Probiotica bij darmproblemen

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Marjan

Probiotica bij darmproblemen

Bericht door Marjan »

Zoals ik al eens in Max zijn topic had geschreven ben ik een tijdje terug begonnen met Probiotica bij Max om zijn ontlasting steviger te krijgen.
In eerste instantie werd zijn ontlasting alleen maar slechter maar na een week of twee begon zijn ontlasting toch duidelijk mooier en compacter te worden.

Ik gebruikte hiervoor de probiotica die ik voor mijzelf heb, namelijk Probactiol Concenrate van Metagenics:

Afbeelding

Dit is namelijk heel makkelijk te doseren omdat het los poeder is. Ik gaf hem dagelijks een mespuntje hiervan door een beetje waltham.

Maar bij ons laatste bezoek aan De Frettenkliniek vond Hanneke dat wij beter direct konden stoppen met de probiotica omdat zij een uitzending had gezien waaruit bleek dat probiotica lang niet in alle gevallen zo goed zijn en dat er zelfs mensen zijn overleden doordat er teveel van een bepaalde bacterie uiteindelijk de alvleesklier zou hebben aangetast.
In het geval van Max is zij bang dat door zijn slechte darmwerking al zijn hele leven, deze probiotica meer schade dan goeds zou kunnen gaan aanrichten.

Deze link kreeg ik van een vriendin: http://nos.nl/audio/36521-evert-schoute ... otica.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu ben ik inderdaad twee weken geleden gestopt met de Probiotica maar gelijk werd Max zijn ontlasting alweer slechter. Ik twijfel nu heel erg of ik toch niet gewoon weer zal beginnen met de Probiotica bij Max.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar jullie mening of ervaringen hiermee, vandaar dat ik er toch maar even een apart topic over open.
Frettenvrienden
Aantal fretten: 0

Re: Probiotica bij darmproblemen

Bericht door Frettenvrienden »

ik gebruik het ook
Heb mij eerste fretje gehad (10 jaar geleden) die veel maagproblemen had
toen was het kwa problemen nog niet zo met medicijnen etc als nu...

Ik heb toen onze chineese kruiden man raad gevraagd
Wat ik voor haar kon doen
die adviseerde het me toch al..

Nu met 1 van mij fretten ook snel last van maag/darm
en hij krijgt het dagelijks...

Vind hem er ook van opknappen...

Wat zegt je gevoel.. ??
maar als jij vind/vond dat het max hielp zou ik het doen...
Horen en zeggen is het gewoon erg goed voor onze huisdieren..
ray
Aantal fretten: 1

Bericht door ray »

Als Hanneke het afraad zou ik niet doen. Eerlijkheidshalve ben ik geen fan van probiotica, omdat het niet in alle gevallen goed is.
Mocht je het toch willen geven, dan absoluut in overleg met Hanneke.
Denk dat je meer naar zijn gedrag zal moeten kijken, dan naar zijn ontlasting. :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Frettenvrienden schreef:Wat zegt je gevoel.. ??
Mijn gevoel zegt dat ik het hem gewoon weer moet geven. Maar ik zou mijzelf voor mijn kop slaan als hij er op langere termijn ergens een ontsteking van zou krijgen of erger.

En Raymond, het was meer een advies van Hanneke om ermee te stoppen, weliswaar wel een dwingend advies maar ze geeft ook wel eerlijk toe dat ze geen voorstander is van dat soort (homeopathische) middelen omdat ze er te weinig verstand en ervaring mee heeft.

