Mijn bouwproject voor de frettentuin

Een goede huisvesting is onontbeerlijk voor een fret, lees hier over de verschillende mogelijkheden
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Mijn bouwproject voor de frettentuin

Bericht door Kick »

In elk geval geen dure planten :clown:
Marjan

Bericht door Marjan »

Als je er gewoon al vanuit gaat dat ze de boel slopen is het ook niet zo'n ramp vind ik. :clown:
Wij hebben er ook voor gekozen om toch een plantenbak neer te zetten met (echte) planten omdat ze dat nu eenmaal veel spannender vinden dan alleen een bak met aarde of zand. En als de planten toch een beetje aan weten te slaan dan is het ook veiliger voor ze om er gangen in te graven. Door de wortels wordt het instortingsgevaar bijna nihil.
Maar ik moet ook wel toegeven dat je af en toe raar staat te kijken wanneer een plantje opeens verdwenen lijkt en dan gewoon volledig in een gegraven kuil is gezakt zodat het slachtoffer nog maar amper met zijn blaadjes boven de aarde uitkomt. :mrgreen:

Ook in de zandbak hebben we obstakels neergezet waar ze omheen kunnen graven om het een beetje spannend te maken voor ze en daar maken ze ook altijd goed gebruik van. Hier hebben we bewust gekozen voor maar een kleine laag zand omdat zand wel heel snel instort, zeker bij droog weer. En je moet er natuurlijk niet aan denken dat je fretje bedolven zou worden onder een laag zand en zich hier niet meer onderuit zou weten te worstelen.
Mayke

Bericht door Mayke »

Tessa82 schreef:Ik zou ook graag een watertje en een plantenbak voor ze maken maar ik heb nog niet uitgezocht welke planten daarin kunnen. Ik ben een beetje zoekende naar wat fretten leuk vinden maar wat ook een redelijke kans tot overleven heeft. Mijn Muisie is namelijk echt een sloper.
Op onze wiki staat een hele lijst met planten die giftig zijn en welke niet, dan weet je meteen welke geschikt zijn voor in een frettentuin.... :D

http://www.frettenvraagbaak.nl/wiki/Huisvesting" onclick="window.open(this.href);return false;
Karen

Bericht door Karen »

Wou ik net zeggen ;)
Verder is het niet voor de mooiigheid van een border, maar voor het plezier van de fretten. Wij hebben er nu al twee jaar een citroenmelisse en tijm in, ook een Iberis overleeft het goed, ondanks dat er af en toe wat takjes afgegraven worden. Verder doe ik er steeds nieuwe seizoenplantjes in, zoals violen en vorstgevoelige heestertjes.

Ons waterelement bestaat uit een oude porseleinen douchebak, gevuld met grind en stenen van allerlei formaat. Zo is het niet te diep voor ze. Er staan wat plantjes in zoals waterpest, cabomba en vallisneria en zwemmen er miljoenen watervlooien in. Komende zomer willen we het met hout omranden en er een waterpomp inzetten, met een klein waterloopje. Zo houd je het water helderder en hebben de fretten weer een extra pleziertje :D

Daarnaast hebben we een overdekte bak, met twee in/uitgangen. In voorjaar/zomer is dat gevuld met zand,vanaf eind herfst met gedroogde bladeren.
Ik zal komend weekend eens wat foto's maken en hier plaatsen...

Verder mogen de fretten hier onder permanent toezicht ook in de 'grote tuin'. Deze is in principe ontsnapveilig, maar niet veilig zonder toezicht ivm de vele straatkatten die we hier hebben. Die hebben het toch op de fretten gemunt :( ...een hele handige klimmer kan ook erg hoog en dat vind ik ook geen veilig gevoel.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb even wat oude foto's van onze frettentuin voor je opgezocht zodat je misschien ideeen kunt opdoen.
Een plantenbak vinden ze echt geweldig maar je moet er wel vrede mee hebben dat ze de boel aardig kunnen inrichten naar hun eigen wensen. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Een zandbak met een kleine laag zand is eigenlijk ook wel een must, zeker met wat oude vazen of potten waar ze in en achter kunnen kruipen.

