Neusspray bij MOO

Vaak het gevolg van een oormijtbesmetting, laat je fret daar regelmatig op controleren!
Mayke

Re: MOO en voeding?

Bericht door Mayke »

yvonne schreef:Nee je lost er MOO niet mee op, maar je houd wel de bovenste luchtwegen open en schoon en ook de buis van eustachius die in verbinding staat met het middenoor. Het zijn allemaal aanvullende hulpmiddeltjes die kunnen helpen.
Daar ben ik het helemaal me eens.
Mogelijk kun je hiermee wel voorkomen dat het tot een echte MOO komt, mits je de verschijnselen tijdig opmerkt natuurlijk !
Marjan

Bericht door Marjan »

Het zal net zo goed verlichting geven als dat de polaramine in sommige gevallen doet. het is zeker iets om in je achterhoofd te houden.
Maartje

Bericht door Maartje »

Mayke schreef:
yvonne schreef:Nee je lost er MOO niet mee op, maar je houd wel de bovenste luchtwegen open en schoon en ook de buis van eustachius die in verbinding staat met het middenoor. Het zijn allemaal aanvullende hulpmiddeltjes die kunnen helpen.
Daar ben ik het helemaal me eens.
Mogelijk kun je hiermee wel voorkomen dat het tot een echte MOO komt, mits je de verschijnselen tijdig opmerkt natuurlijk !
Zolang de oorzaken van een chronische middenoorontsteking niet onomstotelijk zijn bewezen, denk ik niet dat een echte MOO voorkomen kan worden. De polaramine en neusspray kunnen verlichting bieden en als hulpmiddel functioneren, maar ik denk niet dat deze middeltjes een echte MOO voorkomen. Ze komen namelijk in de buis van Eustachius, maar niet in het middenoor zelf. Daar zit nog steeds hetgeen wat de echte MOO veroorzaakt. (bacteriën?) en het hele probleem is dat je dáár niet bijkomt.
Esther

Bericht door Esther »

Inderdaad Maartje,in het middenoor zitten als het ware vakjes zoals een honinggraat (allemaal afzonderlijk afgesloten), en daar kan je niet bij, ook niet met AB en daarom wordt het dus ook een chronisch probleem.

Wat me wel opviel was dat ik zojuist op FB las dat het fretje Snuffie (die oa een oorontsteking heeft) van Chaimel, neusspray voorgeschreven had gekregen van Hanneke om haar slijmvliezen in en rondom haar oren te laten slinken.
Maartje

Bericht door Maartje »

Vanmiddag ben ik gebeld door Hanneke dat Raaf en Zusje het ook eens zouden moeten proberen, dus per vanavond krijgen ze kinder neusspray in hun bekkie, dat wel. Want in die neusgaatjes gaat me een keer lukken.
Raaf is supermakkelijk ermee, maar Zusje is lastig. Dan zit ik eerder onder.
Tot nu toe geen niesbuien en ze zijn erg vrolijk. :D
Karen

Bericht door Karen »

Ik ben heel benieuwd wat de resultaten hiervan gaan zijn!
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Ik ook! Ik las het ook van Snuffie van Chaimel en ik ben benieuwd hoe zij het toedient. En wat het effect is natuurlijk...
Marjan

Re: Neusspray bij MOO

Bericht door Marjan »

Ik ben ook wel heel benieuwd naar de effecten daarvan. Ik hoop en verwacht ook dat er op het symposium wat over gezegd gaat worden. Ik ben in ieder geval blij dat het onderzoek naar MOO weer een beetje in de lift zit want het is echt een groot probleem onder veel (jonge) fretten op dit moment.

Ik heb het topic wel even gesplitst, dat vind ik wel wat overzichtelijker. :)
Mariël

Bericht door Mariël »

@ Maartje: Welke neusspray gebruik je daarvoor?
Maartje

Bericht door Maartje »

Etos kinderneusspray met xylometazoline HCL van 0,5 mg/ml
Maar ik doe dit wel op aanraden van Hanneke! Ik mag het maximaal 5 dagen geven en het is geen middel `baat het niet dan schaadt het niet'. Je kan met neussprays het slijmvlies ook enorm irriteren. Dingen uit de bijsluiter:

" xylometazolinehydrochloride zorgt voor een snelle en langdurige verlichting van neusverstoppingen, het verminderd de zwelling van de slijmvliezen in de neus. De werking begint na een paar minuten en houdt enkele uren aan".

