Padden

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Plaats reactie
Karen

Padden

Bericht door Karen »

Misschien heeft iemand hier meer ervaring met fretten en padden.
Wij hebben dit jaar een pad bij ons in de tuin. Het lijkt er op dat het bij ons wil overwinteren. Dat vind ik alleen maar leuk.
Ik zit alleen met de fretten. Ik wil niet dat de fretten het te pakken krijgen!
In Portugal zijn padden erg groot en de giftige huidafscheiding kan bij honden een heftige reactie geven. Kennelijk eten bunzingen veel padden hier in Nederland, dus ga ik er van uit dat ze niet gevaarlijk zullen zijn voor fretten.
Wie weet dit zeker?

We hebben een afgesloten frettentuin. De tuin heeft een hek, wat op 1 cm van de grond staat. Vanavond zat de pad voor de achterdeur. Kennelijk kunnen ze dus door een ruimte van 1 cm kruipen? Het diertje is zo'n 5-6 cm groot.

Wie weet hier meer van?
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Padden

Bericht door Kick »

Geen ervaring mee helaas... Zit de pad nu nog steeds in de tuin?
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Ik heb er geen ervaring mee, maar als padden bijvoorbeeld slakken eten of regenwormen, dan kunnen ze longwormen krijgen. Qua giftigheid weet ik niet, maar om nu zelf aan een pad te gaan likken, lijkt me te ver gaan.
Birgit

Bericht door Birgit »

Ik lees dat je toch moet oppassen hoor, ook bij fretten. De link wil niet plakken, maar google even op pad giftig voor katten. Ik krijg dan een hit van dierenkliniek de Laak waarbij ook de fret wordt genoemd. Het is niet dodelijk, maar geeft wel verschijnselen en klachten.

Bunzingen eten met name kikkers en weten daarbij ook hoe ze te vangen en doden, padden eten ze echter zelden. Ik zou het mijn fret nooit geven of laten vangen.
Birgit

Bericht door Birgit »

http://bonesandnature.blogspot.nl/2012/ ... lecat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook om deze reden zou ik voorzichtig zijn..
Karen

Bericht door Karen »

Oh echt wel!! :shock:
Bedankt voor de info.

Het is ook helemaal niet de bedoeling dat ze het opeten! Ik wil het diertje laten overwinteren.
Ik heb nu van dat ijzergaas onder de deur geplaatst en volgens mij kan de pad nu niet meer in de frettentuin komen. Ik kan me niet voorstellen dat hij over een acrylaathek van 120 kan springen.

Ik ga in ieder geval elke avond de frettentuin nalopen om zeker te weten dat hij er niet is, voordat de fretten er in mogen.
Birgit

Bericht door Birgit »

Padden gaan in winterslaap, dus hij zal de energie niet hebben zo hoog te springen. Ik denk ook dat een fret niet heel snel een pad zal opeten. Ze zijn bitter dacht ik, zit een giftig laagje op. Ik denk dat de bunzing ze eerder eet uit nood. Kikkers lijken zelfs mij veel lekkerder :-)
Birgit

Bericht door Birgit »

Ik heb even verder gezocht en kwam dit onderzoek tegen uit 1997:
http://www.hetnatuurhistorisch.nl/filea ... eeKomp.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarin wordt beschreven dat het een zeldzame aandoening is en dat die parasiet toen nog niet in Nederland was. Dus in die zin is het risico niet enorm groot, maar het is toch gek wat die parasieten kunnen doen.. Die andere link in mijn eerdere post is wel uit Duitsland als ik het goed zie, dus zo gek ver weg is dat ook weer niet :-)
Mayke

Bericht door Mayke »

Dank voor de goede info Birgit !
Ik heb er gelukkig geen last van in de tuin, alleen van een grote egel, maar die laat zich niet zo vaak zien overdag.

Ik hoop dat het gaas werkt Karen en dat de pad een ander paadje kiest nu. :lol:
Karen

Bericht door Karen »

:lol:
Ik ben hem niet meer tegen gekomen in ieder geval
Mariël

Bericht door Mariël »

Het stonk waarschijnlijk in je tuin....naar fret.. :brush: Dus is 'ie ergens anders gaan overwinteren.. :mrgreen:
Kick

Bericht door Kick »

:mrgreen:
Plaats reactie