Beste mensen, ik meen begrepen te hebben van een vooraanstaande frettenarts dat fretten geen calcium aanmaken uit de botten van runderen. Om er zeker van te zijn dat ik toen niet hallucineerde ofzo koppel ik het hier even terug, en wou ik ook vragen welke botten van welke dieren we dus pertinent weg kunnen laten, en welke niet.
De botten van dieren uit het natuurlijke dieet van een bunzing lijken me logischerwijs oké. Muizen, ratten, trouwens geen idee of insecten calcium bevatten?
Vallen daar dan simpelweg gewoon alle vogels in? (Bv. eenden/ kalkoen/ kwartel/ duif/ mus etc. ?)
En mag je stellen dat beenderen van alles groter dan een kalkoen en geen gevogelte is (geit, lam, kalf, etc) dat dit niet wordt omgezet naar calcium?
Calcium aanmaak uit botten
Re: Calcium aanmaak uit botten
Volgens mij is het zo dat bij grote botten en de combinatie van snelle maagdarmstelsel het ervoor zorgt dat de fret geen of weinig (onvoldoende) calcium kan opnemen. Ik zou zelf als stelregel nemen dat de fret het moet kunnen doorbijten of opeten. Maar dat is gevoelsmatig en kan ik niet onderbouwen op dit moment. Maar dat is het meest natuurlijk.
Over het algemeen zijn insecten niet erg calciumrijk. Een uitzondering vormen de Black Soldier Fly larven oftewel calciumwormen. Onze fretten vinden de grotere exemplaren goed eetbaar.
Ik geef er niet al te veel van en tel het niet mee als calciumbron voor de fretten. Sommige insecten kunnen wat ontlasting ongemakken geven, zoals moriowormen. Bij calciumwormen weet ik dat (nog) niet, dus ik ben er voorzichtig mee.
Ik zie insecten zelf als gezonde snack en niet als onderdeel van de voeding
Wat betreft calciumopname vanuit bot, ken ik dezelfde theorie als Birgit hierboven vermeldt. Bij eventuele toevoeging van calcium aan vlees/organen zou ik eerder kiezen voor gemalen eierschalen of kleinere botjes zoals konijnen/gevogelte ribben of kippen vleugels. Ook het schouderblad van konijn of haas wordt hier helemaal opgegeten. Dragende (poten) of grotere botten (wervels) van gevogelte en konijn zijn al weg gelegd voor de goede ervaren prooieter. Ze moeten ze goed kapot kauwen, willen ze er voldoende calcium uit kunnen halen. Hoe groter en dikker het bot, hoe minder ze er mee kunnen. Overigens bevatten botten van jonge dieren beduidend minder calcium. Bestaat het dieet uit meer dan zo'n 40% jonge dieren, moet er al calcium bijgevoerd worden.
Ik geef er niet al te veel van en tel het niet mee als calciumbron voor de fretten. Sommige insecten kunnen wat ontlasting ongemakken geven, zoals moriowormen. Bij calciumwormen weet ik dat (nog) niet, dus ik ben er voorzichtig mee.
Ik zie insecten zelf als gezonde snack en niet als onderdeel van de voeding

Wat betreft calciumopname vanuit bot, ken ik dezelfde theorie als Birgit hierboven vermeldt. Bij eventuele toevoeging van calcium aan vlees/organen zou ik eerder kiezen voor gemalen eierschalen of kleinere botjes zoals konijnen/gevogelte ribben of kippen vleugels. Ook het schouderblad van konijn of haas wordt hier helemaal opgegeten. Dragende (poten) of grotere botten (wervels) van gevogelte en konijn zijn al weg gelegd voor de goede ervaren prooieter. Ze moeten ze goed kapot kauwen, willen ze er voldoende calcium uit kunnen halen. Hoe groter en dikker het bot, hoe minder ze er mee kunnen. Overigens bevatten botten van jonge dieren beduidend minder calcium. Bestaat het dieet uit meer dan zo'n 40% jonge dieren, moet er al calcium bijgevoerd worden.
Dat was ook mijn stelregel totdat ik -meen ik nog steeds- vernomen te hebben dat fretten geen calcium uit runderbotten kunnen maken. Het zou gekund hebben dat er runderbot in de barf zat. Was een rund/kip mengsel. Ik moet er nog achteraan gaan wat voor bot erin zit/zat.Birgit schreef: Ik zou zelf als stelregel nemen dat de fret het moet kunnen doorbijten of opeten. Maar dat is gevoelsmatig en kan ik niet onderbouwen op dit moment. Maar dat is het meest natuurlijk.
Ik bedoel een compleet bot. Fretten knagen geen koeien doormidden 
Gepureerd bot in kvv is een ander verhaal. Dat gaat waarschijnlijk te snel door het maagdarmkanaal om calcium op te nemen.

Gepureerd bot in kvv is een ander verhaal. Dat gaat waarschijnlijk te snel door het maagdarmkanaal om calcium op te nemen.