Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april 2013

Voor alle open dagen, beurzen, symposia en dergelijke
Gesloten
Gebruikersavatar
Frettenvraagbaak
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 jan 2013 19:04

Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april 2013

Bericht door Frettenvraagbaak »

“ help de dieren de crisis door”

Op zaterdag 6 april 2013 organiseert het PVH voor de zesde keer een symposium rond een dierenwelzijns thema.
Het onderwerp van dit symposium is “ help de dieren de crisis door”. Ook nu wordt het symposium georganiseerd in samenwerking met het Groenhorst Barneveld / Cursuscentrum Dierverzorging.

Ook in Nederland krijgen steeds meer mensen te maken met de gevolgen van de wereldwijde economische crisis. Voor huisdiereigenaren is dat niet anders.
Mensen verliezen hun baan, krijgen hun huis niet verkocht of hebben om andere redenen opeens veel minder te besteden. En het hebben van huisdieren kost geld. De aanschaf is eenmalig, maar andere kosten zoals voerkosten en dierenartskosten gaan het hele leven van het huisdier door.
Wat doe je als eigenaar als je eigenlijk de kosten van je huisdier niet meer kunt betalen?
Breng je het dier naar het asiel? of wacht je met naar de dierenarts gaan totdat het niet anders meer kan?
Wat voor gevolgen heeft het sociaal-emotioneel als je tegen je zin afstand moet doen van je huisdier?
Ben je gedoemd tot een leven zonder huisdier als je niet zoveel te besteden hebt?

Veel mensen hebben minder geld om te besteden dan voorheen, maar kunnen een verzekering wel betalen. Ook voor deze groep zijn er meerdere mogelijkheden die vandaag aan de orde komen.
Wat voor oplossingen zijn er om dierenleed door de economische crisis te voorkomen in Nederland?

Tijdens dit symposium komen verschillende sprekers aan het woord, die ieder een van deze aspecten gaat belichten.

De eerste spreker is mevrouw Nienke Endenburg, medewerker van de gedragskliniek voor dieren van de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht en psycholoog. Zij gaat in op de positieve werking van dieren op het sociale en lichamelijke welzijn van mensen. In onderzoek is aangetoond dat mensen met een huisdier gelukkiger en gezonder zijn dan mensen zonder een huisdier.

De tweede spreker is mevrouw Mariëtte Laugeman, dierenarts en eigenaar van Den Herd, kliniek voor Gezelschapsdieren. Mariëtte is mede initiatiefnemer en oprichter van Stichting Mens Dier Nood, waar de minst draagkrachtigen in Tilburg aan kunnen kloppen voor de noodzakelijk medische hulp van hun huisdier. Stichting Mens Dier Nood is een lokale Tilburgse pilot die landelijk af zou kunnen rollen.
Het probleem van de verwilderde zwerfkatten in de stad heeft al meer dan 20 jaar haar aandacht .

De derde spreker is de heer Peter van Rooijen, dierenarts en directeur van dierenverzekering Petplan. Hij zal ingaan op de verschillende mogelijkheden om dieren te verzekeren. Tegenwoordig kun je niet alleen je hond of kat verzekeren, maar bestaat er ook de mogelijkheid om je konijn of papegaai te verzekeren. Ook is er aandacht voor aandoeningen die niet verzekerd kunnen worden.
Tevens verzorgt Petplan sinds 2010 de uitvoering van een een speciale huisdierziekenfonds, waarvoor eigenaren met een smalle beurs in aanmerking kunnen komen.

De vierde spreker is mevrouw Elly von Jessen, senior beleidsmedewerker van de Dierenbescherming. Zij gaat dieper in op de gevolgen van de crisis voor dierenopvangcentra. Zij zal vertellen over het initiatief om mensen met een uitkering te ondersteunen met een dierziektekostenverzekering, waardoor zij toch een huisdier kunnen behouden/ aanschaffen, maar wil vooral ook graag in gesprek komen met de zaal over meer oplossingsrichtingen.

De laatste spreker is de heer Leon Ripmeester, senior juridisch beleidsmedewerker van de Dierenbescherming. Hij zal ingaan op de juridische gevolgen van het niet meer kunnen betalen van de juiste zorg voor een huisdier. Iedere eigenaar heeft namelijk wettelijke plichten aangaande de zorg voor zijn huisdier.

Op het einde van de dag is er, zoals altijd bij een PVH symposium, een plenaire discussie met het sprekers panel. Hierbij is het uitdrukkelijk de bedoeling dat de zaal actief meedoet en dat er samen gekeken wordt naar mogelijke oplossingen.

Het symposium is bedoeld voor alle geledingen, die zich met dieren bezighouden: fokkers, liefhebbers, dierenartsen, gedragstherapeuten, docenten, studenten uit het groene onderwijs op alle niveaus MBO, HBO en universitair, beleidsmakers en politici.

Kijk voor verdere informatie en kaartverkoop naar http://www.huisdieren.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Anne-Marie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2013 11:04

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Anne-Marie »

Ik ga er heen, zijn er nog meer bekenden daar?
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Kick »

Het staat in elk geval nu ook op de Homepage ;) Thanks voor de tip!
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Marjan »

Anne-Marie schreef:Ik ga er heen, zijn er nog meer bekenden daar?
Nee, wij niet dit keer. Ik vind het onderwerp niet zo interessant.
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Birgit »

Ik sla ook over, want het is een minder interessant onderwerp voor 'particulieren'. Bovendien heb ik dan een familiedagje.
Anne-Marie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2013 11:04

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Anne-Marie »

ik ben geweest, het was informatief, er was veel dierenpolitie, dierenbescherming, opvangen en zelfs een VVD (kamer)lid aanwezig.

