BiBi, deel 2

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
ray
Aantal fretten: 1

Re: Presley en BiBi, deel 2

Bericht door ray »

Zo dat is toch niet even zo makkelijk om te regelen. Hakt er inderdaad flink in. Moeilijke situatie dit. :???:

Je hebt nu 2 hokken toch? Kun je ze niet tijdelijk allebei een hok geven? :?:
Ren afsluiten en de ander in een playpen, misschien is zo Het binnenhok makkelijker te scheiden? :?:
Marjan

Bericht door Marjan »

Poeh, dat is inderdaad niet iets wat je wil horen. En eerlijk gezegd snap ik horizontaal splitsen ook niet zo, ik zou het ook gewoon verticaal doen.
Maar voordat je zulke rigoreuze verbouwingen gaat doen, zou het toch fijn zijn als je echt zeker zou weten of splitsen wel de juiste oplossing zou zijn. Is het echt helemaal niet mogelijk om tijdelijk een van de fretten binnen te houden dan? Of is Ben echt zwaar allergisch voor ze?

Ook waardeloos dat je nieuwe nachthok niet past. :???:
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

In een playpen zetten, zou ik niet doen. Een playpen is niet gegarandeerd fret proof en ook al heb je een fret, die er niet uit kan, dan moet je met andere factoren rekening houden. Als bijv een kat in de playpen, dan is het ruzie of de kat duwt de playpen om, dan ben je een fret kwijt.

En als je daar een hok inzet, dan kan een fret makkelijk op het hok klimmen om daarna uit de playpen te jumpen.
Kick

Bericht door Kick »

Lastig Yvonne. Maar ik zou het ook verticaal splitsen of desnoods het huidige én het nieuwe hok even gebruiken voor een tijd. Zelf denk ik dat een maand te kort is overigens maar goed, dat verschilt per situatie.

Een fret weg doen zou hier ook niet gebeuren ;)
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik begrijp ook niet waarom Hanneke nu ineens denkt dat ze niet goed samen kunnen. Ze zei : vorig jaar augustus logeerden ze bij Chaimel en Bibi wilde toen niet eten. Toen heeft Bibi ook een paar keer lelijk gedaan tegen Presley en toen is Chaimel met Bibi naar Hanneke gegaan, heeft medicatie gekregen en heeft ze kort uit elkaar gehaald. Daarna gewoon weer samen en klaar. Het is hier altijd goed gegaan tussen die twee.
Ik heb ze nog nooit ruw zien doen met spelen, niet horen blazen of sissen, niet in elkaars nekvel zien pakken of wat dan ook, echt helemaal niets van dat alles. In maart hebben ze nog bij Chaimel gelogeerd en die zei toen juist dat ze zo goed in hun vel zaten en dat het zo leuk was dat ze samen zo heerlijk konden spelen. Dus ik weet het gewoon niet meer. Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is. De maagklachten zijn ooit begonnen door een bacterie in de KVV en de theorie was steeds dat die bacterie af en toe weer op speelt, en nu ineens dit :?:

Hanneke zegt dat ze bij verticaal splitsen elkaar nog te veel zien en ruiken, maar als ik de deur laat verplaatsten naar het midden en er een soort van gangetje in zou maken, de onderkant eventueel dicht, dan lijkt mij dat het toch moet kunnen? Wat Minka zegt is ook waar, buiten vervliegt de frettenlucht meer dan binnen. Maar stel nou, dat het helemaal niet nodig is om ze uit elkaar te halen? Dan zou ik dat allemaal voor niks laten doen.
Ik denk, dat ik Natascha maar eens om advies ga vragen. Misschien kan zij beoordelen of die twee met elkaar kunnen of niet?
Natascha
Contacteer:

Bericht door Natascha »

Gelezen...
yvonne schreef:Ik begrijp ook niet waarom Hanneke nu ineens denkt dat ze niet goed samen kunnen.
Omdat Hanneke niet graag fretten samen ziet. Ik heb dat ook wel eens dat ze het bij mij zegt
Karen schreef: Hebben jullie het er ook wel over gehad dat de maagklachten eventueel ook door de oren opgewerkt kunnen zijn?
Ik kan me voorstellen dat Hanneke de richting van het samen zijn op denkt...dat is de kortste klap( voor haar).
Hier sluit ik me geheel bij aan.

