Verslikken???

Voor alle vragen m.b.t. de gezondheid van de fret zoals bijv. vaccinaties, jaarlijkse controle, oormijtbestrijding, vlooien en teken
ellie

Verslikken???

Bericht door ellie »

Vannacht heeft mijn fretje wat ik nog maar net een ruime week heb mij de stuipen op het lijf gejaagd. Ik had hem wat baby ratjes en een volwassen muis neergelegd. Meneertje vind dat allemaal heel erg lekker, dus dat moest even snel opgegeten worden. Na een minuut of 10 hoorde ik rare geluiden dus ging gauw kijken. Hij liep in paniek rond te rennen en dan weer achteruit deinzen en een soort hartgrondig gehoest en met zijn pootjes naar zijnbekkie slaan of met de pootjes in zijn bekje. Heb wel 4 keer heel goed in zijn bekje gekeken, maar er zat niets tussen zijn tandjes of in zijn keeltje of tegen zijn verhemelte. Als ik hem dan weer los liet rende hij weer rond in paniek al hoestende en soms in zijn achteruit. Na een half uurtje werd hij rustiger en is uiteindelijk gaan slapen.
Heeft iemand van jullie enig idee wat dit geweest kan zijn? Ik durf hem haast geen muis of zo te geven, dacht echt dat hij er zowat in stikte. Met mijn vorige frietjes heb ik het nog nooit meegemaakt. Wel eens dat ze hoesten na eten, maar nooit zo in paniek. Kan het zijn dat hij een te groot stuk muis heeft doorgeslikt in zijn gulzigheid?

Groetjes

Ellie en Zoo.
Mariël
Aantal fretten: 1

Re: Verslikken???

Bericht door Mariël »

Kun je iets meer vertellen over de achtergrond van je fretje, zoals: Hoe oud is je fretje? En is hij gewend aan het eten van prooi?
Helaas ken ik dit van mijn fret, die een maagprobleem heeft en niet tegen prooi kan.. :???: Maar misschien kan het ook nog iets anders zijn.. :?:
Kick

Bericht door Kick »

Even een vraag; waar komt deze fret vandaan en was deze fret gewend om prooi te eten?

Het klinkt als iets wat te gulzig gegeten is...
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk ook dat hij door zijn gulzigheid een te groot stuk naar binnen heeft gewerkt. Wat soms wel wil werken is hem een beetje dunne waltham te geven waardoor het stuk doorspoelt zeg maar. Maar dan moet het niet in zijn luchtpijp zitten natuurlijk.
Ik ben ook wel benieuwd hoe oud je fretje is en of hij opgegroeid is met prooi. Want als hij nog jong is lijkt het een beetje op voedselnijd wat je nog wel eens ziet bij dieren die hebben moeten vechten voor (voldoende) voer.
Wat je dan zou kunnen doen is hem pas een muisje of andere prooi geven wanneer hij net iets anders gegeten heeft dus brok of vers gemalen vlees. Misschien dat hij dan minder gulzig is.
Karen

Bericht door Karen »

Ik ken deze fret goed. Hij is niet echt opgegroeid als prooi eter, maar heeft wel eens kip, cavia en regelmatig kuikens gehad.

Ik denk dat hij wat te gulzig is geweest met zijn lekkere muis ;) geef hem voorlopig maar wat kleinere muisjes of snijdt de grote in tweeën, totdat hij ze regelmatig heeft gehad. Dan is hij wat minder gulzig.

Geef Vancouver maar een beren knuffel van me :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Het gedrag wat Vancouver laat zien kan duiden op meer dingen, of te gulzig gegeten, of iets tussen de tanden, of last van zijn maagje ( eten verkeerd gevallen of gevoelig op de maag).

Ik zou de muizen wat verdeeld gaan geven over de dag dat hij zich niet ineens vol kan eten, en even kijken hoe dat gaat. En niet te grote muizen presenteren ! :D

Hoe is zijn ontlasting ?
Esther

Bericht door Esther »

Het klinkt mij ook als iets te gulzig eten in de oren!
daniela

Bericht door daniela »

Vancouver heeft regelmatig prooi gegeten bij mij en kent eigenlijk wel van alles ( cavia , muis (grotere), rat, duif, kuiken...maar hoofdvoeding was wel brok. Met name wanneer hij alleen zat in het seizoen at hij niet goed van allerlei prooi maar een kuikentje ging er altijd wel in maar geef ik niet dagelijks aan volwassen fretten, gewoon vlees (vers) vond hij hier nooit zo lekker.
Weet dat ellie babie muisje en kleine muisjes had gegeven en dacht juist dat het misschien te klein was en het dus gulzig opgegeten had omdat hij meestal wat groter kreeg wanneer hij prooi kreeg.
Ik weet dat zijn ontlasting goed is ,dit was bij mij maar later ook bij Ellie hier had ik om gevraagd , wel is het na bepaald eten soms iets dunner met name bij als ik mij niet vergis kippenhartjes en nog iets van kip geloof ik.
Ga ervan uit dat ellie zelf ook nog zal reageren.
ellie

Bericht door ellie »