Afbeelding

Afbeelding

Een waterpartij doet het ook altijd goed. Wj hebben jaren een waterton in de tuin gehad met een waterlelie (bleef ook niet veel van over :brush: ). Uiteindelijk is de ton stuk gevroren en hebben we zelf een houten watervijver gemaakt maar omdat de waterbak bij ons in de volle zon stond en het water erg onfris werd hebben we de bak uit de tuin gehaald. Ik had het vermoeden dat een van onze fretten er diarree van had gekregen.
Dus dit jaar gaan we iets anders bedenken en krijgen ze een hoge douchebak die we dus regelmatig leeg kunnen laten lopen en kunnen vullen met schoon water. :)

Afbeelding

Omdat onze tuin erg open is dus zonder afdakje, is het erg prettig voor ze dat ze verschillende vluchtplaatsen hebben zoals buizen of een uitgeholde boomstam. En de boomstam dient in ons geval ook gelijk als opstapje naar de plantenbak. :D
Afbeelding
Kick

Bericht door Kick »

Oh die laatste foto... Mijn mooie Skunky :hart: Kijk eens wat een mooie toegus ze heeft! :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Heerlijke foto's, en na al die jaren zijn het hele goede ideeën gebleken !
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Als je buiten met gaas gaat werken neem dan wel nertsengaas en gaas dat niet roest. En als je gaas gaat nieten dan aluminium nietjes nemen, die roesten niet.
Esther

Bericht door Esther »

Leuke foto's van de tuin en waterspeelplekken voor de fretjes Marjan en Kick!
Ann08

Bericht door Ann08 »

wah zo cool een eigen frettentuin, zoals in de natuur!
Birgit

Bericht door Birgit »

Bamboe is ook een erg geschikte plant. Groeit goed, kan het hebben als er gegraven wordt en bijkomend voordeel is dat fretten er nooit in kunnen klimmen. Maar wel onder kunnen verschuilen.

Qua giftigheid eten fretten niet snel planten, maar let wel op bessen die ze wellicht wel lekker vinden.
Tessa82

Bericht door Tessa82 »

Nou moe, had ik hier gisteren een heel uitgebreid bericht neer gezet.... Nergens meer te vinden :x poging 2

Bedankt voor alle tips en foto's! Hier heb ik echt iets aan. Door Karen heb ik bedacht dat ik in de frettentuin allerlei kruiden ga neerzetten. Als de fretten er dan flink doorheen woelen, dan ruiken ze direct lekker. Aan de geur weet ik dan ook precies wie de sloper is :lach:

Ook de groepsvorming weet ik nu zeker.... Het blijven twee groepen. Ik wil het hondenhok niet kwijt dus ik heb een bedrijf gevonden dat het voorfront van het slaaphok kan vervangen zodat het twee aparte ingangen krijgt. Dan nog aan beide kanten een uitbouw en voila, een fretten slaapvilla. Volgende week krijg ik de offerte. Als dit lukt dan krijgen het honden en konijnenhok toch een tweede leven.

Zodra ik beter ben, ga ik beginnen aan de tuin.
Mayke

Bericht door Mayke »

Hartstikke goed dat je de groepen gescheiden houd ! Dat komt de fretjes echt ten goede !
Inderdaad zijn kruiden erg leuk, ik zou alleen geen slauitjes plantten ! :fluit:

Ik hoop dat de frettenvilla door kan gaan, dat de offerte mee gaat vallen, en snel beter worden hoor ! :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik ben heel benieuwd in ieder geval. Goed plan van die kruiden, ik heb hier altijd lavendel in de plantenbak staan, dan weet je ook gelijk wie de tuinman is. :brush:
Minka

Bericht door Minka »

O wat goed van je Tessa, dat je twee gescheiden groepen houdt. Ik vind dit veel over je zeggen namelijk dat je kijkt vanuit de fret en niet vanuit je zelf. Echt super.
Kick

Bericht door Kick »

Helemaal eens met Minka ;)

Je bent goed bezig Tessa :D Je moet maar snel beter worden :juich:
Karen

Bericht door Karen »

Nu snel opknappen om de plannen ten uitvoer te gaan brengen :lol:
Goed hoor dat je de twee groepen apart houdt!
Ann08

Bericht door Ann08 »

@ marjan wat een mooie frettentuin!
Marjan

Bericht door Marjan »

Thanks! :D Ik zal daar ook wel eens een uitgebreider topic over maken, misschien wel leuk voor hier. :D
Ann08

Bericht door Ann08 »

dat zou leuk zijn! ik ga misschien ook volgend jaar een buitenverblijf voor de fretjes maken, dus dan kan ik ook wat ideetje op doen! (mijn broer is voorlopig aan het kijken hoeveel het gaat kosten, geisoleerd tuinhuis + een buitenkooi). daarom zijn dit wel leuk topics om te volgen he! ik ben dan altijd jaloers dat mij fretjes dat niet hebben!
Plaats reactie