Prooi en maagdarm problemen

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Danielle

Prooi en maagdarm problemen

Bericht door Danielle »

Ik twijfelde of ik dit nu moest zetten bij voeding of maagdarm problemen... beetje ienemienemutte

Vorig jaar augustus zat ik met Kovu bij Hanneke. Hij was niet helemaal lekker, misselijk na het eten en vreselijke ontlasting. Geen prooi ontlasting, maar dun, veel slijm van wit tot groen en bruine drap met vogelzaad. Zo beetje alles wat je kan bedenken bij wijze van. Hanneke heeft een maagdarm probleem geconstateerd, was niet zo heel lastig natuurlijk. Conclusie: medicijnen en geen prooi meer. Sindsdien staat Kovu op de brokkenbrij met waltham. Dit gaat vaak lange tijd goed en ineens moet ik hem weer aansporen. De afgelopen 2 weken zijn ook weer naadje met eten. Hij vertikt het weer om lekker goed er van te eten. Ik was het zat en had gisterenavond een muis aan hem gegeven. Kijken wat hij zou doen. Verdomd, het was vanmorgen op! En hij was ook gelijk weer aangekomen...

Ik zit nu in dubio. Ik heb hem vanochtend weer een muis gegeven, ben benieuwd als ik vanavond thuis kom wat hij er mee gedaan heeft. Maar ja.. die problemen heeft hij ong steeds. Hij is misselijk na het eten en zijn ontlasting is nog steeds dunne, bruine vogelzaad. Slijm heb ik bijna nooit meer.

Kovu wordt in april 7 jaar.... wat zouden jullie doen.. wel of geen prooi en waarom? Vind het een beetje lastig want ik wil Kovu ook niet ziek maken...
Mayke

Re: Prooi en maagdarm problemen

Bericht door Mayke »

Ik denk dat ik toch geen prooi zou geven, hoe jammer het ook is.
Ik heb met drie fretten de ervaring gehad dat prooi van grote invloed was op de maag-darmwerking en zich dan uitte in dunne, stinkende ontlasting.
Bij Eddy, bijvoorbeeld was het verschrikkelijk, alle kleuren, wit, groen, geel, spuitpoep, slijm......
Van alles geprobeerd onder begeleiding van Hanneke, wel op prooi houden, er vanaf, wel/ geen brokken, probiotica, m/d, soms ging het even goed en daarna was het weer 'shit'.
We hebben Ed toen levenslang op de synulox gezet en de prooi achterwege gelaten, hoe jammer ik dat ook vond, het verbeterde, de ontlasting werd na wat maanden normaal donker en redelijk stevig.
Ook Develtje had problemen met prooi, dus ook daarmee gestopt voor hem, met alleen brok ging het veel beter.

Goliath nu krijgt ook direct een reactie als hij muizen eet, zijn ontlasting wordt meteen dun, groen, slijm. Dus ik heb na overleg ook weer bij hem de muizen achterwege gelaten, en het was daarna direct weer in orde.
Het voordeel is wel dat deze fretjes ook genoegen namen met brokken, als ze dat slecht eten wordt het natuurlijk anders.

Mijn ervaring is dus dat synulox bij oudere ( boven de 6 jaar ) fretjes de boel tot rust kan brengen.
Brokkenbrij ben ik niet mee bekend, dat kwam toen nog niet ter sprake.
Verder moet je een aantal maanden wachten voordat je ziet dat alleen brok ook echt werkt, je denkt al snel, het maakt niets uit dus toch maar weer een muis oid, maar op den duur is het maag-darmstelsel tot rust gekomen en gaat het op brokken goed, althans dat is mijn ervaring. :D
Danielle

Bericht door Danielle »

Kovu zit momenteel ook op de synolux, ook aan de sucralfaat en omeprazole.
Ik blijf Kovu wel aansporen tot het eten van de brij, maar nu staat hij al twee dagen in de weigerstand en dan valt hij gewoon snel af.. waltham eet hij wel, dat zou dan het andere idee zijn. Maar dan krijg je een walthamfret.
Hij heeft nu ook uit een spuit wel gegeten.. maar ik wil dit eigenlijk niet. Ik wil geen fretten die alleen eten als ik toevallig thuis ben omdat ik ze moet voeren. Wat moet dat moet, maar dat is zo omslachtig :| ik doe het overigens niet alleen voor mezelf hoor, zo lijkt het misschien :)

vind het erg moeilijk allemaal

Ik ga morgen Hanneke sowieso ook even bellen, ook vanwege de vorderingen van Saru
ray
Aantal fretten: 1

Bericht door ray »

Ik snap je dubio Danielle, dat had ik bij Bo ook. Als pup genoot ze zo van haar muizen en at misschien 10 brokjes, maar de muizen gingen als eerst op. Helaas kreeg ze ook maagproblemen en ook Hanneke zei (naast mijn eigen DA) dat ik muis achterwege moest laten en ze kreeg de bekende HB kuur.
Ook ik vond dit erg moeilijk en heb net als jij op een moment toch muis aangeboden. Nu was ze inmiddels wel al een paar maanden klachtenvrij, dus wilde ik het toch proberen. Wel ondersteunend met sulcralfaat en ze heeft er eigenlijk nooit problemen mee gehad (heel af en toe was er afwijkende ontlasting). Na een tijdje heb ik de sulcralfaat ook achterwege gelaten en soms had ze die wel weer tijdelijk nodig (bijvoorbeeld in de zomer als het erg warm was).

