Tandsteen

Alles over de nagels, het gebit, de vacht e.d.
Esther

Re: Blackie en Witte

Bericht door Esther »

Ik pak ze gewoon heel zachtjes in de nek vast ivm de MOO want anders doet dat weer pijn, en dan leg ik ze op hun rugje bij mij mij op schoot en dan zachtjes poetsen maar.
Maar ze laten het wonderbaarlijk goed toe, waarmee ik uiteraard erg blij ben!
@ Ray: Ik heb wel ergens op FB een frettentandenborstel gezien: heel erg klein en in de vorm van een v.
Ik zal eens kijken of ik die afbeelding nog terug vinden kan :?:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik pakte Nina ook voorzichtig in haar nekvelletje en liet daarbij haar achterpootjes gewoon op mijn schoon staan.
Je kunt natuurlijk alleen maar de buitenkant van de kiesjes schoonmaken maar daar zat bij haar ook de meeste aanslag.
Esther

Bericht door Esther »

Afbeelding
Deze tandenborstel zag ik op FB maar dit is wel een flinkere fret dan dat mijn dametjes zijn.
Maar zoiets en dan nog wat kleiner zou ideaal zijn!
Alhoewel een wattenstaafje het karweitje ook wel klaart ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Grappig bedacht. Maar een wattenstaafje lijkt mij toch veiliger en sowieso zachter. Anders zou je ook wel een ragertje kunnen gebruiken, die heb je ook in kleinere maatjes:

Afbeelding
Karen

Bericht door Karen »

Die ragertjes zijn best scherp en stug. Die gebruik ik om de opzet stukjes van de otoscoop schoon te maken. Dat lijkt me pijnlijk op het tandvlees en het doel voorbij lopen....
Esther

Bericht door Esther »

Bedankt voor de goedbedoelde tip en het meedenken Marjan.
Maar ik denk wel dat Karen gelijk heeft wat die ragertjes betreft : ze zijn van metaal en aan het uiteinde best wel scherp want ik gebruik ze zelf ook.
En dan bestaan er ook nog wel rubberen maar die breken zo af en ik moet er niet aan denken dat ze daarvan een stukje inslikken.
En het gaat echt goed met de wattenstaafjes :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik vond ze toen ook niet handig hoor, heb ze toen ook gekocht voor een fret maar uiteindelijk nooit gebruikt. Een wattenstaafje is zeker veel veiliger. :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Hanneke heeft voor mij een keer een tandenreiniger besteld die zij zelf ook gebruikt bij kleine dieren, ik gebruik hem voor de honden, daar had ik hem ook voor besteld hoor en niet voor de fretten ! Hij is erg scherp en schraapt zo het tandsteen weg, maar bij fretten is hij niet zo maar te gebruiken, dat moet echt onder verdoving, want als je uitschiet dan heb je een groot probleem.
Ik wilde hem alleen even onder de aandacht brengen dat er zulke kleine tandenreinigers bestaan. :D

Afbeelding

Wattenstaafjes blijven toch het veiligste om te gebruiken bij fretten, die gebruik ik zelf ook wel eens bij de fretten, maar echt tandsteen verwijderen moet toch echt onder verdoving gebeuren bij een dierenarts.
Karen

Bericht door Karen »

Ik heb idd ook zo'n ding en een in een haakvorm voor hond en kat, maar ik zou het bij een fretje NOOIT gebruiken. Veel te gevaarlijk bij die beweeglijke kleine bekjes. Grote schade is zo gemaakt.

Ik denk dat als je stug volhoud met een wattenstaafje, zeker na een eventuele reiniging bij de dierenarts, je erg veel voorkomt hoor. Ander gereedschap is bij een fretje helemaal niet nodig voor onderhoud denk ik...het gaat er om dat je het structureel (dagelijks) reinigt.
Esther

Bericht door Esther »

@ Mayke: Die had ik nog nooit gezien.
En dat is voor een hond nog wel te doen maar voor een fretje inderdaad absoluut niet.