De gedachte heb ik ook, dat fretten met een aandoening, die pijn en/of onrust en/of stress op leveren maagaandoeningen ervan (kunnen ) krijgen. Kijk naar een bijnierprobleem, hoeveel onruste en stress er door het lijfje giert.
Oorproblemen is pijn = stress = niet eten = honger...

De pootjes likken vind ik persoonlijk ook niet helemaal te rijmen met maagproblemen, maar dat geweekte brok aan de mond en lippen hangt, en ze dit met hun pootjes "schoonpoetsen" zoals smeren over een doek. (ik zeg niet dat het zo is, maar heb met er wel eens mee bezig gehouden hier)
yvonne

Bericht door yvonne »

Bij Presley zijn de problemen begonnen met een bovenste luchtweg infectie (niesen en een tranend oogje)
Een paar dagen daarna begon Bibi ook te niesen en toen ben ik naar Dr.Nijhuis in Delft gegaan. Bibi heeft toen een AB kuur gehad, Presley niet omdat het bij hem al minder werd.
Maar toen kregen ze na een tijdje allebei ineens hele slechte ontlasting, waarschijnlijk na het eten van besmette KVV.
Dus toen ben ik naar Hanneke gegaan. Conclusie was toen bij Presley : middenoor, maag en nierontsteking (in die volgorde, maag door middenoor en besmette KVV) Bij Bibi conclusie : maag door besmette KVV

Op dit moment gaat het met Presley zijn oren dus goed, hij pakte gisteren de pincet goed en liet zich goed in het nekvel pakken. Hij eet ook hartstikke goed, maar hij is wel afgevallen.

Bij beiden zijn geen andere verschijnselen van maagproblemen zoals platliggen (ja, als het warm is) smekken, krabben of iets dergelijks. Wel smoelen afvegen op doeken (of op mijn broek :evil: ) na het eten.
Ontlasting is goed.
Bibi is gewoon een lastige eter, zeker als ze uit logeren is, maar op schoot eten gaat prima.
Dat is nou eenmaal zo en ik maak daar geen probleem van.

Bedankt voor jullie reacties, het geeft me iets meer rust dat het misschien toch niet nodig is ze uit elkaar te halen.
Even diep ademhalen en rustig nadenken.
Marjan

Bericht door Marjan »

yvonne schreef:Ik heb ze nog nooit ruw zien doen met spelen, niet horen blazen of sissen, niet in elkaars nekvel zien pakken of wat dan ook, echt helemaal niets van dat alles.
Het vervelende is dat fretten met stress van elkaar dat soort duidelijke signalen ook niet persé hoeven af te geven.
En dat Hanneke nu toch denkt dat ze wel eens beter af zouden kunnen zijn wanneer ze gescheiden worden komt omdat ze op dit moment schijnbaar geen medische oorzaak meer kan vinden zoals bijvoorbeeld stress door pijn van de oortjes. Dus ik ga er ook eigenlijk van uit dat Hanneke de mogelijkheid dat de maagproblemen door de oren zouden kunnen komen ook echt wel heeft overwogen.

Toch blijft het gissen voor Hanneke wat het probleem nu zou kunnen zijn en dan vind ik het niet zo gek dat ze nu toch de mogelijkheid overweegt dat het bij elkaar leven voor problemen zou kunnen zorgen.
Ook ik heb toen wel mijn bedenkingen gehad toen ik het verhaal las van de situatie met Bibi bij Chaimel.
Ik denk ook dat je misschien beter eens met Chaimel zou kunnen overleggen. Toch eens vragen wat zij ervan vindt om ze uit elkaar te halen. Chaimel heeft ze ook veel beter kunnen observeren omdat zij ze binnen heeft gehouden en kan er ook als buitenstaander misschien iets nuchterder tegenaan kijken.
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik heb gisteren ook contact opgenomen met Chamel en zij zou me nog terug bellen, dat lukte niet en toen stuurde ze een app dat ze me vandaag gaat bellen. Ook Natascha kan ze misschien observeren als ze tijdens de vakantie bij haar logeren.

