Hoevaak uit wandelen is goed?

Voor alle overige zaken zoals opvoeding, zindelijk of niet, speeltijd, is mijn fret gelukkig, de band tussen mens en fret, castratie of implantaat, euthanasie
Claire84

Hoevaak uit wandelen is goed?

Bericht door Claire84 »

Hoi allemaal,

De eerste tekenen dat de Lente eraan komt is een feit en het is heerlijk weer.
Casper vind het echt heerlijk om buiten te wandelen.
Waar ik woon is het heel groen en genoeg mogelijkheden om lekker te graven tussen de bladeren.
We hebben hier een aantal recreatie parken waar het heel schoon is en je niet wordt omgeven door hondenpoep enzo.
Ik ben sinds het zulk mooi weer is eigenlijk elke dag wel met Casper en Bentley ( ons hondje) naar het park / bos geweest,
En dan spenderen we daar ongeveer een uurtje.

Mijn vraag is: is dit teveel van het goede? Casper lijkt het alleen maar super leuk te vinden.
Verder loopt Casper thuis ook los savonds wanneer hij "uitgerust" is.

Ik merk nl dat sinds dese week, hij ook veel minder happeriger is en z'n karakter wat zachter is geworden, ondank hij hiervoor zeker totaal 3-4 uur per dag losliep (als hij er genoeg van had ging hij zelf weer slapen)

Gr. Claire
Karen

Re: Hoevaak uit wandelen is goed?

Bericht door Karen »

Zolang hij het leuk vindt is er geen tijdslimiet denk ik...ze geven zelf wel aan wanneer ze er genoeg van hebben en dat moet je respecteren.

Bij het buiten zijn doen ze veel meer indrukken op en het kost veel meer energie. Na een poosje zijn ze echt wel uitgekeken binnenshuis en dan worden ze eerder wat klierig. De uitdaging is weg en dan maken al die uren loslopen niet dat hij zich geestelijk verrijkt. Dat gebeurt in een (half) uurtje buiten wel....nieuwe geuren en geluiden, graaf en rol plekken, er gebeurt van alles om hem heen. Buiten zijn doet veel fretten goed!

Misschien dat je binnen wat nieuwe speelmaterialen voor hem neer kan zetten, voor als het slechtere weer er weer aankomt? Een bak met rijst of papiersnippers om in te graven, een paar opgerolde sokken, een tunnel (vaneen oude broek) of een paar lege dozen aan elkaar gemaakt, met of zonder buis er tussen. Veel fretten vinden het ook heel leuk om met water te spelen :D
Claire84

Bericht door Claire84 »

Ja klopt, water zijn ze gek op. Onze douchecabine sluit niet goed en waneer één van ons oder de douche staat wanneer Casper los loopt, dan kan je ervan uit gaan dat binnen een minuut meneer gezellig bijbje onder de douche staat :-)

Ja ik heb al allerlei tasjes op de grond liggen en een graaf bak. Als er kartonnen dozen zijn dan zet ik die ook voor hem neer.
Ik wilde vd week bij een bouwmarkt zo'n flexibele buis kopen (die voor wasdrogers gebruikt worden)
zijn die veilig?

Ja zolang hij ervan geniet ga ik zeker naar buiten. Wij hebben geen tuin, wel een groot balkon, maar geen aarde bakken dus...
Mijn oma heeft en tuin die goed afgesloten is en daar kan hij ook los zonder tuigje. Wamt dat is het enige nadeel van wandelen in het bos...., die tuigjes :-)overal blijf je achter hangen of Casper gaat ergens onder door waar ik niet makkelijk bij kom :-)
Maar hij luisterd baar z'n naam wanneer het hem uit komt dus los lopen lijkt me een optie.
Nou lijkt me het sowieso niet vertanding om je fret buiten niet aangelijnd te laten lopen. Misschien als je fret goed luisterd en komt wanneer je hem roept... Maar er hangt altijd nog het gevaar van andere dieren zoals honden die lelijk kunnen doen.

Hoe doen die jagers dat die fretteren? Want die fretten lopen wel los. Worden die speciaal getraind?
Vooral ook omdat fretten toch helemaal niet van open vlakten houden en dat fretteren gebeurd vaak in weilanden toch?

Gr. Claire
Mariël
Aantal fretten: 1

Bericht door Mariël »

Ik denk dat de hoeveelheid tijd die je met hem buiten loopt inderdaad afhangt van wat hij leuk vind.. Zolang hij ervan geniet, lijkt het me geen probleem.. :)

De buizen voor wasdrogers zijn prima te gebruiken voor een fret, maar aan de uiteinden staken bij mij de ijzerdraadjes er een stukje uit en die zijn scherp.. En je moet er niet aan denken dat dat in een oogje terecht komt, dus dat kun je dan even met een klein tangetje ombuigen zodat het niet scherp meer is..

