Jarenlang heb ik tamme ratjes als huisdier gehad, maar op een gegeven moment werd ik het zat dat ratten zo snel ziek worden en snel overlijden en dus ging ik op zoek naar een dier wat bij mij paste en wat langer zou leven.
Al snel kwam ik weer op het spoor van een kinderdroom: een fretje!

Ik las er veel over en keek filmjes op YouTube en ze zijn zo leuk!
Maar als kind had ik ooit een grote bak met frettenpups gezien in een dierenwinkel en daar viel je bijna flauw van de stank, dus ik zag het niet zo zitten..
Toch kon ik geen dier vinden, wat ik net zo leuk vond en net zo goed bij mij vond passen, als de fret.
Na een jaar lezen over fretten besloot ik het erop te wagen. Ik maakte de kooi in orde en verzamelde alle spullen en maakt een afspraak bij Betje om te komen kijken.
Nog steeds was ik erg bang voor de stank, dus ik nam me voor dat als ik er niet zeker van zou zijn, ik er eerst nog eens over na zou denken..
De eerste fret die ik in mijn handen kreeg, was een grote albino man van 5 jaar, die me per direct begon te bijten in mijn polsen en hals.. Dat was dus de eerste keer van mijn leven, dat ik een fret leerde kennen....

Vervolgens echter kreeg ik een jong wildkleur dametje in mijn handen en ik was hopeloos verkocht.. Meteen, op slag..

Ze mocht in de speelbak en begon als een gestoorde in het rond te springen en te spelen met mij en een knuffeltje dat ik had gemaakt..
Normaal ben ik een enorme twijfelkont, maar hier hoefde ik niet meer over te denken.. Deze ging met me mee naar huis!!
Ik besefte later pas, dat ik geen enkele andere fret gezien heb in de opvang…

Ik had in de opvang te horen gekregen dat ik haar eerst rustig in haar kooi moest houden om te laten wennen, maar het dametje wist langs me heen te glippen en heeft vervolgens meteen 3 uur achter elkaar door de kamer gedanst.. (En ik had buikpijn en spierpijn in mijn kaken van het lachen om haar rare capriolen!

Al snel had ik een naam: Koda. Naar het hyperactieve beertje in de Disney-film Brother Bear.. De betekenis van de naam is “vriend”.
Koda is een heerlijk aanhankelijk dingetje.. Vooral gek op plastic tasjes, buizen en wandelen in het park.
Ze is ontzettend nieuwsgierig, maar stiekem ook wel een beetje een bangerd.. Vooral mannen zijn eng!

Ik hoop nog lang van haar te mogen genieten!

Ik ben Koda!

Lekker kroelen

Gaap!

Dit is mijn favoriete mandje!