Vancouver is dus 3 jaartjes en zoals gezegd al door Daniela en Karen is hij wel prooi gewend. Ik wissel elke avond af. Nu heeft hij weer een halfwas rat gehad en gisteren een kuiken en eergisteren 3 kippenmaagjes. Ook krijgt hij wel kippehartjes, maar heb het idee dat hij daar wat dunne ontlasting krijgt. Voor de rest heeft hij gewoon de hele dag brokjes staan. En als hij los loopt verstop ik overal gedroogde stukjes kipfilet en eendefilet in, zodat hij moet zoeken.
Hij heeft het nog niet weer gehad, maar je schrikt wel ontzettend en voelt je zo machteloos. Ik dacht echt die stikt erin,pfff. Zijn ademhaling was wel gewoon en in zijn mondje zat niet iets tussen de tanden of kiezen, want daar heb ik direct naar gekeken. Maar hij was echt in paniek en zat maar aan zijn bekje te krabben en dan in zijn achteruit. De babyratjes had hijhet eerst al opgegeten en als laatste een volwassen muis. Hij kan echt eten als een bouwvakker. Maarja de liefde van de man gaat doordat de maag he :-) als ik bij hem kom denk hijalweer dat er wat lekkers komt. Vreetzakje :-) maar om hem dan gauw wat convalescence pap te drinken te geven is wel een goede tip, dan kan hijhet even wegspoelen.Maar misschien was het ook wel dat hij misschien heeft geprobeerd om over te geven of zo, maar dat heb ik van mijn vorige frietjes eigenlijk nooit gezien dus weet niet precies hoe ze dan doen? Ik weet alleen dat een fretje dat moeilijk kan

Groetjes

Ellie en Zoo.
ellie

Bericht door ellie »

Karen ik heb hem een hele grote knuffel gegeven hoor :-). Maar dat doe ik toch al geregeld doordat de dag als ik hem zie. Dan kan ik het niet laten om hem even op te tillen en veel knufjes te geven :-)

Groetjes

Ellie en Zoo.
Kick

Bericht door Kick »

Gelukkig is het goed afgelopen. Wij hebben zelfs een keer een fretje gehad wat zich verslikte en die ik met de Heimlichgreep heb weten te redden. Maar dat wil je niet meemaken zoiets...
ellie

Bericht door ellie »

Jeetje, hoe heb je dat dan gedaan. Het met de rug tegen je aangehouden en toen gedrukt onder de ribbetjes?

Groetjes

Ellie en Zoo.
Kick

Bericht door Kick »

Nou nee... De fret op z'n kop met een hand onder de voorpootjes om het lijffie en dan een fikse knijpbeweging en tegelijk een soort schudbeweging naar beneden. Beetje alsof je een fles ketchup leegspuit (beetje oneerbiedig maar je snapt wel wat ik bedoel).
Dit was overigens de laatste wanhoopspoging om haar te redden want ze was al helemaal slap in onze handen.

Ze heeft het gered, dat wel, maar ze heeft er altijd een knauw (geestelijk) van over gehouden.
Karen

Bericht door Karen »

Zoiets wil je echt niet meemaken!
Mariël

Bericht door Mariël »

O dat lijkt me echt verschrikkelijk! Maar wel goed dat je wist wat je moest doen! Ik zou dat dus echt niet geweten hebben.. :???:
Kick

Bericht door Kick »

Ik wist het ook niet maar we hadden de persoon aan de lijn (in paniek gebeld!) die destijds de opvang voor SDF runde en die zei, 'Je hebt niks te verliezen. Als je niks doet gaat ze zeker dood'. Het was dus erop of eronder...
Mayke

Bericht door Mayke »

Dat lijkt me inderdaad afschuwelijk om mee te maken. :(
ellie

Bericht door ellie »

Je hebt het dus gedaan zoals ze het bij baby's ook doen. In paniek denk ik dat je er dan zelf ook wel opkomt, mits je natuurlijk mensen ehbo hebt gehad. Gelukkig was vancouver niet benauwd, want zijn ademhaling was gewoon. Maar ik ben dus benieuwd of er nog meer fretjes zijn die zich wel eens verslikken als ze prooi eten.
Met kittens heb ik wel eens gehad dat ze na de geboorte niet gingen ademen en dan ben je ook in paniek, maar als vanzelf kom je dan op het idee om het kitten goed in je handen te nemen en dan maar van boven naar beneden met je armen keihard te zwaaien. Zo heb ik er al 2 kunnen redden. Het duurde alleen wel bijna een half uur voor ze goed op gang waren.

Groetjes

Ellie en Zoo.
Danielle

Bericht door Danielle »

Ik heb verslikken ook wel meegemaakt. Dan aten ze ook te gulzig, dan was het keihard hoesten en proesten. Ik kreeg het er soms spaans benauwd van maar verder niks engs gelukkig
Esther

Bericht door Esther »

@ Kick: Mooi dat je haar zo hebt weten te redden en nu weet ik meteen hoe het moet.
Want ik zou dus ook de fret rechtop gehouden hebben en de Heimlichgreep net zoals bij een mens uitgevoerd hebben.....
Plaats reactie