Ik heb daarom ook een vriendin gevraagd hoe zij erover dacht, zij is homeopathisch dierenarts (geweest) maar zij vond het moeilijk mij te adviseren hierin omdat zij niet precies wist waarom Hanneke het afraadde en of er in het geval van Max een alvleesklier probleem zou spelen. Want het advies van de VWA is om het niet te gebruiken bij (mensen met) een ernstige darmaandoening evenals kleine kinderen, zwangere vrouwen en alvleesklier ontsteking patiënten. Maar ze zei er ook bij dat als het om haar fret zou zijn gegaan, ze het wel zou geven.
Daarom neig ik er sterk naar er weer mee te beginnen en wanneer ik dat doe zal ik het uiteraard ook aan Hanneke melden. :)
Danielle

Bericht door Danielle »

Ja maar als t afgeraden wordt met darmafwijkingen.. De kans zit er dik in dat max dat heeft vanwege de slechte ontlasting.. Dan zou ik het zelf niet doen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Volgens haar werd met ernstige darmproblemen bedoeld dat de darm bij ernstige ontstekingen doorlatend kan zijn waardoor de bacteriën in de buikwand terecht kunnen komen en hier problemen gaan geven. Maar als dat zo zou zijn geweest bij Max had hij hier al veel eerder klachten van gehad want van nature zitten er natuurlijk altijd al bacteriën in de darm.
Karen

Bericht door Karen »

Je hebt darmproblemen en darmproblemen natuurlijk...als de problemen liggen in het niet in stand kunnen houden van de goede darmbacteriën, dan heeft probiotica wel zin denk ik. In de andere gevallen doet het niets en is het wellicht zelfs schadelijk...
Ik heb zelf alleen mijn bedenkingen of humane probiotica, gebaseerd op ons omnivore dieet, wel iets toevoegd aan een strikte carnivoor zoals de fret. Maar daar weet ik zelf ook te weinig vanaf....dat is meer een gevoel.
Minka

Bericht door Minka »

Ik ken het totaal niet. Ik kan me wel voorstellen dat er misschien dingen inzitten die niet gericht zijn op een carnivoor zoals Karen zegt.

Ik kan me wel voorstellen, dat je dingen gaat proberen als niets anders werkt. Blijkbaar doet het wel iets bij Max. Misschien kijken wat er allemaal in probiotica zit en wat het dan zou kunnen zijn waardoor er Max er goed op reageert. Misschien is die ene toevoeging die in probiotica zit wel los te verkrijgen en heeft geen negatieve effecten.

Ik weet natuurlijk niet of dit mogelijk is.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk niet dat dat te doen is. De fabrikant zal de samenstelling niet prijs geven en de losse stoffen al helemaal niet. Als het al uit wat anders bestaat dan alleen de bacterien.
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik gebruik voor mezelf de darmocare van bonusan, zij hebben de ingrediënten er gewoon op staan. Zij hebben meerdere soorten, ook een variant voor kinderen.

Maar ik had je een tijdje geleden een linkje gestuurd van probiotica voor dieren, heb je daar nog naar gekeken Marjan?
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik heb er hier nog een :

http://www.dierendokter.nl/contents/nl/ ... odpet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Email adres voor vragen: vragen@dierendokter.nl

Wellicht kun je hier advies vragen?
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb er toen zeker wel naar gekeken. Alleen is een fret ook niet te vergelijken met een hond of een kat qua darmflora en vond ik het veiliger om een probiotica te gebruiken voor mensen omdat daar de kwaliteitseisen meestal veel hoger van is. :D
Maar ik ga zeker nog even informeren bij de homeopathische dierenarts die ik ken. Bedankt voor het linkje in ieder geval. :D
Frettenvrienden

Bericht door Frettenvrienden »

Je kan hun ook mailen marjan ze helpen je echt heel goed...
en voor veel problemen hebben ze wel een oplossing...
Marjan

Bericht door Marjan »

Nou, ik vertrouw niet zomaar een andere arts, zeker niet als het om fretten gaat. En zij hebben er natuurlijk wel belang bij dit middel te verkopen. ;) Dus ik heb meer vertrouwen in een homeopathische dierenarts met (eigen) frettenervaring. :)
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik snap je helemaal hoor Marjan, ik zou ook sceptisch / voorzichtig zijn.
Kijk nog even naar de mensen-probiotica van Bonusan Marjan, die is qua samenstelling echt heel erg goed!

http://www.bonusan.nl/vademecum/darmocare_pro.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Samenstelling
Bevat per sachet (à 3 gram granulaat)
Minimaal 4 miljard (4 x 109) kiemen bij productie