! Niet langer dan 1 week gebruiken! En de aanbevolen dosis mag niet overschreden worden, met name bij kinderen en ouderen : voor fretten zal dit zeker ook gelden omdat de dosering in verhouding tot hun gewicht en grootte relatief al hoger is. En oppassen wanneer u gevoelig bent voor adrenaline-achtige substanties, als u lijdt aan hart- en schildklieraandoeningen en verhoogde bloeddruk.

Bij algemene aandoeningen en toediensingsplaatsstoornissen staat :
"een brandend gevoel in de neus of in de keel, lokale irritatie, een droog neusslijmvlies, misselijkheid of hoofdpijn, overmatige doorbloeding van het neusslijmvlies waardoor de verstopping juist weer kan toenemen."
Esther

Bericht door Esther »

Ja, dus deze middeltjes zijn niet zomaar iets wat je zelf moet gaan geven, zonder het aan Hanneke (of een andere DA die bekend is met fretten) te vragen.
Mijn meisjes hebben gelukkig niet zo erg veel last van hun neusjes/keeltjes ondanks hun MOO dus daarom zou ik het bij hen ook niet zomaar gaan geven.
De bijwerkingen die in de bijsluiter staan zijn toch ook niet niks....
Mariël

Bericht door Mariël »

@ Maartje: Daarom was ik ook benieuwd naar wat je dan gaf.. Ik ben zelf eens opzoek gegaan naar een neusspray (voor mezelf!) en las inderdaad dat het niet iets is wat je zomaar even gebruikt.. En zeker niet voor langere tijd!
Vandaar dat ik me afvroeg wat je dan aan een fret zou geven..

Gelukkig is bij Koda het middenoorprobleem niet haar grootste probleem. Ze reutelt wel steeds, maar dat is meer haar keeltje volgens mij..

Ik ben erg benieuwd of het gaat helpen bij Raaf en Zusje. Ik hoop het voor je! :D
Maartje

Bericht door Maartje »

Tot nu toe vind ik wel dat Raaf minder hoorbaar de lucht naar binnen zuigt. Hij ademt iets makkelijker heb ik het idee en ik heb hem niet horen kuchen. Zusje hoor ik daarentegen iets meer hoorbaar ademen, maar wel vlak na het toedienen.
Maar bij het spuitje vanavond hoorde ik haar niet.
Het wordt wel een gevecht hoor nu, met Zusje. Ze weet wat er gaat komen en ze weet dat ze het vies vind. Raaf is zo'n lummel die het allemaal wel best vind. :lol:
Kick

Bericht door Kick »

Maar voorzichtig dus wel enige verbetering?
Maartje

Bericht door Maartje »

:oops: ik durf nog niet te zeggen of het wishfull thinking is of echt zo. Nog 2 dagen!
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh dat zou wel helemaal fantastisch zijn Maartje!
Karen

Bericht door Karen »

Ik vind het hoopvol klinken in ieder geval :D
Esther

Bericht door Esther »

Ik hoop zo dat het mag helpen bij Raaf!
Mayke

Bericht door Mayke »

Nou zeg, ik ook !! :D
Karen

Bericht door Karen »

Sinds drie dagen krijgt Jillzje ook kinder neusspray, vanwege haar MOO. Ik merk nu toch hoorbaar verschil bij het ademen, zeker bij het eten. Ook is het hoesten enorm afgenomen.
Zij laat het zich heel makkelijk toedienen. Gisteravond heb ik het gewoon direct in haar neus gespoten, met een hand over haar ogen, zodat er niets in terecht komt. Na het toedienen is het even niezen en schudden, maar dan staat er gelijk een bakje walthammies klaar :lol:
Vanavond krijgt ze nog een dosis en dan is het voorlopig afgelopen. Het is afwachten of de klachten dan weer gaan verergeren, zodat er wellicht nog een kuurtje gegeven gaat worden.

Ik ben er niet ontevreden over en merk echt wel verschil :D
Plaats reactie