Ik begrijp dat fretten het niet altijd laten zien en ook dat Hanneke alle mogelijkheden wil uitsluiten en dat ze een verklaring zoekt. Maar ik wil geen overhaaste beslissingen nemen en alles goed overwegen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat moet je ook doen, zeker in jou geval want met zo'n buitenverblijf heeft het nogal wat consequenties.
Wanneer logeren ze ook alweer bij Natas? want die kan ze ook goed observeren wanneer ze daar zijn inderdaad.
Minka

Bericht door Minka »

Ik denk dat Chaimel je het wel goed kan aangeven, want die heeft ze immers al een paar keer op vakantie gehad. Dat dit lastig is, dat begrijp ik helemaal. Wacht gewoon eventjes Chaimel af en als er dan toch iets moet gebeuren, dan er gewoon rustig over nadenken, dan komen de oplossingen vanzelf.
ray

Bericht door ray »

Denk dat je er goed aan doet, om er rustig over na te denken en inderdaad aan Chaimel en Natas te vragen wat hun gedachten zijn.
Dan komt het vast vanzelf en weet je wat de beste oplossing is.
Karen

Bericht door Karen »

Ik sluit me daar ook bij aan. Geen overhaaste beslissingen ;)
yvonne

Bericht door yvonne »

Vandaag heb ik Chaimel gesproken en zij heeft eigenlijk alleen die ene keer gezien dat Bibi lelijk deed tegen Presley, de laatste keer dat ze bij haar logeerden ging het allemaal goed en speelden ze ook leuk met elkaar. Zij denkt niet dat het een probleem is dat ze samen zitten, hoewel zij wel een voorstander is van apart huisvesten, maar ze vind het ook moeilijk om het met 100% zekerheid te zeggen. Zij denkt wel dat als je fret eenmaal een (langdurig) maagprobleem heeft, het daar niet meer vanaf komt. Eerlijk gezegd denk ik dat ook.

Ik heb het er met Chaimel nog over gehad om de FN in de volière te zetten zodat ze allebei hun eigen slaapplek hebben, en Ben kwam met het idee om het nieuwe slaaphok in tweeën te splitsen, maar....dan zitten ze de hele dag "opgesloten" in een klein hok, terwijl ze nu de hele volière tot hun beschikking hebben met verschillende slaapplekken en speeltjes en kunnen gaan en staan waar en wanneer ze willen. Presley ligt eigenlijk altijd buiten in zijn mandje te slapen en dat ontneem ik hem dan :(

Kortom, ik ben er nog niet uit, en totdat ik zeker weet wat nodig is en hoe ik het wil, ga ik geen rigoureuze aanpassingen en/of verbouwingen doen.
We gaan in elk geval nu wel eerder dan gepland de tuin helemaal fretproof maken :lol:
En misschien komt er bij Natas nog iets uit. Daar gaan ze 15 augustus voor 2 weken naar toe.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zou het gewoon maar even laten bezinken en wie weet zijn de maagzuurremmers wel een oplossing voor het probleem.
Kick

Bericht door Kick »

Lastig hoor...
yvonne

Bericht door yvonne »

We gaan binnenkort beginnen met de tuin fretproof te maken.
Als eerste heb ik vanmorgen nieuwe (hogere) zwenkwielen besteld voor onder de volière. Nu zitten er wieltjes onder van 5 cm hoog en het worden nu wieltjes van 10 cm hoog. Dan komen de fretten in elk geval niet klem te zitten als ze onder de volière kruipen. Het wordt nog wel een hele klus om ze eronder te krijgen.

Daarna moeten we zorgen dat ze niet in de klimop kunnen klimmen want dan zijn ze zo de schutting over.
Dus we moeten de klimop eruit halen of iets ervoor zetten. Dat moeten we nog even bekijken.
En er moet een andere deur in de poort want nu zou Bibi er nog onder door kunnen kruipen.
Dan een nieuwe hordeur in de achterdeur en dan zou het fretproof moeten zijn.
Neemt niet weg dat ze er alleen mogen spelen als we thuis zijn, want het blijven wel fretten natuurlijk :fluit:
Minka

Bericht door Minka »

Goed bezig Yvonne een fretproof tuin en verders gewoon je gevoel volgen wat volgens jou de beste keuze is. Je kent je twee maatjes als de beste en je doet er ook alles voor.
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat zijn grootse plannen in ieder geval, ben benieuwd naar het eindresultaat. :D
Kick

Bericht door Kick »

Lijkt me een goeie oplossing :D
Gesloten