De bouw van onze frettentuin

Een goede huisvesting is onontbeerlijk voor een fret, lees hier over de verschillende mogelijkheden
Marjan

Re: De bouw van onze frettentuin

Bericht door Marjan »

:lol:
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

We hebben vanmorgen materiaal gehaald voor de frettenvijver. Het idee is om een diepe douchebak in een hardhouten bekisting te maken van ongeveer 25 cm hoog. Hierdoor krijg je een ondiepe vijver die je ook makkelijk leeg kan laten lopen en verschonen.

Helaas moet ik zo weg anders had ik al een begin kunnen maken. Ik zal in elk geval foto's van de bouw maken ;)
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

O wat leuk en toevallig. Ik zit sinds gisteren te zoeken naar kleine terrasvijvers voor in de ren. Ik zit ook met de pomp voor in de vijver of die wel fret proof is. Weet iemand of waterplantjes giftig kunnen zijn?

Heel veel foto's graag.
Marjan

Bericht door Marjan »

Geen idee eigenlijk of die pompjes fretproof zijn. Het lijkt mij dat ze er niet zo heel veel aan kunnen vernielen, hooguit misschien de slangetjes doorbijten maar dat zul je moeten uitproberen denk ik.
Wij hadden ook een vijverbak (daarvoor een waterton) met een waterlelie erin. Die werd wel vaak gemold, de blaadjes maar ook de bloemen, maar daar is in ieder geval nog nooit een fret ziek van geworden hier.
Alleen stond bij ons die vijverbak de hele dag in de volle zon, zonder pompje ook erin, dus hier kwam er telkens een vervelende alg in het water waar toen Max volgens mij niet lekker van is geworden.
Daarom is de vijverbak eruit en willen we een bak die makkelijk te verschonen en te verversen is. Vandaar het idee van een diepe douchebak. Ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan vinden zo meteen. :D
Karen

Bericht door Karen »

Er zijn nogal wat moerasplanten die giftig zijn. Moerasplanten worden vaak als vijverplanten verkocht. Waterlelies hebben wel degelijk gifitge stoffen in de stengels, dus ik zou ermee uitkijken. Ook gele lis en slangenwortel zijn erg giftig. Waterscheerling is misschien voor fretten erg gevaarlijk. Het is een van de meest giftige planten die er bestaat en het sap smaakt wat zoetig!! Vele moerasgrassen hebben zelfs blauwzuur en zijn dus erg giftig voor dieren! Kikkerbeet, lobelia, waterhyacint en diverse zuurstofplanten zijn prima te gebruiken. Andere soorten zal ik eens opzoeken...

De meeste vijverpompjes zijn geheel afgesloten en veilig voor fretten. Slangen kun je over het algemeen wegwerken achter een paar flinke keien of stenen, zodat de fretten er niet bij kunnen ;)

Ik ben benieuwd Kick en Marjan :D Wij gaan er deze week ook weer me verder :lol:
Mariël

Bericht door Mariël »

O gaaf Kick en Marjan! :D Ik ben heel benieuwd en zie graag foto's ervan! :D

Met de vijverpomp ook eventueel uitkijken met het snoer.. (Dat ze daar niet aan gaan knagen..)

@ Karen: Dat zijn nogal wat plantjes waar je zeker erg voorzichtig mee moet zijn!
ray

Bericht door ray »

Ben ook benieuwd en inderdaad veel foto's maken :D
Kick

Bericht door Kick »

Ok, toen ik thuis kwam van de mondhygiëniste ben ik meteen aan de slag gegaan. Eerst heb ik de maat opgemeten voor het frame en toen gaan zagen.

Hier zie je de douchebak en hoe een deel klaar opgebouwd is:

Afbeelding

En dit is een deel wat klaar is:

Afbeelding

Daarna is het een kwestie van in elkaar zetten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet het er voor nu uit. De zijkanten ga ik bekleden met het bamboe wat we vanmorgen gehaald hebben.

Afbeelding

En als verrassing nog een plaatje van twee schattige eendjes die lekker in het zonnetje zaten naast het ponton.

Afbeelding
Minka

Bericht door Minka »

Kijk vakmanschap. Het ziet er goed uit Kick. :D Hoe ga je het doen met dat gat? Een stop erin of zo.

Zo groot wordt die van mij niet als ik al wat kan vinden. :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Er zit al een klik-stop in. :D Een rubberen stop leek ons geen slim plan met die fretten, dan blijf je bijvullen. :clown:
Minka

Bericht door Minka »

Nee, ik dacht ook al rubber zal het niet worden, want ik zie Shae al met dat ding in haar bekkie weglopen en dat ze dan terug komt en zoiets heeft van huh waar is dat water nu gebleven. :shock:
Marjan

Bericht door Marjan »

:lol:
Karen

Bericht door Karen »

Ziet er al goed uit!
Mariël

Bericht door Mariël »

Netjes hoor! :D
Enne... komen die eendjes ook in de vijver? 8-)
Kick

Bericht door Kick »

We hebben met enige regelmaat eenden in de tuin en die hebben ook wel tot grote schrik gezorgd. Maar het is geen goed plan ;)
Mariël

Bericht door Mariël »

Ahh..is toch leuk speelgoed?! :mrgreen: :clown:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk dat Shae dat wel zou zien zitten. :clown: Maar gelukkig hebben de eenden hier zelf een hele grote vijver. :lol:
ray

Bericht door ray »

Netjes hoor!
Kick

Bericht door Kick »

Tja, ik kwam erachter dat ik toch een denkfout had gemaakt; ik ben in het begin met de bamboedelen fout gegaan door met een deel precies in het midden te beginnen en dan naar links en rechts doorgaan. Echter, bij de hoeken kwam ik dus heel ongelegen uit waardoor er nagenoeg geen ruimte was om een strook onder 45 graden te zagen en dan nog vast te zetten ook.

Hier zie je dus de delen nog beginnend in het midden met een deel:

Afbeelding

En dan kom je lullig uit op de hoeken:

Afbeelding

En ik had inmiddels alles rondom al op die manier vastgezet dus ik heb nog iets geprobeerd maar zoals je ziet kom je gewoon net een paar centimeter te kort om het goed te krijgen:

Afbeelding

Dus alles kon er weer vanaf en moest ik overnieuw beginnen maar dan met een naad in het midden:

Afbeelding

Maar dan kom je wel goed uit en dit is het dan geworden. De spanband zit er nog even omheen omdat ik de hoeken heb moeten lijmen omdat je daar die beugels niet heb:

Afbeelding

Afbeelding

Morgen is het droog en kan-ie de tuin in waar ik dan de bak aan het frame kit en dan water erin zodat er goed druk op staat om te drogen.
Esther

Bericht door Esther »

Goed bezig geweest Kick!
Plaats reactie