Die tuin van je oma lijkt me fantastisch voor Casper! :D
(En ik sta ook regelmatig half in de bosjes te lijn uit een bos takken te knopen.. :brush: Ik vraag me wel eens af wat voorbijgangers dan denken.. :mrgreen:

Loslopen zonder lijn, buiten een tuin, lijkt me geen goed plan! Hoe goed ze ook luisteren, je hebt altijd de kans dat hij ergens van schrikt en het op een lopen zet! En dan is de kans klein dat hij nog naar je luistert, want dan gaat het pure overlevingsinstinct in werking..
(Ik spreek uit ervaring.. :???: )

Bij fretteren wordt de fret losgelaten in het hol van het konijn, terwijl alle uitgangen van dat hol zijn afgedekt met netten.. Als het konijn of de fret eruit komt zit het dus altijd in een net..
Echt loslopen in het veld is het dus niet.. :)
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk dat voor een jong dier een uur lekker buiten lopen ook niet persé teveel van het goede is. Al hangt dat natuurlijk wel af van de fret, de een zal het minder leuk vinden dan de ander. Maar zo te horen vermaakt hij zich prima buiten. :D

En los lopen zou ik ook nooit doen. Zoals Mariél ook al aangeeft hoeft een fret maar te schrikken van iets en je bent hem echt kwijt. Om maar helemaal niet te denken aan een loslopende hond die je te laat ziet en hem zou grijpen. Gewoon niet gokken buiten en voor zijn eigen veiligheid aan een riempje houden.
Claire84

Bericht door Claire84 »

Nee loslopen buiten indd geen goed plan. Vroeg t me gewoon af.
Maar indd, Casper is nergens bang voor maar zodra er een laag vliegend vliegtuig of helicopter voorbij komt dan weet hij niet hoe snel hij weg moet zijn.

Gemiddeld ben ik altijd zo'n 1 a 1,5 uur op pad met hem. Maar tussendoor heb ik hem ook wel eens vast.
Maar meerendeel sta ik 25 minuten bij 1 stukje struik stil... Daar is dan een muizenholletje of het is gewoon interessant haha. Ik ben dus niet een vol uur aan t lopen, sta eigenlijk meer stil hahaha.
Dus de mensen die een "grote" ronde met hun hond lopen zie je op de terugweg echt kijken van: huh ze staat er nog steeds hahaha
Marjan

Bericht door Marjan »

:lol: Je moet inderdaad geduld hebben om met een fret buiten te lopen. :mrgreen:
Kick

Bericht door Kick »

Foto's? 8-)
Claire84

Bericht door Claire84 »

Ja ik heb foto's genoeg van Casper tijdens het wandelen.
Ik heb vd week mijn laptop terug gekregen, dus ik zal dadelijk even gaan uitvogelen hoe ik de foto's hier kan plaatsen.
Via mijn iphone lukt het nl niet haha.
Kick

Bericht door Kick »

Kom maar op met die plaatjes :D
Claire84

Bericht door Claire84 »

Nou mensen, het lukt me niet om foto's van casper te plaatsten.
Ik ben zon gigantische kluns met computers.
Als ik op URL of Img klik gebeurd er niks behalve wat tekst.
Kick

Bericht door Kick »

Waar staan de foto's? Ergens op Photobucket of Flikr?
Claire84

Bericht door Claire84 »

Het lukt me echt niet de foto's te plaatsen.
Misschien is dat omdat ik een programma mis op mijn laptop? Ik heb gisteravond echt zitten puzzelen om die foto's te plaatsten maar het lukt me niet
Mariël

Bericht door Mariël »

Heb je de foto's ergens op internet staan?

Hier een link waar uitgelegd wordt hoe het moet: http://www.frettenforum.nl/topic-hoe-pl ... -of-avatar" onclick="window.open(this.href);return false;
Claire84

Bericht door Claire84 »

Ik heb maar een Facebook acount voor hem gemaakt hahahaha.
Dat is het enige dat mij lukte. Zelf heb ik geen Facebook want ben er nooit echt mee bezig.
Maar ik heb al een aantal foto's en filmpjes van Casper erop gezet.
Je kan hem vinden via Facebook zoeken naar vrienden: Casper Fret
Mariël

Bericht door Mariël »

Als je foto's op internet staan, klik je met de rechtermuisknop op de foto en dan staat er in het schermpje wat je dan krijgt: Adres: (URL) en daar achter staat een link (https:ennogwat)..
Die link kopieer je en plak je in het tekstvak van het Frettenvraagbaak-forum waar je je bericht typt..
Selecteer de link in het tekstvak en klik boven het tekstvak op Img
Je krijgt dan [img ] voor je link [ /img] na je link..
Dan zou hij het moeten doen.. :)
Claire84

Bericht door Claire84 »

Thanxxx ga het straks ff proberen haha
Kick

Bericht door Kick »

Haha Mariël, goed bezig hoor ;) Hier moet het Claire mee gaan lukken :juich:
Claire84

Bericht door Claire84 »

Ja het duurt even maar dan ....
Ik duik dadelijk na t eten en wanneer de kids in bed liggen direct achter de laptop.
Dan zal ik ze eerst online zetten via die site's
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Eigenlijk kun je net zo lang wandelen met een fret tot zijn pootjes op zijn. Ze hebben maar korte pootjes, dus niet teveel centimeters per dag verslijten! 8-)
Plaats reactie