Vond het ene praatje interessanter als de andere, maar goed, dat hou je denk ik altijd.

Al met al een goede dag, blij dat ik gegaan ben.
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Kick »

Achteraf een beetje spijt dat we niet zijn gegaan. Volgende keer beter!
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Marjan »

Vind het ook wel jammer dat ik die komische konijnenarts gemist heb. :lol: Volgende keer toch maar weer eens een keer gaan. Was de lunch weer net zo goed verzorgd als de keer ervoor?
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Birgit »

Ik vond het programma wel interessant klinken, maar minder voor een particulier. Eerder interessant voor instanties en opvangen, dierenartsen etc. die met de gevolgen van de crisis te maken hebben.

Op de website zijn de samenvattingen en presentaties te vinden: http://ww.huisdieren.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Kick »

Oh leuk, even kijken zo :D
Anne-Marie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2013 11:04

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Anne-Marie »

Ik vond het echt erg leuk, de lunch was goed verzorgd, ja het was 12.50 euro, maar je kon kiezen uit meerdere verse broodjes, krentenbollen, kippensoep of bospaddestoelensoep, allemaal drankjes, en heel veel beleg.

Het symposium was in een college zaal, dus de stoelen zaten redelijk comfortabel, al had die van mij wel wat hoger mogen zijn, maar tja, ik heb lange beentjes ;)

Er was een wisseling in het programma, 1 van de sprekers die in de aankondiging stond, kon niet komen, dus er was een andere dierenarts die een bespreking hield, met de vraag; Ben je als dierenarts strafbaar, als je een dier laat inslapen omdat de eigenaar er geen geld (meer) aan kan (lees: wil) besteden, terwijl het dier met dieet of meds te redden was?

De 2e spreker vertelde over onderzoek, waarbij mensen met huisdieren gezonder zijn dan die zonder huisdieren :juich: Terwijl de mensen met huisdieren (in dat onderzoek) ongezonder aten.

De 3e spreker was de directeur van petplan, maar ik vond dat meer een verkooppraatje. Ook misleidend dat het een huisdierverzekering heet, maar je alleen hond/kat/pappegaai en konijn kan verzekeren.

De 4e spreker was van de dierenbescherming, was interessant, maar een beetje saai (sorry)

De laatste spreker was ook van de dierenbescherming, dat was wel interessant (en niet saai), er staat nl in het wetboek dat je als mens strafbaar bent als je een gewond dier geen hulp bied. Toch verbazingwekkend hoe vaak ik aangereden eenden/meeuwen van de straat moet rapen omdat iedereen door rijdt, of een schaap moet keren, die op zijn rug in het land ligt en ook iedereen door rijdt.


De plenaire discussie was ook heel erg interessant, voorgaande jaren heb ik dat overgeslagen en dat vind ik nu zelf wel jammer, er komen toch goede vragen naar boven.

Nu ja, het was een goede dag, ik ben blij dat ik gegaan ben.

Ik had trouwens de beste begroeting ooit! Een bordercollie die tegen me aan kwam springen en wilde knoeffen, dat is nog eens een welkom! (had misschien wat te maken met de koekjes in mijn tas, maar daar praten we niet over :mrgreen: )

En als afsluiter van de dag, ik stond bij een tankstation op een parkeerplaats even te bellen en er gaat zo een vrachtwagenchauffeur vooooooooor mijn neus staan pissen. Vieze vent!
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Kick »

Dus mensen met huisdieren zijn gezonder maar eten ongezonder? :?: Dat kan ik niet helemaal rijmen...
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Marjan »

Anne-Marie schreef:En als afsluiter van de dag, ik stond bij een tankstation op een parkeerplaats even te bellen en er gaat zo een vrachtwagenchauffeur vooooooooor mijn neus staan pissen. Vieze vent!
Volgens mij heb jij er een abonnement op op dat soort uitzichten want ik heb je daar wel eens vaker over gehoord. :lol:

Het klinkt toch wel interessant allemaal, volgende keer zijn we wel weer van de partij. :D
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 3023
Lid geworden op: 15 jan 2013 08:25

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Danielle »

Klinkt niet verkeerd nee!
En tsjah die lunch, dat is eigenlijk altijd erg goed daar, ruime keus dus zou het geld dan ook geen probleem vinden hoor.
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Birgit »

Klinkt interessant. En is die dierenarts nu strafbaar eigenlijk?

In Nederland staat er in het burgerlijk wetboek dat je een 'zorgplicht' hebt. Voor mens en dier. Dus je moet inderdaad helpen als er een dier of mens in nood is. Alleen zijn er allerlei redenen om te bedenken dat het niet kan, bijvoorbeeld bij gevaar voor jezelf (zo ben je niet verplicht een eend van de snelweg af te halen). Ook zullen mensen er niet snel op veroordeeld worden, maar de plicht is er wel.
Gebruikersavatar
Mayke
Berichten: 6620
Lid geworden op: 17 jan 2013 11:58

Re: Symposium Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit, 6 april

Bericht door Mayke »

Klinkt toch interessant Anne-Marie !

Behalve die man dan bij het tankstation..... ;)
Gesloten