The Yma en Dewi story

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Marjan

Re: The Yma en Dewi story

Bericht door Marjan »

Tessa82 schreef:Ik bedoel meer dat je vanuit menselijk perspectief zou zeggen dat familie belangrijk en dierbaar is.
Dat zal echt niet voor ieder mens gelden ben ik bang. ;)
Maar dat dit over het algemeen wel zo werkt is dat wij kunnen denken, dieren weten na een poos echt niet meer dat ze familie van elkaar zijn. En zullen daarom ook niet hangen aan familiebanden. Bij fretten moet het gewoon direct klikken en zo niet zal het ook nooit wat worden.
Mayke

Bericht door Mayke »

Toch blijf ik dat ook altijd apart vinden, omdat juist bij fretten de reuk heel erg meespeelt en je zou denken dat ze hun nestgeur, en dus ook de geur van broertjes of zusjes zouden moeten blijven herkennen.
Maar dat is natuurlijk geen garantie dat het tussen hen ook klikt. :)
Esther

Bericht door Esther »

Wat dat betreft heb ik gewoon geluk dat mijn 2 gezusters fret onafscheidelijk zijn :D
Maar dat is inderdaad heel vaak niet het geval....
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Tessa82 schreef:Ik bedoel meer dat je vanuit menselijk perspectief zou zeggen dat familie belangrijk en dierbaar is. Dat het in de dierenwereld niet zo werkt weet ik helaas maar al te goed. Dezelfde problemen kwam ik tegen bij honden en paarden.

Ik vraag me toch af hoe dat komt, dat verschil tussen mens en dier. Ik kan natuurlijk vanuit de onderzoeken die daarnaar zijn gedaan wel 20 argumenten noemen maar bevestigd zijn ze niet.
Bij familierelaties ligt het eraan in wat voor sociaal verband dieren leven. Het is pas echt belangrijk bij dieren die zich langzaam voortplanten om hun familie te herkennen. Denk aan olifanten, mensen, paarden of andere dieren die maximaal 1 jong per jaar kunnen krijgen. Als je dan inteelt krijgt, is dat een gevaar voor het soort om te overleven. Bij muizen daarentegen is het niet nodig om te onthouden wie precies familie is, want overleven als soort is belangrijker en met zoveel soortgenoten is de kans niet zo groot dat je partner een volle broer of zus is. Zij hebben ook wisselende partners. Dieren die vaste partners hebben, daarbij is familie ook weer belangrijk om te herkennen.

Bij de bunzing is het natuurlijk een solitair levend dier. Zij hebben dus al helemaal niks aan seksegenoten, of het nou familie is of niet.. elke seksegenote is concurrentie. Bij een vrouwtje is een ander vrouwtje concurrentie voor het beschikbaar voedsel van haar jongen. Bij een mannetje is een broer concurrentie voor beschikbare vrouwtjes om te dekken. Het kan best zijn dat ze elkaar herkennen, maar dat verandert niks aan het feit dat een seksegenoot concurrentie is en dus verjaagd moet worden.

Bij niet-seksegenoten geldt dat bunzingen wisselende partners hebben en omdat de bunzing solitair leeft en de bunzing niet zo oud wordt, zijn er echt niet enorm veel partners voorhanden om uit te kiezen. Voor het voortbestaan van het soort is het dus belangrijker dat het vrouwtje gedekt wordt dan of het wel of geen familie is.

M.a.w. zo raar is het allemaal niet met familierelaties. Je zal echt naar de sociale structuur van een dier moeten kijken om dat te begrijpen. Dat ligt echt aan de manier waarop dieren leven.
Natascha
Contacteer:

Bericht door Natascha »

Yma ... euhh bedoel Yma, die snapt het nooit waar dat water naar toe gaat, is zo heerlijk met haar in de ochtend te douche en aan de wasbak te staan

Afbeelding
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Die plofstaart! :D
Esther

Bericht door Esther »

Lekker waterratje :hart:
Mariël

Bericht door Mariël »

:lol: Leuk filmpje! :D
Danielle

Bericht door Danielle »

Haha schitterend :lol:
Karen

Bericht door Karen »

Hahaha...wat een leuk filmpje :lol:
Marjan

Bericht door Marjan »

Heel leuk om te zien. :lol:
ray

Bericht door ray »

haha leuk! :mrgreen:
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

haha leuk! :lol:
Natascha
Contacteer:

Bericht door Natascha »

Gisteren heeft Yma lekker bij ons, mensen, geweest. De laatste tijd merkte wij dat Yma niet persee met Boy en Noa hoefde te spelen/ zijn. Ze sliep ook nooit bij die twee buiten ergens, altijd alleen. Net als haar broer Tommy, heeft dit dametje haar karakter ontwikkeld naar mensen toe. Niet dat ze de andere fretjes wat doet, of andersom, maar je ziet duidelijk dat ze niet mee wardanced met Boy en Noa, en als ze dat doet is het zo klaar. Ze doet echt haar eigen ding. Als er dan een menselijk typetje in haar buurt is, is ineens alle aandacht voor haar soortgenoten verdwenen en is ze echt op de mens gericht. Vandaar we meer haar alleen ergens zetten ipv met fretjes.
Het is niet zo, dat ze stress ervaart van andere fretjes, maar het interesseert haar niet..
Marjan

Bericht door Marjan »

Grappig is dat om te zien he, Bo van ons was net zo, die vond mensen echt veel interessanter. :D
Esther

Bericht door Esther »

Leuk dat elk fretje zo zijn/haar eigen karaktertje heeft!
Plaats reactie