- Lactobacillus acidophilus
- Bifidobacterium bifidum
- Lactobacillus casei
- Lactococcus lactis
- Lactobacillus rhamnosus
- Bifidobacterium longum
aangevuld met Fructo Oligo Sachariden (FOS)
Hulpstoffen maltodextrine, maïszetmeel.
Gegarandeerd vrij van GMO, gist, gluten, toegevoegde saccharose, gelatine, conserveermiddelen, synthetische kleur-, geur- en smaakstoffen.
Toelichting op de samenstellingAlle gebruikte bacteriestammen in Darmocare Pro zijn van humane oorsprong.
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is een uitgebreide product omschrijving. :D Heb jij hier zelf ervaring mee Yvonne?
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik neem ze elke dag!

Ik heb mijn opleiding bij van Nature gedaan en zij werken alleen met de producten van Bonusan.
(Orthomoleculaire therapie volgens de PNI methode, Psycho-Neuro-Immunologie,
meteen weer vergeten dat woord :shock: )
Ik ben een enorme fan van Bonusan (nee, heb er geen aandelen :D )
Ze zijn gewoon eerlijk over wat ze in hun producten stoppen! FF knippen en plakken :

"Bij de samenstelling van onze producten is optimaal rekening gehouden met mogelijke allergene reacties op bepaalde bestanddelen. Om deze reden zijn de producten zoveel mogelijk vrij van GMO, mais, soja, gist, gluten, lactose, sacharose, gelatine, dierlijke substanties, conserveermiddelen en synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen.
De grondstoffen van onze producten zijn zoveel mogelijk van plantaardige oorsprong. Dierlijke grondstoffen proberen we te vermijden. Hierdoor zijn de meeste producten ook geschikt voor vegetariërs. Indien een product dierlijke substanties bevat, wordt dit specifiek aangegeven, zowel op het etiket als in de productinformatie.
Het laboratorium controleert onder andere op de aanwezigheid van verontreinigingen, zoals zware metalen, PAK’s, residuen van bestrijdingsmiddelen, dioxines, schimmels en bacteriën."
Marjan

Bericht door Marjan »

yvonne schreef:Ik ben een enorme fan van Bonusan (nee, heb er geen aandelen :D )
:lol:

Ik zal eens kijken of het te bestellen is via de site waar ik mijn pillen en poedertjes altijd bestel. Al hoewel ik moet zeggen dat ik het wel een gedoe vind om het eerst op te lossen, een kwartier te laten staan en dan pas op te drinken. En het lauw warme lijkt mij ook niet echt smakelijk en de probiotica die ik nu gebruik kan ik gewoon oplossen in koud water en direct opdrinken.

Edit; Yep! https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... 30-sachets" onclick="window.open(this.href);return false;
yvonne

Bericht door yvonne »

Marjan, als ik uit bed kom dan los ik meteen een zakje op in lauw water, ga dan ff de fretten eten geven en tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben is het water inmiddels afgekoeld en drink ik het meteen op. Daarna ga ik pas ontbijten.
Het is een kwestie van wennen ;)
In de vijftien minuten wachttijd krijgen de bacteriën de kans zich uit hun kiemstadium vrij te maken en actief te worden. Hierdoor zijn ze beter bestand tegen maagzuur en gal. Het is aan te raden om het glas staand op te drinken. In deze houding bevinden de spieren van de maag zich in een zodanige stand dat de maagpassage het snelst gaat.

De link die jij hierboven hebt staan is die van de kinder variant, de infantis. Je moet de pro hebben.
Maar die hebben ze ook.

https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... 60-sachets" onclick="window.open(this.href);return false;
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik ga het wel gewoon eens proberen en een voordeel, ik heb geen maagzuur meer. Zit net als Nina al jaren aan de maagzuurremmers. :mrgreen:

Maar het ging hier eigenlijk natuurlijk om de fretten :) zal dan de kinderversie dan niet veiliger zijn?
Plaats reactie