Blijft moeilijk dit, denk dat je dit per geval en in overleg met Hanneke moet bekijken.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zou hem in dit geval dus wel weer prooi gaan geven. Vooral ook omdat je zegt dat je hem nu een half jaar op brokkenbrij en waltham hebt staan en zijn ontlasting nog steeds bagger is. De enige verbetering in dat half jaar is dus dat je geen slijm meer hebt gezien maar als hij al die tijd aan de synulox zit zal dat voor die verbetering zorgen.
Ik denk dus ook dat het er qua ontlasting niet echt toe zal doen wat je geeft, mits het geen KVV meer is want dat zou ik pertinent niet aan een fret geven met maag- darmproblemen i.v.m. de bacterien die daar inzitten.

Ik zou wel beginnen met wat kleinere prooi, meer omdat ik niet weet hoe dun zijn maagwand is en grotere prooi misschien te scherp is voor zijn (dunne) maagwand.

Verder ben ik van mening dat een fret nog wel plezier in zijn leventje moet hebben met betrekking tot zijn voeding. Wanneer het elke keer weer een drama is om een fret te laten eten omdat hij iets niet lekker vindt dan zou dat alleen al voor mij een reden zijn om dat niet te willen doen.

Ook Max zou eigenlijk geen prooi meer mogen hebben van Hanneke. Maar ik heb haar gezegd dat wanneer hij zijn prooi niet meer zou mogen eten, ik hem liever zou laten gaan. Max leeft voor zijn prooi en hij doet er echt een moord voor.
De brokkenbrij die hij moest eten vond hij niet lekker en gooide hij door de hele kooi. En buiten dat werd zijn ontlasting er dus ook niet beter van en ging ook meer stinken.
Nu is Max nooit misselijk geworden van zijn eten, dus zijn probleem zit echt in zijn darm en minder in zijn maag.

Dus ik denk dat je wel moet gaan opletten of hij niet misselijker wordt van de prooi.
En gezien zijn leeftijd zou ik hem dan nog liever helemaal op de waltham gaan zetten wanneer prooi toch geen optie blijkt te zijn.
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Als er geen verschil zit na het eten tussen brokkenbrij of muizen qua gedrag (misselijkheid) en ontlasting, dan zou ik hem muizen geven. Dat eet hij zonder problemen, waarom dan moeilijk doen met een brokkenbrij waarvan hij niet echt op gewicht kan blijven, omdat hij het zo moeilijk eet.

Je moet medicijnen blijven geven Danielle, want misschien is het een optie om een tijdje geen medicijnen te geven om te kijken hoe hij zich dan gedraagt.

Waarom moeilijk doen als hij zelf al aangeeft wat hij wil.
Karen

Bericht door Karen »

Ik heb met Baldur ook een hele tijd gemorreld met eten. Hij mocht van Hanneke geen prooi meer, brokken weigerde hij of hij werd er knarsetandend misselijk van. Ik heb hem toen zo'n half jaar alleen op waltham gehad, om de boel tot rust te laten komen. Hij had toen hij wat beter ging met zijn maagdarm wel steeds honger en wist dondersgoed wat hij wilde eten! Uiteindelijk heb ik hem toen redelijk stabiel kunnen houden met de kleintjes van de small muis, af en toe wat konijn met niet te veel bot ende brokken van Taste of the Wild. Dit was het enige wat hij verdroeg zonder overdreven misselijk te worden (was hij altijd een beetje na eten, ook van waltham) en zonder dramatisch slechte ontlasting, wat geen mooie drollen waren, maar ook niet alle kleuren van de regenboog.

Dus ja, ik zou zeker weer voorzichtig muisjes proberen en dan alleen de kleintjes voorlopig en misschien toch andere brokken proberen. Ik weet dat ik van alles geprobeerd heb, voordat ik iets gevonden had waar Baldur niet ziek van werd en het ook nog eetbaar vond ;)
Verander alleen niet allebei de dingen tegelijk, anders weet je niet meer waar een eventuele reactie van komt. Geef het een week of 3 de tijd voordat je weer iets anders probeert, tenzij je gelijk al een dramatische verandering ziet natuurlijk

Succes...het is erg frustrerend om een fret die niet wil eten, toch aan het eten te krijgen.
Ik heb wel heel duidelijk een ding voor ogen; je fret moet nog wel plezier in het leven hebben en eten is daar een wezenlijk onderdeel van! Is het fretwaardig om hem de rest van zijn tijd te dwangvoeren met iets wat hij niet wil? :|
Mayke

