Speeltjes stuk kauwen..

Typisch frettengedrag, of niet? Vraag het hier
Plaats reactie
Mariël
Aantal fretten: 1

Speeltjes stuk kauwen..

Bericht door Mariël »

(Ik weet niet goed waar dit te plaatsen, dus verplaats maar als het beter ergens anders kan.. :) )

Liva heeft de gewoonte om alle speeltjes die ze krijgt stuk te kauwen.. Vooral muizen en balletjes..
Een fret met maagproblemen zou eerder doeken een slaapspullen stuk bijten, maar dat doet ze juist niet.. Het is eerder alsof ze d'r prooi vangt en stuk wil scheuren/kauwen..
Ik hoopte dat ze prooi zou mogen eten, maar helaas heeft Hanneke dat (in elk geval voorlopig) afgeraden.. :(

Nu ben ik als de dood dat ze door deze gewoonte onderdelen van speeltjes binnen krijgt, dus ik vroeg me af of jullie ideeën hebben voor speeltjes die wel veilig zijn? :?:
En ik bedoel ook vooral dingen waar ze veilig d'r kauwbehoeften op kan botvieren.. :?:
Ik heb nu in elk geval een balletje dat is gemaakt van hetzelfde touw, als waar flosstouwen voor honden van gemaakt worden en volgens mij is dat redelijk veilig.. Wat denken jullie?

Zoiets is het:
Afbeelding

Hebben jullie nog andere ideeën?
Marjan

Re: Speeltjes stuk kauwen..

Bericht door Marjan »

Shae doet precies hetzelfde. Ik heb al verschillende balletjes weg moeten gooien en ook al wat pluche speelgoed op moeten bergen. Gelukkig knaagt zij ook niet op beddengoed.
Nu is zij helemaal in de ban van een hard plastic balletje in de vorm van een beertje. Deze krijgt zij onmogelijk stuk en daar speelt ze ook vaak mee in haar kooi. Dat is overigens ook het enige speelstuk wat zew van mij in haar kooi mag meenemen.

Ik heb al op internet gezocht of deze balletjes nog te koop zijn maar ik heb het niet kunnen vinden in ieder geval.

Een balletje van dat sisaltouw zou je eens kunnen proberen maar ik zou er wel bijblijven en haar het ook niet mee laten nemen in haar kooi voor de zekerheid.
Kick

Bericht door Kick »

Mij lijkt dat van sisaltouw ook vervelende stukjes kunnen loslaten dus ik zou die zelf niet zonder toezicht geven om te spelen.
Mariël

Bericht door Mariël »

Het balletje is niet van sisaltouw, maar van dat touw wat ze gebruiken voor flostouwen voor de hond.. Volgens mij is dat gewoon katoen ofzo.. Was niet zo duidelijk in het vorige bericht, maar met de foto bedoelde ik de vorm van het balletje, maar het is dus niet zoals op die foto van sisal, maar zoals deze:
Afbeelding

Maar ze mag daar ook niet zonder toezicht mee spelen hoor, maar dat vind ik al een stuk veiliger dan plastic met lijmresten en kleine belletjes..

En ze heeft hem nu sinds gisterochtend, ze is er heel blij mee en hij is nog niet stuk, dus dat is al een record.. :brush:
Marjan

Bericht door Marjan »

:lol: Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen, dan is het misschien ook wel wat voor Shae. :D
Karen

Bericht door Karen »

Er zijn ook ballen van hard plastic voor honden. Maatje tennisbal. Die krijgt ze niet in haar bekkie en dus ook niet kapot. Misschien die eens proberen?
Anders dingen zoals een opgerolde sok, een golfbal(keihard) een rijstbak, tunnels of aluminiumproppen(zelf maken van aluminium folie), zelf balletjes naaien van oude lappen met een belletje er in. Spijkerstof kauwen ze niet zo gauw op...
Mariël

Bericht door Mariël »

Wat ik bedoel waar ik naar op zoek ben, zijn juist speeltjes waar ze wel in kan bijten, maar wat niet gevaarlijk is.. :)

Liva vind het heerlijk om met speelgoed rond te sjouwen, ermee te stoeien en erin te bijten alsof het een prooi is..
Ik heb meerdere balletjes waar ze niet in kan bijten, maar die vind ze dan dus ook niet leuk.. ;)

Zelf een bal maken van spijkerstof is inderdaad wel een idee om te proberen! :D
Mariël

Bericht door Mariël »

En dan vullen met iets van beukensnippers of shredderpapier ofzo...
*brainstormt zelf ook even verder*
Mocht ze de stof dan toch stuk krijgen, lijkt met dat veiliger dan gewone teddyberenvulling...
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat lijkt mij ook inderdaad. Maar ik zou haar sowieso in de gaten blijven houden met speeltjes.

En heb je deze balletjes al eens geprobeerd? Die vind Shae ook leuk, ze kan daar in bijten en heeft ook houvast door de gaatjes die erin zitten en ze heeft ze ook nog niet stuk gebeten:

Afbeelding
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Ik had dat touw voor Billie, die knaagde ook. In de kooi heb ik nooit speelgoed gedaan en met los lopen dan onder toezicht speeltjes en anders geen speeltjes. Zo deed ik het altijd.
Mariël

Bericht door Mariël »

@ Marjan: Ja daar heb ik een heel zooitje van, met allerlei verschillende rammeltjes, maar daar kijkt ze dan weer niet naar om... Fretten.. :roll: Hopeloos! :brush:

@ Minka: Nee hier ook geen speelgoed in de kooi.. Ik ben heel veel thuis en dan kan ze, bijna zo vaak als ze wil uit de kooi en zowel binnen als buiten spelen onder toezicht.. In de kooi vind ik speelgoed dus niet nodig.. :)
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat laatste is helemaal waar, een kooi is om in te slapen. :D
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik heb ook zo'n puppy flos maar ze kijken er nauwelijks naar om.
Bibi knaagt ook graag op knuffeltjes en speeltjes dus ik let er goed op dat er geen plastic piepjes of belletjes in zitten.
Die balletjes zoals Marjan zegt, die heb ik wel en die vind Bibi met name erg leuk.
Presley is meer van de sisal balletjes.
Esther

Bericht door Esther »

Mijn vorige fretje at de draadjes van dat touw wat jij gekocht hebt op Mariël...
Plaats reactie