@ Karen: Ik denk ook als je, zeker net na een gebitssanering bij een fret ,dagelijks poetst met een wattenstaafje ,je de ergste tandplak voorkomen kan.
En die kiesjes van mijn meisjes zijn zo ontzettend klein dat je het amper kiesjes noemen kunt.
Danielle

Bericht door Danielle »

bedankt voor alle informatie. erg waardevol, heb nu ook twee fretten die op de brij staan sindskort dus ook aanslag kunnen krijgen.
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Misschien iets voor een tandenborstel topic. Altijd makkelijk voor mensen die zoekende zijn naar gebit poets oplossingen. :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is eigenlijk niet eens zo'n gek idee Minka, als Esther het goed vindt wil ik het topic wel splitsen in een mondverzorgingstopic. :D
Esther

Bericht door Esther »

Ja hoor, dat is een goed idee wat mij betreft!
Zeker ook voor fretjes die brokkenbrij eten, want in mijn ervaring zorgt juist dat voor ontzettend veel extra tandplak.

En het ''poesten'' met de wattenstaafjes gaat elke dag beter :D
Marjan

Re: Tandsteen

Bericht door Marjan »

Mooi zo!

En ik heb je topic gesplitst in een eigen tandsteen-topic. :D
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Esther schreef:Ja hoor, dat is een goed idee wat mij betreft!
Zeker ook voor fretjes die brokkenbrij eten, want in mijn ervaring zorgt juist dat voor ontzettend veel extra tandplak.

En het ''poesten'' met de wattenstaafjes gaat elke dag beter :D
Dat heb ik ook bij Falkor gezien. De eerste zes jaar had ie een fantastisch, wit gebit. Laatste halfjaar moest ie aan de waltham en zijn gebit was zo snel 'prut'. Dat was niet leuk meer hoe snel dat achteruit ging.

Maar ik heb niet gepoetst :)
Karen

Bericht door Karen »

Ik kwam er bij de verzorging van Noury achter dat hij tandsteen heeft :shock: :shock:
Het is een prooi en vleeseter, heel af en toe pakt hij eens een brokje...en hij is een jaar oud!

Over twee weken heb ik een afspraak met Hanneke staan, voor entingen en controle van De andere fretten. Ik ga het er dan uiteraard met haar overleggen, maar erg vreemd vind ik het wel.
Marjan

Bericht door Marjan »

Mij is wel eens uitgelegd dat het ene dier veel meer en sneller tandplak ontwikkelt dan de andere en dat dit met de samenstelling van de bacteriën in de bek te maken heeft. Dus al zou je 100 fretten op de brokken zetten bijvoorbeeld, dan zal de een na een korte periode heel veel tandsteen ontwikkeld hebben en de ander amper wat.
Zo zal het dus ook wel werken met fretten die op prooi gehouden worden, over het algemeen zal het gebit er mooi schoon uitzien maar er zullen uitzonderingen bij zijn die ondanks de prooi toch tandsteen ontwikkelen. En Noury zal daar onder vallen jammer genoeg.
Mayke

Bericht door Mayke »

IK denk ook dat het per fret verschillend is, dat de een en meer gevoeliger voor is dan de andere.
Wousje van 8 heeft nergens last van en eet brokken en heel veel waltham op haar oude dag.
Ze heeft ook nog nooit een tandenbehandeling gehad van Hanneke, dus het is gewoon pech hebben als je fret er wel gevoelig voor is.
Maar het in de gaten houden is een must, en masseren met een wattenstaafje kan altijd, wat je weghaalt is weg, en anders is het goed dat het tandvlees goed doorbloed wordt. :D
Karen

Bericht door Karen »

Ja met de wattenstaafjes ben ik vandaag gelijk al begonnen. Vond hij niet zo geslaagd :mrgreen: Went wel denk ik
Plaats reactie