Troost je, Max en de andere fretten hebben ook geen idee van wat je zegt. Fretten zijn niet ingesteld op communicatie met/van soortgenoten, dus echt luisteren toen ze toch niet. Fretten onderling maken ook maar beperkt geluiden. Heel anders is dat bijvoorbeeld met honden die echt communiceren met geblaf en ook luisteren naar commando's. Of olifanten waarvan hun roep nog kilometers verder te horen is en wordt beantwoord door een collega-olifant.
Dus ik zou gewoon lekker door blijven praten, maar soms wat meer gebaren gebruiken als je iets van haar wilt. Bij Demmi lette ik altijd goed op om haar van voren te benaderen of extra te stampen voor ik haar uit het hok haalde (niet overdreven natuurlijk, maar net iets meer mezelf aankondigen). Ook met geur kun je natuurlijk meer doen. Blazen deed Demmi trouwens ook wat meer, maar misschien ook omdat ze zichzelf niet horen.
Bij Demmi heb ik me aangeleerd om altijd eerst mijn hand voor haar neus te houden en daarna pas op te pakken. Dat doe ik nog steeds bij fretten en ik merk toch dat ze dat fijn vinden. Niet zozeer in het hok, maar in een vreemde(re) omgeving als ze wat meer op hun hoede zijn. Dan vinden ze alles spannend en als je dan staat, dan registreren fretten niet altijd direct dat jij het bent. Dan hou ik even mijn hand voor hun neus en dan zie je dat ze registreren dat jij het bent