Bericht door Mayke »

Wat je ook nog kan proberen is om gedroogde kipstukjes te geven, gedroogd kipfilet of zo. Dat heb ik vergeten te vermelden, want dat gaat bij Goliath wel goed, het geeft geen enkele reactie op zijn ontlasting.
Dat is ook een extra toevoeging voor gewichtsbehoud, normaal moet je dat met mate geven omdat kip erg vet is, Gool heeft weer even pauze, want die is nog steeds te zwaar. :???:
Chaimel

Bericht door Chaimel »

Als hij er niet ziek van wordt zou ik hem gewoon muis geven hoor, als hij dat eet en er niet ziek van wordt zie ik het probleem niet. Waar je wel mee op moet passen is de maagzuurremmers welke je geeft. Hij heeft natuurlijk wel een zure maag nodig om de bacterieen in de prooi de baas te kunnen. Misschien even overleggen of je daar mee mag stoppen. En ik zou als ik jou was proberen om zelf muizen te kweken, die zijn kwa hygiene toch echt het beste van alles :)
Danielle

Bericht door Danielle »

dat laatste is zeker waar, maar dat zal ik echt niet gaan doen. Ik heb geen zin daarin eerlijk gezegd. Ook de tijd ontbreekt me daarvoor en wil er ook geen tijd voor maken eigenlijk.

Ik heb zojuist Jeffrey gesproken en hij gaat het met Hanneke overleggen. Ze zal me vast wel terug bellen vandaag gok ik zo
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik ben benieuwd, ik gok dat ze er niet echt mee eens zal zijn. ;)
Danielle

Bericht door Danielle »

nee dat denk ik ook niet
maar twee fretten die ik iedere dag moet voeren is ook niet ideaal. Ik doe het met alle liefde en veel tijd neemt het niet in beslag hoor, maar dat zou toch niet moeten :?: En het lukt me ook niet altijd om trouw 4 x keer per dag te voeren... je bent tenslotte ook wel eens weg :|
Danielle

Bericht door Danielle »

Nou Hanneke heeft gebeld.
Ze vond de muis geen groot drama, want ook zij zegt je moet toch wat..
ze gaat me een pakketje sturen met 2 proefzakjes van weaning kitten en tf, zodat ik kan kijken of ze dat misschien lekker vinden, maar dan niet gelijk met een grote zak zit.
daarnaast stuurt ze me een middel toe wat de maag neutraliseert van maagzuur.. ze heeft ook wel meegemaakt dat fretten daarna gewoon lekker willen eten dus dat proberen we ook. Het pakket heb ik niet gelijk vandaag in huis natuurlijk dus tot die tijd mag ik ze sowieso aan de muis zetten en nog even voeren. Daarna even geen prooi om te kijken hoe dit spul gaat werken.

Als dit allemaal niet werkt kijken we opnieuw.

Ik zal de vorderingen daarvan in hun eigen topics zetten want dat hoort niet in dit topic
Esther

Bericht door Esther »

Fijn dat je toch muisjes mag gaan voeren! :D
ray
Aantal fretten: 1

Bericht door ray »

Fijn dat ze weer muis mogen en ben benieuwd of het gaat helpen.
Karen

Bericht door Karen »

Ik ben benieuwd...voorlopig dus nog even aan de muis.
Mayke

Bericht door Mayke »

Als hij niks anders wil eten zal muis wel moeten ja...... hopelijk heb je de rest snel in huis en reageert hij daar goed op ! In ieder geval succes !! :D
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Danielle schreef:daarnaast stuurt ze me een middel toe wat de maag neutraliseert van maagzuur.
Hoe gaat dit in zijn werk het neutraliseren van maagzuur? Toch niet dat er minder maagzuur is, want maagzuur is toch nodig voor de prooi verwerking in de maag en dan krijg je daar een probleem mee. Of begrijp ik het nu verkeerd, dat kan ook natuurlijk.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen van het eten.
Marjan

Bericht door Marjan »

Het zal grotendeels het maagzuur neutraliseren omdat fretten met maagproblemen vaak extra zuur aanmaken. Ik heb bij verschillende fretten gemerkt in het verleden dat ze zure oprispingen kregen, je rook dan het gal/maagzuur rondom hun bekje. Deze fretten hadden echt de omeprazole nodig.

Eigenlijk doen dit soort middelen allemaal hetzelfde alleen het een remt de aanmaak van maagzuur (omeprazole) en het ander neutraliseert het zuur gelijk in de maag zoals dit middel.
Het zal ook niet anders werken als bij ons, neem je zelf maar eens (weet dan jij ook aan een maagzuurremmer zit net als ik), jij eet toch ook nog gewoon vlees? En dat komt er ook gewoon verteert uit mag ik aannemen. :brush:
Danielle

Bericht door Danielle »

Sowieso moet ik dan ook even stoppenmet de prooi en willen we kijken of hij droge brokken of brij wil eten
Plaats reactie