Teken bij fretten

Voor alle vragen m.b.t. de gezondheid van de fret zoals bijv. vaccinaties, jaarlijkse controle, oormijtbestrijding, vlooien en teken
Birgit
Aantal fretten: 0

Teken bij fretten

Bericht door Birgit »

Aangezien ik mijn fretten al jaren buiten hou, heb ik (helaas) ook wat ervaring opgedaan met teken. De eerste keer dat ik een teek aantrof, was ik volledig in paniek en heb de dierenarts gebeld. Inmiddels - vele jaren en teken later - heb ik er stiekem wel plezier in om die vreselijke beestjes uit mijn fret te halen en op gruwelijke wijze te verdrinken (zeg nou zelf, wat hebben zij op mijn fret te zoeken?).

Krijgen fretten altijd teken als ze buiten zijn?
Nee. Mijn ervaring is dat je 'tekengebieden' hebt. Zo hield ik mijn fretten in een tuin waar teken liepen. Toen moest ik mijn fretten elke dag controleren. In deze tuin *wijst naar buiten* komen zowel de kat als de fret nooit thuis met teken. Wel heeft mijn fret een keer (baby)teken opgelopen toen hij in het hooi gespeeld heeft. Het is dus verstandig om je omgeving te leren kennen als je buiten komt met je fret. En let ook op de hond of kat.

Overigens bereiken teken verschillende stadia. De 'babyteekjes' hebben een voorkeur voor kleine dieren en de volwassen teken voor grotere dieren of mensen. Teken schijnen echt maanden zonder gastheer te kunnen en zijn het actiefste in de warmere maanden. Babyteekjes komen vaak niet alleen, dus als een fret (kleine) teken heeft, zijn dit er vaak meerdere.

Teken zijn zo klein! Waar moet ik zoeken?
Als ik mijn fretten controleer, begin ik altijd op de kop en achter de oren. Op de foto hieronder is een 'middelgrote' teek te zien. Vaak zitten teken achter of op de oren (tussen die randjes zelfs), tussen de ogen en de oren, onder de ogen of bij de snorharen. Vergeet ook niet de kin van je fret te controleren.

Als een fret door een tekennest gelopen heeft, dan zitten ze echt overal. Ik heb zelfs een keer teken in de bek van een fret zien zitten. Maar ook een fret die mank liep, omdat er een teek onder zijn voetzooltje zat van zijn achterpoot..
IMG_1292Fosco.JPG
IMG_1292Fosco.JPG (3.01 MiB) 9601 keer bekeken
Welk gereedschap gebruik ik?
Vaak wordt gesproken van 'een tekentang', maar mijn ervaring is dat niet elke tekentang even handig is.

Dit was mijn eerste tekentang, maar het nadeel hiervan is dat je de tang moet draaien, om de teek er goed uit te krijgen. Met één teek kan dat prima gaan, maar bij een fret met meer dan 100 teken werkt dat echt niet, zeker niet bij kleine teken.
IMG_1293.JPG
IMG_1293.JPG (1.47 MiB) 9601 keer bekeken
De meeste geweldige uitvinding vind ik dan ook deze tekenhaakjes:
b_3541.jpg
b_3541.jpg (18.38 KiB) 9601 keer bekeken
Te koop bij elke dierenwinkel voor 5 euro. Het is een groot haakje voor grote teken en een klein haakje voor kleine teken. En je schuift de teken zo van je fret af. Je kan de teken het beste direct doden door bijvoorbeeld een bakje met nagellakremover klaar te maken. Teken doen er echt uren over om te verdrinken, dus gewoon water helpt niet (echt niet, ik heb het geprobeerd..).
IMG_4069 (Large).JPG
IMG_4069 (Large).JPG (66.08 KiB) 9601 keer bekeken
Wat als mijn fret door een tekennest gelopen heeft?
Je kan je fret preventief behandelen met Frontline tegen teken, maar liever behandel ik mijn fret(ten) alleen als er daadwerkelijk teken zijn. Vroeger had je de spray, tegenwoordig kun je ook pipetjes kopen die je in de nek kunt leegspuiten. Hou er rekening mee dat Frontline niet direct werkt, maar pas na circa 24 uur. Als je maar een stuk of tien teekjes hebt, kun je die er beter handmatig uithalen en daarna eventueel behandelen (als je bijvoorbeeld weer naar buiten gaat).

