Tessa82 schreef:Ik bedoel meer dat je vanuit menselijk perspectief zou zeggen dat familie belangrijk en dierbaar is. Dat het in de dierenwereld niet zo werkt weet ik helaas maar al te goed. Dezelfde problemen kwam ik tegen bij honden en paarden.
Ik vraag me toch af hoe dat komt, dat verschil tussen mens en dier. Ik kan natuurlijk vanuit de onderzoeken die daarnaar zijn gedaan wel 20 argumenten noemen maar bevestigd zijn ze niet.
Bij familierelaties ligt het eraan in wat voor sociaal verband dieren leven. Het is pas echt belangrijk bij dieren die zich langzaam voortplanten om hun familie te herkennen. Denk aan olifanten, mensen, paarden of andere dieren die maximaal 1 jong per jaar kunnen krijgen. Als je dan inteelt krijgt, is dat een gevaar voor het soort om te overleven. Bij muizen daarentegen is het niet nodig om te onthouden wie precies familie is, want overleven als soort is belangrijker en met zoveel soortgenoten is de kans niet zo groot dat je partner een volle broer of zus is. Zij hebben ook wisselende partners. Dieren die vaste partners hebben, daarbij is familie ook weer belangrijk om te herkennen.
Bij de bunzing is het natuurlijk een solitair levend dier. Zij hebben dus al helemaal niks aan seksegenoten, of het nou familie is of niet.. elke seksegenote is concurrentie. Bij een vrouwtje is een ander vrouwtje concurrentie voor het beschikbaar voedsel van haar jongen. Bij een mannetje is een broer concurrentie voor beschikbare vrouwtjes om te dekken. Het kan best zijn dat ze elkaar herkennen, maar dat verandert niks aan het feit dat een seksegenoot concurrentie is en dus verjaagd moet worden.
Bij niet-seksegenoten geldt dat bunzingen wisselende partners hebben en omdat de bunzing solitair leeft en de bunzing niet zo oud wordt, zijn er echt niet enorm veel partners voorhanden om uit te kiezen. Voor het voortbestaan van het soort is het dus belangrijker dat het vrouwtje gedekt wordt dan of het wel of geen familie is.
M.a.w. zo raar is het allemaal niet met familierelaties. Je zal echt naar de sociale structuur van een dier moeten kijken om dat te begrijpen. Dat ligt echt aan de manier waarop dieren leven.