerenia ga geven uit voorzorg. We beginnen ook met een hele lage dosis Proglicem dus hopelijk gaat het goed. :)
Danielle

Bericht door Danielle »

toppie
ik hoop dat je dit zo kan blijven geven
Esther

Bericht door Esther »

Fijn dat je Nina ook Cerenia mag geven uit voorzorg!
En dat de Proglicem maar snel en goed zijn werk zal doen.
Ik vind haar iig een heel mooi, klein dametje :hart:
Marjan

Bericht door Marjan »

Jij hebt Donna gezien gisteren :D maar ook zij heeft Insulinomen. Alleen krijgt Donna nog even geen proglicem maar alleen een ab-kuur om de ontsteking van haar alvleesklier te behandelen zodat Hanneke de Insulinomen goed kan voelen over 2 maanden.

Nina stond vanmorgen weer een beetje wankel haar papje te eten, ik denk dat de Proglicem even tijd nodig heeft om aan te slaan. Ik heb haar dus maar even met haar papje op schoot genomen zodat ik haar vast kon houden.
Ik zie gelukkig nog steeds niet dat ze er misselijk van zou worden.
Esther

Bericht door Esther »

Wat stom van mij :oops:
Het eindigt wel allebei op een a.
Wel fijn dat Nina niet misselijk is van de Proglicem!
Marjan

Bericht door Marjan »

En we hadden ook nog een Lana, Hanneke werd daar wel eens helemaal gek van. :mrgreen: Nina noemt ze ook gewoon Pietertje nu, vindt ze een stuk duidelijker. :lol:
Esther

Bericht door Esther »

Ha, ha : typisch Hanneke ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Nina gaat van de Proglicem af. We merken toch dat ze langzaam maar zeker misselijker wordt. Gisteren ging ze ook plat liggen een paar keer en ze blijft nu ook veel langer misselijker van de sucralfaat.

Ik ga de verhouding van haar waltham/brokkenbrij papje in ieder geval aanpassen, iets meer waltham dan brokkenbrij, in de hoop dat zo haar bloedsuikerspiegel meer op peil blijft. De kans op een hypo wordt nu natuurlijk wel groter dus het is zaak haar nog beter in de gaten te houden en om haar ook heel regelmatig eten te gaan geven.

Ik heb Hanneke er ook een mail over gestuurd zodat ze weet waar ik mee bezig ben.
yvonne

Bericht door yvonne »

Jammer Marjan! Zijn er nog alternatieven die je kan proberen?
Marjan

Bericht door Marjan »

Nee hier in Nederland niet volgens mij. Karen vertelde dat er een proef loopt ergens met het smeren van prednisonzalf op de huid, die er zo voor zorgt dat de bloedsuikerspiegel weer stijgt. Maar ik weet niet of dat hier gedaan wordt en of Hanneke daarvan op de hoogte is. Ik heb het haar wel gevraagd over de mail in ieder geval.
Plaats reactie