Op de foto hieronder een fret die ontsnapt was en door een tekennest gewandeld had. Ik heb er circa 100 teken (groot en klein) handmatig afgehaald, maar zo'n dier is vaak ook gestrest. Dan is het verstandig eerste de grote teken en de vervelende teken (bijvoorbeeld bij de kop en oren) weg te halen, te behandelen met een pipet Frontline en de volgende dag weer verder te gaan onder het genot van wat waltham. De rode plekken in de nek zijn plaatsen waar de teken gezeten hebben.
IMG_2971.jpg
IMG_2971.jpg (99.47 KiB) 9598 keer bekeken
En de laatste foto tenslotte om aan te geven dat één teekje eigenlijk niet zo'n probleem is. Het kan altijd erger :-)
IMG_4078 (Large).JPG
IMG_4078 (Large).JPG (88.93 KiB) 9601 keer bekeken
P.s. 1 Deze frettenpup is in de opvang terecht gekomen en later een hele grote, dikke, gelukkige fret geworden.
P.s. 2 Controleer ook altijd jezelf, nadat je je fret behandeld hebt. Eenmaal vastgezogen zullen teken niet snel loslaten en jou 'aanvallen', maar je kan het maar beter voor zijn.
Laatst gewijzigd door Birgit op 18 mar 2013 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Teken bij fretten

Bericht door Kick »

Goed stuk hoor Birgit!

Die laatste foto.... :( Gelukkig is dit goed gekomen maar je wordt hier wel erg treurig van.
Marjan

Bericht door Marjan »

Afgrijselijk zeg die laatste foto. :(

Zijn er het hele jaar teken eigenlijk of alleen maar een bepaalde periode in het jaar?
Birgit

Bericht door Birgit »

Klopt, al heb je dit al vrij snel. Ik dacht eerst dat een fret weken rondgezworven moest hebben, maar als een fret op de verkeerde 'tijd en plaats' is, kan hij al snel onder de teken zitten. Ik had een nieuwe baal hooi in het frettenhok gezet en de volgende dag had Sjeng een stuk of 20 babyteekjes in zijn gezicht/kop.

Bij de laatste foto zie je wel dat de meeste teken zich al vol gezogen hebben (dan zijn ze donker ipv. wit) en dat betekent vaak wel dat de teek al wat langer op de fret zit. Al zie je in het bakje met teken (die hoort bij de onderste fret) ook nog veel witte, grotere teken die nog niet aan het bloedzuigen zijn geweest.

Uiteraard moeten de teken er wel zo snel mogelijk uit, want die fretten worden letterlijk leeggezogen. Die gele fret was een pup van circa 9 maanden en hij was véél te rustig voor een bronstige pup.

Teken heb je normaal vooral in het warme seizoen en niet in de winter. Maar die pup heb ik in december opgehaald, toen was het volgens mij niet koud. "Vieze beestjes" worden actiever, naarmate het warmer is. Het normale seizoen is april tot oktober. Hier trouwens een kaartje: http://www.tekenradar.nl/teken/teken/wa ... ken-actief" onclick="window.open(this.href);return false;
Kick

Bericht door Kick »

Ik zie op de TV wel eens van die gasten die op tekenjacht gaan met zo'n net en dan schrik je hoeveel er eigenlijk van die teken zijn. En daar sta je niet bij stil als je in je korte broek door het bos loopt, laat staan voor dieren voor wie het hun leefgebied is. Het zijn zeker 'vieze beestjes'......
Marjan

Bericht door Marjan »

Birgit schreef:Uiteraard moeten de teken er wel zo snel mogelijk uit, want die fretten worden letterlijk leeggezogen. Die gele fret was een pup van circa 9 maanden en hij was véél te rustig voor een bronstige pup.
Die zal een aardige bloedarmoede hebben gehad. :???:

Ik verplaats dit topic trouwens even naar het forum "Gezondheid", daar is het meer op z'n plaats.

Mogen we deze teksten ook gebruiken voor op de Wiki?
Karen

Bericht door Karen »

Geweldig stukje Birgit...krijg er al de kriebels van als ik naar de fretjes kijk.
Birgit

Bericht door Birgit »

Uiteraard, geen probleem. Alle foto's heb ik gemaakt, behalve die tekenhaak.. die heb ik van internet gestolen :-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Dan geven we wel een extra bronvermelding. 8-) Enne thanks! :D
Danielle

Bericht door Danielle »

Gatverdamme, wat zijn het toch een smerige dingen. Die laatste foto is inderdaad sneu zeg
Goed, helder stuk!
Mayke

Bericht door Mayke »

Jeemig, dit is toch echt erg..... klerebeestjes zijn het, die teken !

