PH-waarde van de huid

Alles over de nagels, het gebit, de vacht e.d.
Plaats reactie
Wish

PH-waarde van de huid

Bericht door Wish »

Weet iemand wat de PH-waarde is van de huid van een fret? Is er verschil tussen een moertje en een ram qua waarde? Wellicht dat wel of niet geholpen zijn invloed heeft?
Marjan

Re: PH-waarde van de huid

Bericht door Marjan »

Ik weet niet of de PH-waarde van specifiek een frettenhuid ooit is vastgesteld maar ik vermoed dat die, net als bij de hond en de kat, iets hoger ligt als bij die van de mens, zal zo rond de 7,5 liggen vermoed ik.

Waarom wil je dat weten?
ray
Aantal fretten: 1

Bericht door ray »

Ik vraag me ook af, waarom je dit wil weten. Heb namelijk nog nooit een soortgelijke vraag gehoord. :?:
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Ik weet niet eens wat de PH-waarde is, dat heb ik nog nooit nodig gehad als info voor een fret.
Marjan

Bericht door Marjan »

Het is interessant om te weten wanneer je een dier wilt wassen, dan doe je er verstandig aan een shampoo te gebruiken die rekening houdt met de zuurgraad van de huid. Ik vermoed ook dat daarom deze vraag gesteld wordt. :)
Minka

Bericht door Minka »

Oke dan is het voor me duidelijk al heb ik nog nooit een fret gewassen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik ook niet maar daarom ben ik wel nieuwsgierig of dit de achterliggende gedachte is bij deze vraag en dan ook waarom iemand er voor kiest een fret te wassen. :D
Karen

Bericht door Karen »

Eenmalig een fret wassen, omdat hij/zij erg vies is kan ik nog inkomen. Dan is shampoo meestal overbodig.
Misschien is het gewoon uit nieuwsgierigheid dat de vraag gesteld wordt?
Mette

Bericht door Mette »

Precies ik wou er ook aan toevoegen dat shampoo dan overbodig is. Gewoon wat lauwwarm water is voldoende.
Birgit

Bericht door Birgit »

Als je een fret wilt wassen met shampoo, hier een advies:
Bathing is also a prime culprit for dry skin. Ferrets, like cats, do not require routine bathing. According to Susan A. Brown, DVM, frequent bathing strips the skin of essential oils and produces severe itching. Dr. Brown recommends bathing with a mild cat or ferret shampoo no more frequently than once a month, and only if the owner feels the bath is absolutely necessary. I bathe my ferrets twice each year, or when necessary (such as after a nice romp through the fireplace ashes or after digging up a houseplant). Don’t bathe ferrets with human shampoos (especially dandruff shampoos). Kitten or ferret shampoos have the appropriate ph-balance for ferret fur; other shampoos can cause skin disorders.
http://www.cypresskeep.com/Ferretfiles/Skin-FM.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is geen antwoord op je vraag wat de pH-waarde is, maar wel dat dit ongeveer gelijk is met kittens. Daar is vast meer informatie over te vinden.Wacht, ik zoek even door. Kijk hier eens:
In Skin Diseases of Dogs and Cats, Dr. Steven Melman states that the pH of human skin is 5.2 to 6.2, while dog and cat skin ranges from 6.2 to 7.2 with an average of 6.6.

Small Animal Dermatology, 6th Edition7 notes that, In a dynamic study of skin surface pH in dogs. ((158), the following observations were made: pH values varied at different sites on the skin and varied from day to day; males had significantly higher pH values than females on all sites; spayed females had significantly higher pH values at all sites than intact females; black Labrador retrievers had significantly higher pH values than yellow Labrador retrievers, and Labrador retrievers and miniature schnauzers were significantly different from English springer spaniels and Yorkshire terriers. Clearly, skin surface pH appears to vary with site, day, coat color, sex, gonadal status, and breed.
http://groomblog.blogspot.nl/2012/09/th ... mpoos.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat laatste citeer ik even mee, om aan te geven waar het verschil in zit bij honden en katten. Die laatste link bevat een heel onderzoek over shampoos voor mens en dier, mocht je nog veel meer willen weten :-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Als de vraag is gesteld in verband met het wassen van fretten, want daar hebben we helaas nog geen antwoord op gehad.
Wish

Bericht door Wish »

Hoi mensen, sorry voor mijn afwezigheid. In ieder geval bedankt voor het meedenken! Ik had eerst nog ergens in gedachten om haar (dan wel heel zelden) in bad te doen, maar als ze vies zou worden is afspoelen met lauwwarm water wel voldoende. Haar huid regelt het zelf wel. Sterker nog, dikke kans dat zulk spul alleen maar haar huid ontregelt.
Ik was ergens ook gewoon nieuwsgierig naar wat de ph-waarde is van de frettenhuid. Waarschijnlijk rondom die van een kitten, aangezien kittenshampoo nog wel eens wordt geadviseerd.
Bovendien, als ik douche komt zij mijn 10 doucheshampoo flessen uit de douchebak slepen. Wordt ze te nat rolt ze door de handdoeken en dat zet ze haar missie weer voort! Bovendien droog ik haar naderhand altijd nog droog door de handdoek, en dat vindt ze helemaal niet erg!
Kick

Bericht door Kick »

Zorg er wel voor dat ze geen zeepsop naar binnen krijgt. Het lijkt me wel heel gezellig douchen trouwens ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh, dus ik had het wel goed met mijn vermoeden om haar te willen wassen. :lol:
En inderdaad, afspoelen met gewoon warm water is het beste. Maar zorg er zeker voor dat ze geen sopwater drinkt, dit is erg slecht voor haar nieren.

Overigens heb ik je vraag wel neergelegd bij twee (fretten)dierenartsen maar die wisten het antwoord ook niet. Maar een van hun zou het wel eens gaan nazoeken maar had daar op dit moment even de tijd niet voor. :)
Wish

Bericht door Wish »

@Marjan, thanx, toch altijd leuk om te weten. 8-)
Wish

Bericht door Wish »

@Ralp & Marjan, ja tuurlijk let ik daar op! Ze is vaak zo aan het winkelen dat wanneer ik wat douchegel gebruik zij nog aan het stoeien is met een fles, en mocht ze ook maar zodanig een beweging maken dat ze wat binnenkrijgt heb ik haar al opgevangen!
Kick

Bericht door Kick »

'Ralp' ? ;)
Mariël

Bericht door Mariël »

Is dat een nieuw lid? :brush:
Kick