Wol als nestmateriaal

Voor alle overige zaken zoals opvoeding, zindelijk of niet, speeltijd, is mijn fret gelukkig, de band tussen mens en fret, castratie of implantaat, euthanasie
Tessa82

Re: Wol als nestmateriaal

Bericht door Tessa82 »

Losse wol lijkt me inderdaad ook niet praktisch maar ik zat er meer aan te denken om het als vulling voor een slaapzak te gebruiken. Volgens mij is dat in de winter heerlijk warm.
Marjan

Bericht door Marjan »

Het nadeel daarvan is alleen dat wol zich niet lekker (heet) laat wassen en drogen wat ik zelf altijd wel een must vind bij frettenbeddengoed. En zo'n "deken" wat Birgit bedoelt kun je gewoon telkens verversen door een nieuw stukje. En voor die prijs hoef je het ook niet te laten om dat oude stukje weg te gooien.
Tessa82

Bericht door Tessa82 »

Wassen is zeker belangrijk! Maar er moet toch ook iets te ontwerpen zijn zoals bijvoorbeeld bij een kussen? Dus dat je de sloop kan vervangen? Of je maakt het zo dat de wol makkelijk in en uit de slaapzak kan zodat je de wol makkelijk kan vervangen en ook het beddengoed kan wassen?
Marjan

Bericht door Marjan »

Tja, dan zou ik het persoonlijk makkelijker vinden om er fiberfill in te naaien. Dat kun je gewoon in de was gooien. ;)
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Je kan toch gewoon een sloop met een rits ofzo maken en dan de wol vervangen?

@mayke, ik zal wel kijken hoe de wol eruit ziet qua levende beestjes. Mijn schoonmoeder blijkt nog een zak wol te hebben, dus ik haal dat deze week even op :-)
Karen

Bericht door Karen »

Vanwege de beestjes gebruik ik dus 'oude' wol. Als de geschoren vacht mooi is uitgelegd voor enige tijd na het scheren, zijn de meeste ongedierte al gauw verdwenen. Die leven van het bloed van het dier en niet van de vacht.

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met de musketiers dat ze met hun pootjes in de vacht verwikkeld zaten...er hingen wel eens wat pluisjes aan. Een schapen geurtje krijgen ze er wel van ja, dat moet je niet tegenstaan. Als de wol op gebruikt is moet je het wisselen ja. Dan kun je er voor kiezen om het te wassen en het als vulling voor een matrasje of kussen te gebruiken. Een sloop met rits functioneert dan prima.
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Je hebt ook veel soorten wol en korte wol zullen ze minder snel in vast zitten. Maar oude wol ben ik idd niet zo bang voor beestjes.
Tessa82

Bericht door Tessa82 »

Ach, beetje knutselen kan nooit kwaad. Ik heb van mijn moeder een aantal mooie fleeceplaids gekregen die ze niet meer gebruikt en ik zal een zak wol bestellen. Dan hang ik de wol eerst wel uit in de garage en dan ik er daarna mee gaan knutselen. Kan ik mooi ook een keer die naaimachine uittesten die ik heb gekocht :D
Karen

Bericht door Karen »

Goede plannen :D
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Ben benieuwd naar je creatieve uitspattingen :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Vaak zijn de beestjes in de wol al dood, ze leven van bloed van het levende dier, maar ze zitten er wel in, het worden dan harde vliesjes, ik vond dat nooit zo fris.
In een sloop met rits, waar je een binnensloop met de wol erin doet gaat het wel. Dan kun je de buitenste hoes altijd goed wassen. De wol zelf moet je niet hoger dan in 30 graden willen wassen, anders vervilt het snel. Het kan wel heter maar dan moet het al een gesponnen draad zijn, dan is het steviger.

Ik ben ook benieuwd naar alle crea-bea's hier ! :juich:
Plaats reactie