Fijn dat we het ook op de wiki mogen zetten, daar kunnen veel mensen weer wat van leren, thanks Birgit !
Marjan

Bericht door Marjan »

De tekentijd is weer aangebroken!

Nu de temperatuur weer stijgt beginnen ook de teken weer actief te worden. In de maanden april tot en met september is het zaak om je fret goed te controleren op teken wanneer zij regelmatig buiten komen.

Een enkele teek kun je het beste verwijderen met een daarvoor bestemde tekentang of haakje maar wanneer een fret onder zit met teken kun je het beter een middel als Frontline gebruiken. Dit middel is als spray en als druppeltjes voor in de nek te verkrijgen. Let daarbij wel op dat je de spray niet kunt gebruiken in het gebied van de ogen, neus en bek!
Ook heeft het middel enige tijd nodig om in te werken en zijn werk te doen.
Voor een aantal goede tips, lees vooral dit topic weer eens door.

De meesten van jullie herinneren zich nog wel het verhaal van onze Shae. Zij werd anderhalf jaar geleden binnen gebracht bij een opvang en was waarschijnlijk in een tekennest terecht gekomen. Meer dood dan levend werd zij bevrijd van de honderden teken.
Eerst werden de grootste teken met de hand verwijderd, toen werden de plekken waar de meeste teken zaten nat gemaakt met Frontline (behalve de plekken rond haar ogen en bekje). Dit moest even inwerken en werden de dode teken uit haar vachtje gewassen. Voor de kleinste teken en die op de plekken rond haar ogen en bekje zaten kreeg zij een pipetje Frontline die op haar huid werd leeg gedrukt.
In de dagen erna vielen alle teken uiteindelijk van haar af en heeft ze het wonder boven wonder overleefd.

Hier wat foto's van verschillende stadia van dit proces:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mocht je willen weten hoe het nu gaat met haar, lees dan hier haar verhaal.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb ook voor de zekerheid Hanneke nog even gevraagd of Frontline nog steeds het beste middel is bij behandeling en het voorkomen van teken bij fretten. En ook welke druppeltjes dan het beste geschikt zijn voor je fret wanneer je preventief zou willen behandelen en ik kreeg de volgende reactie:
Hanneke Roest schreef:Het volgende middel is geregistreerd voor fretten:
Frontline Combo Spot-On Kat 0,5 ml.
Pipet met fipronil 10% + (S) Methopreen 12%
1 pipet per fret in de nek. Werkt 4 weken tegen teken en vlooien.
Niet bij fretten < 6 maanden. Niet bij zieke dieren

Er zijn al weer nieuwe middelen op de markt voor de hond maar of die veilig zijn voor de fret is de vraag. Frontline combo voldoet in ieder geval goed en is ook echt onderzocht op veiligheid voor de fret.
Marjan

Bericht door Marjan »

Het tekenseizoen is dit jaar al vroeg begonnen dus wanneer je met je fretje naar buiten gaat, lees dit topic dan door, het staat vol met tips en trucs. :D
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

Nou idd, wat enorm veel zijn er al :shock:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ja vreselijk, de kat van mijn ouders heeft er nu ook al regelmatig een. :???:
NKW

Bericht door NKW »

Vieze beestjes ook die teken... Is er hier eigenlijk ooit een fret ziek geworden na een tekenbeet (denkende aan Lyme of die andere tekenziekte vooral)?
Marjan

Bericht door Marjan »

Niet dat ik weet maar volgens Hanneke zouden ze er wel ziek van kunnen worden.
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Evenals honden en katten dus behandelen als je met ze naar buiten gaat of de tuin is wel handig.

En je hoeft ook niet altijd door het gras te lopen om als snack te dienen voor teken, vriendin is al 2x gepakt in haar eigen kale "tuin".
NKW

Bericht door NKW »

Teken komen tegenwoordig overal voor (net als Lyme)... Vroeg ernaar want ik ken mensen met Lyme en het sloopt echt je hele immuunsysteem. Daarbij weet ik dat honden en katten het ook kunnen krijgen. Dus bedankt voor de info! (preventief behandelen tegen teken werkt btw niet altijd, soms wel hoor. Hangt ook van het gebruikte middel af natuurlijk).
Plaats reactie